Hej,
Jag är en snart blivande switcher men har lite problem med att bestämma sig samt övriga frågor om OS X.
Behov:
- Använda iTunes och synca iPoden
- Ha den kopplad till en stor extern disk via firewire (har datorn bara en firewire måste jag väl koppla iPoden via hårddisken?)
- Programmera för skolan. g++ måste således helst fungera
- Surfa, chatta, ladda. Vardagsmaten med andra ord.
- Kunna koppla in SVHS
Jag vill ha en bärbar dator, den stationära PCn skall säljas. Powebook eller iBook vet jag inte, det är här ni kommer in.
Köper jag en iBook kommer jag behålla min Viewsonic VP171B TFT-skärm och köra native resolution (1280x1024@60Hz). Blir det några problem? Skärmen stödjer DVI samt DSUB. Finns programvara för pivot i OS X? (kommer ej ihåg om det fanns drivrutiner på det med CDn.
Köper jag en Powerbook 15" så kommer jag sälja min skärm. En 12" så kommer jag förmodligen behålla skärmen.
Jag är student och skulle klara av att investera i en PB men kommer jag ha behov av det är ju frågan. Mic-in hade varit trevligt om man sedan skulle börja köra video-konferenser, alt bara över mic.
Ang OS X, finns g++? På universitetet kör vi den kompilatorn på Suns datorer och hemma emulerar jag Linux via Windows och märker att vissa saker inte är likadana.
Händer även ibland att jag webdesignar, grejar i Photoshop osv. Fått lite intresse i filmskapande också.
Högtalare så kommer jag nöja mig med de som finns i datorn.
Edit: Hur lång "livstid" har en iBook resp Powerbook? Menar alltså till den inte känns alltför seg.