Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nytt projekt blir utmaning för 99mac

Tråden skapades och har fått 132 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Citat:

Skrevs ursprungligen av Anders Ingelstam
Vi har snackat med Skivbolagen - de går INTE med på en lösning där biblioteket kan kommas åt via internet. det var INTE förhandlingsbart lät de meddela!

Anders

Får mig att tänka på en gammal Twisted Sister-låt som heter "What you don't know sure can hurt you"...:rolleyes:
En utdelad hårddisk på nätet som är lösenordsskyddad lär dom ju dessutom aldrig kunna bevisa existerar heller. Men det är en sak att tänja på reglerna som privatperson förstås och en annan när en så stor organisation som F&S gör det.

Som det är nu har vi en bra och avslappnad realtion med skivbolagen - så skall det förbli!

Anders

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-12 23:25
Citat:

Skrevs ursprungligen av Anders Ingelstam
Vi har snackat med Skivbolagen - de går INTE med på en lösning där biblioteket kan kommas åt via internet. det var INTE förhandlingsbart lät de meddela!

Anders

Har F&S möjligen ett intranät mellan sina kontor??

Isåfall har det ju inget med internet att göra....

-Torkel

Citat:

Skrevs ursprungligen av Torkel
Har F&S möjligen ett intranät mellan sina kontor??

Isåfall har det ju inget med internet att göra....

-Torkel

Tyvärr inte (ännu), och det lär dröja läääänge! Samt att vi har jympa i hallar som inte är våra egna - typ skolor i förorterna å så

Anders

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-12 23:32
Citat:

Skrevs ursprungligen av cal
Soundtrack tycks ju inte stödja AAC i alla fall.
Känner någon till ett program som hanterar AAC-formatet för mixning och dyl?

Dekstasy! Det har ett skönt, men ändå proffsigt och macigt interface och hanterar AAC-låtar som rinnande vatten. Har bara provkört lite, men (den halvautomatiska) taktmixningen var imponerande och bland det bästa jag sett - short of vanliga vinyler! Inte missa!

En vanlig fallgrop att fråga tekniknördar om systemutvecklingsprojekt är att man fokuserar för mycket på teknikaliteter och för lite på vad kunden/användarna behöver. Min lilla insys i träningsvärlden och deras val av musik, och hur man rippar, och rippar om säger mig att detta projekt inte primärt borde handla om bitrates. Jag tror att det är *vårt* specialintresse inte *kundens* behov.

Försök inte göra allt perfekt på en gång. Moderna systemutvecklingsmodeller föröker repetera faserna och upprepa projektet i iterationer istället för att få allt rätt från början enligt en (förlegad) vattenfallsmodell.

Hursom. Jag skulle förslå att rippa hela klabbet med iTunes. Fixa mp3-taggarna. Kolla om sökningar blir tillräckligt bra i iTunes. Skulle man vilja ha sökningar på ett bättre sätt skulle jag föreslå att importera mp3-taggarna maskinmässigt till en bättre databas. Antingen FileMaker, eller kanske göra låtarna att söka helt fritt på webben via PHP/MySQL. Alltså, bara vilken låt det är. Man behöver ju inte (av upphovsskäl) tillåta användarna streama musiken.

En poäng med att ha en lokal FileMakerdatabas vid sidan av iTunesregistret skulle vara att man lätt med AppleScript skulle kunna sköta uppspelningen av låtarna via iTunes. Registret skickar begäran till iTunes att spoela den framsökta låten.

En riktig usabilityexpert *testar* lösningar på användare och en riktig kravexpert pratar mycket med användarna. Det är vanligt att vi systemutvecklingsexperter glömmer att prata med användarna för att vi sätter oss på höga hästar och Egentligen Tror Oss Veta Vad Användarna Vill Ha (tm)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-12 23:42
Citat:

Skrevs ursprungligen av Anders Ingelstam
Vi har snackat med Skivbolagen - de går INTE med på en lösning där biblioteket kan kommas åt via internet. det var INTE förhandlingsbart lät de meddela!

Anders

Vad menas med Internet? Internet som nätverk eller bara webben? Någon lämplig form av VPN är väl inte att likställa med att "lägga ut på internet"?

Har sett ovan att flera frågar efter ett taktmixningsprogram som hanterar taggar, AAC, rippar självt, har pålitlig BPM-detektion, visar vågformerna under mixning. Ta en titt på Dekstasy allihop!
Jag vet att jag börjar låta som om jag har aktieinnehav eller nåt, men jag är verkligen imponerad av detta program. Det är lite av en oslipad diamant vad gäller gränssnittet men det ligger nära en idé jag själv hade för inte så länge sen - och de har fått det så rätt!

  • Medlem
  • International user
  • 2004-01-12 23:44

Ja, det finns ju helt klart många vägar att gå. Jag anser att du först och främst borde testa att kaskadkomprimera en skiva samt även föra över den från AIFF->MD och jämföra ljudkvaliten anders. Hårdvarumässigt är det ju ganska avgörande för vilket system ni skall satsa på.

Samtidigt anser jag, och många med mig, att det är helt fel att satsa på ett komprimerat format. Ser man långsiktigt på det så håller det inte i längden. Men allt är ju en fråga om budget och krav, och vilket format den programvara man väljer stödjer.

En helt skräddarsydd databaslösning med många sökkreterier och bra översikt vore ju suveränt. Samtidigt frågar jag mig hur ni som tidigare sa att en lösning där hela arbetsflödet var integrerat i samma program resonerar. Har ni tänkt integrerar mixning och ljudbehandling i databasprogrammet? Det torde bli ett oerhört stort, tidsödande och dyrt projekt att ro hem.

Det finns ju som sagt många vägar att gå. iTunes är långt ifrån ultimat, utan mer av en billig nödlösning men som säkert skulle fungera ihop med ett vettigt musikredigeringsprogram för mixning (Pro Tools, Soundtrack el. dyl.).

- Hårdvara
- Uppbyggnad av musikbibliotek
- Databaslösning, mixningslösning

Det går ju att fördela budgeten på många olika vis.

Angående internet/intranet-lösning beror ju möjligheten till stor del på vilket format ni väljer. Det blir ju drygt att jobba med AIFF-filer över nätet. Lösningen fyller väl dessutom bara sin funktion mot de fasta lokaler F&S vistas i, även om arbetet till viss del skulle kunna ske hemifrån men då är frågan om inte skivbolagen säger nej. Efter ett tag har väl alla F&S anställda valda delar av biblioteket hemma.

  • Oregistrerad
  • 2004-01-12 23:49

Vad det gäller kvalitén!
Har ni någonsin varit i en F&S miljö.. som hängivna datoranvändare så tror jag inte det... De kör med gammla PA högtalare från 89, Rummen har inga somhelst positiva aukustiska
egenskaper....

Dessutom så körde de med vanliga analoga band (Ni vet sånna där fyrkantiga grejer med två hål i) tills inte för så länge sedan, Jag har själv lyssnat på en kaskadkodning här.. CD-> AIFF128->AAC.. Låter inte helt omöjligt...

Visst, hittar ni en bättre lösning så är det att föredra.. att kaskadkoda är ju lite tråkigt dessutom stjäl det tid..

Aj aj aj, Måste tyvärr säga att en PC lösning skulle vara enklare..men nu har Friskis&Svettis vänt sig till den BÄTTRE världen. Apple..

På en PC så skulle vilken programerare som helst slängt ihop ett grafiskt databasprogram genom Visual.NET och Office Access , är denne lite mer anvancerad så denne använt ett lite lägre nivåspråk som Cx osv..
Finns säkert någon frivillig programmerare som kan skriva något mer apple vänligt??

Ni får min välsignelse och jag hoppas verkligen ni lyckas med det här.. att bevisa att vanliga personer kan få ihop något+att det ligger på ett mac system skulle vara väldigt , väldigt bra!

min syster jobbar just nu på F&s, roligt nog bad hon mig att sätta ihop ett Databasprogram för alla hennes låtar för hennes pass 3 dagar sedan... Det har jag gjort till hälften faktiskt... Men skrivet i VB, som inte är så Mac kompatibelt direkt..

Imorgon ska jag åka ut till F&S här i malmö med syran och kolla "Studion", deras behov och ljudkvalité..

//Jocke

Senast redigerat 2004-01-13 00:00
  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2004-01-12 23:50

Med risk att bli fullständigt slagen på huvvet, så känns det ju som att ni istället bör titta på NetMD-konceptet. Tyvärr kör ju programvaran endast på PC.
Med NetMD skulle ju överföringstiden minimeras (1 timme på en och en halv minut), dessutom importerar NetMD-programvaran direkt till ATRAC, vilket eliminerar problemen med ljudkvalitén.
SonicStage (programvaran) verkar dessutom ha ett betydligt bättre bibliotekssystem än iTunes.

Läs mer om NetMD på http://www.minidisc.org

Ett förslag på en lösning som är hyffsat oberoende av plattform och som kan växa med tiden.

Så här skulle jag göra:

1. Rippa alla skivor till RAID-system i okomprimerat format. (XRAID och AIFF)

2. Under rippning läggs läggs alla ID3-taggar in i en databas (postgreSQL, mySQL).

3. I databasen ska det även finnas fält för betygsättning av låtarna, kommentarer, recension, nyckelord (armhävning, jogga på platts, springa som satan, etc...), hur ofta de spelats, etc. De fält som går att fylla i manuelt gör man i via webb-gränssnitt (som inte måste vara allmännt åtkomligt bara för att det ligger på webben). Via gränsnsittet ska man också kunna lyssna på låtar och göra spellistor. Ett exempel på hur det kan, delvis, se ut och fungera är
NetJuke .

4. På servern lägger man sedan ett program som klarar enklare ljudmixning men som kan användas/köras av flera användare sammtidigt (jmf med tunna klienter), helst via ett webb-gränsnitt. En utgångspunkt för ett sådant program skulle kunna vara FMOD som jag gissar går att modifiera till en serverprogramvara (tro att det är det så bla Musik gjort). (Precis som i punkt 3 behöver detta inte vara allmännt åtkomligt bara för att det ligger på webben).

5. Via databasen/webben gör man sedan en spellista som exporteras till programmet som föreslås i punkt 4 där man via webben kan göra de mixningar man vill. Spellistan/mixen sparas sedan som i en fil som bara anger låtar, ev effekter och när och hur dessa effekter ska appliceras, dvs den färdiga mixen sparas inte som en "musik-fil".

6. När man är nöjd med sin mix så begär man att få mixen godkänd av "admin" som i och med godkännandet startat en process där servern processar mixen skapad i punkt 5 och bränner den på en CD.

7. Den färdiga CD:n hämtas på centralkonoret/skickas till den som gjort mixen som i sin tur kan lägga över den på valfri bärbar musikspelare (MD, iPod, etc).

Fördelarna med denna typ av system är:
* Att den är i princip möjlig att köra på vilket system som helst. (Fast Mac är ju att föredra....)

* Om man vill kan man låta alla (eller utvalda) testa att göra mixar via webben (det är inte alltid ledarna som är bäst på att välja låtar). Mixarna tar ju i sig sedan väldigt lite plats på servern...

* Ingen distrubution via nätet utan den sker (nästan) som tidigare . (Och i och med att mixarna måste godkännas innan den bränns så har man ytterligare en nivå av säkerhet).

* Systemet kan lätt expandera med växande antal låtar, antal användare, etc

  • Medlem
  • Northwood – Kronoberg
  • 2004-01-13 00:01
Citat:

Skrevs ursprungligen av bollman
Med risk att bli fullständigt slagen på huvvet, så känns det ju som att ni istället bör titta på NetMD-konceptet. Tyvärr kör ju programvaran endast på PC.

Det är rätt mycket som är dåligt med NetMD och OpenMG Jukebox!
http://www.minidisc.org/brian_youn/mzn1/page3.html

Mac to MiniDisc Tutorial:
http://home.earthlink.net/~mac-minidisc/

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2004-01-13 00:09

Mmm, men det där var det gamla progget:
http://www.minidisc.org/brian_youn/mzn10/page7.shtml

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2004-01-13 00:11

Allt handlar ju om budget. Man kan ju inte komma ifrån att SonicStage vore ett ekonomiskt alternativ med vissa fördelar, eller hur?

  • Medlem
  • International user
  • 2004-01-13 00:13

Ja, allt handlar om budget och vilka krav som egentligen ställs på kvalite och användarvänlighet.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2004-01-13 00:44

Min gissning är att budget är prio 1, sen kommer användarvänligheten och sist ljudkvalitén. De som ska lyssna är ju inte i första hand där för att få en förstklassig musikupplevelse direkt...

Citat:

Skrevs ursprungligen av jockeleu
Vad det gäller kvalitén!
Har ni någonsin varit i en F&S miljö.. som hängivna datoranvändare så tror jag inte det... De kör med gammla PA högtalare från 89, Rummen har inga somhelst positiva aukustiska
egenskaper....

Idrott gör sig bäst på TV.

Allvarligt talat så är nog en kaskadkodning inget problem här. Därför ville jag bara nämna att det inte alls är säkert att AAC är bättre än mp3 när det ändå ska kaskadkodas med ATRAC.

Om man använder kaskadkodning och har första snålkodningen endast för att spara utrymme behöver inte mixprogrammet klara kodformatet då det kan konverteras till AIFF innan mix. Att gå via AIFF ger inte ge någon försämring i sig. Alltså är program för mixning helt öppet och vi kan titta på allt oavsett format(måste givetvis ta AIFF då men det gör väl allt antar jag).

Att databaser var så svårt att göra visste jag inte. Det som behövs är lagring och varje fil ska ha ett antal attribut. BPM, recension, namn, artist mm. Dessa attribut ska kunna sökas på och kunna listas i en lista där man ser alla attribut för filerna. Man ska kunna välja sina filer så att dom kopieras till klientdatorn. Givetvis måste inläggningen av nya filer kunna skötas smidigt också. Något mer avancerat tror jag inte är nödvändigt. Jag blev faktiskt imponerad av att höra att dessa tränare mixar sina skivor själv. Grejar man att lära sig det så har man bevisat att man är skarp enligt mig.

Om de databaskunniga kan göra en sådan databas så fixar det sig med mixningen eftersom vi kan använda vilket mixprogram vi vill! När mixningen är gjord är det bara att spela över det till en MD-spelare. Själva inspelningen till MD tar lika lång tid som innan men skillnaden är att nu kan tränarna sätta sig i soffan och dricka en kopp kaff...proteindryck under tiden.

En server/hårddisk/databas och ett nätverk med några klienter som har varsin MD-spelare kopplad till en digital utgång från datorn. Det är hårdvaran.

Databas, mixprogram och lite Apple Script för att förenkla konverteringar från olika format och det jag glömt borde vara mjukvaran.

Citat:

Skrevs ursprungligen av John Stalberg
En server/hårddisk/databas och ett nätverk med några klienter som har varsin MD-spelare kopplad till en digital utgång från datorn. Det är hårdvaran.

Databas, mixprogram och lite Apple Script för att förenkla konverteringar från olika format och det jag glömt borde vara mjukvaran.

I klartext:

Hårdvara: Xserv som server med 8 st G5:or med optisk utgång som klienter. Koppla ihop allt med Gigabit Ethernet.

Mjukvara: Filemaker som databas, iTunes för att lyssna, Pro Tools för mixning, ??? för BPM.

Lösning: Leta låtar via FileMaker, Applescript som öppnar hittade låtar i iTunes, valda låtar i iTunes öppnas via Applescript i Pro Tools. Mixa i Pro Tools, Spara ut till MD via optisk ut på G5:a.

Enkelt: FileMaker databas, AppleScript.
Svårt: Hitta mjukvara som fungerar till det ni vill göra men som samtidigt har tillräkligt med AppleScript stöd för den lösning som föreslås.

FileMaker och AppleScript kompetens lär det finnas massor av här på 99mac, eller? Bara att sätta igång och testa:cool:

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-01-13 09:28

Jag skulle önska att man gjorde lite grundläggande jobb här
istället för att direkt hoppa på olika slutlösningar. Följande skulle jag vilja ha uträtat INNAN man börjar spekulera i program, databaser, hårdvaror etc.

Vad är målet med förändringen? (vad vill man uppnå, vad är viktigt, vad är mindre viktigt, vad är absolut krav)

Processbeskrivning för hur man jobbar räknar jag med att Anders underlag räknas som.(med ev. kompletteringar)

Budget

Vilka styrande urvalskriterier finns? (tex. Internet kan/får inte användas för spridning, inköp av iPod är inte aktuellt etc.). Listat snyggt och prydligt.

Sen är det dags att välja teknik på principstadiet (arkitektur)

När allt detta är framtaget är det nog lite lättare att titta på tekniska lösningar. Alltför många hoppar över dom första bitarna i ett projekt och börjar direkt bygga fast sig i tekniska lösningar som bara gör att man får stora problem i slutet.

Bara ett litet tips om ett progg för mixning mm:
http://www.megaseg.com

Använde det själv för att sätta upp en radiolösning på nätet för ett par år sedan. Bra integration med iTunes etc.

Kanske kan vara något?

* Professional Mac DJ software
* Extremely stable, no worries
* Save thousands adding another system to your DJ business
* Instant access to your entire music library, find requests instantly
* Cross-fade and Beat Mixing
* Multiple sound output for Cue
* iBook + MegaSeg = Compact setup
* Automatic or Manual controls
* Automatic beat matching
* Requests List Display
* Playlist Events and Scheduling
* QuickTime Video Playback
* Plays all major sound formats
* Run an internet radio station
* Jukebox for nightclubs or home
* Business background music system
* No additional sound card needed to cross-fade
* Hot Keys for instant sound effects

Om det redan finns tillgång till iMacar el liknande är det ju inte nödvändigtvis att köpa G5:or för att få optisk utgång ?!! ..
Köp istället ngn adapter för iMacarna typ denna
http://www.swedenmidimusic.com/catalog/product_info.php?cPath=8&products_id=15 el ngn annan, har inte kollat runt tog första bästa men det finns säkert ännu billigare. Men som sagt det måste ju bli billigare än byta till nya G5:or och ljudmässigt så är det ju identisk ljudkvalité.

jag har skummat större delen av tråden och detta är min kommentar:

1. Traktor DJ 2.5 är ett idealiskt program för mixning och bpm - och den accessar hela iTunes biblioteket. Problemet blir att om/när man encodar i iTunes så vore det bäst om BPM registrerades samtidigt. Nu får man göra det i efterhand - om det inte är så att ni redan har BPM på samtliga låter och lägger in det i biblioteket.

2. Vad det gäller punkt 1 - 5 känns det som om iTunes + Traktor + ev. något annat musikediteringsprogram skulle klara av det hela.

3. Vad det gäller punkt 6 - så borde iPod innebära en väldigt flexibel "sharing-lösning" där man kan plocka spellistor och mixar av varandra - lokalt eller via "studion".

4. I iTunes kan man söka i en mängd olika kategorier - BPM, comments, genre, kind etc. Här borde man kunna kategorisera hela biblioteket = stretching, styrka, uthållighet etc. och sen bara söka och göra spellistor enligt det. sen accessa detta genom traktor och göra den mix som behagas. Spara som AIFF elller AAC - överför till MD eller iPod.

5. hur allt skall kopplas ihop vet jag inte riktigt - men det känns som en Xserve med relevant/ändamålsenlig förvaring + redudans & fyra mixstationer eMac (budget), iMac (normal), 1.6 PowerMac (bäst).

Ang. problem 1: det finns så mycket låtar...hur ni än gör måste någon form av "slavarbete" genomföras i och med BPM-registrering och kategorisering. Detta kan dock ligga i iTunes...bara det är någon som lägger in det

Ang. problem 2: Köp in skivorna...encoda dem...sälj dom Nä - men allvarligt. Så fort det är i Servern kan ni "ta bort" den fysiska skivan OCH när Apple släpper iTMS Europe - så kan ni köpa musiken direkt...och sprida det på obegränsat antal iPods...

tack för ordet

ps. kanske är idé att ringa Apple...och höra med dom om "fördelaktig hjälp"

..........

Problem 1:
Det finns så mycket låtar,men det är svårt att hitta den typen av låt, puls eller känsla som man letar efter i detta ganska stora 'bibliotek'. Vi behöver en sökbar katalog med sökkriterier som bpm (viktigast) sedan kanske kategorier typ Styrka, kondition, spinning, smidighet, etc.

Problem 2:
Många ledare som har tillgång till detta enorma bibliotek (unikt i landet inom F&S) har inte fattat hur förmånligt det är, utan förvaltar det förtroendet med att sno hem skivor i ganska stor utsträckning Vi behöver ett sätt att säkra skivorna. Därför vore ett digitaliserat arkiv där de köpta skivorna förvaras inomm lås och bom, perfekt!

Tja, ungefär sådär ser det ut

Behöver ni mer detaljer så går det bra att fråga - om jag kan svara så gör jag naturligtvis det.

Anders

F&S Stockholm [/B][/QUOTE]

Citat:

Skrevs ursprungligen av motif
Om det redan finns tillgång till iMacar el liknande är det ju inte nödvändigtvis att köpa G5:or för att få optisk utgång ?!! ..
Köp istället ngn adapter för iMacarna typ denna
http://www.swedenmidimusic.com/catalog/product_info.php?cPath=8&products_id=15 el ngn annan, har inte kollat runt tog första bästa men det finns säkert ännu billigare. Men som sagt det måste ju bli billigare än byta till nya G5:or och ljudmässigt så är det ju identisk ljudkvalité.

Det är sannt. Men man ska nog passa sig för att köpa från billigaste garageföretaget med tanke på support, kvalitet, drivrutinstillgänglighet och uppdateringar. En strulande produkt i denna prisklass blir snabbt väldigt dyr i arbete och arbetsbortfall.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Jonas Mellander
Det är sannt. Men man ska nog passa sig för att köpa från billigaste garageföretaget med tanke på support, kvalitet, drivrutinstillgänglighet och uppdateringar. En strulande produkt i denna prisklass blir snabbt väldigt dyr i arbete och arbetsbortfall.

Jag vet !
Men som alla vet så har många problem med G5:an av ljudloopar mm, så även om man slänger 30 lakan är det inte alltid man kommer runt problemen..

Sweden Midi Music är ju ett bra företag som säljer Semiproffs till Full Pro utrustning och de är skitgoa killar som jobbar där, min erfarenhet är att de är proffsiga och vet vad de snackar om (vilket många som jobbar med försäljning har bristande kunskaper om vad de just säljer) och service sker snabbt.

Har ett Motu MKII som displayen la av på, den är 3 månader gammal efter pratat med dem fick jag en sprillans ny dagen efter utan några utgifter för mig.

Däremot skall man nog se till att undvika USB så mkt som möjligt och kanske hitta ett interface som bara har optical I/O samt firewire till datorn, det borde ju vara det optimala.

en 1.6 G5 är inte sååå dyr och handen på hjärtat - det är nog bäst med lite kräm om man skall mixa AAC/MP3. G4a behövs i alla fall...

Citat:

Skrevs ursprungligen av el gringo
en 1.6 G5 är inte sååå dyr och handen på hjärtat - det är nog bäst med lite kräm om man skall mixa AAC/MP3. G4a behövs i alla fall...

Nej den är inte så dyr, men skall de bara ha en dator för kodning så kanske det är bättre men skall de köpa in ett X antal G5:or för att iMac inte har optisk känns det inte lika motiverande.

De kanske har iMac G4:or ??

sant...

men - motif - vad tror du om iTunes + Traktor? Borde inte det göra susen? Hur som helst måste man ju manuellt kategorisera...men för sökning (iTunes) & mix + export (Traktor) :rolleyes:

Citat:

Skrevs ursprungligen av motif
Nej den är inte så dyr, men skall de bara ha en dator för kodning så kanske det är bättre men skall de köpa in ett X antal G5:or för att iMac inte har optisk känns det inte lika motiverande.

De kanske har iMac G4:or ??

Citat:

Skrevs ursprungligen av safir
Jag skulle önska att man gjorde lite grundläggande jobb här
istället för att direkt hoppa på olika slutlösningar. Följande skulle jag vilja ha uträtat INNAN man börjar spekulera i program, databaser, hårdvaror etc

Önskemålet om INNAN går nog inte att uppfylla. Frågan kastades ut här och nu pågår brain storming. Jag antar att stormen smalnar av och frågor reds ut under loppets gång. Vi är i ett inledningsskede och är faktisk gratis arbetskraft och får betalt i rolighet. Därför blir det lite slappa tyglar jämfört med ett vanligt jobb där prestera är viktigare än här.

De som ansvarar för projektet på riktigt borde kanske försöka vaska fram det dem tror på som verkar passa kunden samt vara rimligt att förverkliga.

Vaska fram flera alternativ om det inte är solklart.

  • Medlem
  • Northwood – Kronoberg
  • 2004-01-13 11:56
Citat:

Skrevs ursprungligen av el gringo
Ang. problem 2: Köp in skivorna...encoda dem...sälj dom Nä - men allvarligt. Så fort det är i Servern kan ni "ta bort" den fysiska skivan OCH när Apple släpper iTMS Europe - så kan ni köpa musiken direkt...och sprida det på obegränsat antal iPods...

Hur är det med kopieringsskyddet? Man kan väl bara kopiera en låt från iTMS ett begränsat antal gånger.

det fina i "kråksången" - man kan kopiera inhandlad låt i iTMS till OBEGRÄNSAT antal iPods...och man kan kopiera den till 3 Mac's (vad det gäller PC vet jag inte).

Citat:

Skrevs ursprungligen av jas
Hur är det med kopieringsskyddet? Man kan väl bara kopiera en låt från iTMS ett begränsat antal gånger.

Bevaka tråden