Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

"Tvångsavsluta program" yeah.... right.

Tråden skapades och har fått 58 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2004-01-19 05:11

Verkar som att program måste krascha på "rätt" sätt för att det ska funka att tvångsavsluta program. Om de VERKLIGEN nyper så inte #%& går det att tvinga något varken hit eller dit. På med badbrallorna bara, för här kommer bollfan. Snurra snurra, findern nöp tvärt när jag sökte igenom en os x systemmapp, inte gick det att tvinga den att starta om kan jag meddela.

Det här fungerar defakto bättre i XP, det ser jag efter erfarenhet på båda plattformarna.

Om det nu är så fantastiskt unix och advancerat och hela baletten så ska INGA program någonsin hänga sig såpass att det inte går att tvångsavsluta dem, men så ligger det näppeligen till.

Fast nu har jag beställt iLife04 så jag är glad ändå

• Medlem
  • Helsingborg
  • 2004-01-19 06:42

det är då man startar terminal.app och skriver top, letar fram processens som hängt sig, kollad vad den har för pid (nummret till vänter om den)

trycker på q
skriver kill <nummer>
funkar inte det så provar man
sudo kill -9 <nummer>

Men somliga vågar ju inte öppna terminalen

• Medlem
  • Kungsbacka
  • 2004-01-19 06:48

Eller för att döda den applikation som ligger och kör i förgrunden:
äpple-alt-shift-esc

För övrigt så rullar ju fortfarande systemet ifall det du talar om händer. Problemet är bara att om det hängt sig så illa att själva GUI't inte kan ta något "intryck" av vad du gör, så kan du ju inte heller använda "vanliga" metoder för att fixa det.

• Oregistrerad
  • 2004-01-19 06:49
Citat:

Men somliga vågar ju inte öppna terminalen

Och somliga anser att det inte ska behövas....

• Medlem
  • 2004-01-19 07:26
Citat:

Skrevs ursprungligen av nukethenick
Verkar som att program måste krascha på "rätt" sätt för att det ska funka att tvångsavsluta program. Om de VERKLIGEN nyper så inte #%& går det att tvinga något varken hit eller dit. På med badbrallorna bara, för här kommer bollfan. Snurra snurra, findern nöp tvärt när jag sökte igenom en os x systemmapp, inte gick det att tvinga den att starta om kan jag meddela.

Det här fungerar defakto bättre i XP, det ser jag efter erfarenhet på båda plattformarna.

Om det nu är så fantastiskt unix och advancerat och hela baletten så ska INGA program någonsin hänga sig såpass att det inte går att tvångsavsluta dem, men så ligger det näppeligen till.

Fast nu har jag beställt iLife04 så jag är glad ändå

Å jo, jag har fått använda "stora knappen på framsidan" många gånger på mina Windows-burkar på grund av att ett program låst hela datorn. Däremot har det inte hänt på Macen än.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2004-01-19 07:31

fungerar inte alltid med kill i terminalen, har haft en del krasher med office ( iof ms prog så..) där inget har hjälpt, dock fungerar allt som vanligt men det går inte att avsluta programmet och ej att logga ut då programmet ej går att stänga

• Medlem
  • 2004-01-19 07:45

Att avsluta ett program som hängt sig är enkelt.

Använd Alt-Kommando-Escape och tvångsavsluta programmet.

Eller gör så här:

Öppna terminalen, skriv top, tryck på Enter och leta reda på programmet som låst sig. Se efter vad det har för processnummer (PID).

Öppna ett nytt terminalfönster (Kommando-N), skriv kill <processnummer> och tryck på Enter.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-19 08:33

Väldigt ofta kraschar ett program och så går det inte att tvångsavsluta. Så jag byter till ett annt program och då kraschar det också. Och så försöker jag öppna terminalen från Dockan eftersom Finder har kraschat. Då kraschar Dockan också och tillslut har alla öppna program krachat och det går inte att göra nåt, i bland stannar pilen också.
Förklara hur man i en sån situation ska kunna öppna Terminalen och skriva kill.

• Medlem
  • 2004-01-19 08:38

Har du en massa haxies och elände installerat? Det verkar som om ditt system behöver installeras om. Backa upp dina dokument, formatera hårddisken och installera om allt så ordnar det sig nog.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-19 08:39

Fast så ska man ju inte glömma att säga att jag liknande saker händer betydligt oftare i Win. Ja, kanske går det att tvångsavsluta lättare, men det slutar oftast med att man måste tvångsavsluta skrivbordet eller nåt så man bara ser en tom skärm med skrivbordsbakgrund och pekare. Då är det inte heller lätt att göra något.

Ursprungligen av Rajje:

Fast så ska man ju inte glömma att säga att jag liknande saker händer betydligt oftare i Win. Ja, kanske går det att tvångsavsluta lättare, men det slutar oftast med att man måste tvångsavsluta skrivbordet eller nåt så man bara ser en tom skärm med skrivbordsbakgrund och pekare. Då är det inte heller lätt att göra något.

Jodå, tryck CTRL+SHIFT+ESC, väljer alternativet "kör ny process" och skriver in "explorer.exe".

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-19 08:43
Citat:

Skrevs ursprungligen av w00t
Har du en massa haxies och elände installerat? Det verkar som om ditt system behöver installeras om. Backa upp dina dokument, formatera hårddisken och installera om allt så ordnar det sig nog.

Allt det där gjorde jag vid installation av Panther. Problemet verkar finnas kvar. Men det händer mer sällan.
Det som numera händer är att pilen plötsligt strannar utan anledning och så går det inte att starta datorn på något sätt förrän man reparerat skivbehörigheterna. Det är krångligt eftersom min slot in CD inte reagerar förrän datorn är startad. Detta brukar hända någon gång varje månad.
Lösningen brukar vara att starta från externhårddisk genom att hålla inne alt, välja OS 9 på internHDn och starta, sätta i OS X-CD och starta om, reparera skivbehörigheter och starta i OS X igen.

• Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2004-01-19 08:54

Danger, Will Robinsson!

Det där väldigt mycket som vacklande hårdvara. Jag har _aldrig_ behövt reparera skivbehörigheter (och aldrig gjort det heller) under de 5 åren jag kört OSX på mängder av maskiner. Ett hett tips är ju att kolla disken grundligt efter hårdvarufel, samt prova med andra minneskretsar samt ta bort och sätta tillbaka alla kort i datorn.

I övrigt är det ju underbart att kunna återfå kontrollen över en dator som i vanliga fall krävt en omstart. I 99,9% av fallen så svarar ju datorn fortfarade via ssh, så då kan man gå in där och ta död på valda processer. Antingen kommer det tillbaka, eller så ramlar man tillbaka till Login-skärmen. Alldeles underbart när man kör server!

Jag har postat den här länken förr i diskussioner om hängningar. Men jag kör igen, eftersom jag alltid har lyckats tvångsavsluta sedan jag installerade Escapepod. Även när hela det grafiska gränssnittet hänger sig. Dödar det aktiva programmet utan att gå via den vanliga dialogrutan. Går det inte på första försöket, så kör några gånger till och vänta lite.

Citat:

Skrevs ursprungligen av thomk
fungerar inte alltid med kill i terminalen, har haft en del krasher med office ( iof ms prog så..) där inget har hjälpt, dock fungerar allt som vanligt men det går inte att avsluta programmet och ej att logga ut då programmet ej går att stänga

Riktigt tokhängda program dör mycket riktigt inte ens vid en "normal" kill, men om du kör "kill -9" (eller "kill -KILL" som gör samma sak) så ser systemet till att programmet i fråga dödas obönhörligen.

Ursprungligen av Samuel K:

Riktigt tokhängda program dör mycket riktigt inte ens vid en "normal" kill, men om du kör "kill -9" (eller "kill -KILL" som gör samma sak) så ser systemet till att programmet i fråga dödas obönhörligen.

Obönhörligen gäller dock inte Epsons egen scannerprogramvara. Det enda program jag hittills inte lyckats döda med -9. Tror det till och med hade dragit igång hela sju fullständigt odödliga processer. Undrar nästan om det finns någon God-mode i OSX.

Citat:

Skrevs ursprungligen av nukethenick

Du blandar ihop operativsystem och program här. Vare sig du sitter vid en Commodore 64 eller en IBM zSeries-mainframe i tiomiljonersklassen så kan enstaka program hänga sig. Det är ofrånkomligt, eftersom operativsystemet inte har något att göra med vad programmen ägnar sig åt. Bara för att ett program körs i en Unix-miljö blir det alltså inte på något magiskt sätt befriat från buggar. Skillnaden består i stället i att ett program som kraschar eller löper amok under Unix inte kan sänka själva operativsystemet, eftersom det körs "inkapslat".

• Medlem
  • Tjörn
  • 2004-01-19 14:26

Hur får man igång virtuella konsoler? (vet inte vad det heter)
i Linux m.f kan man ju trycka CTRL+ALT+F1, 2, 3, 4, 5

för att få fram konsolen...
hur aktiverar man detta i OSX?

• Medlem
  • Tjörn
  • 2004-01-20 18:46

nån som vet? (ovanstående inlägg)

• Medlem
  • 2004-01-20 21:18
Citat:

Skrevs ursprungligen av Nicklas Högås
Jag har postat den här länken förr i diskussioner om hängningar. Men jag kör igen, eftersom jag alltid har lyckats tvångsavsluta sedan jag installerade Escapepod. Även när hela det grafiska gränssnittet hänger sig. Dödar det aktiva programmet utan att gå via den vanliga dialogrutan. Går det inte på första försöket, så kör några gånger till och vänta lite.

Process Wizard är oxå himlans bra att ha. Kan stänga av allt möjligt, synligt som osynligt.

• Medlem
  • 2004-01-20 21:57

Det brukar bita när man högerklickar på ikonen i docken, håller inne alt och klickar på tvångsavsluta, fungerar det inte första gången så brukar det fungera andra.

/majk

Sedan kan en del program hänga sig på grund av dåliga drivrutiner. Jag har haft lite strul med en del firewirediskar som låst maskinen när någon process läst eller skrivit till disken. Då går det inte att döda processen eftersom den är upptagen med att först vänta på en i/o-operation som aldrig kommer att bli klar.

• Medlem
  • Tjörn
  • 2004-01-20 22:30
Citat:

Skrevs ursprungligen av Baron
Process Wizard är oxå himlans bra att ha. Kan stänga av allt möjligt, synligt som osynligt.

vanliga Aktivitetshanteraren funkar väl lika bra?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-03-12 14:30
Ursprungligen av Ricky:

vanliga Aktivitetshanteraren funkar väl lika bra?

Började just undra om jag var den enda som använde denna metod. Funkar varje gång

• Medlem
  • 2004-01-20 23:40

Det har jag ingen aning om. Men så kanske det är.

• Oregistrerad
  • 2004-01-21 02:54

jag har en combo av pseudo och aktivitetshanteraren och vips så har jag root-access att stänga av vad jag vill.

• Medlem
  • 2004-03-12 12:31

Just nu sitter jag med en tokhängd Finder. Den dyker upp i listan när man trycker cmd-alt-esc, och den går att starta om. Däremot händer inget. Finder hänger sig igen. Kör man top i terminalen, så finns den inte med. Det är ett annat program, som också hängt sig, som inte går att döda med kill.

Alla andra program fungerar lika bra som vanligt.

Dödläge, och omstart med startknappen är det enda alternativet.

Ursprungligen av stfm:

Just nu sitter jag med en tokhängd Finder. Den dyker upp i listan när man trycker cmd-alt-esc, och den går att starta om. Däremot händer inget. Finder hänger sig igen. Kör man top i terminalen, så finns den inte med. Det är ett annat program, som också hängt sig, som inte går att döda med kill.

Alla andra program fungerar lika bra som vanligt.

Dödläge, och omstart med startknappen är det enda alternativet.

Sånt som kan hända när saker som ligger lite "djupare" löper amok. Med "kill -9 -1" (dödar alla dina processer) kan du klara dig utan att behöva göra tvingad omstart, men med senare versioner av OS X har jag haft problem med att inloggningsrutan inte dyker upp om man gör så. Var ett bra tag sedan jag behövde ta till det senast, så Apple kan kanske ha hunnit fixa det.

Om inte en "vanlig" kill (kill -TERM eller kill -15) fungerar så kan man alltid ta till den värre varianten "kill -KILL" (eller "kill -9", som gör samma sak). TERM-signalen kan beskrivas ungefär som att man ger programmet en brysk tillsägelse om att stänga av sig, medan KILL brutaldödar programmet.

• Medlem
  • 2004-03-12 15:46
Ursprungligen av Samuel K:

Sånt som kan hända när saker som ligger lite "djupare" löper amok. Med "kill -9 -1" (dödar alla dina processer) kan du klara dig utan att behöva göra tvingad omstart, men med senare versioner av OS X har jag haft problem med att inloggningsrutan inte dyker upp om man gör så. Var ett bra tag sedan jag behövde ta till det senast, så Apple kan kanske ha hunnit fixa det.

Om inte en "vanlig" kill (kill -TERM eller kill -15) fungerar så kan man alltid ta till den värre varianten "kill -KILL" (eller "kill -9", som gör samma sak). TERM-signalen kan beskrivas ungefär som att man ger programmet en brysk tillsägelse om att stänga av sig, medan KILL brutaldödar programmet.

Problemet är ju att Finder inte dyker upp i top, så jag har ingen aning om vilket nummer den har. När jag loggar ut, så är Finder fortfarande hängd när jag loggar in igen, och inloggningen misslyckas.

Om Finder var en fysisk person, så skulle jag bombhota honom/henne. Jag slår vad om att Apple har fuskat lite för att få Finder att bli lite mäktigare än det borde vara.

• Oregistrerad
  • 2004-03-12 16:31

PID för Finder fixar man väl alltid med typ "ps auxww | grep Finder"?

Bevaka tråden