- Sundevall
- Medlem ●
- Uppsala
Jag hittade en ganska intressant artikel här om Docken, och hur dålig den faktiskt är. Några av er har säkert redan läst den men jag tyckte att den är ett bra underlag för en diskussion. Jag höll inte med innan jag läste artikeln, men så här efteråt så tycker jag att han har rätt - Docken suger faktiskt, åtminstonde när man tänker på vad den skulle kunna ha varit med lite mer arbete från Apples sida.
Ni kan också läsa Make your Mac a Monster Machine där samma författare går igenom några fina sharewares som ersätter bl a docken.
Jag ska nog prova att installera dom på min nyformaterade iBook och se om DragThing duger till något.
IMO behöver Dock:
- Fördelare, osynliga och synliga
- Man ska kunna ge Dock vilken färg man vill, den ska kunna bli transparent också
- Man ska kunna "pinna" den till vilket hörn man vill
- En pinnad dock ska inte "gå utanför" skärmen när man har igång förstoring
- pop up menyer när man drar över en viss ikon (a la DragThing)
- Kunna välja att vissa delar av Docken ska förstoras när man drar över den
- Stödja färger (ex: alla aktiva program har en "glow" eller något liknande)
Jag vet att några av punkterna jag listar kan lösas med tredjepartshacks, men jag tycker igentligen inte att man ska tvingas använda sig av sådana för att få en fullt fungerade Dock.
Vad tycker ni? Suger Docken?
Skrevs ursprungligen av Perry
Har en dator med OS 9 på jobbet och där saknar jag docken enormt.
<IRONI>Men du kan ju använda startknapparna</IRONI>
Docken är kärlek.....Skulle inte klara mig utan den, men förbättringar kan man ju alltid göra.
Gillade dockan från första stund och har inte ändrat mig. Tycker den är alldeles ypperlig. Men det mesta kan ju hela tiden förbättras och det gäller självfallet dockan också. Några särskilda önskemål har jag dock (kul!) inte.
Docken är helt OK. De problemen som listas på sajten är extremt hårdvinklade - det mesta kommer man tillrätta med genom egna, enkla modifieringar. Vilket är att föredra framför råfula add-ons... de där "byrålådorna" t ex, vad är det för mening att ha en 40 000-kronors-dator om man ska förfula skrivordet med sånt?
mitt största problem med dockan är att jag inte ser skillnad på dokument som är minimerade, tex om jag har fem minimerade bbedit dokument så måste jag föra över musen för att se skilllnad på dem.
Dock så har Exposé gjort det något bättre (minimera sällan program iom 10.3)...
Skrevs ursprungligen av Stinky
vad är det för mening att ha en 40 000-kronors-dator om man ska förfula skrivordet med sånt?
Jag är av åsikten att en dator framförallt ska vara ett arbetsredskap, och om man får offra lite sköna effekter för ett effektivare arbetsflöde och ett trevligare OS så tar jag det gärna framför ikoner som hoppar upp och ned. Man kan ju vända på din fråga och säga, vad är poängen att ha en 40 000-kronors-dator om man ska sitta med Docken?
jag spexade till det lite, bara. Självklart är datorn ett seriöst arbetsredskap även för mig. Men, för att ta ett exempel, ikonerna som "hoppar upp och ned" är ju inget problem när man vant sig. Jag uppfattar det inte alls som att detta sker på nåt oberäkneligt sätt. För mig sker allt i en rörelse: från svepet ner mot dockan till att klicka på den förstorade symbolen. Jag tvärtom gillar att det är så enkelt att "träffa rätt", då ju klickytan växer med ikonen.
Jag ser ingen större vits med att placera en rad dokument på rad i dockan, räcker väl med dokumentmappen där (som jag f.ö. bytt ikon på) för att med ett klick poppa upp samtliga dokument-data i ett fönster.
Det är sannt att Dock skulle kunna förbättras på en del punkter, men om man emellanåt tänker efter hur man vill han den, och lägger ner ett par minuter på att skaffa bästa lösningarna, så är den underbar.
Jag har inte mer än 1024 pixlar på längden, så ungefär 18-20 objekt tycker jag är max för att kunna ha en behaglig storlek/förstoring på docken. Men man vill ju ha mer prylar än så.
Två lösningar jag gillar, och som är särskilt behagliga med tvåknappsmus, så att ett högerklick får upp mappar med en gång:
1) Jag har skapat en mapp som har samma ikon som programmappen, och lagt in alias till alla program jag använder där (utom mina ca 15 mest använda.) Istället för röran som blir om man drar ner hela programmappen med alla sina undermappar och objekt som inte är apps, så kan man hålla det rent och ordnat, och det är lätt att skapa undermappar för tex verktygsprogram och spel. Genom att man har kanske sina 14-17 mest använda program direkt i docken, och endast har de mindre använda i mappen med alias, så blir det en behaglig avvägning mellan enkelhet att hitta programmen och att snåla med utrymme. (Med egna ikoner till mappar som ligger permanent i Dock löser man ju ett av problemen de tar upp i anti-docklistan.)
2) Jag har (förutom dokumentmappen som tenderar att bli rörig med sina mängder av dokument och mappar) dragit ner min viktigaste arbetsmapp i docken. Det är lätt att dra ner fler mappar och lätt hitta dem om man gör anpassade ikoner till dem.
Man kunde lätt lista skäl att älska Dock istället. Enkelheten att dra och dra ut objekt, flexibiliteten med storlek, förstoring, gömmande och placering, att man kan välja att vänsterklicka på mappar för att öppna dem eller högerklicka för att visa, att man kan högerklicka för att avsluta öppna program och så vidare.
[ändrade stavning]
Omkring 20 program i Docken (nertill) resterande program i menyraden "TigerLaunch" http://www.macupdate.com/info.php/id/9152
Höger musknapp inställd: äpple+pil upp, så med ett högerklick i finder och man är inne i Hem-mappen o kan snabbt backa tillbaka hela tiden, låter kanske konstigt, men är otroligt effektivt. USB Overdrive: http://www.macupdate.com/info.php/id/7115
Glömde tillägga, att jag tycker inte Dockan suger på något vis:)
Jag gillar min dock som fan,, men det känns som att man lätt skulle kunna göra den 100 gånger bättre,,, jag skulle inte klara mig utan WidowShade X stripp funktion som jag använder hela tiden , även DragThing sitter på flera grymma funktioner som i mina ögon skulle vara inbyggda i OSX från början.. Kanske man får se lite mer av sånt i kissemiss 10.4...
Jag har nu provat DragThing, det är en fin applikation (med ett MYCKET rörigt "inställningar.."). Man kan döda Apples dock i DragThing, men det blir svårt att helt ersätta Docken, eftersom man vad jag kan tyda ur inställningarna inte kan se vilka apps som är igång i DT. Och om man väl tvingas ha Docken i synlig storlek känns det onödigt att ha en extra "dock" där man bara launchar applikationer.
Jag installerade också TigerLaunch som Böckert tipsar om, måste säga att det är en mycket användbar applikation men den når inte riktigt upp till Apples Dock i funktionalitet. Det som saknas är möjligheten att se aktiva applikationer, avsluta dom och möjligheten att lägga in mappar. Men att snabbt hitta och launcha en applikation är den mycket bra på. Rekomenderas!
Det heter "docka" från substantivet och verbet med samma namn. Ordet "docken" finns inte i svenska, och det finns knappast någon god anledning att lägga till det eftersom det är helt synonymt.
Troligen säger folk "docken" eftersom de inte vill förväxla gränssnittselementet dockan med barnleksaken dockan, men det är ju lika fånigt som att tro att vi ska förväxla "fil" med verktyget fil, filmjölk eller körbana.
Dockan alltså
MVH Språkpolisen
Dockan är inte perfekt, men den suger inte heller - särskilt inte för att man inte kan byta färg eller förstora enstaka delar
I jämförelse med dockor i andra system (taskbar eller aktivitetsrad på nyspråk ) så har Apple lyckats göra något enkelt där det inte råder någon tvekan om vad de olika objekten är till för. Att programmen kan visa termometrar och annat i sin symbol är snudd på genialt!
Är man power user så tycker man naturligtvis att det ska finnas plugins, allt ska gå att storleksförändra och dockan ska helst ändra färg var 30:e sekund. Som tur är finns det alternativ för detta, precis som det finns 2+knappsmusar. Men jag tror att många nybörjare och weak users uppskattar det enkla i Apples docka. Jag gör det också.
Skrevs ursprungligen av Richard Rönnbäck
Dockan alltså
MVH Språkpolisen
Hej Språkpolisen!
"Dockan" är också fel, iaf enligt Apples översättning. Där är det "Dock" som gäller. Alltid med versalt "D" utan att böja ordet.
Med det menar jag inte att jag tycker det låter bra... själv säger jag också "dockan".
Dockan är bäst! Bra sätt att organisera program.
Pajaspojken? Sportmössa? Vart är världen på väg? 99mac verkar ha blivit invaderat av en naivistisk dadafalang.
För övrigt anser jag att Dock bör förgöras. Jag vet inte riktigt vad man ska ha istället, men jag tycker den är lite, tja... för gullig. Det känns trist att byta mellan olika sätt att arbeta pga ett hägrande "ultimat" arbetssätt.
Skrevs ursprungligen av Christofer
Hej Språkpolisen!
"Dockan" är också fel, iaf enligt Apples översättning. Där är det "Dock" som gäller. Alltid med versalt "D" utan att böja ordet.
Med det menar jag inte att jag tycker det låter bra... själv säger jag också "dockan".
Från biträdande språkpolisen:
"Dock" på engelska HETER "docka" på svenska. Det är i en sån man t.ex. bygger eller reparerarar båtar, eller där man PARKERAR (dvs "dockar") dom, vilket Apple syftar på. Titta i vilken ordbok som helst eller fråga närmsta beckbyxa. Det är alltså ingen nyss hoptotad försvenskning alls.
Bah...Ni är väl för unga allihop för att minnas Percy Sledge och "Sitting at the dock of the bay"....
PS: Förresten, om man inte gillar dockan kan man skaffa Fruitmenu från unsanity.com och få ALLT man vill under äpplet, precis som i gamla OS, och mycket mycket mer....
Skrevs ursprungligen av Danne V
Bah...Ni är väl för unga allihop för att minnas Percy Sledge och "Sitting at the dock of the bay"....
Kanske det, men inte tillräckligt gamla för att ha glömt att det var Otis Redding som sjöng den.
Anders
Varför inte "the dock"? Försöka bli lite kontinentala nu när vi är med i EU och allt...
//fredrik
Skrevs ursprungligen av Anders Ingelstam
Kanske det, men inte tillräckligt gamla för att ha glömt att det var Otis Redding som sjöng den.
Anders
ooops, va pinsamt. </rodna>
Jag får väl skylla på både senilitet och den tidiga timmen.
Visst var det Otis Redding. Jag blandar ihop mina gamla favvisar...
Men FruitMenu och DockFun är trevliga grejer i alla fall...
Skrevs ursprungligen av Christofer
Hej Språkpolisen!
De vill ha det till ett egennamn, som ju då inte får några böjningar.