- w00t
- Medlem ●
Och kymriska talar man i vilket land???
Mac OS X har ett bra språkstöd, men jämfört med Windows XP är det en bra bit kvar. Försök till exempel att få Mac OS X att hantera samiska.
Och latin? Är det bara hemskt nu för tiden?
Jag skulle vilja ha latin som språkalternativ på OS X.
Med risk för att bli OT, var hittar jag en translator för latin vs svenska ?
Ja, men har ni TESTAT något av dessa alternativ. Man kan välja samiska tills man blir blå i ansiktet men ingenting händer.
Skrevs ursprungligen av xplane
Med risk för att bli OT, var hittar jag en translator för latin vs svenska ?
Visst, OT, men: Om du menar en gratis och automatisk översättning on-line, så verkar det vara svårt att ens hitta en som översätter latin -> engelska.
Om det duger med engelska, titta här och här.
Jag hittar själv bara "ordböcker", dvs översättningar av enstaka ord, men kanske googelsökningen innehåller någonting bättre om du letar?
Jag hittade även översättningsprogram för OS X som jag ska testa att ladda ner.
Detta kanske kan vara värt att ta i en ny tråd om det dyker upp något intressant?
Skrevs ursprungligen av jazzper
Du måste väl starta om applikationen innan något händer
Då tycker jag att du ska prova det då...
Nixon, min Finder blir inte på samiska, har du verkligen provat det och fått det att funka?
Niklas, har du provat det? Jag har nämligen installerat med fullt språkstöd, men samiska fungerar inte.
Skrevs ursprungligen av Richard Rönnbäck
Niklas, har du provat det? Jag har nämligen installerat med fullt språkstöd, men samiska fungerar inte.
Du måste ju dra ditt valda språk högst upp i språkstöd och sedan starta om applikationen. Funkar för mig.
Nej det funkar inte för mig. Större språk som franska, tyska, danska etc, japanska etc funkar, men inte småspråken. Även om det skulle funka så finns det ju inga program för de språken
Skrevs ursprungligen av Richard Rönnbäck
Nej det funkar inte för mig. Större språk som franska, tyska, danska etc, japanska etc funkar, men inte småspråken. Även om det skulle funka så finns det ju inga program för de språken
Visste inte att Danska var ett av de större språken?:cool:
Mac OS X har språkstöd för samiska, vilket betyder att det går att välja samiska som förstahandsspråk. Om ett program har en samisk språkfil, så kommer det visas på samiska om man väljer det
Finder, som är ett program, har inte språkstöd för samiska vilket gör att Finder inte kan använda samiska som språk i menyer mm.
För att se vilka språk som ett program stöder: Högerklicka/ctrl-klicka på programmet - Visa paketets innehåll - Contents - Rescources. De filer som slutar på .lproj är språkfiler. Finder har dessa språkfiler i Rescources-mappen: no, pt, sv, spanish, zh_CN, zh_TW, italian, Japanese, ko, German, French, fi, English, da och Dutch. Alltså inte samiska.
Tack, precis dit jag vill komma. Om operativet inte har gränssnitt på språket X, inte har några program, inte har några teckensnitt, inte har någon dokumentation eller någon funktion öht på det språket - kan man då verkligen säga att det stöder språket X?