Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur många kan tänka sig byta till pc nästa år

Tråden skapades och har fått 47 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Avstängd
  • 2004-01-01 22:33

Jag har bytt helt och hållet, jag byter till x86 om OS X kommer... annars, no fucking way dude!

Dessutom känns det inte så hett att löjla runt i Windows efter så mycket OS X'ande...

Citat:

Skrevs ursprungligen av w00t
Windows är inte tillräckligt bra än. Men om tio eller femton år kanske jag byter.

Longhorn kommer ändra på detta....

Dom har tagit stora delar av OSX och gjort det bättre.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Likvid

Vilka delar är det MS har gjort bättre? Hur vet du något om vad kossan kommer att ha för funktioner, den lär ju komma lunkande tidigast om två, tre år.

• Oregistrerad
  • 2004-01-01 23:22
Citat:

Skrevs ursprungligen av Likvid
Longhorn kommer ändra på detta....

Tror du på det själv ens en gång
(Tagit från OSX? Det är ju BSD!, och även Longhorn harvar väl på med den nu ack så misshandlade "kopian på open-VMS")

Fast den som lever så länge får se… Om man gör det…

• Medlem
  • Lund
  • 2004-01-02 00:38

Som bärbara arbetsstationer kommer flera bärbara pc vara mitt alternativ under året när äldre maskiner skall bytas ut.. Nuvarande bärbara pc modeller har bättre skärmar , större urval vad det gäller bildskärmskort, högre upplösning, större och bredare betraktningsvinkel, och faktiskt lättare att kallibrera med extern kallibrator till ett godtagbart resultat. (spyder) än bla 15" powerbook låter sig göras.

Photoshop+ div kameraprogram fungerar utmärkt, likaså firewire , usb 2 anslutningar, scannerprogram och trådlös kommunikation, lätt att koppla upp mot mina stationära maccar i nätverk.
Billigare i inköp och de har längre batteri tid med centrino prosessorerna vilket är viktigt när jag reser. 6-7 timmars batteritid är inget ovanligt. Betydligt snabbare än nuvarande bärbara G4 powerböcker på photoshop applikationer.

XP, stabilt till det jag använder datorn till=bilder, inte ett enda problem under de 7 månader jag nu har kört bärbara pc.
Nackdelarna är att ingen bärbar pc är direkt attraktiva vad det gäller design , känns plastiga samt att layouten på XP känns inte lika snygg för ögat som OSX

Senast redigerat 2004-01-02 01:53
  • Oregistrerad
  • 2004-01-02 01:47
Citat:

Skrevs ursprungligen av xplane
Ditt inlägg skulle inte ha skrivits här om du hade läst vad tråden handlade om Christopher Papastefanou.

Jag och endast jag vet om jag har läst trådens titel och eventuella innehållsförklaring, hur jag tolkat detta, och hur det i så fall påverkat vad jag valt att skriva i tråden.

Skall man tilltala mig vid namn i en anklagande ton så bör man ha man ha mer än rena gissningar att komma med.

Är jag off-topic eller gör nåt annat dumt, så är det moderatorns uppgift att säga till mig.

Det är mycket möjligt Christopher att du tycker det men det är också min ensak att tolka det du skriver enligt mitt tycke och därefter skriva ett inlägg till dig. Jag tycker inte att du håller dig till tråden.;)

• Oregistrerad
  • 2004-01-02 08:02

Stinky - I read your lips, jag håller med i din andemening. Det enda som får mig att vilja ha en Mac är den svårt beskrivna "mackänslan". Lockelsen består av en kombination av hårdvarans otroligt trevliga design och mjukvarans smidighet, det suveräna ljudkortet (som lämpar sig väl för musikproduktion med Reason). Macen har en del brister, t ex utbudet, som gör att man tvekar.

Jag kör en bärbar PC just nu och blir ofta positivt överraskad över vad det finns för program osv, hur många tidningar man kan köpa när man är på semester i Sälen med kvälls- och nattunderhållning i form av speldemos (köpte tidningen PC Gaming med en fantastisk DVD "på köpet"). Med macen snöar jag in på ett par, tre programvaror och SKAPAR, med PCn lattjar jag runt och har KUL. Det är en svår avvägning. Och alla de där skaparprogrammen finns ju till PCn också. Som är mycket billigare. Jobbigt läge för macen mao. Jobbigt läge för mig, som alltid pushat för Mac. Och ändå alltid kommer ha själen kvar på Mac-sidan, kanske mer av trots än av genomtänkt bakomliggande tanke.

Det är faktiskt så, att det enda som jag verkligen ogillar med min Toshiba-laptop, är att ljudkortet inte kan användas lika bra till musikproduktion som det interna i alla Macar kan. T ex när man kopplar ett MIDI/USB-klaviatur till denna dator utan annat ljudkort kommer jag inte under en latency på kanske 40-80 ms, när Macen levererar en latency på högst 11 ms (under OS 9) och runt 5-6 ms under OS X. Störande. Sedan är batteritiden faktiskt rätt kass också, kanske runt 2-2,5 timmar. Får för mig att min Powerbook G4 "orkade" längre.

Känslan av "pest eller kolera" lämnar mig lite upprörd faktiskt. Än finns inte DEN datorn - för mina behov.

• Medlem
  • Ängelholm
  • 2004-01-02 08:36

Har faktiskt funderat på Linux. Tror nog att det kan vara ganska bra. Men det verkar lite svårt. Min gamla iBook börjar bli lite gammal och skulle villja köpa en powerbook 15 men den är så j_a dyr. Så en pc-topp med Linux kan vara ett bra alternativ. Men dom är så tråkiga. Såg en häftig faktiskt, en ferrariröd, men den kostade 20 pix och då kan jag köpa en Mac istället. Splitrad eller...

• Oregistrerad
  • 2004-01-02 08:39

Man kanske ska göra ett lackeringsjobb?

PF - jag använder också Reason, först i PC:n men numera i PB:n. Det var en stor känsla att plugga in midiklaviaturen och upptäcka en minimerad latency. I PC:n drabbades Reason också av oförklarliga krascher, alla "sladdar på baksidan" hoppade ur och man fick konfigurera om ibland. Reason verkar onekligen gjort för Mac i första hand.
Jag hade också en Toshiba-laptop innan, den röda 17-tummaren. Men den vägde 2 kilo mer än Macen, hade även sämre grafik och en centrino-processor som enligt min erfarenhet är överskattad. Hade ytterligare en pc-laptop innan det (en halvcool Zepto) som också var centrinobaserad och utlovade 6 timmars batteritid men det stämde inte alls. Båda centrino-laptopparna laddade ur lika fort som vanligt... dessutom var ingen av dem så där ljudlös som centrino-lobbyisterna hävdar, powerbooken är långt tystare.
(Ja, ja, man vänder och vrider verkligen på argumenten för att Mac innerst inne är bättre än pc...)

• Medlem
  • Ängelholm
  • 2004-01-02 11:46

Den röda Ferrari datorn jag såg är i Dator Magazin nr. 12/03 och är en Acer och heter facktiskt Ferrari 3000. Säljs i begränsad upplaga i staterna (så då är det inget svenskt tangentbord på skiten. Men den ser kol ut. Ska se om jag hittar en länk.

her is te link Acer

• Oregistrerad
  • 2004-01-02 11:46

Att sladdarna hoppar ur låter jättekonstigt, har aldrig hört talas om det. Jag jobbade t om med supporten för Reason under ~ 2 år på Propellerhead... Att det främst skulle vara gjort för Mac stämmer inte, man satsar lika mycket på alla plattformar, men Win-användarna är förstås diametralt många fler.

PF - well, det är ju inget problem längre sen jag gick över till Reason-med-Mac. Men jag hade en massa andra problem med Reason i PC:n också, att jag ständigt behövde kryssa i midi-boxen på nytt m.m...

• Medlem
  • Lund
  • 2004-01-02 14:04

Ferrari 300 baserad på en AMD 2500
Nackdel, varm, kort batteritid,
plastigt utseende trots sitt lackerade lock och hölje..
varför inte en centrino 1.6 1.7 istället?

Fördel. Bra grafikkort, snabb, bra upplösning, hyffsad skärm.

Finns på JME, SIBA, Datalätt. mfl ställen
18995:-
Känns lite gammalmodig trots all upphottning.

såg detta, kanske kan det bli en apple bärbar om de får ordning på en ny prosessor:

Already producing Dell Computer and Hewlett-Packard's (HP) first 15.4-inch wide-screen Centrino notebooks, Compal Electronics recently landed orders to produce the first 15.4-inch wide-screen notebooks from Apple Computer and Acer,

Acer har redan kommit ut med denna skärm, återstår att se när Apple kommer, Skärmen är fantastisk och är ett lyft för alla bärbara maskiner.

Senast redigerat 2004-01-02 14:14
  • Medlem
  • 2004-01-02 14:27
Citat:

Skrevs ursprungligen av miri
Som bärbara arbetsstationer kommer flera bärbara pc vara mitt alternativ under året när äldre maskiner skall bytas ut.. Nuvarande bärbara pc modeller har bättre skärmar , större urval vad det gäller bildskärmskort, högre upplösning, större och bredare betraktningsvinkel, och faktiskt lättare att kallibrera med extern kallibrator till ett godtagbart resultat. (spyder) än bla 15" powerbook låter sig göras.

Photoshop+ div kameraprogram fungerar utmärkt, likaså firewire , usb 2 anslutningar, scannerprogram och trådlös kommunikation, lätt att koppla upp mot mina stationära maccar i nätverk.
Billigare i inköp och de har längre batteri tid med centrino prosessorerna vilket är viktigt när jag reser. 6-7 timmars batteritid är inget ovanligt. Betydligt snabbare än nuvarande bärbara G4 powerböcker på photoshop applikationer.

XP, stabilt till det jag använder datorn till=bilder, inte ett enda problem under de 7 månader jag nu har kört bärbara pc.
Nackdelarna är att ingen bärbar pc är direkt attraktiva vad det gäller design , känns plastiga samt att layouten på XP känns inte lika snygg för ögat som OSX

Så kör du väl med Nikon också

Jag har som nyårslöfte att inte heller det här året aktivera mitt windows-konto i skolan. Unix all the way.

Ciryon

• Medlem
  • Lund
  • 2004-01-02 19:25

"Så kör du väl Nikon också"

Världen är föränderlig, så har även Canon smygit sig in i arsenalen. också detta på gott och ...

Bevaka tråden