Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

"Top Ten Reasons the Dock Still Sucks"

Tråden skapades och har fått 41 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Citat:

Skrevs ursprungligen av Danne V
Från biträdande språkpolisen:

"Dock" på engelska HETER "docka" på svenska. Det är i en sån man t.ex. bygger eller reparerarar båtar, eller där man PARKERAR (dvs "dockar") dom, vilket Apple syftar på. Titta i vilken ordbok som helst eller fråga närmsta beckbyxa. Det är alltså ingen nyss hoptotad försvenskning alls.

Jag påstod inte att "Dock" är korrekt svenska, bara att Apple har översatt så. Saxat ur Apples hjälpfiler:

"Du lägger till en symbol till Dock genom att dra den från Finder-fönstret till Dock. Placera programsymboler till vänster om linjen i Dock, och andra symboler till höger om linjen."

I rest my case.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Stinky
På högersidan av dockan behövs ingen tvåknappsmus för att få högerklickfunktionen, det räcker med ett vanligt klick utan att släppa plattan.

? Det gäller på vänstersidan av Dockan också.

• Medlem
  • Karlstad
  • 2004-01-14 09:22
Citat:

Skrevs ursprungligen av Christofer
Jag påstod inte att "Dock" är korrekt svenska, bara att Apple har översatt så. Saxat ur Apples hjälpfiler:

"Du lägger till en symbol till Dock genom att dra den från Finder-fönstret till Dock. Placera programsymboler till vänster om linjen i Dock, och andra symboler till höger om linjen."

I rest my case.

Det var ingen som helst kritik av ditt inlägg! Jag försökte nog raljera lite över Apples fjantiga försök att göra ett egennamn av ordet - vilket blir patetiskt - och om man istället ska säga "docken" eller "dockan". Det var inte meningen att du skulle ta åt dig på nåt sätt, sorry.

Men det är klart du skall vila din väska.;)

Citat:

Skrevs ursprungligen av Christofer

I rest my case.

Detta är helt riktigt. Även tredjepartslitteratur som skriver om X kallar, på Apples inrådan säkert, Dockan för "Dock".

Fortsättningsvis kommer jag alltjämt, vilket kanske framgår ovan, att kalla den för Dockan då jag tycker att detta passar bättre in i språket.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-14 09:58
Citat:

Skrevs ursprungligen av Sundevall
Jag har nu provat DragThing, det är en fin applikation (med ett MYCKET rörigt "inställningar.."). Man kan döda Apples dock i DragThing, men det blir svårt att helt ersätta Docken, eftersom man vad jag kan tyda ur inställningarna inte kan se vilka apps som är igång i DT. Och om man väl tvingas ha Docken i synlig storlek känns det onödigt att ha en extra "dock" där man bara launchar applikationer.

Nu har jag inte möjlighet att testa (sitter på jobbet vid en Linuxburk), men i DragThing för OS9 fanns det möjlighet att lägga upp en lös palett med alla aktiva program. Har de tagit bort den?

Tyvärr kommer jag inte ihåg hur man skulle aktivera den (har inte startat OS9 på några månader nu).

Apple har som tidigare nämnts försökt att få Dock till ett namn i analogi med Finder. Det var nog ett beslut som diskuterades en hel del. Apple hade kunnat välja att kalla den Dockan i bestämd form i analogi med gamla Väljaren eller Utforskaren i Windows, men det hade väl knappast varit bättre?

Underligt att varken Apple eller Microsoft har bestämd form i de äldre funktionerna: de heter Chooser respektive Explorer på engelska.

I dagligt tal kan man nog säga dockan (i analogi med en skeppsdocka) där man placerar programsymboler osv.

Jag håller med även om chooser var något annat (petitet, gnabb).
Vi missar hela tiden analogier till den riktiga världen i våra oöversättningar av datornyheter. Ta alla E-orden. Vi säger ofta mejl, Internet, webbsajt. Vad dumt. My granny, som Putnam skulle utryckt det, begriper inte det där. Om vi istället bevarat analogin från den gamla invanda. Postlåda, vävplats, mm. lagt till våra E- när det behövs så hade morsan förstått rubbet utan att behöva fråga. Brist på fantasi.
Snus

Seså, håll er till trådens ämne. Det är alltså inte en språktråd.

Gabriel M//
Nu pratade jag om mappar i dockan, inte om apps.

• Medlem
  • Helsingborg
  • 2004-01-14 12:44

jag vill ha ett lås på dockan som gör att man verken kan dra in eller ut saker utan att låsa upp, och jag vill ha inbyggd genomskinlighet

Ursprungligen av Buckner:

jag vill ha ett lås på dockan som gör att man verken kan dra in eller ut saker utan att låsa upp, och jag vill ha inbyggd genomskinlighet

Det går men inte på ett sätt du tycker om. Gör dig till en användare som inte har behörighet att feppla med dockan

~snus

• Oregistrerad
  • 2004-01-16 03:11

Dockan är helt ok, men jag saknar TaskMenuBar.

http://pw1.netcom.com/~kawahara/taskmenubar.html

Finns det något liknande för OS X?

Bevaka tråden