Sker det någon som helst utveckling av G4:an? Är det någon som vet? Eller har den nått vägs ände? Är 1,42 GHz så snabb den någonsin kommer att bli?
Den har nått vägs ände nu. PPC 7457, som sitter i de senaste Powerbook-modellerna, är den sista G4-modellen. Motorola gick över till att enbart utveckla processorer för inbäddade system för ett par år sedan, och G4:ans utveckling verkar till viss del ha bekostats av Apple själva.
Skrevs ursprungligen av nonsens
Varför används inte 1,42 Ghz:aren längre? Går den för varm för bärbara? Men det skulle inte förklara varför den inte används i iMac/eMac. Sparar de kanske dem så de ska ha lite uppgraderingar kvar att dela ut under 2004, för att de vet att det kommer att ta ett tag innan G5 kommer i PowerBook?
Bra fråga, men jag gissar på att det blir billigast så. Eftersom det var med ett nödrop som G4:an kunde tvingas upp i 1,42 GHz så gissar jag att det blir mindre spill för Moto (och lägre priser för Apple) om de i stället sänker ribban till 1,25 GHz.
Eller kommer de för nära G5 i prestanda? PM dual 1,42 GHz körde ju jämnt med PM G5 1,6 GHz så jag förstår varför de bara har dual 1,25 GHz i de PM G4 som fortfarande säljs.
Nja, det beror ju mest på hur man utformar testerna. Kör du G5-optimerad kod och anstränger systembussen lite så misstänker jag att G4:an hamnar en bra bit efter. Trots allt är det ju viss skillnad mellan en 800 MHz-buss till en enda processor och en 167 MHz-buss som delas av två...