Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Jag vill ha en Mac!

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Österåker
  • 2004-01-10 21:32

Jag har funderat och tänkt och grubblat ganska länge nu, och har till sist bestämt mig för att byta platform helt, jag har använt Macintosh i ett par år nu på jobbet, men hemma så har vi alltid haft PC.
Men nu är jag trött på strul windows och bugg Linux och vill arbeta hemma i Mac OS precis som på jobbet.
Jag har faktiskt velat ha en mac i många år, men jag tycker att dom varigt för dyra om man gämför med vad man får för PC för samma päng.
Men som sagt, nu så ska jag byta! Jag funderar på en bärbar, IBook G4 skulle nog duga gott till mig, fast samtidigt så får man ju en lite bättre stationär för samma päng.
Jag har just nu en stationär P2 450 och en bärvar P4a, och jag använder den bärbara mest, det är så skönt att kunna sitta var man vill i hemet och arbeta!
Men jag har hört hemska saker om Apple, att dom inte hjälper folk som fått trasiga IBooks. Stämmer det?
Man vill ju veta att man köper en produkt som fungerar. Och om den inte gör det, att man får en ny, eller får den reparerad.

Någon som har förslag på vad jag skall köpa, IBook, EMac eller?
Jag kan lägga max 15000:-
Ojojoj... tänk vad jag skulle få för PC för dom pengarna

• Medlem
  • Bollnäs
  • 2004-01-10 21:39

iBook 12" med max HD och ram skulle jag ha satsat på. Kanske även trådlöst nätverk som grädde på moset.

Jag vet ingen som uttryckt missnöje efter ett iBookköp. Inklusive mig själv.

När det gäller reparationer så har jag enbart positiva erfarenheter. Låset på min iBook pajade under en englandsresa, och när jag kom hem ringde jag Apple för att höra efter vad jag skulle göra. Dagen efter kom det en man och hämtade min dator (en onsdag) och på tisdagen veckan därpå var samma man där och lämnade tillbaka en lagad dator.

Inga problem alls, och mycket trevligt bemötande av kundtjänsten.

Jag vet att alla inte har samma erfarenheter som jag, men mina är positiva.

• Medlem
  • 2004-01-10 21:43

Att köpa en par år begagnad mac kan vara ett mycket bra köp..

kolla på Applestore

• Medlem
  • 2004-01-10 21:46

Ja, eller en iMac, i mitt tycke Apples mest lyckade dator hittills.

• Medlem
  • Österåker
  • 2004-01-10 21:54

Det värsta med IBook 12" är att det bara är just 12", min bärbara P4 har 15".
Jag skulle hjärna vilja ha åtminstone 14".
Apropå skärmar, om man köper en stationär G4 1,25, kan man kopla en PC monitor till den då?

Citat:

Skrevs ursprungligen av Ovsing
Apropå skärmar, om man köper en stationär G4 1,25, kan man kopla en PC monitor till den då?

Japp, du kan koppla en PC-skärm till den. Det följer med bildskärmsadapter för att ansluta en vga-skärm, inga problem.

Svaret på ena frågan har du ovan. Behåll din "gamla" (nuvarande) monitor, och skaffa en 12:a!!!!!
Jag har en 12" PB och en stationär 867 med 17" men använder absolut den bärbara mest. Det negativa med en 12:a är betraktningsvinkeln. Detta ser inte jag som ett problem då man oftast sitter rakt framför en liten bärbar. Du har den oftast nära dig då du skriver och detta gör att du får en bra bild. För att jobba professionellt i PS krävs naturligtvis en annan skärm. Men jag har aldrig ångrat mitt köp av en 12:a behändigare dator får man leta efter, den följer med över allt!

T-son

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-10 22:30

Den nuvarande iBooken tycker jag verkar vara en höjdare, och dessutom riktigt prisvärd!

Jag är en av de som kanske klagat en hel del på Apples bärbara, mycket då jag själv har en Ti som nu gått sönder för fjärde gången på mindre än 6 månader.

MEN, det finns alltid datorer som strular och jag är nog dessutom en ganska krävande användare. Min kontakt med Apple har dessutom alltid varit positiv, de har varit vänliga, förlängt garanti när så behövts och ställt upp med erbjudande om lånedator etc.

Speciellt verkar det också som att Apple har problem med Powerbook-serien för närvarande. Vare sig Ti eller Al PB har varit direkt kända för deras kvalitet avseende robusthet och hållbarhet.

Avseende iBook har det på senare tid kommit upp en del klagomål avseende 2002 års modell med G3-processorn. Tydligen är det ett par hundra som skrivit på någon lista då deras logikkort upprepade gånger gått sönder.

Detta tror jag dock är relativt ovanligt och dessutom har ju IBook iom G4 bytt logikkortsdesign.

Om du är orolig kan du ju också teckna AppleCare vilket inte är alltför dyrt för iBook.

Citat:

Skrevs ursprungligen av hekr
Speciellt verkar det också som att Apple har problem med Powerbook-serien för närvarande. Vare sig Ti eller Al PB har varit direkt kända för deras kvalitet avseende robusthet och hållbarhet.

Vad grundar du det på. Jag tycker inte nån av dem är så mycket värre drabbat än nån annan av apples produkter.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-10 23:20
Citat:

Skrevs ursprungligen av Rickard A
Vad grundar du det på. Jag tycker inte nån av dem är så mycket värre drabbat än nån annan av apples produkter.

Ja, jag ska inte sticka under stol med att det delvis beror på de problem som jag själv har och haft. Att byta ut tre logikkort på en dator och den fortsätter fallera känns inte som att det är "högsta kvalitet". Men jag är heller inte den ende som haft problem - det finns många historier om strulande PB.

Avseende Al (15) så verkar det vara mer problem med dem än vad jag någonsin hört förut. Exakt hur många datorer som behövt byta skärm pga de där vita fläckarna vet väl egentligen bara Apple, men det är en mycket hög andel, det tror jag de flesta är överens om.

Det var dock inte riktigt det som denna tråd handlade om, jag använde mitt exempel bara för att ytterligare framhäva iBooken som ett bra köp. De är naturligt mer robusta pga deras utformning menar jag.

Nåja, hurra för allt, nu ska jag till Åre och åka skidor en vecka. Ska bli skönt att slippa se min härkes-PC som jag tvingas leva med under tiden PBn lagas.

[QUOTE]Skrevs ursprungligen av hekr
[B]Den nuvarande iBooken tycker jag verkar vara en höjdare, och dessutom riktigt prisvärd!

Jag är en av de som kanske klagat en hel del på Apples bärbara, mycket då jag själv har en Ti som nu gått sönder för fjärde gången på mindre än 6 månader.

MEN, det finns alltid datorer som strular och jag är nog dessutom en ganska krävande användare. Min kontakt med Apple har dessutom alltid varit positiv, de har varit vänliga, förlängt garanti när så behövts och ställt upp med erbjudande om lånedator etc.

Jag har med min PB över allt! Inkl några tillfällen då jag önskar at den inte var med.! ( Kastat in väskan och åkt på en fiske resa, låg i ryggan då jag hoppade Tango i VT etc)

Jag kan inte tänka mig en bättre dator!!

T-son

• Medlem
  • 2004-01-11 00:17

Jag rekomenderar dig att köpa en G4 innan dom försvinner. 13.5 tusen för en helt underbar dator. Den rasslar lite här och där men det är bara att plocka bort lite prylar i den så blir den tyst. Det som inte funkat så bra med min dator är os/HDD, men det kanske fungerar bättre med nyare G4:or. Jag har en 1.25 från okt förra året. Eller så är det bara att det sitter en billig skräp disk i den som är problemet, men datorn är ok i sig.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Ovsing

iBook finns ju med 14".
Vill man ha möjlighet att koppla skärmar och ljud-in osv bör man skaffa en PB men ska man skriva/surfa så är väl iBook alldeles förträfflig.
Jag måste ju defenitivt rekomendera bärbar. Jag har en PB både hemma och på jobbet och även om jag såååå gärna vill ha en G5 så kommer jag nog aldrig att skaffa stationär igen.

Lycka till med vad du nu köper.

Citat:

Skrevs ursprungligen av hekr
... då jag själv har en Ti som nu gått sönder för fjärde gången på mindre än 6 månader.

Jag tror du haft en jeekla otur helt enkelt, och fått ett s k måndagsexemplar... Jag förstår viket helv... du haft, men mina erfarenheter är helt annorlunda. Vi köpte 10 st 15-tums TiBook-ar på jobbet för ett halvår sedan, och alla har faktiskt fungerat helt oklanderligt, trots ganska omild behandling. Jag har haft en rad bärbara genom åren, från 145-an och framåt, och TiBooken är nog den jag varit allra mest nöjd med.

Jag har också haft tre logikkort på min Ibook G3 som pajat!
Men fick en ny dator en Ibook G4 till slut.
Tydligen har Apple enligt vad dom säger satt en plastram runt processorn i dom nya modellerna.
Men köp INTE Ibook G3!

• Medlem
  • 2004-01-12 21:44

Jag har ingen erfarenhet av emac eller annan modern stationär men jag har däremot en Ibook G3 som funkar alldeles utmärkt. Liten, 12", smidig och kul att ha. Jag har med den överallt och använder den till allt möjligt därför, bara att plocka fram ur ryggsäcken när så önskas.

Har också bytt logikkortet iofs men det gick väldigt fort och lätt. Det tog fyra arbetsdagar om jag minns rätt och kostade inte ett öre. Mycket bra service. (Lindahl/Rothoff i Lund)

Men behåll den externa PC-skärmen, skaffa ev ett tangentbord så arbetar du lättare och mer ergonomiskt hemma och använd skyddsduk så du inte repar skärmen med det interna tangentbordet. (jag har repat mitt!:()

1
Bevaka tråden