Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Script som styr Preview

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Känner mig ohyggligt korkad just nu.

Jag vill ha ett script som man kan lägga in i Salling Clicker som styr Preview.

Jag har en massa bilder som jag ska visa upp nu i helgen och det vore inte lite coolt att kunna bläddra bilderna med mobilen (alla som ska titta kör förstås PC).
Det vore sjysst om man kunde få till att den går över i fullskärmsläge också.

Men jag får inte till scriptet.

Jag har gjort ett par superenkla script nån gång och knapptryck har aldrig ingått.

Nån som har ett fungerande "Previewscript" ?

- Slice -

Inte värt besväret. Preview är inte inte scriptbart och det gör att du i så fall måste använda UI scripting, vilket är himla tidsödande och ibland rena gissningsleken. Dessutom kan preview väl inte visa i fullskärmsläge.

Mitt tips är att du gör en Acrobat/PowePoint/Keynote- eller QuickTime-presentation som du sen drar igång.

ruggigt mycket enklare.

• Medlem
  • 2004-01-22 23:10

finns det inte Salling clicker script till iPhoto?... Annars är ju Keynote en given hit.. ett annat fräckt program är ExhibitionX

• Medlem
  • Bollnäs
  • 2004-01-23 07:25

Graphicconverter kanske kan vara ett alternativ med. Den har en bildspelsfunktion som är bra. Den borde väl vara skriptbar?!?

Tack för alla svar!

Rickard Rönnbäck --> Jo Preview har en jättebra fullskärmsvisning. Jag vet inte vad du menar med UI scripting. Är det när man använder tangentkommandon? För det räcker men pil ner och upp isåfall.
Jag ska prova att göra en presentation i Acrobat, Tack för tipset!

Nixon --> Har inte Keynote på min pb men ska kolla ExhibitionX, Tack !
Och du, vi ses väl på onsdag?

Kalle W --> Graphicconverter kan ju faktiskt funka ! ska testa!

- Slice -

Ja titta det fanns ju helskärmsläge!

Du underskattar svårigheterna med att göra ett sånt script: Först ska scriptet ange vilka filer som ska öppnas, sen att de ska visas i fullskärmsläge, en viss tangenttryckning, med ett visst intervall osv.

Absolut enklast är att göra en PDF som är inställd på att öppnas i fullskärmsläge med vissa intervall, eller motsvarande i Powerpoint/Keynote

Om han inte behöver specificera vilka filer som skall öppna skall det väl inte vara så svårt. Man kan väl exekvera applescript direkt från Salling clicker? I så fall behövs ju bara Tre script:
Fullskärm
Framåt
Bakåt

Att apple inte gjort Preview scriptbart tycker jag är under all kritik men det är ju en annan femma.

Såhär skriver du ett script som startar en Slideshow i GraphicConverter. Den matas fram automatiskt med de inställningar som är satta i Preferences:

tell application "GraphicConverter"
	slideshow "Amygdala:Users:tomas:Pictures"
end tell

Här heter min hårddisk Amygdala och min användare tomas resten kan du nog lista ut.

De andra scripten skall skall nog inte vara något problem att fixa till.

Vill du köra i iPhoto får du aktivera GUI scripting support sedan kan du köra detta script:

try
tell application "iPhoto"
activate
end tell
tell application "System Events"
tell process "iPhoto"
-- click the slideshow button
click button "Slideshow" of list 1 of group 2 of window "iPhoto"
-- set the slideshow parameters
tell window "Slideshow Settings"
-- number of seconds per image
set the value of text field 1 to "20"
-- turn off random order
if value of check box 2 is 1 then click check box 2
-- turn off repeat
if value of check box 1 is 1 then click check box 1
-- turn off music
if value of check box "Music" of group 1 is 1 then click check box "Music" of group 1
-- play the slideshow
click button "Play Slideshow"
end tell
end tell
end tell
on error
beep
end try

1
Bevaka tråden