Den nuvarande iBooken tycker jag verkar vara en höjdare, och dessutom riktigt prisvärd!
Jag är en av de som kanske klagat en hel del på Apples bärbara, mycket då jag själv har en Ti som nu gått sönder för fjärde gången på mindre än 6 månader.
MEN, det finns alltid datorer som strular och jag är nog dessutom en ganska krävande användare. Min kontakt med Apple har dessutom alltid varit positiv, de har varit vänliga, förlängt garanti när så behövts och ställt upp med erbjudande om lånedator etc.
Speciellt verkar det också som att Apple har problem med Powerbook-serien för närvarande. Vare sig Ti eller Al PB har varit direkt kända för deras kvalitet avseende robusthet och hållbarhet.
Avseende iBook har det på senare tid kommit upp en del klagomål avseende 2002 års modell med G3-processorn. Tydligen är det ett par hundra som skrivit på någon lista då deras logikkort upprepade gånger gått sönder.
Detta tror jag dock är relativt ovanligt och dessutom har ju IBook iom G4 bytt logikkortsdesign.
Om du är orolig kan du ju också teckna AppleCare vilket inte är alltför dyrt för iBook.