Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Praktiskt script för att konvertera Postscript till EPS

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

I Panther så har det tillkommit en grym möjlighet att via terminalen konvertera Postscript och EPS-filer till PDF

För en som inte känner för att terminalknacka så har jag knåpat ihop nedanstånde Applescript. Klistra in koden i Manusredigeraren och spara som Program. Därefter dubbelklickar man bara på filen så är resten självförklarande.

Du måste ha Panther, det funkar inte på Jaguar och det är medveten begränsat till filer vars namn slutar på .ps eller .eps

tell application "Finder"
	set AppleScript's text item delimiters to ""
	set myOkToRun to true
	set theSelectedFile to choose file "Välj den EPS- eller PS-fil du vill konvertera till PDF." without invisibles
	set theSelectedFileName to name of theSelectedFile

if name extension of theSelectedFile is "eps" or "EPS" then
		set theBaseFileName to ((characters 1 thru -5) of theSelectedFileName) as string
	else if name extension of theSelectedFile is "ps" or "PS" then
		set theBaseFileName to ((characters 1 thru -4) of theSelectedFileName) as string
	else
		set myOkToRun to false
		display dialog "Filen du valde verkar inte vara en postcriptfil. Välj en fil med korrekt filändelse." with icon stop
	end if
	if myOkToRun is true then
		set the theErrMsg to ""
		try
			set theErrMsg to "Kunde inte sätta POSIX-sökväg för den valda filen"
			set theFilePosixPath to POSIX path of theSelectedFile
			set theErrMsg to "Kunde inte ange citerad form för den valda filens POSIX-sökväg"
			set theQuotedInputPosix to quoted form of theFilePosixPath
			set theErrMsg to ""
			set theOutputFile to choose file name "Ange ett namn för den nya filen" default name (theBaseFileName & ".pdf")
			set theErrMsg to "Kunde inte sätta POSIX-sökväg för det nya filnamnet"
			set theOutputPosix to POSIX path of theOutputFile
			set theErrMsg to "Kunde inte ange citerad form för det nya filnamnets POSIX-sökväg"
			set theQuotedOutputPosix to quoted form of theOutputPosix
			set theErrMsg to "Kunde inte utföra shellscript"
			set theShellScript to do shell script "pstopdf  " & theQuotedInputPosix & " -o " & theQuotedOutputPosix
			set theOutputFile to (theOutputFile as string)
			set AppleScript's text item delimiters to ":"
			set theErrMsg to "Kunde inte hämta objekt -2 av theOutPutFile"
			set theResultContainer to text item -2 of theOutputFile
			if the theResultContainer is "Desktop" then
				display dialog "Filen \"" & (theBaseFileName & ".pdf") & "\" har lags på skrivbordet"
			else
				display dialog ("Filen \"" & (theBaseFileName & ".pdf") & " har lags i mappen \"" & (theResultContainer as string) & "\"")
			end if
		on error
			if the theErrMsg is not "" then
				display dialog theErrMsg with icon stop
			else
				display dialog "Du valde att avbryta scriptet. Ingen PDF-fil har skapats" with icon 2
			end if
		end try
	end if
end tell

Fasen, jag skrev ju fel – till PDF ska det så klart vara!

Jaha... här sitter du å bygger en egen Distiller så här på eftermiddagen

Jag testade lite snabbt med en A5-fil som jag skrev ut med utfall och skärmärken. Bilder i 300 dpi cmyk.

Min postscriptil landade på 45 mb men färdig pdf är 70 mb. Om jag editerar en av bilderna i pdf-filen så ser jag i Photoshop att den är 600 dpi!

Sparas filen med någon komprimering? Jag såg att det finns en funktion i Quartz nu som kan reducera filstorlek på pdf.

Det var väl de funderingar jag fick vid ett snabbt test. Annars såg det onekligen kanon ut.

• Medlem
  • 2004-01-15 18:10

En sak som jag har upptäckt är att inbäddade EPS:ar i PDF:er kan se hur konstiga ut som helst i Panthers Preview-app. Rör det sig då om buggar i själva renderingsmotorn, eller i Preview? Samma PDF ser ut som vanligt i Acrobat. Även tysnitt kan se konstiga ut ibland.

som ni kanske ser så använder den terminalenkommandot "pstopdf" (som för att vara ett sånt är väldigt lättanvänt* men den innehåller inga flaggor för att påverka hur konverteringen sker.

Jag kände bara att jag vill ha en sån där ruting när man lite snabbt vill smiska iväg en pdf från en logga eller så.

Alldeles säkert har den en rad buggar, liksom Preview app har, men åtminstone är de snabba, och det var ju det som var syftet den här gången

* Kommandot i shell är exakt en rad, allt det andra i AppleScriptet är felhantering och till för att göra det användarvänligt. Det säger en del om hur mycket av koden i olika program som utgörs av såna rutiner

• Medlem
  • 2004-01-15 18:55

Funkar utmärkt! Kan vara mycket användbart.

Nu vill ju inte jag vara sådan men för det första finns det redan ett färdigt AppleScript Folder action script för detta som kan göra en mapp till en hotfolder för ps - PDF. För det andra kan man också bara välja att öppna en ps fil i Preview så konverteras den direkt till PDF.

Annars tycker jag det är super att du delar med dig av dina AppleScript. Jag vill verkligen inte klanka ner på detta!

Vilket är jättebra om man vill ha leta rätt på originalfilen, leta rätt på hotfoldern, släppa filen där, vänta tills den är klar, flytta PDF-filen dit man vill ha den, ta bort EPS-filen från hotfoldern, stänga hotfolderfönstret, stänga fönstret där man hämtade filen, eventuellt döpa om den färdiga filen, stänga Preview-fönstret

Smidigt och bra...

Tråkigt att du blev sur för kommentaren. Det var faktiskt inte meningen.

Ville du ha den smidiga lösningen för PS - PDF konverteringen så är det ju bara att dubbelklicka på PS filen så konverteras den till PDF och öppnas i Preview. Där du kan "spara som" med det namn du vill där du vill ha den.

Smidigt och bra!

Nej, det blev jag inte, men jag menade bara att du inte förstår syftet med scriptet. Det är till för att spara på arbetssteg, och i synnerhet om man som jag använder Acrobat som PDF-läsare så innebär det att jag måste starta ett nytt program, välja att öppna, titta på filen(vilket jag inte vill), stänga och spara, stänga programmet etc. Dessutom så är alla mina EPS-filer satta att öppnas i Illustrator, så dubbelklicka funkar inte.

Det gör att Preview inte passar så bra för mig eftersom det tar längre tid och är fler onödiga arbetssteg, men trivs man med det så är det ju bara att använda det.Terminalen är däremot bra, det är bara det att man måste veta exakt var filerna finns, om man nu inte gillar att traska omkring i kataloger via terminalen, och det är så lätt att skriva fel.

Så av de skälen tycker jag att mitt script är mycket smidigare - faktiskt

1
Bevaka tråden