Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Indesign 2.0 kraschar utan förklaring!

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-01-13 17:48

Sitter med ett (stort) projekt (med många länkade bilder, från olika leverantörer) som under resan kraschat närmare tusen gånger, och jag skämtar inte! Har testat i stort sett allt; sparat om vektor- och bitmapbilder, ominstallerat typsnitt och annat. Krasch på krasch på krasch...
PDF går i stort sett aldrig att göra, varken via Indesign eller PS-vägen via Distillern.

Att fråga vad som kan vara fel är ju ungefär lika intelligent som att fråga om hur långt ett rep är. Så därför efterfrågar jag istället en lista/site som förklarar PostScript-felkoder på ett vettigt sätt.

Kan någon snälla hjälpa mig?!

Du skriver inget om miljön du jobbar i. Dator? Operativ? Är det bara det här projektet som kraschar?

Mitt först tips är att kolla om du kanske har defekta minneskretsar. Plocka ut allt utom det minnet som följde med datorn. Testa. Om det funkar bättre , stoppa tillbaka minnet och försök få tag på Apples Hardware Test. Den följer med hyggligt nya maskiner. Testa minnet med det.

Jag har helt nyligen råkat ut för defekta kretsar. Det är vanligare än man tror.

Det låter som om det antingen är ordentliga ominstallationer som behöver göras eller som om skadat dokument. Krashar det även på någon annan dator som har InDesign 2?

• Oregistrerad
  • 2004-01-14 08:09

Jag arbetar på mac, en G4 466MHz, i OSX 10.32.
På nästan alla mina kollegers burkar kraschar det också.
Har testat att ominstallera Indesign, detta efter att ha försökt avhjälpa problemen med Adobes små uppdaterade programtillägg, men utan resultat.

Ibland försvinner bildernas "förhandsvisning" i Indesign – en grå ruta visas bara – detta även fast det inte är något fel på länken.

Dokumentet tror jag inte det är något fel på, faktiskt. Det jag misstänker är att Apple-servern spökar till det med filernas "ägarrättigheter"... ska undersöka det (även om jag är skeptisk)...

• Oregistrerad
  • 2004-01-14 08:15

Det här är ett av de PS-fel som Distillern ger mig, vid försök att konvertera en PS-fil till PDF:

%%[ Error: ioerror; OffendingCommand: showpage ]%%
%%[ Flushing: rest of job (to end-of-file) will be ignored ]%%
%%[ Warning: PostScript error. No PDF file produced. ] %%

• Oregistrerad
  • 2004-01-14 08:31

Och i Apples krasch-log står det (oftast) överst så här:

Date/Time: 2004-01-14 08:29:34 +0100
OS Version: 10.3.2 (Build 7D24)
Report Version: 2

Command: InDesign 2.0.2
Path: /Applications/Adobe InDesign 2.0/InDesign 2.0.2
Version: ??? (???)
PID: 428
Thread: 0

Exception: EXC_BAD_ACCESS (0x0001)
Codes: KERN_INVALID_ADDRESS (0x0001) at 0xfffffff4

• Medlem
  • Karlstad
  • 2004-01-14 08:50

Har du provat att fråga på Adobes eget forum för Acrobat och/eller PDF? Där brukar det finnas många, verkligt duktiga gökar som kan ALLT och är snabba på att svara. Bl.a. en som heter Nick Hodge och som tydligen jobbar på Adobe men har en egen sajt med tips, trix och felsökningar. Kanske han har nåt nyttigt där:
http://www.nickhodge.com/mne.php?msid=1

innehåller dokumentet EPS-filer?

• Oregistrerad
  • 2004-01-14 09:15

Ja, dokumentet innehåller många eps-filer; både vektor och bitmap...

Och varifrån kommer de, och hur är de gjorda?

Anledningen till att jag frågar är att EPS är mycket mer känsliga för fel än andra filformat. Prova att släppa alla (kopior av) EPS-filerna på Distiller och se om den klagar på någon.

Om det är någon EPS-fil som bråkar borde det fungera bra att konvertera den till PDF och använda den istället

• Oregistrerad
  • 2004-01-14 11:57

Du Richard, tack för tipset! Tänkte inte på att det ju faktiskt går att checka eps-filer i Distillern.
Jag testade en mistänkt fil som visade sig vara...korrupt (enligt Distillern, that is...).
Öppnade den i Illustrator, körde "Expand apperance" och filtret "Konvertera till CMYK; allt för att "nollställa filen". Sparade därefter om den i 7.0-format, och vips! Nu går den igenom Distillern utan problem! Något tjall var det i filen, så nu återstår bara en hög andra filer att kontrollera!

Tack, jag tror du hjälpte mig lösa problemet!

Varifrån kom EPS-filen och hur hade den sparats/skapats?

• Oregistrerad
  • 2004-01-14 18:43

Tja, de omkring 100 filer som jag sparat om just nu, de som Distillern varnade om, de var vektor-illustrationer (Freehand-eps:er).

Nu när de är omsparade till (Illustrator-) eps:er version 7 (utan något lull-lull som förhandsvisning etc.) så tycks åtminstone de fungera.
Nu återstår bara omkring 200 bilder till att kolla upp (mestadels bitmap-bilder samt några vektor-logotyper) från olika företag, som dessutom redigerats av olika människor här på byrån.

Men fungerar gör det fortfarande inte, tyvärr!
Det är väl bara att fortsätta kontrollera antar jag...

• Oregistrerad
  • 2004-01-16 17:21

SLUTSATS

Efter en lång kväll av felsökning tycks InDesign och Distillern fungera rätt hyggligt: Inga krasher, inga PS-fel.
De säkra slutsatser jag dragit är följande:

1 - Typsnitt som är totalt felfria (enligt Suitcase X1 och FontDoctors felsökningar) kan trots detta ändå krasha/strula till ovanstående program.
I mitt fall var det ett (köpt) typsnitt från The Fontbureau (Interstate) som på något sätt "skadats" och ställde till problem.

2 - EPS-filer stöder inte (!) utklippsbanor. Detta enligt Photoshop 7.
De är dessutom oerhört mottagliga för extra-data som gärna sparas med dem, utan användarens vetskap.

Ett tips som kan hjälpa är att spara dem med så lågt versionsnummer som möjligt – så rena som bara går – och akta sig för Illustrator/EPS 8-formatet. Uppstår fel med vektor-EPS:er, säkerställ att de är helt "färdigställda", dvs. att du valt "Expand [apperance]" och tagit bort överflödiga punkter (föreslagsvis genom "Path->Simplify" eller "Clean up") i Illustrator.

Det är de tips jag kan ge om Indesign och PDF-skapande strular.
Hoppas det kan hjälpa någon!

Bra att det löst sig men du drar lite för generella slutsatser från ett enda fall

Vad gäller din punkt 1 så är det ju bara konstatera att såväl Suitcase som FontDoctor inte hittade felen, trots att de uppebarligen fanns. Att InDesign reagerar beror på att det till skillnad från de flesta andra program faktiskt läser och tolkar koden.

Din punkt 2 är faktiskt helt felaktig. Naturligtvis stödjer EPS urklippsbanor. Däremot så bör du se till att ha uppgraderat till Photoshop 7.0.1. Det finns verkligen ingen anledning att generellt avråda från Illustrator 8 EPS, snarare så är det en etablerad och pålitlig branschstandard. Min gissning är att det är ett Freehand-fel, som försvann då du sparade om filerna i Illustrator.

Rent generellt skulle jag rekommendera att du använder AI-formatet eller PDF, som är betydligt mindre ömtåligt för filskador

• Oregistrerad
  • 2004-01-18 12:04

Jag försökte bara vara lite ironisk i fråga två. För om man lusläser Photoshop 7.0.1-manualen så finner man följande förbryllande info om EPS-formatet:

Photoshop EPS
[...] EPS-formatet stöder färglägena Lab, CMYK, RGB, Indexerad färg, Duplex, Gråskala och Bitmapp men inte alfakanaler. EPS stöder inte urklippsbanor . Med DCS-formatet [...]

EPS och utklippsbanor har ju alltid fungerat bra tillsammans tidigare...mycket konstig dementi!

Jag blev faktiskt förvånad av att det var ett typsnitt som var den största boven, att det främst var det som gav de besynnerliga, till synes slumpmässiga, felmeddelandena i Distillern samt kraschade Indesign stup i kvarten.
Jag fick efterhand känslan av att krascherna var kopplade till "skärmuppdateringen" i Indesign, att jag förmodligen hade allt för många tunga, och felaktiga, bilder i dokumentet. Men att krascherna (och felmeddelandena i Distillern) uppstod så slumpartat – det var ingen logik i vilka sidor som fungerade respektive inte gjorde det – det trodde jag verkligen inte hade med ett typsnitt att göra.
För typsnittet (alltid kopierat från en gemensam server) hade ju fungerat tidigare, på andra burkar, under Jaguar och OS9. Men nu, i och med att vissa burkar upgraderat till Panther, så tycktes Indesign ha blivit känsligare på något sätt.

• Medlem
  • 2004-01-20 10:47

Just att generera PDF från både Distiller 5 och 6 och fel hela tiden

Information från Symantec

Så verkar (som vanligt med Symantec) virusprogram ställa till det
vilket jag har råkat ut för hos kund.

Så se till att programmen är uppdaterade!

Micke

1
Bevaka tråden