Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Får scrollister i två riktningar (samt tokspel)

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Håller på och gör en enkel websida (Dreamweaver MX), men får tokspel.

Sidan består av en övre frame (TOPP) som bl.a. innehåller logga, denna frame är låst i höjd och går inte att scrolla.

Under TOPP ligger två frames vertikalt;
En frame till vänster som innehåller navigeringen (NAVIGERING), denna frame är låst i bredd och går inte att scrolla.
En frame till höger som ska innehålla "allt annat" (INNEHALL). Denna är ej låst i storlek och scrollning är satt till auto.

Problemet är bara att jag får scrollister i bägge led så fort det behövs scrollas, detta trots att innehållet på sidorna inte ens är i närheten av att behöva scrollas i sidled. Det räcker med att länka in en tom sida där jag bara gjort en massa radmatningar för att få upp scrollisten i sidled också.

Jag antar att felet ligger i själva index-filen, bifogar koden här under. Vad har jag gjort fel? Hjärnsläpp!

<frameset rows="100,*" framespacing="0" frameborder="no" border="0">
  <frame src="topp.htm" name="TOPP" frameborder="no" scrolling="no" marginwidth="0" marginheight="0" id="TOPP">
  <frameset cols="190,*" framespacing="0" frameborder="no" border="0">
    <frame src="navigering.htm" name="NAVIGERING" frameborder="no" scrolling="no" noresize marginwidth="0" marginheight="0" id="NAVIGERING">
    <frame src="start.htm" name="INNEHALL" frameborder="no" scrolling="auto" marginwidth="0" marginheight="0" id="INNEHALL">
  </frameset>
</frameset>

Prova att ta bort scrolling="auto" helt.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2004-01-09 20:10

Jag tror nog att du kan låta scrolling="auto" vara kvar. Det är knappast det som spökar.
Felet ligger troligen i en kombination av vilken browser du avser och vilken doctype du har definerad dels i själva frameset-filen och dels i sidorna.

Alltså:

Vilken/vilka browser/browsrar har du testat på?
Vad har för doctype definitioner i sidorna och i framesetet?
Har du laddat upp och kan ge oss en URL?

Har hittills testat det på IE för Mac, och där funkar det som det ska. D.v.s. bara scrollist endast i höjded. På IE för PC (IE 6 på W2000) får jag scrollister i två riktningar. Tyvärr är det ju dessutom så att säkerligen 99% av besökarna kommer använda just PC och IE.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2004-01-13 06:28
Citat:

Skrevs ursprungligen av kaspar
Har hittills testat det på IE för Mac, och där funkar det som det ska. D.v.s. bara scrollist endast i höjded. På IE för PC (IE 6 på W2000) får jag scrollister i två riktningar. Tyvärr är det ju dessutom så att säkerligen 99% av besökarna kommer använda just PC och IE.

Visst, visst....
Men du MÅSTE hjälpa oss, annars kan inte vi hjälpa dig, utan du får en massa gissningar:
Ladda upp sidorna och ge oss en URL. Vi MÅSTE se koden!!!

Sådär, nu har jag lagt upp grejerna HÄR.

Det är bara länkarna "Till förstasidan" och "A" som fungerar. På sidan "A" har jag bara gjort radmatningar, och får ÄNDÅ scrollister i två riktningar.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2004-01-13 10:01

Nu sitter jag inte vid en PC, men du kan prova att helt ta bort doctype-taggen i sidorna som ingår i framesetet (dvs. INTE i din "index.html" utan i de andra). Om jag inte minns helt fel så sätter detta IE på PC i "quirks mode", och scrollerna skall försvinna.

Men...

Varför ska du krångla med ett frameset över huvud taget? Som jag ser det så har du ABSOLUT INGEN som helst anledning! Om du inte känner till de OTALIGA problem som du och dina besökare kommer att få längre fram, och VET hur du skall åtgärda dom (eller leva med dom) så SKA du göra vanliga, enkla sidor. Titta gärna här: http://apptools.com/rants/framesevil.php

Det är ingen slump att nästan ingen professionellt gjord webbplats använder framesets......

Anledningen är att vi inte vill scrolla bort navigeringen och sidhuvudet. Man kan naturligtvis välja att bygga sidorna så att de inte behöver scrollas, men då måste man ju "klicka sig vidare" på de sidor som har mycket information. Känns inte heller bra.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2004-01-13 10:41
Citat:

Skrevs ursprungligen av kaspar
Anledningen är att vi inte vill scrolla bort navigeringen och sidhuvudet. Man kan naturligtvis välja att bygga sidorna så att de inte behöver scrollas, men då måste man ju "klicka sig vidare" på de sidor som har mycket information. Känns inte heller bra.

Hmm...det är lite märkligt det här. Folk sitter och surfar och kollar tusentals webbplatser utan problem och utan att ens reflektera över att t.ex. navigering och sidhuvud försvinner när det scrollas. Men när man en dag skall göra en egen sajt, då tappar man plötsligt perspektivet och får för sig att användaren verkligen bryr sig om sånt och att det är jätteviktigt.

Eftersom du inte vet exakt vilka inställningar ALLA dina kommande besökare har, så kan du inte veta om dom beöver skrolla eller inte. Du vet inte deras skärmupplösning, hur stort dom vill ha fönstret för webbläsaren, eller hur stort deras default typsnitt är. Därför kan dom mycket väl behöva skrolla även om krånglar sönder dig med framesets och annat dumt.

Om du prompt måste konstra till saker och ting, så prova i så fall en iframe (funkar dock inte i webbläsare som inte är W3C DOM-kompatibla, dvs Netscape 4.XX och liknande).

Förresten, funkade det att ta bort doctype-definitionen?

Har förstått att det är två olika "skolor" när det gäller detta. Är medveten om problemen som kan/kommer uppstå. Men faktum är att rent pedagogiskt är det ju ingen höjdare att scrolla bort navigeringen, eller sidhuvudet för den delen. Se'n får man ju väga detta mot strulet med olika webbläsare o.s.v.

Kommer ta dina åsikter och tankar i beaktande, stort tack för dessa. Inget är spikat än, och det hela ligger VÄLDIGT mycket i sin linda.

Yes, det funkade när jag tog bort doctype! Återigen - stort tack

  • Oregistrerad
  • 2004-01-18 06:55

Har suttit och svurit över exakt samma sak fast jag använt iframes. När jag tänker efter så kan det nog också avhjälpas med att plocka bort doctype, har en sida av alla där det kanske inte står och den ser ok ut.
Varför händer detta bara på IE+XP? Ska doctype inte finnas med eller är det iframes som det är fel på? Som dessutom är en skapelse av Micro$oft ifall jag inte minns fel...

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2004-01-18 10:39
Citat:

Skrevs ursprungligen av Calavera
Har suttit och svurit över exakt samma sak fast jag använt iframes. När jag tänker efter så kan det nog också avhjälpas med att plocka bort doctype, har en sida av alla där det kanske inte står och den ser ok ut.
Varför händer detta bara på IE+XP? Ska doctype inte finnas med eller är det iframes som det är fel på? Som dessutom är en skapelse av Micro$oft ifall jag inte minns fel...

I Kaspars fall var det ju vanliga frames och DTD. Jag är inte säker på att du som har iframes kan lösa problemet på samma sätt. Därför måste vi se koden. Kan du ladda upp sidan och ge oss en URL?

1
Bevaka tråden