Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Utvecklas G4:an?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Sker det någon som helst utveckling av G4:an? Är det någon som vet? Eller har den nått vägs ände? Är 1,42 GHz så snabb den någonsin kommer att bli?

Det finns säkert andra som vet bättre än jag men jag tror att det kommer snabbare G4 processorer - däremot är jag fundersam huruvida Apple kommer använda dom i sina datorer.

G5 kommer troligen göra ett stort hopp framåt i mars - till 2.5 GHz - och frågan är om inte alla resterande G4 system hoppar tlil G5 under 2004?

• Avstängd
  • 2004-01-20 01:01

Även om de kanske inte görs snabbare så lär vi ju se mindre och strömsnålare G4:or i bärbara osv. Vem vet, 1.6-1.8 nånstans kanske kommer nån gång i framtiden.

Vad jag har hört så har Motorola lagt ner tillverkningen/utveklingen av persondatorprocessorer. Apple ligger väll på för att få Moto att pressa ut allt som går ur den tills G5:an är mogen. Sedan tror jag att IBM:s 750VX "Mojave" ligger bra till som G4:ans efterträdare el. så blir det G5 för "consumer" och G6 för "pro". Den som lever få se.

Varför används inte 1,42 Ghz:aren längre? Går den för varm för bärbara? Men det skulle inte förklara varför den inte används i iMac/eMac. Sparar de kanske dem så de ska ha lite uppgraderingar kvar att dela ut under 2004, för att de vet att det kommer att ta ett tag innan G5 kommer i PowerBook?

Eller kommer de för nära G5 i prestanda? PM dual 1,42 GHz körde ju jämnt med PM G5 1,6 GHz så jag förstår varför de bara har dual 1,25 GHz i de PM G4 som fortfarande säljs.

Citat:

Sker det någon som helst utveckling av G4:an? Är det någon som vet? Eller har den nått vägs ände? Är 1,42 GHz så snabb den någonsin kommer att bli?

Den har nått vägs ände nu. PPC 7457, som sitter i de senaste Powerbook-modellerna, är den sista G4-modellen. Motorola gick över till att enbart utveckla processorer för inbäddade system för ett par år sedan, och G4:ans utveckling verkar till viss del ha bekostats av Apple själva.

Citat:

Skrevs ursprungligen av nonsens
Varför används inte 1,42 Ghz:aren längre? Går den för varm för bärbara? Men det skulle inte förklara varför den inte används i iMac/eMac. Sparar de kanske dem så de ska ha lite uppgraderingar kvar att dela ut under 2004, för att de vet att det kommer att ta ett tag innan G5 kommer i PowerBook?

Bra fråga, men jag gissar på att det blir billigast så. Eftersom det var med ett nödrop som G4:an kunde tvingas upp i 1,42 GHz så gissar jag att det blir mindre spill för Moto (och lägre priser för Apple) om de i stället sänker ribban till 1,25 GHz.

Citat:

Eller kommer de för nära G5 i prestanda? PM dual 1,42 GHz körde ju jämnt med PM G5 1,6 GHz så jag förstår varför de bara har dual 1,25 GHz i de PM G4 som fortfarande säljs.

Nja, det beror ju mest på hur man utformar testerna. Kör du G5-optimerad kod och anstränger systembussen lite så misstänker jag att G4:an hamnar en bra bit efter. Trots allt är det ju viss skillnad mellan en 800 MHz-buss till en enda processor och en 167 MHz-buss som delas av två...

Men om G4:an är död så kommer vi inte se några prestandaökningar över 1,42 GHz-gränsen på de bärbara Macarna.
De kommer att stå och stampa på samma ställe till dess att IBM släpper en strömsnål G5:a för bärbara, vilket blir tidigast till vintern tror jag.

Vilket betyder att hastigheten stiger med 42% på 24 månader för t ex powerböckerna. Inte undra på att Apple halkar efter...

Dags att skapa en egen Moores lag för Macintosh-datorer?

"Vi fördubblar prestandan alla 180 månader..."

Ja det här var ju ett stort problem med de stationära. Vilket löstes med G5an. Nu kommer vi att se samma problem med de bärabara tills G5an går att stoppa in i dem.
Det känns ju ganska så drygt, men det är inte mycket vi kan göra åt saken förrens alla Macar bär G5or.
Vilket förhoppningsvis jobbas på för glatta livet.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Marcus Holmer
Men om G4:an är död så kommer vi inte se några prestandaökningar över 1,42 GHz-gränsen på de bärbara Macarna.
De kommer att stå och stampa på samma ställe till dess att IBM släpper en strömsnål G5:a för bärbara, vilket blir tidigast till vintern tror jag.

Det finns onekligen risk för ett större prestandaglapp, ja. PPC 7457 bör iofs eventuellt kunna pressas upp en bit över 1,42 GHz, men jag skulle inte vänta mig några jättesteg. Snarare något i stil med de pyttesteg G4:an hittills har tagit. Möjligen att 750VX blir ett bra mellansteg för PB-serien (fullt i klass med Pentium M iaf), men eftersom den varken har samma busstyp som 60x/G3/G4 eller G5:an så misstänker jag att utvecklingsarbetet inte blir tillräckligt lönsamt för Apple. För iBook skulle den däremot vara helt perfekt!

1
Bevaka tråden