Skrevs ursprungligen av miri
Som bärbara arbetsstationer kommer flera bärbara pc vara mitt alternativ under året när äldre maskiner skall bytas ut.. Nuvarande bärbara pc modeller har bättre skärmar , större urval vad det gäller bildskärmskort, högre upplösning, större och bredare betraktningsvinkel, och faktiskt lättare att kallibrera med extern kallibrator till ett godtagbart resultat. (spyder) än bla 15" powerbook låter sig göras.
Photoshop+ div kameraprogram fungerar utmärkt, likaså firewire , usb 2 anslutningar, scannerprogram och trådlös kommunikation, lätt att koppla upp mot mina stationära maccar i nätverk.
Billigare i inköp och de har längre batteri tid med centrino prosessorerna vilket är viktigt när jag reser. 6-7 timmars batteritid är inget ovanligt. Betydligt snabbare än nuvarande bärbara G4 powerböcker på photoshop applikationer.
XP, stabilt till det jag använder datorn till=bilder, inte ett enda problem under de 7 månader jag nu har kört bärbara pc.
Nackdelarna är att ingen bärbar pc är direkt attraktiva vad det gäller design , känns plastiga samt att layouten på XP känns inte lika snygg för ögat som OSX