Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Korkad bugg i GB

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2004-01-21 01:11

Jag har hittat en ovanligt korkad bugg i GB. Om man stänger ett låtprojekt genom att klicka på X-knappen längst till vänster, trycker på Kommando-W eller använder Arkiv > Stäng avslutas hela programmet. (Samma resultat som Kommando-Q eller Arkiv > Avsluta ger, alltså.) Det är det normala beteendet i ett Windows-program, men så ska inte ett Mac-program fungera. I ett Mac-program ska låten, fönstret, projektet eller dokumentet stängas, men programmet ska fortsätta att rulla. Programmet avslutas endast med Arkiv > Avsluta eller Kommando-Q, eller hur?

iPhoto och Kalkylator fungerar likadant. Utan att ha lusläst Apples riktlinjer för interface så kan jag misstänka att de tycker det är acceptabelt att göra så när programmet inte hanterar flera dokument utan endast använder sig av en (ental) arbetsyta.

Det är som Christofer säger ingen bugg utan en av flera gränssnittskonvetioner. Själv tycker jag många gånger det är bra och kan önska att fler program betedde sig så. Det är inte heller någonting typiskt för Windows, även där förekommer båda sätten

• Oregistrerad
  • 2004-01-22 00:57

Systeminställningar i Panther, samma sak. Vet inte riktigt vad jag tycker. Både bra o dåligt.

/e

• Medlem
  • 2004-01-22 01:01

Visst finns det undantag, men jag vågar påstå att 95 procent av alla Mac-program beter sig så att man stänger fönstren med Kommando-W och avslutar programmen med Kommando-Q.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Erran
Systeminställningar i Panther, samma sak. Vet inte riktigt vad jag tycker. Både bra o dåligt.

/e

Har noterat att systeminställningar i Panther skiljer sig på den punkten jämfört med Jaguar. Jag upplever det enbart som positivt. Tycker heller inte att det är något konstigt att GB gör så.

Jag har i och för sig inte använt GB än men tycker det är lite skillnad med tex. Systeminställningar och Kalkylatorn eftersom de inte jobbar med dokument på samma sätt som GB gör. Stänger man ett dokument/projekt i GB vill man antagligen i mycket större utsträckning skapa ett nytt dvs. ha programmet igång än vad som är fallet med de andra ovan nämnda programmen.

• Medlem
  • 2004-01-22 08:59

Det ska vara enhetlighet i systemet och i programmen. Alla tillämpningsprogram ska fungera på samma sätt och ha samma utseende på fönster och andra gränssnittsdetaljer. Konmando-W stänger ett fönster och Kommando-Q anslutar ett program. Så har det varit sedan Macen var en liten baby, men på senare år har Apple själva börjat slarva med det där. Man har introducerat metallutseende i en del program och bryter mot sina egna gränssnittsregler. Det är synd, för det skapar förvirring och går stick i stäv mot Macens enkelhet och enhetlighet. Inställningsprogram och tillämpningsprogram är i och för sig olika saker.

• Oregistrerad
  • 2004-01-22 09:34

Jag tycker också att det är synd. Faktiskt en av mina största hatgrejor på windows, att om man råkar stänga sista fönstret i ett program så har man stängt hela skiten. Men nu är macen på väg dit. Trist.

Macen är inte så enhetlig som man kan tro.
Man kan inte altid hoppa mellan alla knappar och fällt med "tab"-tangenten och man kan bara stänga minimerade fönster i Dockan med höger/ctrl-klick i Findern.
När man klickar på den oftast gröna zoom-knappen i ett fönster så beter det sig olika i olika programm.

Finns fler exempel...

I program där man skapar ett "dokument" oavsett om det är en bild, låt eller liknande så ska hela programmet inte stängas om man klickar på röda knappen. Det gäller alltså program där man kan få "nytt dokument" genom att trycka cmd-N. I program där man bara har ett fönster (iSync och iMovie t.ex.) stänger man hela programmet med röda knappen.

Det är alltså helt rätt att göra så i GarageBand eftersom det inte går att skapa nytt dokument (bara "Nytt"). Jag skulle dock precis som du föredragit att man kan ha flera låtar uppe samtidigt och att programmet inte stängs bara för att en låt gör det.

Ciryon

1
Bevaka tråden