Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

är min mac stulen?

Tråden skapades och har fått 35 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2004-01-03 14:22

hej, helt ny på 99mac å helt ny macägare så ja lägger självklart inte detta inlägget där det borde ligga men ja tänkte om nån vet vart jag bäst kollar upp om macen jag köpt är stulen. köpte på marknad, en G4~733 för 3500,,,, rimligt? jag var lite nyfiken på macen å sen gick affären så fort så ja blev lite misstänksam lämnade pengarna (han var mycket påträngande) å sen stack gubben utan att lämna telnummer eller nått. han verkade heller inte riktigt veta vad det fanns i datorn, han sa att det fanns cdbrännare i men det satt bara en zipdrive i så ja börjar misstänka mer å mer att den e stulen... vet ni vart jag kan vända mig för att kolla upp detta? har polisen nått register? finns det nått register på internet man kan kolla detta på??? med nån form av cpunummer eller nått?

• Oregistrerad
  • 2004-01-03 14:26

3500:- är ju onekligen väldigt billigt men om man inte vet vad en Mac kostar så är det ju självklart svårt för dig att veta om det är alltför billigt eller inte.

Troligen är den stulen. Tyvärr

• Medlem
  • 2004-01-03 14:26

finns det nått sätt att kolla upp detta?

• Oregistrerad
  • 2004-01-03 14:29

Är det en 733 DA så "kan" det vara rimligt - men lite misstänkt är det
(fem á fempunktfem lax vore mer rimligt…)

Serienummer?
Välj "om den här datorn" under äpplet -> klicka två gånger på den grå texten under "Mac OS X"

• Oregistrerad
  • 2004-01-03 14:30
Citat:

Skrevs ursprungligen av [ID]

Mig veterligen så finns det inte det.

Är du helt säker på att det inte finns någon CD-brännare i? Verkar konstigt då alla levereras med brännare och det inte finns någon vits med att plocka ur en. Den sitter inte under luckan?

• Medlem
  • 2004-01-03 14:35

Pär
vart kollar du upp serienummret hän? finns det någon sida ja kan kolla den?

• Oregistrerad
  • 2004-01-03 14:38
Citat:

Pär
vart kollar du upp serienummret hän? finns det någon sida ja kan kolla den?

Vet icke…
Det har bubblats om registersidor här, men det har nog inte hänt något…
Vet någon något vore det kul att veta…

edit: Om datorn är registrerad hos apple så had dom väl nummret kopplat till något namn - men eftersom den är några år gammal har den väl flutit runt lite sedan dess… Vad var det för modell? ( www.lowendmac.com för bilder)

• Medlem
  • 2004-01-03 14:41

hahha whoa ja hittade just cd spelaren hahaha den satt under luckan va ju tvungen att öppna på tangentboprdet ju

• Oregistrerad
  • 2004-01-03 14:41

Angående brännaren så är cd driven en kombinerad cd cd-rw.
Du borde kanske inte kolla upp om den är stulen då det kan framkalla samvetskval plus att du kan bli åtalad. Om du nu har köpt den så har du inte mycket att göra åt .

/e

• Medlem
  • 2004-01-03 14:42

tror ni att jag kan få datorn kontrollerad via www.apple.se????

• Medlem
  • 2004-01-03 14:47
  • Medlem
  • 2004-01-03 14:48

eller den ser ut så men det är en 7333mhz

• Medlem
  • 2004-01-03 14:48

733mhz mena jag

Den kan vara registrarad hos Apple.
Är hårddisken formaterad, och rensad?
Man kan ju annars se vem som ägt den innan, och den förre ägaren bör ju haft lösenord för att logga in.
Men det kan han ju förstås inte haft om du kom in på den, så vida den inte är inställd på autologin, då får du problem om du loggar ur dig.

Och ingen Systemskiva fick du med förstås...
Försäkringsbolagen har listor på anmälda stulna grejer.

• Oregistrerad
  • 2004-01-03 14:49

Nej. Om den tidigare ägaren inte registrerat den hos Apple så kan nog inte ens Apple se om den är stulen eller inte.

Du kan ju alltid ringa dom.
Annars kan du köpa Panther, en snygg Studio Display och börja hänga på 99mac.

Kul att du hittade CD-brännaren!

Citat:

Förvånad över att ingen har föreslagit att du kontaktar polisen och frågar dem.

http://www.polisen.se/

Om man får en dator stulen brukar man i polisanmälan ange vilket serienummer som datorn har, detta måste vara sökbar information för polisen och de kan tala om för dig om den är stulen eller inte.

Det finns lite regler som gäller om man köpt en dator i "God tro", då äger du den i alla fall, även om du har köpt stöldgods, vilket är tråkigt för urpsrungliga ägaren (men han har förhoppningsvis fått ut en nyare och bättre dator på försäkringen, även om det har kostat honom några tusenlappar i självrisk), men bra för dig.

Serienumret på datorn står förstås på datorn men kan även fås fram via systeminformation som föreslagits ovan.

Det skall också ha angivits på fakturan från återförsäljaren. Dock är det inte alla återförsäljare som anger serienummer på fakturan. Ett krav från försäkringsbolaget brukar vara att man kan visa upp en faktura för datorn med rätt serienummer angivet för att de skall lämna ersättning. Har man inte det så får man kontakta sin återförsäljare och be dem utfärda en sådan faktura, de flesta brukar göra detta utan att bråka om saken. Så om någon stjäl din dator nu så har du ingen faktura/kvitto med serienumret på och då gäller troligen inte din försäkring. Kan vara bra att veta.

Lycka till!

/Ola

• Oregistrerad
  • 2004-01-03 15:15
Citat:

Skrevs ursprungligen av Taz_1999
Det finns lite regler som gäller om man köpt en dator i "God tro", då äger du den i alla fall, även om du har köpt stöldgods, vilket är tråkigt för urpsrungliga ägaren (men han har förhoppningsvis fått ut en nyare och bättre dator på försäkringen, även om det har kostat honom några tusenlappar i självrisk), men bra för dig.

Har dom inte ändrat på det där nu? "God tro" finns väl inte längre? Även om jag köper samma dator för 10000:- och den visar sig vara stulen så tillhör den ägaren och inte mig. Det är köparens ansvar att ta reda på om den är stulen eller inte. Kollar man inte upp det så kan man bli av med.

Någon som orkar kolla upp om jag har rätt?

EDIT:
Kollade upp det själv. God tro finns inte:
http://tracking.televilt.se/003.shtml

Nu har jag skickat ett email till rikspolisstyrelsen och fråga om reglerna på området och om det finns något register för detta och om Polisen är de som kan kolla. Återkommer om jag får svar (har skickat email förut och det kan ta ett par veckor...).

/Ola

Citat:

Skrevs ursprungligen av romanenko
EDIT:
Kollade upp det själv. God tro finns inte:
http://tracking.televilt.se/003.shtml

Stort tack, det visste jag inte.

Det är ju bra att du vill kolla upp den. Jättebra. Men sjutton så trist om du hittar en ägare som fått den stulen. Då är den hans och du ser nog inte dina pengar igen.

Däremot har vi många gånger diskuterat hur man skulle kunna kolla upp ett serienummer innan köp. Sök här i forumet för tidigare trådar.

Som Taz säger så kan man ju hoppas att den förra ägaren fått en ny och inte är allt för ledsen. Det som brukar vara mest värdefullt på en dator man får stulen är ju innehållet. Folk är i allmänhet dåliga på backup. Så om inte disken är formaterad ska du ju såklart kolla innehållet, försöka hitta ett namn och skicka tillbaka disken.

• Medlem
  • 2004-01-03 19:13

skickade ett mail till snuten med serie nummer å sånt nu, så nu har man ju gjort rätt för sig, eller? synd om det visar sig att den är stulen bara för jag börjar ju bli rätt kär i macen, det här panther slår ju xp rejält. men e det någon som vet om det finns något program som kan ersätta 800kroners STUFFIT som verkar vara ett måste när man laddar ner mac grejer???

Stuffit Expander finns ju med när man installerat Panthern. Kolla så får du se.

• Oregistrerad
  • 2004-01-03 19:26

Skicka serienumret till mig så skall jag kolla om det finns några uppgifter om maskinen. Jag kan få fram vilken ÅF som har sålt den och när. Serienumret står på baksidan maskinen och börjar med CK.

• Medlem
  • 2004-01-03 20:33
Citat:

men e det någon som vet om det finns något program som kan ersätta 800kroners STUFFIT som verkar vara ett måste när man laddar ner mac grejer???

Markera filen som du skall packa upp, tryck cmd-U så packas den upp.. Gratisversion av stuffit finns med.. annars kan du ladda ner den här

• Medlem
  • Karlstad
  • 2004-01-03 22:21
Citat:

Skrevs ursprungligen av Taz_1999
Stort tack, det visste jag inte.

Nä, begreppet är borta. Men delar av det som principen handlade om gäller fortfarande. Har man köpt nåt och inte har anledning att ens misstänka att prylen är snodd, så kan man inte åka dit. Däremot har den riktige ägaren rätt att kräva tillbaka den. Ibland måste han dock betala.

Man kan läsa mer om detta under "vindikationsrätt".

• Oregistrerad
  • 2004-01-03 22:26
Citat:

Skrevs ursprungligen av Danne V
Har man köpt nåt och inte har anledning att ens misstänka att prylen är snodd, så kan man inte åka dit. Däremot har den riktige ägaren rätt att kräva tillbaka den. Ibland måste han dock betala.

Stämmer gott.
Dock kan man byta ut "ibland" mot "ofta"…
(dvs. ursprunglige ägaren har äganderätt med behöver ersätta orättmätig köpare med köpebeloppet för att få besittning… detta kan han sedan kräva i retur av säljaren… utan detta förfarande vore det ju ren bussiness att sälja sina grejor via mellanhand som får ett gäng procent för besväret…)

Citat:

Skrevs ursprungligen av Danne V
Har man köpt nåt och inte har anledning att ens misstänka att prylen är snodd, så kan man inte åka dit.

Jaha, var går gränsen för om man har anledning till det då? Om jag ställer en fråga om det på ett forum på nätet så kan jag alltså åka dit, men om jag rycker på axlarna och tänker att säljaren säkert bara hade bråttom så är det lungt?

Har väldigt svårt för att acceptera att mina tankar ska göra mig till en brottsling. Låter som något ur en av Philip K. Dicks sämre noveller.

• Medlem
  • Karlstad
  • 2004-01-03 23:36
Citat:

Skrevs ursprungligen av Merovech
Jaha, var går gränsen för om man har anledning till det då? Om jag ställer en fråga om det på ett forum på nätet så kan jag alltså åka dit, men om jag rycker på axlarna och tänker att säljaren säkert bara hade bråttom så är det lungt?

Har väldigt svårt för att acceptera att mina tankar ska göra mig till en brottsling. Låter som något ur en av Philip K. Dicks sämre noveller.

Det låter som om du troligen aldrig ägnat något större intresse av att få reda på hur straffrätten i svenska lag funkar. Och de e ju synd. Man borde ju faktiskt ha lite koll på spelreglerna i landet man bor i.

Om du slänger ner takpannor från ditt hus och Nisse får en i skallen och dör, så är det naturligtvis alldeles otroligt viktigt om du visste att han stod där och slängde mot honom med avsikt eller inte.

Ta och läs lite om straffrättens "uppsåt" och dess olika grader, och "objektiva och subjektiva rekvisit". Det är intressant. Och väldigt nyttigt.

• Medlem
  • International user
  • 2004-01-04 00:13

Det är ganska intressant att det förs vilda diskussioner kring att skapa ett register där stulna datorer kan registreras samt hur fel det är att köpa en stulen dator och på så vis gynna brottslingen. Dessutom förs diskussioner i ren vrede då stölder av macar har skett osv.

När en person sedan dyker upp här på forumet och har införskaffat en mac till alldeles för lågt pris, och själv misstänker att datorn är stulen. Ja då anser folk inte att denne skall anmäla saken eller ens undersöka det hela för att få behålla datorn och rädda sitt eget skinn ur den situation som uppstått.

Det kan man kalla dubbelmoral!

Gör som Schuckert föreslår, samt sök bland tidigare inlägg här på forumet för att hitta det register med stulna macar som faktiskt existerar. Dessutom borde du självklart kontakta polisen för att höra om de fått någon stöldanmälan på dylik dator där du bor.

Hur skall du någonsin kunna använda datorn med gott samvete utan att veta om den stulen eller ej?

• Medlem
  • Lund
  • 2005-01-05 00:20
Ursprungligen av cal:

Dessutom borde du självklart kontakta polisen för att höra om de fått någon stöldanmälan på dylik dator där du bor.

Hörru mister, du kan tona ner den där anklagande stämman. 5 timmar innan du skrev ditt inlägg skrev han ju att han hade mailat till polisen!

Bevaka tråden