Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilket mejlprogram i skolan?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-01-24 20:05

Nu är Macarna (22 st) till skolan på gång. Microsoft Office kommer att finnas på dem alla.

Men jag funderar på mejlprogrammet. Det verkar rimligt att vi använder antingen Apples Mail eller Entourage, men knappast bägge. Vad jag förstår innehåller Entourage kalender och adressbok, men det finns ju redan i iLife.

Jag vet inte tillräckligt om programmen (kör fortfarande Mac OS 9), så jag frågar de alltid så kunniga på 99Mac:

- vilket jag bör låta personal och elever använda - Mail eller Entourage?

Det vore ju kul att kunna använda bara Mail, men det finns kanske andra åsikter.

(Vi kommer inte - åtminstone inte till att börja med - att använda mejlserver på skolan).

Innan Panther kom hade svaret varit självklart - Entourage. Innan Panther kom var Mail.app ett skämt rent ut sagt och Entourage är i all sin prakt en väldigt kompetent mail-klient.

Men nu är ju verkligheten sådan att Panther har anlänt med en uppdaterad variant av Mail.app som faktiskt börjar likna något nu. Det finns fortfarande några små brister, men annars så handlar det enbart om vana anser jag.

Själv har jag kört Entorurage på jobbet väldigt länge, men så sent som den här veckan har jag tagit steget fullt ut och bytt till Mail.app och än så länge är jag helt nöjd. Det finns ju både för- och nackdelar med båda programmen. Personligen ser jag det som en fördel att skilja på mail, kalender och framförallt adressbok. Om någon känner för att synka sin dator med exemeplvis en iPod så är det rätt skönt att ha det separat så att det bara är att tanka över.

Sedan kan man ju se det som ett politiskt beslut att minska MS-dominansen också, men det är ju mer ett subjektvit omdöme snarare än ett obejktivt. Men mina fem cent hamnar faktiskt på att ni ska köra med Mail.app.

  • Medlem
  • 2004-01-24 20:59

Mail.

Entourage är ju ett kraftfullare program och sannolikt något de har mer nytta utav i arbetslivet, men å andra sidan så spelar det väl inte så stor roll vilken så länge de kan använda det till de ska.

  • Oregistrerad
  • 2004-01-24 22:32

Mail.app för integrationen med resten av osx apps'en samt för de inbyggda anti-spam funktionerna

/mina 2 cents

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2004-01-24 22:52

Är det verkligen ingen som använder Mozilla Thunderbird?
http://texturizer.net/thunderbird/download.html
Jag kör den som newsreader (absolut bäst), men aldrig som mail client i större utsträckning.
Men det e klart...den kanske bara finns på engelska, och det kanske inte funkar?

EDIT: Det finns alltså en mängd olika extensions och annat jox, kalendrar, teman, osv. Plus att den funkar på Mac, PC och Linux...

Citat:

Skrevs ursprungligen av Sverker Hahn
Nu är Macarna (22 st) till skolan på gång. Microsoft Office kommer att finnas på dem alla.

Men jag funderar på mejlprogrammet. Det verkar rimligt att vi använder antingen Apples Mail eller Entourage, men knappast bägge. Vad jag förstår innehåller Entourage kalender och adressbok, men det finns ju redan i iLife.

Jag vet inte tillräckligt om programmen (kör fortfarande Mac OS 9), så jag frågar de alltid så kunniga på 99Mac:

- vilket jag bör låta personal och elever använda - Mail eller Entourage?

Båda mailprogrammen har sina fördelar och nackdelar. Jag personligen har fått Apple mail program fungera bättre än entourage med min skolas Microsoft Exchange server. Spamfiltermässigt är Apple mailen defenitift bättre samt den är enklare och aningen snabbare att använda. Mångsidighet är Entourage bättre (integrerad kalender etc).

Kör du OS X server och lite mera avancerad användarrättigheter och resurshanteringar skulle jag nog köra med Apple Mail.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-25 12:56

Om man använder Mail har man integration med OS X-Adressboken. Om man använder sig av Adressboken så har man den tillgänglig i de flesta programmen, men om man använder Entourages egna adressbok så finns den bara i Entourage.
Så integration med andra Apple-program tycker även jag gör att Mail är bättre om man inte behöver någon av de Entourage-specifika funktionerna.

  • Oregistrerad
  • 2004-01-26 07:47

Jag kan bara konstatera att Mail får högsta poäng. Faktiskt det resultat jag hoppades på.

Tack för alla synpunkter!

1
Bevaka tråden