Jag försökte bara vara lite ironisk i fråga två. För om man lusläser Photoshop 7.0.1-manualen så finner man följande förbryllande info om EPS-formatet:
Photoshop EPS
[...] EPS-formatet stöder färglägena Lab, CMYK, RGB, Indexerad färg, Duplex, Gråskala och Bitmapp men inte alfakanaler. EPS stöder inte urklippsbanor . Med DCS-formatet [...]
EPS och utklippsbanor har ju alltid fungerat bra tillsammans tidigare...mycket konstig dementi!
Jag blev faktiskt förvånad av att det var ett typsnitt som var den största boven, att det främst var det som gav de besynnerliga, till synes slumpmässiga, felmeddelandena i Distillern samt kraschade Indesign stup i kvarten.
Jag fick efterhand känslan av att krascherna var kopplade till "skärmuppdateringen" i Indesign, att jag förmodligen hade allt för många tunga, och felaktiga, bilder i dokumentet. Men att krascherna (och felmeddelandena i Distillern) uppstod så slumpartat – det var ingen logik i vilka sidor som fungerade respektive inte gjorde det – det trodde jag verkligen inte hade med ett typsnitt att göra.
För typsnittet (alltid kopierat från en gemensam server) hade ju fungerat tidigare, på andra burkar, under Jaguar och OS9. Men nu, i och med att vissa burkar upgraderat till Panther, så tycktes Indesign ha blivit känsligare på något sätt.