Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Att "clustra" 99mac alla användares datorer !

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag sitter och filosoferar !

Jag har inte programerat på massor med år och jag tror inte jag klarar
av det i dagsläget men om någon vill spinna vidare på min idé !

VirginiaTech stoltserar med att vara det första "edu" clustret i världen
som passerar 10 terraflop om jag minns rätt...

Vad händer om någon av den svenska "Mac"-världens programerare sätter ihop ett program, uppbyggt m.h.a. Xgrid, som utnyttjar kapaciteten hos
ex. 99mac användares datorer då de inte själva behöver den, visserligen
begränsas denna "superdators" kapacitet av linorna de är uppkopplande med, men den teoretiska hastigheten av :

Klockan är nu - 14:11.
Aktiva medlemmar: 5,384
Vår senaste medlem: ibeebop
Antal diskussioner: 34,369
Antal inlägg: 299,298

och med ständigt ökande mängd medlemmar bör kapaciteten bli astronomisk... om användarna vill hjälpa...
Något för ett samarbete med "guden" på apple kanske, kanske kan någon
som vet vad han håller på med få dem att låna ut några G5'or att agera server för denna idé, för publicitetens skull !?

Idén om den lyckas borde kunna svänga in under överskriften världsrekord.

Någon som känner sig manad att försöka !?

God förtsättning på det nya året !

Det finns inget slut på möjligheterna !

// Christopher

Det där görs redan varje dag med t.ex. SETI@Home där (hundra?)tusentals datorer världen runt tillsammans analyserar data från radioteleskop för att hitta utomjordiskt liv.

Det fina med Xgrid är att det utnyttjar Rendezvous (i lokala nätverk) för att utan att behöva konfigurera någonting kunna maximera datorkraft.

Ciryon

• Oregistrerad
  • 2004-01-08 15:12

Med en liknande teknik borde man kunna få spel i nätverk att flyta bättre. Tänk en rendevouz produkt som ligger i bakgrunden och känner av vilka spel-klienter som behöver mer fart och som justrerar den totala kapaciteten hos de som spelar så att alla har, säg 100fps istället för att några har 23 och några har 200. Borde ju fungera enligt samma princip tycker jag.

I förlängningen så kopplas alla jordens datorer samma på detta sätt till ett uber-kluster som helt plöstligt blir själv-medvetet och tar över världen men den smällen får vi ta då

jag har kört SETI@Home redan sedan min "mörka" Windows period av min liv, då jag av skolan blev tvingad att köpa en pc, som följdes av en annan... *harkel* det är svårt att prata om...

Ja ett über-kluster vore ngt det

Min tanke var att man mer kontinuenligt skulle utnyttja den samlade resursen, inte
som SETI, mer som spel i nätverk, med en über-nod som bara reglerar flödet, ett internetkluster, kanske som drivs av ett företag och som betalar per procceserad timma/uppgift/... Ett sätt att utnyttja, kontinueligt, den kraft som inte används, och begränsningen bör då bli linan...
Men iden bakom Xgrid och utnyttjandet av Rendezvous bör kunna implementeras i motsvarande idé kopplad till internet och dess "större" möjligheter.

"Hyr ut din din dator när du inte använder den och få betalt per timma ! - exempel..."

Och när klustret blir medvetet, då, tänk bara, äntligen lite utmaning i alla spel !

• Medlem
  • 2004-01-08 15:57

Tänk på att busshastigheten mellan processor och minne blir samma som uppkopplingen. Omsatt i realiteten skulle du få ut mindre prestanda än en vic20.

Det är ju en tanke att med "dagens" pårestanda på uppkoppling som ex. jag har ADSL 0.5 så blir denna burken seg, men viktors storebror har mer att komma med i framtiden !
Om du har ett 100 Mbit nät, så går det en aning snabbare, och med spridningen av fiber... Så vischlar det nog ännu snabbare...
Men med min lina så kanske man kan emulera en ABC80 med lite vilja !

• Medlem
  • Kungälv
  • 2004-01-08 17:15

Jag ställer inte upp. Min dator är redan slö med bara mig som användare.

Citat:

Skrevs ursprungligen av frasseman
Vad händer om någon av den svenska "Mac"-världens programerare sätter ihop ett program, uppbyggt m.h.a. Xgrid, som utnyttjar kapaciteten hos
ex. 99mac användares datorer då de inte själva behöver den, visserligen
begränsas denna "superdators" kapacitet av linorna de är uppkopplande med, men den teoretiska hastigheten av

Och vad räknar vi ut med det klustret? Kanske hur lång "Världens längsta tråd" kommer att vara år 2014, förutsatt att Livsstil kommer tillbaka? Om vi viste det så skulle vi ju inte behöva skriva någonting där.:D

Det handlar som sagt om huruvida Xgrid försöker använda alla processorer som ett superdator-kluster eller om det fördelar arbetsinsatser som Seti. Spännande fråga. Jag har lite svårt att tro att Xgrid skulle kunna analysera den uppgift som exempelvis något filmredigeringsprogram har för att sedan dela upp koden i vettiga paket, men det här är ju inte mitt kunskapsområde direkt. En vild gissning är att det inte rör sig om Seti-modellen.

• Medlem
  • Svedala
  • 2004-01-08 17:39
Citat:

Skrevs ursprungligen av nukethenick
Med en liknande teknik borde man kunna få spel i nätverk att flyta bättre. Tänk en rendevouz produkt som ligger i bakgrunden och känner av vilka spel-klienter som behöver mer fart och som justrerar den totala kapaciteten hos de som spelar så att alla har, säg 100fps istället för att några har 23 och några har 200. Borde ju fungera enligt samma princip tycker jag.

I förlängningen så kopplas alla jordens datorer samma på detta sätt till ett uber-kluster som helt plöstligt blir själv-medvetet och tar över världen men den smällen får vi ta då

Nja, det skulle aldrig funka.
Just biten med FPS hänger mer på grafikkortet än något annat.
Sen får man ta med i beräkningen att ett nätverk inte alls har lika hög bandbredd som internt i datorn, och har längre fördröjning mm.

• Medlem
  • Kungälv
  • 2004-01-08 18:07

Om jag har förstått saken rätt så skulle det fungera precis tvärtemot 99mac.

Istället för att 5000 användare lastar ner en enda server så delar man lasten över 5000 användare.

Precis som stfm sa så är fördröjning (latency) och bandbredd mellan noderna i ett cluster av avgörande betydelse för dom flesta tillämpningar.

VirginiaTech tycker att det går för tok långsamt att köra maskinerna i ett cluster via gigabit-ethernet och switchar. Dom använder därför Infiniband-kort som låter dom köra 20Gbps full duplex. Latency mellan alla noder är minddre än 10 microsekunder.

Så, visst kan man köra ett cluser av dator sammankopplade via internet, men i dom flesta fall faller massa tillämningsområdena bort. "Kostnaden" för att skicka ett beräkningsuppdrag över Internet är helt enkelt dyrare än vad svaret är värt.

Vissa extremt speciella uppgifter lämpar sig dock att distribuera över nätet. Söka-kod-nyckel-via-brute-force. Det interssanta förhållandet är mellan hur mycket arbetsuppgiften "väger" att skicka över, och hur komplicerad den är att räkna fram. Dom mest lämpliga uppgifterna är mycket lätta att skicka till en annan dator. Svaret är ganska kort att skicka tillbaka, och beräkningen för att komma fram till svaret är mycket komplicerad. Som sagt, det är ovanligt att arbetsuppgifter har ovanstående profil. En sak till måste vara uppfylld. Svaret på den första arbetsuppgiften a skall inte påverka hur arbetsuppgift a+1 utformas. För, i sådant fall kan man ju inte utföra uppgifterna asynkront.

• Medlem
  • 2004-01-12 15:08

Finns de som är nyfikna och resultatet av denna kanske kan vara något: Xgrid test Eller varför inte hoppa på tåget....:D

1
Bevaka tråden