Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MWSF2004 - 99mac uppdaterar kontinuerligt

Tråden skapades och har fått 443 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Är tvungen att upprepa mig igen.
iPod min är för dyr och faktiskt i mina ögon för stor.

Ska de få vågen större krävs det mer.

  • Medlem
  • Skänninge
  • 2004-01-06 21:00
Citat:

Skrevs ursprungligen av cal

EDIT: Men den största besvikelsen var nog ändå att Mini iPod når europa 2 månader senare än USA. April, hallå? Jag hoppas verkligen att det är ett realistiskt releasedatum och inget "apple releasedatum" med den sedvanliga 2 månadersfördröjningen.

Kan det inte vara så att det sammanfaller med lanseringen av MusicStore till Europa?

Citat:

Skrevs ursprungligen av cal
Det var väl inget egentligt fel på iPod Mini, bortsett från priset. Samtidigt är det förståeligt att en enhet med 4GB flashminne inte blir billigare än så. Designen var det väl inget egentligt fel på heller? Displayen såg förvisso lite pluttig ut i förhållande till enhetens storlek.

Nej det var inget fel på iPod Mini.

Designen var ju helt i linje med det övriga och betydligt snyggare än den vita iPod.

Dock tråkigt att dom inte kan lansera förrän om 2 månader i EU.:rolleyes:

Citat:

Skrevs ursprungligen av Sundevall
Hmm.. jag vill inte låta som en pessimist.

Det var det roligaste jag har läst.
Trippel ironi.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Sundevall
Visst är den prisvärd... i ca 18 månader.

Visst lämnar batteribiten en del att önska, men jag har å andra sidan en original 5 GB iPod som fortfarande fungerar utmärkt.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Merovech
Det var det roligaste jag har läst.
Trippel ironi.

Jag missar det roliga. Kan du förklara?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-06 21:05

Jag hade iof gärna sett en 2GB iPodmini för $149, för då hade det blivit två, en till silver mig och en rosa till tjejen... för nu känns det lite som att man lika väl kan köpa storebror...

Citat:

Skrevs ursprungligen av mrubenson
Jag säger inte att den vanliga iPod är orimligt dyr. Det jag menar är att jag tycker att det hade varit rimligare att sätta nivån på cirka $149 och göra minin lite mindre. Det är klart att den kommer att sälja bra, men jag tror att den hade varit ett bättre komplement om den hade haft ännu lite större avstånd till de riktiga grejorna.

Om det hade gått att göra den för 149 dollar så hade de antagligen gjort den. Kom ihåg att hårddisken ofta sätter prisgränsen. När Apple släppte ursprungliga iPoden så var det troligt mycket klagomål över priset 399 dollar. Men vad många inte fattade var att Toshiba sålde samma 1,8 tums 5 GB disk för 399 dollar enbart för disken! Apple hade förstås ett annat pris, men det ger en fingervisning om var kostnaden ligger.

Och det där med att göra den ännu mindre, jag tror nog att många kommer att få en aha-upplevelse när de känner på den för första gången IRL, "Oj, var den såhär liten, det trodde jag inte".

Citat:

Skrevs ursprungligen av Chaosstar
Är tvungen att upprepa mig igen.
iPod min är för dyr och faktiskt i mina ögon för stor.

Ska de få vågen större krävs det mer.

Vi får väl se när vi har facit i hand, men jag tror du har fel. Jag tror den är mindre än du tror och att priset är bra nog för att sälja.

  • Medlem
  • International user
  • 2004-01-06 21:16
Citat:

Skrevs ursprungligen av Adrian B
Men vad många inte fattade var att Toshiba sålde samma 1,8 tums 5 GB disk för 399 dollar enbart för disken! Apple hade förstås ett annat pris, men det ger en fingervisning om var kostnaden ligger.

Tror du att Apple hade "ett annat pris" än tillverkaren själv Adrian? Eller hur menar du? Syftar du på att Apples inköpspris för ett antal hundra tusen diskar var betydligt lägre än vad återförsäljaren i slutled kunde köpa disken för ifrån underleverantör, för att sedan lägga på sin ÅF marginal?

Jag håller inte riktigt med där. Tänk på att Apple köper upp diskarna för ett pris. Sedan skall de sälja enheten till återförsäljare (delvis) som i sin tur skall ha sin egen marginal på enheten och tjäna en slant när de säljer den.

I princip samma prispåläggning som en hårddisk har från tillverkare till återförsäljare, men hårddisken har troligtvis färre mellanhänder.

  • Medlem
  • International user
  • 2004-01-06 21:16
Citat:

Skrevs ursprungligen av cal
Det var väl inget egentligt fel på iPod Mini, bortsett från priset. Samtidigt är det förståeligt att en enhet med 4GB flashminne inte blir billigare än så. Designen var det väl inget egentligt fel på heller? Displayen såg förvisso lite pluttig ut i förhållande till enhetens storlek.

Nu är det ju inte flashminne som sitter i Miniipoden utan en hårddisk Står tom 25min skaktid på den när man kollar specarna på www.apple.com

  • Medlem
  • International user
  • 2004-01-06 21:18
Citat:

Skrevs ursprungligen av Knuckie
Nu är det ju inte flashminne som sitter i Miniipoden utan en hårddisk Står tom 25min skaktid på den när man kollar specarna på www.apple.com

Ja, jag har insett det. Vilket gjort att jag ratar enheten ännu hårdare nu.
Ursäkta missförståndet, my fault. :rolleyes:

  • Medlem
  • Huddinge, Sweden
  • 2004-01-06 21:20

Om man såg på keynoten utan förväntningar (som jag) så var den riktigt trevlig. Men med orimliga krav som speedbumps och liknande förväntningar kan jag förstå att man blir besviken.

Oroa er inte, som ni vet så är det bara första vecka av ett långt år. Det kommer... Apple gänget jobbar på bra, tycker jag.

  • Medlem
  • International user
  • 2004-01-06 21:25
Citat:

Skrevs ursprungligen av cal
Ja, jag har insett det. Vilket gjort att jag ratar enheten ännu hårdare nu.
Ursäkta missförståndet, my fault. :rolleyes:

Ingen fara, ratar också den allt hårdare. Dålig batteritid, inte 100% skaktålig som flashminnesbaserad och förhållhandevis dyr. Blir en Nuevo, iRiver eller Jos för mig nu.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Cihan
...Men med orimliga krav som speedbumps och liknande förväntningar kan jag förstå att man blir besviken.

Sorgligt att en speedbump ska räknas som orimligt krav...

Tvärtom borde en speedbump verkligen ha kommit. Ska G5an vara uppe i 3GHz till sommaren borde de skynda på lite med speedbumpsen. Men det är ju klart, man kan ju visa 3GHz till sommaren och börja leverera dem framåt julruschen.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Knuckie
Blir en Nuevo, iRiver eller Jos för mig nu.

Skriv gärna en recension av den du köper när du har använt den ett par veckor.

  • Medlem
  • 2004-01-06 21:35

Den heter iPod mini, inte Mini iPod.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Knuckie
Nu är det ju inte flashminne som sitter i Miniipoden utan en hårddisk Står tom 25min skaktid på den när man kollar specarna på www.apple.com

Det var ingen positiv nyhet precis. Innebär ju att vi knappast lär få en mindre modell senare heller. Och kan verkligen priset pressas mer på en modell med hårddisk. Jag trodde det var hela poängen med minin att Apple nu ger sig in i flashsegmentet av mp3spelarmarknaden. Jag har svårt att förstå att man gör det med en hårddiskspelare.

  • Medlem
  • 2004-01-06 21:38

Ovanlig tapet, he he.

  • Medlem
  • International user
  • 2004-01-06 21:46
Citat:

Skrevs ursprungligen av Merovech
Skriv gärna en recension av den du köper när du har använt den ett par veckor.

Det ska jag absolut göra, väntar på "stora" pengasäcken från CSN. Efter det blir det investering i mp3spelare..

  • Medlem
  • International user
  • 2004-01-06 21:52
Citat:

Skrevs ursprungligen av Knuckie
Ingen fara, ratar också den allt hårdare. Dålig batteritid, inte 100% skaktålig som flashminnesbaserad och förhållhandevis dyr. Blir en Nuevo, iRiver eller Jos för mig nu.

Har iPod Mini kortare skaktid än iPod standard? Om det är skaktiden som irreterar dig vill jag påpeka att min Gen 2 iPod användes under långa joggingturer och annat där den skakades runt ordentligt utan att hacka för det. Hade aldrig något problem med det. Däremot vet jag inte hur bra hårddisken mår av att ständigt skakas. Skall väl inte vara något problem om jag förstått saker och ting rätt?

Vi får ju hoppas att de börjat montera den nya sortens batterier i iPodarna istället för de danska batterierna med så usel livslängd som användes tidigare.

Angående iPod Mini så lägger väl de flesta tveklöst till $50 för att få 11GB mer lagrinsutrymme? Trots en något klumpigare design.

Så när kommer nästa event vara?

  • Medlem
  • International user
  • 2004-01-06 22:43

Hur är det med iTunes och iPhoto, kommer det uppdateringar av de för oss som inte vill köpa iLife?

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2004-01-06 22:46
Citat:

Skrevs ursprungligen av w00t
Ovanlig tapet, he he.

Ser ut som ryssland, varför är dom där?

  • Medlem
  • 2004-01-06 22:53
Citat:

Skrevs ursprungligen av MatsOlov
Ser ut som ryssland, varför är dom där?

Akta så du inte blir feltolkad;)

  • Oregistrerad
  • 2004-01-06 22:54

Verkar vara riktigt mysigt där, en massa macar i en lätt risig lägenhet. För att inte tala om det trevliga sällskap som säkert finns.

  • Medlem
  • International user
  • 2004-01-06 23:01

Som alldeles säkert ligger på en svindyr adress.

Citat:

Skrevs ursprungligen av cal
Angående iPod Mini så lägger väl de flesta tveklöst till $50 för att få 11GB mer lagrinsutrymme? Trots en något klumpigare design.

Var inte så säker på det. För det första är iPod mini betydligt mindre och för vissa är det helt avgörande. Sen finns det dom som inte ens känner att dom behöver fylla mer än 4 gig. Och sen så får du med dockningstation, väska och fjärrkontroll till iPod mini.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Björnström
Texasflagga i soffan

Jag som alltid trott det var Chiles......

Anders

Bevaka tråden