Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

XP eller tråden som spårade ur.

Tråden skapades och har fått 44 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Well, eftersom jag inte vet om några PC forum så vänder jag mig hit.

1. Varför måste man ha DRIVRUTINER till ett vanligt modem i XP går det att fixa på något annat sätt?
2. Hur blir man av med den mycket irriterande "Found new hardware Wizard" när man redan har installerat drivisar till t.e.x Skrivare (Som fungerar också) det dyker ju upp varje gång man loggar in eller startar upp.

[ 18 Januari 2003, 10:40: Meddelandet ändrat av: Christopher Anderton ]

• Medlem
  • 2003-01-17 16:00

Lite svengelska - Lifestyle?

Windows XP är konstruerat på det viset eftersom microsoft vill belysa att användarna är dumma i huvudet.

Plugga in en USB mus så säger den... "DU HAR NU PLUGGAT IN EN MUS AV MÄRKE LOGITECH OCH DEN KOMMER NU ANVÄNDA DRIVRUTIN X. VAR GOD VÄNTA SÅ KANSKE DEN KOMMER FUNKA SNART." Samma sak när man ska ansluta en scanner, printer eller vad som helst.

Patetiskt men sant.

Ciryon

Det är för många Wizards...

tro det eller ej, men idag lyckades jag byta grafikkort i min supergammla superkassa pc.

det gick helt utan strul, datorn måste ha blivit smittad av alla mac:ar runtom.. ut med det gammla kortet > i med det nya > starta datorn > i med cdn > klart.

Jag hadde gruvat mig i veckor, och fick flashbacks till alla förstörda helger, lov, semestrar; tillbringade under ett skrivbord bytandes jumprar, letades tredjeparts-drivrutiner för alla möjliga standard-tillbehör, och den totalt ologiska felsökningen, för att på söndag kväll, få allt att funka, utan att ha en endaste aning om HUR man fick till allt..

bitter?.. njea.. bara en pc-eftersmak som steg till ytan..

PS. jag hade glömt hur jävla hemskt 98an är.. man får kalla kårar och längtar DIREKT tillbaka ner i vattnet. (aquan)

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Christopher Anderton:

1. Varför måste man ha DRIVRUTINER till ett vanligt modem i XP?
2. Hur blir man av med den mycket irriterande "Found new hardware Wizard" när man redan har installerat drivisar till t.e.x Skrivare (Som fungerar också) det dyker ju upp varje gång man loggar in eller startar upp.

Modem använder inte drivrutiner. Däremot använder de initieringssträngar, och det är rätt sådan som plockas fram av plug-and-play-funktionen.

Och problemet med att maskinen upptäcker, och vill ladda drivrutiner för, samma hårdvara gång på gång uppstår bara om man inte läser vad som står på skärmen och förser datorn med rätt drivrutin, dvs bara när det rör sig om hårdvara som XP inte själv har drivrutiner för (men det mesta finns medskickat) eller stoppar in CD-skivan som följer med hårdvaran man köpt. Om man bara trycker på avbryt när drivrutinen skall läggas in så kan ju installationen inte avslutas. Samma sak gäller för alla andra plug-and-play-plattformar, inklusive Mac så vitt jag vet.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Ciryon:
Windows XP är konstruerat på det viset eftersom microsoft vill belysa att användarna är dumma i huvudet.

Plugga in en USB mus så säger den... "DU HAR NU PLUGGAT IN EN MUS AV MÄRKE LOGITECH OCH DEN KOMMER NU ANVÄNDA DRIVRUTIN X. VAR GOD VÄNTA SÅ KANSKE DEN KOMMER FUNKA SNART." Samma sak när man ska ansluta en scanner, printer eller vad som helst.
Patetiskt men sant.
Ciryon

Om det hade varit sant så hade det varit patetiskt. Men det är det inte. Om du pluggar in en ny USB-mus, dvs av en typ som inte använts på den datorn tidigare, så plingar det till och du får en liten textbubbla som säger att ny hårdvara identifierats, och vad det är (t ex "USB-PS/2-mus"), efter någon sekund så talar maskinen om exakt vad det är för typ (t ex "Logitech Wheel mouse") och efter ytterligare någon sekund så får du meddelandet att rätt drivrutin är laddad och hårdvaran kan användas. Rätt drivrutin varje gång. Nästa gång du pluggar in samma hårdvara under drift så plingar det bara till men du får inga textbubblor, hårdvaran är ju identifierad sedan tidigare. ALL USB-hårdvara som jag använt i XP, inklusive möss (både Logitech och Microsoft), tangentbord (tre olika fabrikat inklusive ett Apple-tangentbord), scanners (mest Canon), digitalkameror (Canon och Minolta), kortläsare (SanDisk och no-name), joystick med mera, har fungerat perfekt med plug-and-play.

Min erfarenhet, och tydligen en del andras också, är att plug-and-play, inklusive USB, numera fungerar bättre i XP än i MacOS.

Läs gärna vad Rob Galbraith, professional fotograf och mångårig trogen Macanvändare skriver:

"For a major project that ran through much of last year, I got up close and personal with Windows XP Professional running on the humble Dell box in the speed report. I connected a whole raft of pro digital SLR cameras, over a dozen card readers, plus several CD writers, several inkjet printers, a flatbed scanner and a film scanner. Every device connected and worked without a hitch, many of them sucking their own drivers from the ether and configuring themselves. Way, way cool.

On the Mac, it was as it always has been for me dealing with pro digital photography peripherals, whether in OS X or earlier iterations of the operating system. Some devices worked fine, though many required the manual installation of drivers, while some devices, and especially USB and FireWire card readers didn´t work at all. Or required a driver for OS X 10.1, then a different one for 10.1.2, then a driver change again in OS X 10.1.3. Ugh. I´ve had fairly serious ongoing fights with my film scanner, so much so that I only use it on the PC now, where it just works. Where´s the true plug and play in that?"

http://anon.user.anonymizer.com/http://www.robgalbraith.com/cgi-bin/ultimatebb.cgi?ubb=get_topic&f=16&t=000631

Så det enda som är patetiskt är att det finns vissa människor som känner ett tvång att på något vis försvara sin egen plattform genom att skriva om påhittade problem i andra plattformar.

• Medlem
  • 2003-01-17 17:41

Min erfarenhet, och tydligen en del andras också, är att du snackar en del skit. Dessa solskenshistorier om Windows förträfflighet. Du verkar utgå från att du är den enda som har sett Windows XP i verkligheten, men jag har det hemma och kan intyga att jag upplever att i princip allt fungerar enklare i OS X.

[quote]quote:Skapades ursprungligen av: Erik Wennerberg:
[QUOTE]

http://anon.user.anonymizer.com/http://www.robgalbraith.com/cgi- bin/ultimatebb.cgi?ubb=get_topic&f=16&t=000631

[/quote]Hehe. Du glömde att ta bort din surfa-anonymt-och-från-annat-ip från URLen...

• Medlem
  • Gällivare
  • 2003-01-17 18:01

[quote]quote:Skapades ursprungligen av: ace4711:
[quote]quote:Skapades ursprungligen av: Erik Wennerberg:
[QUOTE]

http://anon.user.anonymizer.com/http://www.robgalbraith.com/cgi- bin/ultimatebb.cgi?ubb=get_topic&f=16&t=000631

[/quote]Hehe. Du glömde att ta bort din surfa-anonymt-och-från-annat-ip från URLen... [/quote]Nejdå, du förstår att det är bara vi här på 99Mac som är totalt paranoida som tror att gamla medlemmar skaffar nya konton...

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Erik Wennerberg:

Citat:

Modem använder inte drivrutiner. Däremot använder de initieringssträngar, och det är rätt sådan som plockas fram av plug-and-play-funktionen.

Och problemet med att maskinen upptäcker, och vill ladda drivrutiner för, samma hårdvara gång på gång uppstår bara om man inte läser vad som står på skärmen och förser datorn med rätt drivrutin, dvs bara när det rör sig om hårdvara som XP inte själv har drivrutiner för (men det mesta finns medskickat) eller stoppar in CD-skivan som följer med hårdvaran man köpt. Om man bara trycker på avbryt när drivrutinen skall läggas in så kan ju installationen inte avslutas. Samma sak gäller för alla andra plug-and-play-plattformar, inklusive Mac så vitt jag vet.

Citat:

Patetiskt men sant.
Ciryon

Om det hade varit sant så hade det varit patetiskt. Men det är det inte. Om du pluggar in en ny USB-mus, dvs av en typ som inte använts på den datorn tidigare, så plingar det till och du får en liten textbubbla som säger att ny hårdvara identifierats, och vad det är (t ex "USB-PS/2-mus"), efter någon sekund så talar maskinen om exakt vad det är för typ (t ex "Logitech Wheel mouse") och efter ytterligare någon sekund så får du meddelandet att rätt drivrutin är laddad och hårdvaran kan användas. Rätt drivrutin varje gång. Nästa gång du pluggar in samma hårdvara under drift så plingar det bara till men du får inga textbubblor, hårdvaran är ju identifierad sedan tidigare. ALL USB-hårdvara som jag använt i XP, inklusive möss (både Logitech och Microsoft), tangentbord (tre olika fabrikat inklusive ett Apple-tangentbord), scanners (mest Canon), digitalkameror (Canon och Minolta), kortläsare (SanDisk och no-name), joystick med mera, har fungerat perfekt med plug-and-play.

Min erfarenhet, och tydligen en del andras också, är att plug-and-play, inklusive USB, numera fungerar bättre i XP än i MacOS.

Läs gärna vad Rob Galbraith, professional fotograf och mångårig trogen Macanvändare skriver:

"For a major project that ran through much of last year, I got up close and personal with Windows XP Professional running on the humble Dell box in the speed report. I connected a whole raft of pro digital SLR cameras, over a dozen card readers, plus several CD writers, several inkjet printers, a flatbed scanner and a film scanner. Every device connected and worked without a hitch, many of them sucking their own drivers from the ether and configuring themselves. Way, way cool.

On the Mac, it was as it always has been for me dealing with pro digital photography peripherals, whether in OS X or earlier iterations of the operating system. Some devices worked fine, though many required the manual installation of drivers, while some devices, and especially USB and FireWire card readers didn´t work at all. Or required a driver for OS X 10.1, then a different one for 10.1.2, then a driver change again in OS X 10.1.3. Ugh. I´ve had fairly serious ongoing fights with my film scanner, so much so that I only use it on the PC now, where it just works. Where´s the true plug and play in that?"

Så det enda som är patetiskt är att det finns vissa människor som känner ett tvång att på något vis försvara sin egen plattform genom att skriva om påhittade problem i andra plattformar.

(Score: -1, Troll)

Ciryon

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: ace4711:
[Hehe. Du glömde att ta bort din surfa-anonymt-och-från-annat-ip från URLen...

Det har jag öppet redovisat hela tiden. Jag har också tidigare skrivit om varför jag gör så ibland. Gå tillbaka till mina tidigare inlägg (oktober-november 2002) så ser du.

Det är lite hårdare klimat när det gäller vad anställda får göra och inte får göra på den här sidan av Atlanten (hint: se på din klocka och räkna tillbaka 9 timmar).

• Medlem
  • 2003-01-17 18:19

Och på en vit springare red han in.........

Citat:

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: ace4711:
[Hehe. Du glömde att ta bort din surfa-anonymt-och-från-annat-ip från URLen...

Det har jag öppet redovisat hela tiden. Jag har också tidigare skrivit om varför jag gör så ibland. Gå tillbaka till mina tidigare inlägg (oktober-november 2002) så ser du.

Det är lite hårdare klimat när det gäller vad anställda får göra och inte får göra på den här sidan av Atlanten (hint: se på din klocka och räkna tillbaka 9 timmar).

Men, för en vecka sedan påstod du att man i loggen kunde se vilket IP man postade ifrån, och på så sätt kunde spärra användare som man inte önskade?

Jag tror att både du och jag vet att man kan använda tekniska hjälpmedel för att dölja vilket IP man har lokalt, det bara var förvånade att du resonerade inkonsistent.

[ 17 Januari 2003, 18:52: Meddelandet ändrat av: ace4711 ]

• Medlem
  • Karlskoga
  • 2003-01-17 20:04
Citat:

Patetiskt men sant.

Ciryon

Anslut till internet och en bubbla dyker upp och berättar att det jag nyss gjorde har faktiskt hänt.

Citat:

Citat:

.

Jovisst, för att komma tillbaka till ämnet *hyta med näven* men finns det INGET sätt att stänga av Wizards för ny hårdvara? Det är mäkta irriterande med Wizards som dyker up i tid och otid. Ja, det är drivrutiner från tillverkaren, eftersom XP inte hade några drivisar för den hårdvara som var inkopplad.

Nu fungerar ju drivrutinerna alldeles utmärkt. Varav frågan om man kan stänga av Wizardsen eftersom XP ändå inte har några egna drivrutiner + att jag vill köra med dom senaste drivisarna från tillverkaren.

Modem frågan. Måste man ha "drivrutiner" (det är vad tillverakren och XP vill kalla det för) för modem i XP? Har inte funnit något annat sätt, finns det som man kan ställa in som i Linux eller Maccen? Lite enklare alltså. Då "drivrutinen" uppenbarligen är buggig. Efter varje gång man har kopplat upp sig och sen kopplat ner sig så vägrar det att fungera igen "No such device" el dyl meddelande får man. Så då får man starta om datorn för det skall fungera. Anledningen att jag frågar att datorn i fråga är min mammas. Jag hade tidigare MDK Linux installerat på den. Utan problem med varken sig modem, skrivare eller webbkameror. Men det föll på att MDK inte var så bra på att köra Windows spel och program (för barnen) utan 3 dygns hackande.

Så.

Det är en sak jag vill ha SVAR PÅ. Inte massor av trams offtopic datorkrig trams. Och ja, jag skiter högaktingsfullt vem som började. Vem är mest idiotisk, idioten själv eller den som följer idioten?

[ 17 Januari 2003, 20:11: Meddelandet ändrat av: Christopher Anderton ]

• Medlem
  • 2003-01-17 22:03

Det kan ibland hjälpa att plocka bort hårdvaran ur listan över hårdvara i systemet, och installera om på nytt. När wizarden ploppar upp, så pekar du från den till din egen drivrutin som du vill använda och ser till att den blir installerad.

Skylten med "found new hardware" dyker nog upp lite då och då, när man slår på externa enheter. Lär dig uppskatta det, eller grymta i tysthet, då det är en "feature".

Jag har märkt att Windows vill ladda nya drivrutiner om man byter USB-port. Varför vet jag inte, men den ser olika portar som olika hårdvara. Ofta är det bara att klicka OK ett par gånger i den käcka trollkarlen.

Det är på det här viset Windows fungerar, inget direkt fel tror jag.

Jag håller med. Windows är för irriterande.

"Ett nytt program har installerats"

Vafan! Jag vet att ett nytt program har installerats! Jag gjorde juh det för en sekund sedan!

"Det är för lite platts i startmenyn för att visa alla ikoner..."

Och!? Vem bryr sig!?

Du har utfört en förbjuden åtgärd!

Plz Stay ontopic.

• Oregistrerad
  • 2003-01-17 23:51
Citat:

Plz Stay ontopic.

= Snälla söta rara, håll er till ämnet här!!!
(Översatte bara lite.. :rolleyes:

• Medlem
  • 2003-01-17 23:55

En grej med windows som irriterar mig otroligt mycket..

Vet inte om det är så i Xp, men i win98 iaf

Om man dubbelklickar på ett program, så får man ingen indikation på att det startar.. om programet startar segt så tror man att inget händer och man dubbelklickar igen.. varvid dumjävla windows startar programmet en gång till... (Det är inte jag som är korkad, människor beter sig så.. det är därför man trycker på hissknappen eller knappen vid övergångstället, flera gånger)

Också den spattiga musen, och den otroligt fula renderingen i explorer... finns hur mycket som helst egentligen......

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-01-18 00:12

En sak som irriterar mig i många Windows-program är att markören inte försvinner när man börjar skriva, en sån självklar sak! (Däremot fungerar det på rätt sätt i MS Office.)

De flesta Windows-användare skiter i hur saker och ting ser ut. Många sitter fortfarande där och kör upp och ner och fram och tillbaka i startmenyn. De har resignerat och funnit sig i sin situation eller så vet de inte bättre, vad vet jag?

Utforskaren till exempel är ju rena skräpet. Den kraschar ibland, blinkar till och startas om. Utforskaren är så dum att den inte ens lyckas uppdatera visningen av mapparna alla gånger. Man måste ibland trycka på F5 om man vill se förändringar! Och så tvingas man använda den s-t-ns aktivitetsraden och startmenyn!

Muspekaren är vit på vit botten som standard. Smart... För att inte tala om "organisationen" av filer i C:... herregud. Bara WINNT-mappen på min pc innehåller 145 objekt utan någon som helst sorteringsprincip.

Jag är så trött på Windows och pc-burkar att jag kräks gröna trasor. Microsoft är befolkat av lobotomerade robotar. Windows är fortfarande en underlägsen kopia av Mac OS. Windows är operativsystemens motsvarighet till Trabant.

[ 18 Januari 2003, 00:26: Meddelandet ändrat av: mondo65 ]

Erik Wennerberg - The Valiant Defender of Windows

• Medlem
  • 2003-01-18 00:32

Vaddå? Är det fortfarande lika mycket bluescreens och problem i XP eller XP pro (skillnad?) som i Win 98 / 98SE ? Vilket är det bättre MS operativsystemet? Windows 2000? NT4? Om ni nu måste välja... =/

/Fredrik

[ 18 Januari 2003, 00:35: Meddelandet ändrat av: Nifo ]

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-01-18 00:34

Windows 2000 fungerar minst dåligt.

• Medlem
  • 2003-01-18 00:37

Funkar det bra med spel, multimedia, midia...tja, allt det som egentligen borde fungera bra. Ska nämligen skaffa en PC som komplement (inga frågor om det). Ev. en laptop eller en stationär...får se va´t blir. Har en tråd inne om det på "Allmänt" Men nu snackar vi MS OS. 2000 är bäst för allt?

/Fredrik

Apropå Windows 2000..
det är det OS:et jag har på min PC (som jag planerar att göra mig till förmån för en Mac). Det är segare än segt. Kritiker pratar om att OS X är segt - OS X är som en oljad blixt i jämförelse med mitt 2000. Utforskaren tar runt 10 sekunder på sig att "launcha" när man har igång några små apps.
Att se på media-filer är ett rent helvete (trots dussintals codecar installerade) många filer vill inte starta, när de väl startar tuggar de i sig allt virtuellt minne så applikationen kraschar.

Sedan tar systemet lite drygt dubbelt så lång tid att starta som min mac och har en tendens att inte vilja stänga av sig.
Hade på datorn i ett par dygn för ett par dagar sedan, det fungerade "ganska dåligt" - utforskaren lade av helt. Gick inte ens att starta. Explorer fungerade dock, fast det tog 2 minuter för det att launcha (I kid you not).

Nej, ge mig OS X anytime.

OBS!!! Kanske inte helt vad tråden egentligen handlar om:

Ibland undrar man om folk här verkligen vet vad de pratar om... Tycker att det låter som när PC-nissar (som jag själv) skall försöka förklara för någon varför mac är så dåligt... Allt hänger ju bara på vad man är VAN vid att göra. Själv tycker jag exempelvis att det är en självklarhet att när man markerat en fil, valt att kopiera den, så skall jag kunna vandra till den mapp jag vill lägga den och där kunna klistra in filen. INTE I MACOS 8 eller 9 i alla fall!!! Inget att klistra in, hmmm... Meningen då med att få fram alternativet i förstaläget? Eller att kunna i exempelvis Photoshop, vid öppnande av bilder, kunna ta bort filer direkt i "öppningsrutan" genom att enkelt högerklicka på filen, välja Ta Bort... På maccen så måste jag istället minimera ner programmet (går ju inte att få fram skrivbordet med ett knapptryck) och sedan bläddra mig vidare med varje ny mapp i nytt fönster (kan bli en del) för att där dra filen till papperskorgen (som man förhoppningsvis lyckas se bakom alla mapparna som är öppna). Eller att få ut en CD-skiva utan att behöva dra den till papperskorgen eller hålla ner ctrl och få fram menyn...
Som sagt, för en van mac-användare så är detta inget problem. Man har aldrig tänkt i de banorna innnan eller så har man det men inte ansett det "viktigt" nog. Själv saknar jag en för mig riktig filhanterare (typ Utforskaren eller Norton Commander), där man slipper få fram en drös med nya fönster. Vet inte om det är bättre i OS X, men jag är VAN vid att kunna markera en mapp i vänster-raddan och se innehållet i höger-bloffen (ni som använt Utforskaren vet vad jag menar).
Därmed inte sagt att Windows är bättre än OS X (eller MacOS 8 eller 9). Sådant är bara småaktigt att hålla på med. Bara att inse att vissa tycker att Microsoft gjort ett fantastiskt jobb på PC-sidan, andra inte.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Nifo:
Vaddå? Är det fortfarande lika mycket bluescreens och problem i XP eller XP pro (skillnad?) som i Win 98 / 98SE ? Vilket är det bättre MS operativsystemet? Windows 2000? NT4? Om ni nu måste välja... =/

/Fredrik

Det är inte schysst att jämföra Windows 95/98 och senare versioner av Windows 2000 och XP. Det är enorma skillnader mellan de operativsystemen. Rent generellt är det mycket bättre nuförtiden.

[ 18 Januari 2003, 01:53: Meddelandet ändrat av: Jon Adolfsson. ]

mondo65 & Sundevall

Jag vet inte vilken värld ni lever i men jag tror mest att ni hitar på alla felen som ni har!
Eller i bästa fall har hör att sådana fel har dukt upp. Men ni har inte ett smak om vilket Windows det handlar om eller dator.

Jag har använt Windows samt Os X samt Os 9 och antal olika linux versioner.

Niklas Hjelm Smith

"Ett nytt program har installerats"

Du kan ställa in precis vad Windows ska viss och inte vissa men det kanske du inte visste att det går i Windows Xp men du kanske sitter med Win 95 eller 98.

En viktig sak som glöms att Windows 95/98/Me är något helt annat jämfört med Windows 2000/Xp.

T.ex. bluescreens finns inte i Windows Xp men visst ni som har set några kan jag bara säga att ni ljuger som hästar travar.

stfm
Du snackar en del skit

Jag har precis samma erfarenhet av om Windows förträfflighet i funktionalitet som Erik Wennerbergoch säger samt många fler har samma erfarenhet av Windows som vi.

En viktig sak är att man använder kvalitets delar i en pc som jobbar nära Microsoft så har man nästan aldrig problem. T.ex. på hårdvara kan vara ASUS, Creative, Samsung Orginal, Intel, Wester Digital, Nvidia Grafiks, och en del andra så funkar det utmärkt.

Men kör man noname eller skumt 3part delar så kan massa problem dyka upp!

Nixon

Testa Windows Xp först kom sen och klaga!!

Nifo

Nej sådana problem finns inte i Windows XP

Shattapp
Håller med dig kunde inte sagt det bättre själv

Bevaka tråden