Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan inte byta teckensnitt i FileMaker

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har stött på ett problem som jag inte vet hur jag ska lösa

Jag har en filemaker-fil där jag inte kan ändra teckensnitt på ett fält. Jag har försökt ta bort det, skapa det på nytt, döpa om det etc men det funkar inte.

Däremot kan jag ändra färg, understrykning etc så vissa teckensnittsegenskaper går att ändra, men inte just byta till Verdana

Något förslag?

• Medlem
  • Norrköping
  • 2004-01-24 11:17

Jag provade i FM6 och det var inga problem.

Det uppenbara, har du testat att sätta Verdana på ett annat fält? Funkar det?

Är det nått mackel med PostScript, TrueType, OpenType?

Har du ett skadat typsnitt?

Det är det enda jag kommer på så här i en hast.

Javisst, det är bara två fält som bråkar. Det konstiga är att det verkligen byter till Verdana (eller vilket annat teckensnitt som helst) i layoutläge, men det hänger inte med till bearbetningsläge etc. Jag börjar misstänka att registret är skadat på något vis, även om man inte får något felmeddelande.

Det är inte bara så att texten inuti fältet att formaterad? Testa detta: Om du kopierar all text i fältet i bearbeta-läge, klicka utanför fältet, klicka i fältet för att placera pekaren där och klistra sedan in med kombinationen Alt+Kommando+V (klistra in oformaterad text).

Den är formaterad och jag kan byta i varje enskilt fält, men när jag skapar en ny post och matar in värdet (via AppleScript så får det Geneva som typsnitt i just dessa fält) Datatypen i scriptet är sträng och det blir rätt i alla andra fält, så rimligen borde det ju bli det här också.

Finns det något sätt att hindra annan formatering än den som är angiven i layouten?

Jag tror jag har kommit på vad det är.

I och med Panther så har Apple ändrat i AppleScript så att man när man ber om datatypen "string" alltid får det i Unicode, till skillnad från tidigare, då det var Mac-ASCII

Tydligen så reagerar FileMaker på det genom att tillskriva texten Geneva (av någon outgrundlig anledning) så lösningen är att konvertera Unicode-strängen tillbaka till ASCII, vilket man gör såhär:

set theUser to (full name of current user) as string
set theUser to («class ktxt» of (theUser as record))

Motsvarande sak händer då jag ber TextEdit (Unicode) rapportera innehållet i RTF-filer. Om jag däremot ber Microsoft Word (ej Unicode) göra det så trivs FileMaker bättre.

Den bästa lösningen vore förstås att FileMaker hanterade Unicode, men tills vidare så verkar det där vara lösningen.

Du kanske kunde nämnt att du petar in text i fältet via Applescript, för då skulle jag sagt att det har jag också upptäckt, att Applescript petar alltid in formaterad text.

Bra tips med att konvertera till ASCII. Tack.

Jag tror att du kan slippa formatering i ett textfält genom att i ett ScriptMaker-manus, klippa ut, lämna fältet (använd steget "Gå till fält" och ange inget fält) och klistra in oformaterad text.

/Ola

Nja, faktiskt så är det en sträng, inte formaterad text, men det var ändå fel av mig för problemet är att jag hade klassen "international text" och inte unicode eller ASCII. Apples egen Manusredigerare visar ingen skillnad på datatyperna, däremot det underbara Script Debugger visar klart att det är två olika typer av strängar.

Givet ett FM-register där första fältet är ett textfält så kan man prova resultatet av datatyperna så här

set myTestString to "Hello World"-- i det här läget är det ASCII
set myTestString to myTestString as international text --men inte nu
set myTestString to myTestString as Unicode text--nu funkar det igen, utan detta blir det geneva, oavsett vad man har angett i FM (vilket jag tror är en bugg)

tell application "FileMaker Pro"
	tell database 1
		set cellValue of cell 1 of record 1 to myTestString
	end tell
end tell
1
Bevaka tråden