Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilken passar mig samt fråga om OSX?

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,

Jag är en snart blivande switcher men har lite problem med att bestämma sig samt övriga frågor om OS X.

Behov:
- Använda iTunes och synca iPoden
- Ha den kopplad till en stor extern disk via firewire (har datorn bara en firewire måste jag väl koppla iPoden via hårddisken?)
- Programmera för skolan. g++ måste således helst fungera
- Surfa, chatta, ladda. Vardagsmaten med andra ord.
- Kunna koppla in SVHS

Jag vill ha en bärbar dator, den stationära PCn skall säljas. Powebook eller iBook vet jag inte, det är här ni kommer in.
Köper jag en iBook kommer jag behålla min Viewsonic VP171B TFT-skärm och köra native resolution (1280x1024@60Hz). Blir det några problem? Skärmen stödjer DVI samt DSUB. Finns programvara för pivot i OS X? (kommer ej ihåg om det fanns drivrutiner på det med CDn.

Köper jag en Powerbook 15" så kommer jag sälja min skärm. En 12" så kommer jag förmodligen behålla skärmen.

Jag är student och skulle klara av att investera i en PB men kommer jag ha behov av det är ju frågan. Mic-in hade varit trevligt om man sedan skulle börja köra video-konferenser, alt bara över mic.

Ang OS X, finns g++? På universitetet kör vi den kompilatorn på Suns datorer och hemma emulerar jag Linux via Windows och märker att vissa saker inte är likadana.

Händer även ibland att jag webdesignar, grejar i Photoshop osv. Fått lite intresse i filmskapande också.

Högtalare så kommer jag nöja mig med de som finns i datorn.

Edit: Hur lång "livstid" har en iBook resp Powerbook? Menar alltså till den inte känns alltför seg.

Senast redigerat 2004-01-13 19:54
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-01-13 17:35

iBook kan (om jag minns rätt) tyvärr bara spegla den inbyggda skärmen på en extern. Med en PB kan du få två separata skärmar, så om du behöver pixelyta är valet lätt. Jag kör själv en 15"-PB med extern 17" på jobbet, och tycker att ytan på 15"-iMacen hemma är alldeles för liten.

När det gäller mik så finns den lilla burken iMic från Griffin för några hundralappar.

Kan man inte ens arbeta mot den externa skärmen direkt och således köra högre upplösning? Dvs, utan dubbla arbetsytor och sådant? Lite osäker på att göra hacket om det gör att garantin försvinner. Kan ju hända att man måste lämna in den på service.

Jo, har hört talats om en sådan pryl men det blir mycket prylar

Kan även säga att jag inte transporterar datorn så ofta. Händer att jag kanske tar med mig den till universitetet för att arbeta men inte på en dagligen. Åker hem-hem över de perioder man har ledigt så krav på en liten dator är det ej Bara den inte är "fläskig" som 14" iBook ska vara

Citat:

Skrevs ursprungligen av Ductic
Ang OS X, finns g++? På universitetet kör vi den kompilatorn på Suns datorer och hemma emulerar jag Linux via Windows och märker att vissa saker inte är likadana.

Naturligtvis!

Om jag var i din sits, skulle jag köpa en 12" PB och behålla 17" TFT-skärmen alt. en 15" PB med el. utan 17" TFT-skärm beroende på ekonomi.

I din situation verkar en PowerBook klart bättre än en iBook. Om du har pengarna kan du lägga dem på att få en fullfjädrad *Book. (iBooken har trots allt vissa begränsningar, som t.ex. ingen ljudingång, även om den också är mycket njutbar).

Kolla på http://www.apple.com/se/powerbook/specs.html och se vad du tycker själv. Studentpriser (med CSN/Mecenat) har du på http://store.apple.com/Apple/WebObjects/marley_se?qprm=38337
Där ser du hur det är med SVHS och andra tekniska detaljer. PowerBooken funkar också utmärkt mot extern skärm.

Tackar för alla svar! Powerbooken är ju min drömdator

Jag hört att 15'' Powerbook upplevs som markant snabbare än en 12'' Powerbook.

Bättre grafikkort och snabbare minne, så det är inte omöjligt. Fast det fysiska formatet på en 12" är rätt skönt. Lagom stor att bära med sig tycker jag. Men den har ju inte allt som de större modellerna har heller.

Skillnaden i storlek är inte fullt så viktig för mig eftersom jag inte kommer bära runt på den dagligen.

Har ett par frågor angående konfigurationer:

Minne, hur många platser finns det? Om jag till exemepel kollar på PB15", standardkonfigurationen är 2x256MB. Är det då värt att betala ~790kr för 1x512MB?

Hårddisk, har hört att datorn blir märkbart rappare med en 5400rpm innuti, vad har ni att säga om det?

Optisk enhet, kan man skapa en dvd-image och sedan bränna den på en kompis dvd-brännare som befinner sig i en PC? Kan inte se några större behov av en dvd-brännare idag som gör prislappen på 2000kr försvarbar.

Tangentbord, vad menas med "(lokal)" ?

AppleCare, måste man skaffa den direkt eller kan jag skaffa det efter att garantin på ett år har förbrukats?

• Oregistrerad
  • 2004-01-13 22:11

Applecare tror jag måste skaffas innan garantin går ut.

Lokalt tagentbord menas för landet du beställer ifrån, alltså ett svenskt ett.

Kan inte ge ett säkert svar på hårddisken men borde inte 5400rpm bli söligare?

Minnet är väl mest om du vill uppgradera i framtiden. Då är det bättre att ha en plats ledig.

Självklart blir laddtider och prestanda överlag snabbare med en snabbare hårddisk. Finns en schyst artikel på ämnet här, http://www.tomshardware.com/mobile/20031031/index.html

• Medlem
  • 2004-01-13 22:55

iBook-hacket fungerar utmärkt, och gör att den kan användas precis som en PowerBook i det avseendet. Inga begränsningar. Om du ska lämna till service så kan du flasha PRAM först, så försvinner hacket spårlöst, även om jag inte tror att någon seriös person skulle ha några invändningar på detta välkända hack.

Med det sagt, så tycker jag personligen att den större skärmen är väl motiverad, men det beror på om du ska bära runt på datorn mycket. Min 12" iBook bär jag runt så sällan som möjligt, trots att den är lätt. En större dator drar man sig förmodligen ännu mer för att ta med sig.

Citat:

Skrevs ursprungligen av mopp

Varför borde det bli det?

Det jag frågade om dvd image, fungerar det?

Citat:

Skrevs ursprungligen av mopp

Självklart är en 5400rpm (revolutions per minute = varv/min) rappare än en 4200rpm. Datorn blir märkbart snabbare och det är ett måste om man ska hålla på med lite mer krävande saker så som videoredigering t.ex.

• Oregistrerad
  • 2004-01-14 13:57
Citat:

Skrevs ursprungligen av Ductic
Högtalare så kommer jag nöja mig med de som finns i datorn.

Glöm högtalarna och satsa på ett par bra lurar istället så att det blir njutbart.

Ett par hörlurar som duger har jag redan. Tycker det blir jobbigt i längden att använda dock. På resande fot så givetvis åker dem på, fast då tar jag nog hellre mina iPod-snäckor så inte frisyren förstörs

PowerBook 12" verkar ha bara en minnesplats som går att komma åt (och den andra fastsatt på moderkortet som på en iBook), men jag är inte helt säker. 15" och 17" har iaf två minnesplatser.

Kolla priser på minnesmoduler från flera håll (och kanske också USA) innan du bestämmer dig. Det är ju bättre att ha en 512MBmodul än 2x256 den dagen du vill uppgradera (om det nu blir) så att du har en minnesplats ledig. Men beställ inte minne från Apple; det blir bara onödigt dyrt. Köp med så lite som möjligt i (256?) och köp till från annat håll.

En snabbare hårddisk kan nog också vara trevligt, men nödvändigt nog bara om man jobbar med film. Kolla i så fall upp hur mycket ström den nya disken drar (inte så stor del av datorns förbrukning, men iaf) och hur varm den blir. Tror att det går att hitta 7200rpm-diskar som funkar bra om man vill.

DVD vet jag inget om, men kan ju inte finnas hårdvarubegränsningar. Gäller bara att hitta ett program för det...

En PB15" Superdrive har i grundkonfigurationen 2x256MB i minne, mindre går inte att få.

Combovarianten blir tusenlappen billigare när man gjort tillvalen som Airport, belysning men då är processorn på 1GHz mot Superdriverns 1.25GHz och med bara 256MB i ram.

Får fundera på om jag ska ha med brännaren eller ej.

Hur är det med väskorna, lite svårt att se någon snygg med enbart en liten bild. Någon modell som är att rekommendera alt. akta sig för?

Ser gärna att PB uppdateras snart, är ganska sugen på att beställa

1
Bevaka tråden