Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Photoshop CS analyserar innehållet i dina bilder

Tråden skapades och har fått 33 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-01-09 00:42
  • Medlem
  • Umeå
  • 2004-01-09 01:02

Helt sjukt... undrar hur länge det dröjer tills din digitalkamera automatiskt cencurerar bilder och word sätter svarta remsor över meningar som talar illa om microsoft eller fan vet vad...

  • Medlem
  • 2004-01-09 01:42

Det där var droppen, jag har länge letat efter alternativ till Adobes junk. Nu tänker jag leta aktivt, tills jag hittar vad som krävs.

Det här påverkar inte mitt beslut så hemskt mycket egentligen, jag hade redan bestämt mig, men jag har använt pengar i illustrationer faktiskt. Det är väl inte så ovanligt?

Oj, det var fascinerande och lite skrämmande. Men det gäller nog inte bara sedlar utan alla bilder som har vattenmärken i sig.

Har nån testat med en svensk sedel eller bilden som Markus länkade?

Enligt länken till inläggen så verkar det också handla om storleken på själva bilden. Kanske en kombination av storlek, digital vattenmärkning och utseende? Blir mycket intressant att undersöka detta lite närmare...

Vore kul om Microsoft Word hade en liknande funktion...gärna med BOB eller Gemet eller Hunden som berättar för mig vad jag får skriva....

Vilken otroligt rolig soppa...Kan vi ta och titta på den där reklamfilmen som Apple visade igen... Är det verkligen inte Adobe's CEO däruppe på storbildsskärmen?

Helt sjukt i mina ögon. Funktioner för att förhindra sedelförfalskning borde inte var Photoshops uppgift, utan något som skrivare och tryck-utrustning tar hand om, förutsatt att de har förmågan att skapa tillräckligt bra förfalskningar. Sådant skydd har väl redan funnits i en massa utrustning? Jag minns en färgkopiator för över tio år sedan som lade in en liten färgkod i allting som gjordes på den, för att det skulle kunna spåras tillbaka dit. Som jag förstod det var det något som maskinen måste ha ifall den användes till något skumt.

Kan någon testa om det är så med svenska sedlar eller euro sedlar? En snubbe sa att det inte fungerade med en brittisk pound.

Allså, jag tycker det ändå är ett rätt bra initiativ emot kopiering av valuta. Väldigt mycket dollarsedlar är falsktryckta och det är ett rätt så brett problem. "of the $380 billion in U.S. currency circulated in fiscal year 1994, $208.7 million was counterfeit" och då var det 1994... Tiden innan idag då vem som helst har superskrivare och Photoshop.

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2004-01-09 07:17

Jag öppnade den filen Markus länkade till och fick detta meddelandet.

Otroligt fånig "funktion" från Adobes sida. Jag antar att den tittar på digimarks etc. vilket på ett sätt är bra, men det blir ju lätt löjeväckande. Ska bli intressant att se hur de reagerar på de protester som lär komma Min gissning är att vi kommer att få se mer av såna här DRM-grejer i alla program från stora tillverkare.

Man blir mållös.

Adobe börjar mer och mer likna Storebror. Vad kommer härnäst? Naket (såklart), bilder på kändisar, körkortet (mitt egna), politisk skämtteckningar…

"Gör långsamma och stegvisa förändringar så protesterar ingen".

Självklart skall förfalskningar förhindras -- men hur farao skall jag "betala" i kvartersbutiken med en elektronisk hundralapp ("kom hem till mig så visar jag en bild på mina pengar"). Det är säkert en barnlek (och tidsfråga) att hindra folk från att skriva vilka ord de vill (i t.ex Indesign).

Ytterligare ett argument till att inte uppdatera -- och i förlängningen hitta alternativ till Adobe.

Av princip.

/Brake6

Citat:

Skrevs ursprungligen av Brake6
Man blir mållös.

Adobe börjar mer och mer likna Storebror. Vad kommer härnäst? Naket (såklart), bilder på kändisar, körkortet (mitt egna), politisk skämtteckningar…

"Gör långsamma och stegvisa förändringar så protesterar ingen".

Självklart skall förfalskningar förhindras -- men hur farao skall jag "betala" i kvartersbutiken med en elektronisk hundralapp ("kom hem till mig så visar jag en bild på mina pengar"). Det är säkert en barnlek (och tidsfråga) att hindra folk från att skriva vilka ord de vill (i t.ex Indesign).

Ytterligare ett argument till att inte uppdatera -- och i förlängningen hitta alternativ till Adobe.

Av princip.

/Brake6

Vilket trams. Photoshop analyserar INTE motivets innehåll, utan om det innehåller digimark-kod etc. Vad det handlar om är upphovsrättsligt skyddat material. Kopieringsapparater har gjort det här i minst 10 års tid.

Observera att jag håller med om att det är en onödig och olämplig funktion, men att av det sväva ut i konspirationsteorier om censur av innehållet är trams.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-09 08:48
Citat:

Skrevs ursprungligen av Adrian B
Oj, det var fascinerande och lite skrämmande. Men det gäller nog inte bara sedlar utan alla bilder som har vattenmärken i sig.

Har nån testat med en svensk sedel eller bilden som Markus länkade?

Laddade ner med Safari: inga problem att öppna bilden

Laddade ner med curl -O http://www.riksbank.se/upload/bilder/Pressbilder/Genrebilder_sedlar_och_mynt/nr22_hog.jpg :

Kunde INTE öppna bilden (unauthorized processing of banknote picture)

Så CS går efter taggar i bilden som Safari strippar bort...

Dollar-sedlar: går CS efter bildstorlek också så att man inte kan skapa bilder med exakt samma storlek som en $-sedel?

Citat:

Skrevs ursprungligen av Richard Rönnbäck
Observera att jag håller med om att det är en onödig och olämplig funktion, men att av det sväva ut i konspirationsteorier om censur av innehållet är trams.

Trams? Vem vet vad som händer i framtiden? Och vilka "logiska skäl" som används. Redan idag avlyssnas och anylseras telefonsamtal efter vissa ord och fraser (Echelon).

Att hindra utskrifter/tryck av sedllar är förståligt men att förhindra att öppna en bild i bildbehandlingsprogrammet. Vad vinner man på det?

Av princip.

/Brake6

Brake6,

Jag förstår din poäng (och instämmer på ett principiellt plan) men jag tror (vet) att såna där konspirationsteorigrejer inte vinner något gehör hos Adobe. Däremot så kan man vinna gehör för sakliga argument om varför du som betalande kund ska tillåtas öppna såna bilder.

Produktansvarig för Photoshop hos svenska Adobe är Fredrik Rossander. Lämnar man synpunkter till honom så kommer de produktteamen till godo.

  • Oregistrerad
  • 2004-01-09 09:31

Jag laddade ner bilden ifrån safari och försökte öppna i CS. Gick inte, fick den där varningen. Öppnade i förhandsvisning, sparade igen (skrev över den gamla bilden) och sen gick den fint att öppna. Jag ställer mig frågande till hur effektivt det här skyddet är.

  • Medlem
  • 2004-01-09 09:32

Jag förstår både Richard och Brake, men det är viktigt att sätta ned foten. USA har passat på att genomföra en rad tveksamma lagar, som försämrar den individuella friheten (vilket är väldigt konstigt i ett land som av princip inte registrerar sina landsmän genom personnummer).

Om man reagerar tidigt, så kommer nästa steg vara svårare att ta. Content control är inte acceptabelt tycker jag.

Absolut. Det oroväckande är den gradvisa förändringen. Hur många skulle acceptera momsen då den infördes om den direkt var 25%? Börja lågt och höj… (OBS inget politiskt inlägg -- bara ett exempel).

Idag är det sedlar. Helt orealistiskt är det inte att tänka sig ett filter mot att skriva exempelvis rasistiska texter. Först på alla internet-forum och sedan på din egna dator.

Jag är absolut emot rasism. Men var skall gränsen för den personliga friheten dras? Två olika lagar som krockar.

Nuvarande PUL är omdiskuterad. Vad hindrar myndigheterna att tvinga programvarutillverkan att lägga in spärrar mot personummer redan på webbservern? ("lagen finns men den efterföljs dåligt så därför…").

Ändamålet helgar medlen.

/Brake6

Citat:

Skrevs ursprungligen av nukethenick
Jag laddade ner bilden ifrån safari och försökte öppna i CS. Gick inte, fick den där varningen. Öppnade i förhandsvisning, sparade igen (skrev över den gamla bilden) och sen gick den fint att öppna. Jag ställer mig frågande till hur effektivt det här skyddet är.

Jag tror inte att Adobe har några illusioner om att det ska vara speciellt säkert. Det handlar nog mer om att programmet ska respektera de instruktioner som finns i bilden.

Det är ungefär som med skyddade teckensnitt, PDF:er mm – relativt enkelt att kringå, men av principiella skäl så ser man till att programvaran respekterar upphovsmannens avsikt.

Problemet verkar snarare vara att det är klumpigt avvägt –_uppebarligen hindrar det också sånt som är legitimt användande.

Hmm... märkligt. Rätta mig om jag har fel, men Digimarc-kontroll vid öppning av bilder har väl funnits med åtminstone sedan Photoshop 5? Bilden fungerar fint att öppna i mitt Photohshop 7. Vid extra koll svarar programmet dessutom "Den här bilden innehåller ingen Digimarc-vattenstämpel", så att den spärras av nya Photoshop måste väl rimligen bero på något annat, eller rör det kanske sig om en ny version av Digimarc? I så fall har de ju varit ruggit snabba med att uppdatera det eventuella Digimark-märke som finns på sedlarna. Ska bli intressant att läsa kommande inlägg i frågan...

Lägg ett nytt lager över sedlarna i Photoshop 7,0 spara.
Simsalabim inga problem att öppna i Photoshop CS.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2004-01-09 12:57

Någon som vet hur Paint Shop Pro har hängt med i utvecklingen? Har inte använt det på ett antal år men har för mig att det kunde det mesta som photoshop kunde...

Som jag förstod det.
Alla .psd-filer går att öppna, ovsett om det är en bild av en sedel eller inte.
Programmet läser av ett mönster (fem cirklar) som finns i många nya sedlar inom EU och US och inte digimark.
Varför Adobe har valt att lägga funktionen vid öppnande, inklistrande et al och inte vid utskrift eller spara är bortom allas förstånd.

Mönstret visas exempelvis i den här pdfen (955 K).

Edit:Stavfle.

Senast redigerat 2004-01-09 17:08
Citat:

Skrevs ursprungligen av Merovech
Varför Adobe har valt att lägga funktionen vid öppnande, inklistrande et al och inte vid utskrift eller spara är bortom allas förstånd.

Om man läser länken som markus hade i första inlägget så ser man även att någon har testat olika sätt att hantera bilder av sedlar, och det visar sig att PS reagerar olika på olika sätt att hantera bilder av sedlar. Det hela verkar mycket osystematiskt. Det verkar gå att öppna bilderna i vissa format men inte i andra, och det verkar som att programmet protesterar i vissa lägen vid kommandot "kopiera allt" men inte vid drag and drop av samma innehåll.

Att begränsa vid utskrift, spara och exportera till urklipp vore vettigare, men ändå onödigt begränsande. Jag håller fast vid att de här funktionerna borde skötas av hårdvara som skrivare istället. Den som vill förfalska sedlar på ett seriöst sätt har ändå så mycket tekniska problema att lösa, att ett hack i Photoshop som sätter spärrarna ur spel borde vara en baggis.

Jag ger mig dessutom f*n på att det rabalder som skapats på det här sättet har fått en rad teknikintresserade kids världen runt att just nu sita och klura på hur man kan använda datorer för att förfalska pengar. De allra flesta bara för att den tekniska utmaningen verkar rolig. Men en och annan kanske lockas till att testa i praktiken?

plockat ifrån macfeber.com: adobe svarar (klicka "log in as guess").

Personligt ser jag inga problem med, om jag inte minns fel så har riksbanken etc specialla bilder man kan få till reklam jippon och sådär..
Stort sett alla nya kopiatorer gör väl exact samma sak.

Visst man kan ju tycka att det är tråkigt på sätt och vis, men å andra sidan "om detta är droppen" så kanske man inte brukar programvaran på ett lagligt sätt. Om man däremot gör det, så märkar man ju aldrig av det.

  • Medlem
  • 2004-01-10 16:33
Citat:

Skrevs ursprungligen av Bonish
Någon som vet hur Paint Shop Pro har hängt med i utvecklingen? Har inte använt det på ett antal år men har för mig att det kunde det mesta som photoshop kunde...

Eftersom vi sitter på Mac, så är ju inte det intressant.

Jag har en gammal licens till Canvas, som jag funderar på att aktivera igen. Jag måste bara hårdtesta den nya versionen först. Problemet med andra program än Adobes är att de ofta inte riktigt kan matcha Adobes standardfiler. EPS:ar som blir konstiga är väl det vanligaste problemet.

  • Medlem
  • 2004-01-10 16:36
Citat:

Skrevs ursprungligen av johan dansk
plockat ifrån macfeber.com: adobe svarar (klicka "log in as guess").

Personligt ser jag inga problem med, om jag inte minns fel så har riksbanken etc specialla bilder man kan få till reklam jippon och sådär..
Stort sett alla nya kopiatorer gör väl exact samma sak.

Visst man kan ju tycka att det är tråkigt på sätt och vis, men å andra sidan "om detta är droppen" så kanske man inte brukar programvaran på ett lagligt sätt. Om man däremot gör det, så märkar man ju aldrig av det.

Jag håller med om att det inte kommer påverka ens arbete speciellt mycket, och min anledning att byta bort Adobe är att jag tycker att deras program stadigt blivit sämre. Jag tycker inte att de är ouppnåeligt bäst längre.

Citat:

Skrevs ursprungligen av johan dansk
Personligt ser jag inga problem med, om jag inte minns fel så har riksbanken etc specialla bilder man kan få till reklam jippon och sådär..

Om bankerna tillhandahåller sådant så finns det ju inget problem, och jag får revidera de tankar jag haft i ämnet tidigare.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Nicklas Högås
Om bankerna tillhandahåller sådant så finns det ju inget problem, och jag får revidera de tankar jag haft i ämnet tidigare.

hmm, jag läste igenom tråden lite för snabbt och antog att de bilder som riksbanken tillhandager var av en sådan typ så att dom inte var giltiga, men jag ser ju nu att så inte var fallet, ber då om ursäkt.

lite info om vad svenska riksbanken tycker om att dublicera etc för reklamsyften:
http://www.riksbanken.se/frameset.ASP?ID=4306

Det konstigaste med detta är att det ligger utanför PhotoShops Digimarcs plug-in. Jag plockade bort mappen med dessa plug-ins men samma meddelande kommer ändå upp. Adobe tycks tycka att den vanliga Digimarcs-funktionen kan användarna få stänga av om de vill men inte denna funktion som ju tycks ligga gömd på annat sätt.

Jag kom för övrigt på en till jobbaruntare. Öppna bilden med ImageReady CS. Klicka knappen som flyttar bilden till Photoshop CS.

Bevaka tråden