Skrevs ursprungligen av Merovech
Ber om ursäkt för min okunskap. Så om jag förstår dig rätt så är alltså [ID] skyldig eftersom han är fundersam kring köpet?
Inget att be om ursäkt för. Då fick ju jag glänsa lite.;)
"Skyldig" till ett brott (i det här fallet häleri, tror jag) blir man bara om en domstol bestämmer det, vilket den gör efter förhandlingar. Det är därför vi kallar Sverige för en "rättstat", dvs vi dömer inte folk själva á la lynchmob, utan överlåter jobbet åt domstolarna. Man skall nog vara försiktig med att dra några slutsatser över huvud taget på basis av ett par meddelanden i ett forum eftersom allt inte är vad det förefaller att vara.
Dessutom: En vacker dag kan man ju själv ha gjort nåt som verkar skumt men i själva verket är alldeles OK, och då skulle man nog bli ganska ledsen om folk började peka finger och kalla en "skyldig" utan vidare spisning.
Men generellt sett (dvs inte i detta specifika fall) är det nog så att om man köper en begagnad dator väldigt billigt och därefter frågar om den är snodd, så ligger man lite risigt till. Då har man visat nåt som kallas "eventuellt uppsåt", dvs man har en misstanke om att man gör nåt olagligt.