- jazzper
- Medlem ●
http://www.behringer.com/02_products/prodindex.cfm?id=BCA2000&lang=ENG&CFID=637860&CFTOKEN=78783591
Verkar otroligt prisvärd får hoppas att den blir Mac kompatibel. Kan nog käka rätt stor marknadsandel väldigt fort.
Behringer gör dock inga kvalitetsprodukter...
Gammal myt .Oftast spridd av konkurrenterna Behringers prylar håller bra klass och tillverkas oftast i samma fabriker som dom flesta dyrare konkurrenterna och ljudet är det ju inget fel på. Men självklart så är ju oftast en Behringer produkt inte lika bra som en 5-10 gånger så dyr produkt men den håller ju jämna steg med 2-4 ggr. så dyra.
Behringer var förut ett rent copycatföretag men nu börjar dom ju bli riktigt innovativa och släpper nu kvalitetsprodukter med funktioner som konkurrenterna saknar.
Behringers policy att göra jätteupplagor av sina produkter har ju gett musiker och studios möjlighet att köpa bra audioprodukter för småpengar.
Behringer har relativt bra kvalitet på det mesta tycker jag. Funkar kanon för de som just börjat prodda lite mer seriöst, men det är prylar man rätt snabbt växer ur. Tycker dock att tillverkarna borde antingen satsa helt på firewire så de kommer ner i pris eller mer PCI-kort. De bara öser ur sig mobila ljudkort men inte mkt nytt till stationära datorer.
Well, mina erfarenheter av Behringer slår tyvärr inte direkt hål på den gamla myten. Det krävs en rejäl uppsnäppning om de ska vinna förtroende hos pro-konsumenterna är jag rädd.
/Jont Olof
Behringer behöver inte förtroende hos proanvändare. proanvändare tar sig råd till preamps för 40 000kr. Inte direkt dem behringer riktar sig. Talesättet "man får vad man betalar för" tycker jag inte heller stämmer. Man får faktiskt en aning bättre än man betalar för i de flesta av behringers produkter.
Om Behringer inte riktar sig mot pro-användarna så är allt som det alltid varit och intet nytt är under solen. Behringer har varit en billig inkörsport för folk som vill leka med ljud och som sådan har de haft en viktig roll att spela. Men att tro att Behringer kommer sno stora marknadsandelar från Digidesign, Motu eller m-Audio, då har man inte analyserat målgruppen.
Om Behringer inte riktar sig mot pro-användarna så är allt som det alltid varit och intet nytt är under solen. Behringer har varit en billig inkörsport för folk som vill leka med ljud och som sådan har de haft en viktig roll att spela. Men att tro att Behringer kommer sno stora marknadsandelar från Digidesign, Motu eller m-Audio, då har man inte analyserat målgruppen.
Jont Olof , Behringers målgrupp är inte folk som vill "leka" med ljud utan musiker och studiofolk som behöver bra grejor till bra pris amatörer och proffs. Kan konstatera att säkert 90 % av alla studios jag har varit i (ett hundratal) har någon Behringer produkt , bara Shure lär ha högre studio penetration.
Jag tror nog att Behringer kommer ta en rejäl del av ljudkortsmarknaden precis som dom har gjort på alla andra marknader dom gett sig in på p.g.a pris kvalité och tillgänglighet.
M-Audio kan nog känna sig lite oroliga speciellt med tanke på deras ojämna kvalité. Digidesign och Motu behöver nog inte oroa sig än.
Jont Olof , Behringers målgrupp är inte folk som vill "leka" med ljud utan musiker och studiofolk som behöver bra grejor till bra pris amatörer och proffs. Kan konstatera att säkert 90 % av alla studios jag har varit i (ett hundratal) har någon Behringer produkt , bara Shure lär ha högre studio penetration.
Jag tror nog att Behringer kommer ta en rejäl del av ljudkortsmarknaden precis som dom har gjort på alla andra marknader dom gett sig in på p.g.a pris kvalité och tillgänglighet.
M-Audio kan nog känna sig lite oroliga speciellt med tanke på deras ojämna kvalité. Digidesign och Motu behöver nog inte oroa sig än.
Det är helt riktigt som du säger att de flesta studios har Behringer-produkter. Frågan är bara hur mycket de används i det dagliga arbetet, eller hur mycket av deras arbete som står och faller på dessa. En komplett studio ska ha en massa prylar som kan kedjas in vid behov. Alltifrån Genelec-monitorer och 960-reverb till köksradioapparater och gamla fjäderreverb. Att Behringer representeras i studios är inte konstigt, snarare tvärt om.
Personligen har jag inga goda erfarenheter av Behringer och jag skulle inte hylla deras produkter innan mina fördomar bevisats felaktiga. Behringers VD har ju själv gått ut för en tid sedan och sagt att de vill tvätta bort sin stämpel som hemmapular-produkter, och det ska bli intressant att se hur de förvaltar det löftet.
Det är helt riktigt som du säger att de flesta studios har Behringer-produkter. Frågan är bara hur mycket de används i det dagliga arbetet, eller hur mycket av deras arbete som står och faller på dessa. En komplett studio ska ha en massa prylar som kan kedjas in vid behov. Alltifrån Genelec-monitorer och 960-reverb till köksradioapparater och gamla fjäderreverb. Att Behringer representeras i studios är inte konstigt, snarare tvärt om.
Personligen har jag inga goda erfarenheter av Behringer och jag skulle inte hylla deras produkter innan mina fördomar bevisats felaktiga. Behringers VD har ju själv gått ut för en tid sedan och sagt att de vill tvätta bort sin stämpel som hemmapular-produkter, och det ska bli intressant att se hur de förvaltar det löftet.
Mängder av studios använder ju Behringers problemlösare i princip hela tiden DI boxar,hörlursförstärkare digitala matchboxar m.m. delayer och processorer m.m.
Studiorna kanske inte står och faller med Behringer eftersom det finns en hel del dyrare alternativ men det är ju talande att många Behringer produkter kostar ca: en tredjedel av närmaste konkurrent utan att vara märkbart sämre vare sig i konstruktion eller ljudkvalitè.Som sagt oftast görs dom i samma asiatiska fabriker som konkurrenternas produkter som dock tar bra betalt för sina namn.
Ett av skälen till att Behringers produkter baktalas är att dom säljer direkt till butik i dom flesta länder och därför inte har några generalagenter som talar väl om dom.
Dom flesta proffsartister köper prylar på rekommendation från deras musikhandlare självklart säljer handlaren hellre en SPL DBX Drawmer eller Focusrite processor med betydligt bättre avans än Behringer även om Behringern är likvärdig.
Vad för Behringer produkter har du haft som du inte varit nöjd med?
Mängder av studios använder ju Behringers problemlösare i princip hela tiden DI boxar,hörlursförstärkare digitala matchboxar m.m. delayer och processorer m.m.
Studiorna kanske inte står och faller med Behringer eftersom det finns en hel del dyrare alternativ men det är ju talande att många Behringer produkter kostar ca: en tredjedel av närmaste konkurrent utan att vara märkbart sämre vare sig i konstruktion eller ljudkvalitè.
Där håller jag inte med dig, men det är det bästa med ljudteknik! Tycker du att det låter lika bra, så funkar de ju alldeles utmärkt för dig! Shoot man!
Vad för Behringer produkter har du haft som du inte varit nöjd med?
Ärligt talat har jag inte lagt artikelnamnen på minnet, men jag har använt deras limiter (Protector eller något sådant), deras PA-kompressorer, några monitorer (Thruth eller vad de heter) och deras hörlursförstärkare, du kan säkert artikelnamnen bättre än jag!
Jag är inte imponerad, och om jag köper en produkt för tre tusen som jag inte tycker gör ett vettigt jobb, då spelar det ingen roll att den bara är en tredjedel av priset. Jag åker ju ändå på att köpa den dyrare prylen för att uppnå det resultat jag vill ha!
Men, jag köper att du gillar Behringer, även om jag själv inte gör det, och kan de övertyga mig med produkter som låter bra och gör det de ska så kommer jag inte vara sen att ändra åsikt!
/Jont Olof
Där håller jag inte med dig, men det är det bästa med ljudteknik! Tycker du att det låter lika bra, så funkar de ju alldeles utmärkt för dig! Shoot man!
Ärligt talat har jag inte lagt artikelnamnen på minnet, men jag har använt deras limiter (Protector eller något sådant), deras PA-kompressorer, några monitorer (Thruth eller vad de heter) och deras hörlursförstärkare, du kan säkert artikelnamnen bättre än jag!
Jag är inte imponerad, och om jag köper en produkt för tre tusen som jag inte tycker gör ett vettigt jobb, då spelar det ingen roll att den bara är en tredjedel av priset. Jag åker ju ändå på att köpa den dyrare prylen för att uppnå det resultat jag vill ha!
Men, jag köper att du gillar Behringer, även om jag själv inte gör det, och kan de övertyga mig med produkter som låter bra och gör det de ska så kommer jag inte vara sen att ändra åsikt!
/Jont Olof
På vilket sätt tyckte du Truth och hörlursförstärkarna var dåliga? Att bara skriva att du inte var imponerad säger inte så mycket. Genelec som räknas som studiostandard är ju inte särsklilt imponerande om man har jobbat med Westlake studiomonitors.
Och på vilket sätt gjode inte kompressorerna ett vettigt jobb ? Ställer du in dom någorlunda rätt så låter det ju knappast dåligt.
Ofta beror folks klagomål på ljudprodukter i PA/studiosammanhag oftast på felmatchning och dåliga/långa kablar.
En kompis köpte en effekt som han tyckte var värdelös dista på ingången samtidigt som den lämnade superlåg utsignal , orsak = han hade glömt att ställa in nivåswitcharna på baksidan , tog en månad för honom att fatta orsaken , så går det när man inte läser manualen.
På vilket sätt tyckte du Truth och hörlursförstärkarna var dåliga? Att bara skriva att du inte var imponerad säger inte så mycket. Genelec som räknas som studiostandard är ju inte särsklilt imponerande om man har jobbat med Westlake studiomonitors.
Och på vilket sätt gjode inte kompressorerna ett vettigt jobb ? Ställer du in dom någorlunda rätt så låter det ju knappast dåligt.
Ofta beror folks klagomål på ljudprodukter i PA/studiosammanhag oftast på felmatchning och dåliga/långa kablar.
En kompis köpte en effekt som han tyckte var värdelös dista på ingången samtidigt som den lämnade superlåg utsignal , orsak = han hade glömt att ställa in nivåswitcharna på baksidan , tog en månad för honom att fatta orsaken , så går det när man inte läser manualen.
Okej! Säg en eller ett par Behringer-produkter du tycker är bäst och säg vilka produkter du anser att den matchar så ska jag gladeligen göra ett A/B-test och se om mina fördomar är föråldrade.
/Jont Olof
Okej! Säg en eller ett par Behringer-produkter du tycker är bäst och säg vilka produkter du anser att den matchar så ska jag gladeligen göra ett A/B-test och se om mina fördomar är föråldrade.
/Jont Olof
Du kan ju börja med att förklara varför du inte var imponerad av Truth monitorerna och Behringers kompressorer , varför dom inte höll måttet , var det p.g.a något speciellt ?
Att bara säga att du inte var imponerad säger som sagt inte så mycket.
Sen kan du ju jämföra Behringers mixers med t.ex Mackies
Behringers monitorer vs t.ex Mackies och Yamahas
Behringers rör prylar mot t.ex TL Audios & ART
Och förklara vad det är som gör t.ex Mackies 2482 bord 3 gånger så dyrt som Behringers.
A-B ljudtest är jag lite skeptisk mot eftersom det kräver att man är några stycken som testar och att man kan lita på varandra till 100%. Helst ska man ju också utföra testet med förbundna ögon eftersom hörseln ofta förleds av synen.
Många processorer säljer ju mer på design än på soundet dom gör. kolla Focusrites värstingar för runt 50.000 visst låter dom bra men inte bättre än betydligt billigare lösningar från andra tillverkare.
Behringer har ju hittills inte satsat speciellt mycket på design.
Observera att jag aldrig har påstått att Behringer gör världens bästa ljudprodukter , däremot tycker jag och många andra att dom gör bra kvalitetsprodukter som är extremt prisvärda och användbara. Många av Behringers problemlösare kostar ju knappt som bara momsen på deras konkurrenters priser.
Och även om man inte gillar Behringer så kan man ju konstatera att många tillverkare har sänkt priserna rätt rejält p.g.a den hårdnande konkurrensen.
Du kan ju börja med att förklara varför du inte var imponerad av Truth monitorerna och Behringers kompressorer , varför dom inte höll måttet , var det p.g.a något speciellt ?
Att bara säga att du inte var imponerad säger som sagt inte så mycket.
Den här diskussionen börjar likna en menlös Mac-PC-diskussion, något jag inte ämnar lägga ner någon större möda vid, men eftersom du diggar Behringer ska jag som sista inlägg ändå bemöda mig att försöka ge en förklaring till varför jag dissar företagets produkter.
Det var ett tag sedan jag var ute och jagade monitorer. Jag har lyssnat på Behringer, KRK, Genelec, Spirit, JBL, Blue Skye mf. Eftersom jag jobbar professionellt med ljud har jag ett antal kriterier som jag vill få uppfyllda. Studiomonitorer ska ge en bra allmän återgivning av ljudet, klart, tydligt, med diskreta frekvensområden samtidigt som man har tydlig bas utan luddighet. Dessutom skall en eventuell kund känna sig hemma med lyssningen, och då är standardisering en faktor att ha i åtanke. Eftersom de studios jag jobbat i har haft standardutrustning i form av Yamaha NS10, Genelecar i olika modeller och KRK så är jag självklart färgad av den utrustning jag tidigare använt. Min uppfattning är att Genelec, KRK och JBL gör förbaskat bra monitorer som svarar mot mina behov. Dock drar jag mig för att välja Genelec eftersom de är mer analytiska och i mitt tycke inte lämpar sig för mix, som jag huvudsakligen ägnar mig åt, eftersom de är för snälla mot förändringar i materialet. Här är JBL, KRK och även Blue Skye intressanta alternativ. I jämförelse med dessa tyckte jag Behringer lät dåligt, saknade klarhet eller tydlighet, kanske lite flytande frekvensområden eller för luddig bas, varför jag avfärdade dem och inte ägnade dem någon mer tanke. I det läget spelar det ingen roll om de kostar en bråkdel av alternativen. De fyller inte mina behov och är då ointressanta.
Till kompressorer. Jag har använt Composer Pro MDX2200. När jag jobbar med en kompressor vill jag ha en kompressor där man hör resultat. Det behöver inte innebär att materialet ska låta komprimerat, om man inte vill förståss, men det ska märkas när man skruvar. Här har jag studio och/eller PA-erfarenhet av Aphex661, dbx 160x, 902, 1046, Universal Audio 1176LN, Langevin Leveling Amplifier för att nämna bara några få. Alla dessa har sina egna karaktärer som arbetar underbart på olika, men inte alltid alla, material. Välkänt är ju att 1176:an är fin på bas, och Aphex661 gör ett klockrent jobb på virveltrummor. 2200:an kunde jag skruva till förbannelse på utan att få fram den attacken, eller stunsigheten, som jag var ute efter och som jag vant mig vid att kunna skruva till mha andra, bättre och dyrare kompressorer.
Så var det Behringers limiter Protector, som jag köpte för länge sedan när jag själv var ny i gemet. Denna limiter (som jag fortfarande har kvar, vilket gör att även min studio kvalar in bland dem som har Behringerprodukter i sortimentet), precis som 2200:an, kan man vrida på utan att något nämnvärt händer. Om man så vrider vredet i botten eller toppen så kapar den lika mycket, eller lite, oavsett vilket. I mina ögon en rätt värdelös investering.
Du talar om fördomar, och nog har jag fördomar alltid. Fördomar som baseras på tidigare erfarenheter (exempelvis av Protector). Kanske är det dessa fördomar som gör att jag direkt avfärdar Behringers produkter när jag märker att den inte lever upp till mina förväntningar istället för att gräva mig ner i en manual för att förstå hur det enda vredet skall användas.
Sist vill jag då återigen säga det som jag redan sagt. Ljudteknik handlar om referenser, smak och tycke. Det är egentligen fullkomligt menlöst för mig att sitta här och analysera ett företags produkter i detalj utifrån mina krav. Dina, och andras, kommer vara olika mina. Du kan mycket väl tycka att Behringer gör bra produkter, och det låter jag dig tycka.
Jag tycker dock att Behringer i huvudsak representerar halvsunkiga hemmapularprylar som jag i dagsläget inte skulle slänga pengarna på i första taget. Jag tror också att Behringer kommer nå långt med din angivna produkt, men målgruppen kommer fortfarande till största delen vara hemmapulare, varför vare sig Digidesign, Motu eller Apogee (om du så vill) behöver känna oro över Behringers marknadsandel.
Vänligen och med sorti ur diskussionen
Jont Olof
Den här diskussionen börjar likna en menlös Mac-PC-diskussion, något jag inte ämnar lägga ner någon större möda vid, men eftersom du diggar Behringer ska jag som sista inlägg ändå bemöda mig att försöka ge en förklaring till varför jag dissar företagets produkter.
Det var ett tag sedan jag var ute och jagade monitorer. Jag har lyssnat på Behringer, KRK, Genelec, Spirit, JBL, Blue Skye mf. Eftersom jag jobbar professionellt med ljud har jag ett antal kriterier som jag vill få uppfyllda. Studiomonitorer ska ge en bra allmän återgivning av ljudet, klart, tydligt, med diskreta frekvensområden samtidigt som man har tydlig bas utan luddighet. Dessutom skall en eventuell kund känna sig hemma med lyssningen, och då är standardisering en faktor att ha i åtanke. Eftersom de studios jag jobbat i har haft standardutrustning i form av Yamaha NS10, Genelecar i olika modeller och KRK så är jag självklart färgad av den utrustning jag tidigare använt. Min uppfattning är att Genelec, KRK och JBL gör förbaskat bra monitorer som svarar mot mina behov. Dock drar jag mig för att välja Genelec eftersom de är mer analytiska och i mitt tycke inte lämpar sig för mix, som jag huvudsakligen ägnar mig åt, eftersom de är för snälla mot förändringar i materialet. Här är JBL, KRK och även Blue Skye intressanta alternativ. I jämförelse med dessa tyckte jag Behringer lät dåligt, saknade klarhet eller tydlighet, kanske lite flytande frekvensområden eller för luddig bas, varför jag avfärdade dem och inte ägnade dem någon mer tanke. I det läget spelar det ingen roll om de kostar en bråkdel av alternativen. De fyller inte mina behov och är då ointressanta.
Till kompressorer. Jag har använt Composer Pro MDX2200. När jag jobbar med en kompressor vill jag ha en kompressor där man hör resultat. Det behöver inte innebär att materialet ska låta komprimerat, om man inte vill förståss, men det ska märkas när man skruvar. Här har jag studio och/eller PA-erfarenhet av Aphex661, dbx 160x, 902, 1046, Universal Audio 1176LN, Langevin Leveling Amplifier för att nämna bara några få. Alla dessa har sina egna karaktärer som arbetar underbart på olika, men inte alltid alla, material. Välkänt är ju att 1176:an är fin på bas, och Aphex661 gör ett klockrent jobb på virveltrummor. 2200:an kunde jag skruva till förbannelse på utan att få fram den attacken, eller stunsigheten, som jag var ute efter och som jag vant mig vid att kunna skruva till mha andra, bättre och dyrare kompressorer.
Så var det Behringers limiter Protector, som jag köpte för länge sedan när jag själv var ny i gemet. Denna limiter (som jag fortfarande har kvar, vilket gör att även min studio kvalar in bland dem som har Behringerprodukter i sortimentet), precis som 2200:an, kan man vrida på utan att något nämnvärt händer. Om man så vrider vredet i botten eller toppen så kapar den lika mycket, eller lite, oavsett vilket. I mina ögon en rätt värdelös investering.
Du talar om fördomar, och nog har jag fördomar alltid. Fördomar som baseras på tidigare erfarenheter (exempelvis av Protector). Kanske är det dessa fördomar som gör att jag direkt avfärdar Behringers produkter när jag märker att den inte lever upp till mina förväntningar istället för att gräva mig ner i en manual för att förstå hur det enda vredet skall användas.
Sist vill jag då återigen säga det som jag redan sagt. Ljudteknik handlar om referenser, smak och tycke. Det är egentligen fullkomligt menlöst för mig att sitta här och analysera ett företags produkter i detalj utifrån mina krav. Dina, och andras, kommer vara olika mina. Du kan mycket väl tycka att Behringer gör bra produkter, och det låter jag dig tycka.
Jag tycker dock att Behringer i huvudsak representerar halvsunkiga hemmapularprylar som jag i dagsläget inte skulle slänga pengarna på i första taget. Jag tror också att Behringer kommer nå långt med din angivna produkt, men målgruppen kommer fortfarande till största delen vara hemmapulare, varför vare sig Digidesign, Motu eller Apogee (om du så vill) behöver känna oro över Behringers marknadsandel.
Vänligen och med sorti ur diskussionen
Jont Olof
J O
En tillförlitlig limiter ska inte ha ett sound utan just klippa topparna på ett skonsamt sätt , och självklart så färgar en optisk kompressor som UA/UREI's materialet mer än en vca-kompressor som Composern som är gjord för att tygla ljudet men samtidigt färga ljudet så lite som möjligt. Verkar som om dina fördomar bygger på köp av fel produkt till fel uppgift.
Oavsett detta så kostar ju en äkta Fairchild/UA/Urei mellan 10 och 50 gånger så mycket som en Behringer kompressor och den Beh. modell du hade utgav sig väl aldrig för att vara åt det amerikanska feta idealet utan mer åt det tyska och engelska korrekta typ Drawmer.
Dessutom så tycker man ju naturligt att en apparat med bara en eller två rattar påverkar ljudet mer än om du måste justera ett flertal rattar för att få samma "effekt" DBX och Urei/UA är ju förtjusta i få-rattslösningar.
Du menar att du tycker Genelec's monitorer är för analytiska samtidigt som du tycker att dom är för snälla mot förändringar i materialet , det resonemanget går ju inte riktigt ihop.
JBL gör jäkligt bra högtalare/monitorer men dom är ju inte riktigt ärliga i återgivningen och inte heller dom KRK's som jag har hört.
Vore kul att höra var du hörde Behringers monitorer och hur seriöst du jämförde dom. Har själv jämfört ett par Truth i studiomiljö mot KRKs mellanmodeller , Truth lät helt klart mer kuftiga och linjära . KRK'na lät som olika högtalare vid olika nivåer. Ingen av dom lät iofs i närheten så neutrala balanserade och distortionsfria som studions huvudmonitorer från SA med banddiskanter , dom kostar dock runt 150.000:-
Har själv jobbat professionellt i mängder av studios tillsammans med några av Sveriges bästa tekniker och producenter och varit med att grunda en av europas mest framgångsrika studios på senare år.
Utrustningen där är skräddarsydd efter användarnas önskemål och innehåller allt från rena "hempularprylar" till proffs och highend processorer allt har sin plats.
Trots det "svenska musikundret" så är det tråkigt att nästan inget svenskmixat/producerat/mastrat låter riktigt bra oavsett tillgång av utrustning , Svenskarna får helt enkelt oftast inte riktigt till soundet på produktion/mixning och mastering något amerikaner (och ibland engelsmän) ofta lyckas med , till viss del beror amerikanernas överlägsenhet på erfarenhet/tradition men också på att dom vågar ta ut svängarna , svenskarna är helt enkelt för lagom. Bra för att vara svenskt liksom.
P.S
På 80 talet så tillverkade jag och en elektronikbyggande vän som del av ett skolprojekt små mono-optokompressorer som kostade 800:- vi sålde ett hundratal till studios över hela europa p.g.a lika fett/runt sound som Fairchild/UA/Urei fast i betydligt enklare utförande tillverkningskostnaden var runt 150:- vilket visar att pris inte är så avgörande. Hade vi sålt dom i stora lådor med stora rattar switchar och en gigantisk VU mätare så hade vi nog kunnat sälja dom för 5.000:- men ljudet hade varit detsamma................
Det handlar inte om vad du har eller dess namn , det handlar om hur du använder det på bästa sätt.
Jag köpte in ett litet Behringer 16-kanaligt mixerbord till "en lokal" för ca 100 pers. för nåt år sedan. Jag tycker Behringers grejer "utstrålar" hög kvalitet, men jag har ingen erfarenhet av äldre grejer då jag knappast hade hört talas om de innan jag fick tag i det jag köpte.
Vad tycker ni om deras mixers?
Skulle vara kul att veta.
Digitalmixern är grym deras DJ mixers är löjligt prisvärda. Behringers mindre mixers låter lika bra som Mackies/Soundcraft men har lite klenare mekanisk konstruktion.
Digitalmixern är grym deras DJ mixers är löjligt prisvärda. Behringers mindre mixers låter lika bra som Mackies/Soundcraft men har lite klenare mekanisk konstruktion.
Deras dj-mixers är rena kopior på Pioneers... men dom är så otroligt långt ifrån. Men prisvärt är det säkert. För 3000:- får man ju oftast skit.
Deras dj-mixers är rena kopior på Pioneers... men dom är så otroligt långt ifrån. Men prisvärt är det säkert. För 3000:- får man ju oftast skit.
Pioneers DJ mixers är ju i sin tur i princip kopior på Vestax mixers och Tascam som antagligen varit med och konstruerat dom större Pioneer mixrarna har själva en avsevärt bättre variant än Pioneers 600 mixer.
Att Behringers mixers skulle vara otroligt långt ifrån Pioneers håller jag inte med om. Objektivt sett så är kanske Pioneer mixers 20-30% bättre (något mer funktioner ungefär samma ljud) men kostar 250-400% mer.
Pioneer tar bra betalt för sitt namn.
Jag misstror inte din kompetens, eller din erfarenhet inom ljudteknik, samtidigt som jag glatt erkänner att jag färgats av min omgivning och mina tidigare erfarenheter. Om jag nu har avfärdat Behringer lite för snabbt, vilket jag uppenbarligen har gjort eftersom du verkar ha gjort mer gedigna jämförelser än vad jag gjort, så ska jag ta till mig av vad du sagt och ge företaget en mer ärlig chans nästa gång. Alltid lär man sig något.
Kanske har jag pengar att spara också!
Jag hade en Behringer mixer som jag bytte ut med en Mackie. Otroligt stor skillnad! Går inte att jämföra ljudet på nåt sätt! JAg skulle inte rekommendera nån att köpa en Behringer mixer.
Men det kanske finns bra såna också vad vet jag;-)
Jag hade en Behringer mixer som jag bytte ut med en Mackie. Otroligt stor skillnad! Går inte att jämföra ljudet på nåt sätt! JAg skulle inte rekommendera nån att köpa en Behringer mixer.
Problemet är att större delen av Sveriges, och världens, alla ljudtekniker och producenter har fel när det gäller Behringer! De slänger ut pengar på helt onödiga, och mycket dyrare, prylar som egentligen inte är ett dugg bättre. Den här tråden har fått mig att förstå det!
Problemet är att större delen av Sveriges, och världens, alla ljudtekniker och producenter har fel när det gäller Behringer! De slänger ut pengar på helt onödiga, och mycket dyrare, prylar som egentligen inte är ett dugg bättre. Den här tråden har fått mig att förstå det!
Det är väl inte det det handlar om utan mer att rättvist bedöma Behringer och inte bara avfärda deras produkter utan att ens ha testat dom. Eller kanske testat en Behringer grej för 10 år sedan.
Återigen Jag har aldrig påstått att Behringer är oslagbara men dom gör så pass bra grejor att vem som helst med en begränsad budget kan få ihop en studio som ljudmässigt kan konkurrera med en högbudget studio.
Att du påstår att Sveriges och hela världens ALLA ljudtekniker anser att Behringer är fel är ju lite INKORREKT när i princip alla studios och ljudtekniker har åtminstone någon Behringeer produkt som gör sitt jobb varje dag.
Självklart skulle ju alla vilja ha handbyggda Rupert Neve burkar rakt igenom i Studion men inte ens dom flesta framgångsrika studios har ju den budgeten.
Sedan så kan man ju konstatera att i Sverige finns det ett antal studios som håller yppersta klass hårdvarumässigt men ändå låter produktionerna oftast sämre än från en Amerikansk eller Brittisk lågbudgetstudio med betydligt enklare audioprocessorer och sämre monitorer. så det handlar som vanligt inte om vad man har utan hur man använder det.
Vilken Behringer mixer hade du ? Och vilken Mackie köpte du ?