Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Behringer slår till mot M-Audio och Digidesign

Tråden skapades och har fått 130 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2004-03-09 00:25

Jezzper:
"Ursäkta men vad pratar du om dom flesta Behringer produkter tillverkas i samma fabriker som även tillverkar mycket åt Yamaha Roland Alesis Alto Mackie Soundcraft m.fl.så självklart påminner dom ju om varandra att Behringer skulle ha 0 kronor i utvecklingskostnad är ju bara bull och gamla fördomar visst lånar Behringer rätt friskt men det gör ju alla."

Vilket fortfarande inte innebär att Behringer (och vissa andra) skulle behöva ha några nämnvärda utvecklings kostnader. Du kan få vad som helst tillverkat -exakt- som du vill ha det. Och vad är mer praktiskt än att låta samma stansar som gör originalet göra "kopian"?

Att Mackie stämde Behringer.....lika barn leka bäst.....

Lennart

Ursprungligen av tcastudios:

Vilket fortfarande inte innebär att Behringer (och vissa andra) skulle behöva ha några nämnvärda utvecklings kostnader. Du kan få vad som helst tillverkat -exakt- som du vill ha det. Och vad är mer praktiskt än att låta samma stansar som gör originalet göra "kopian"?
Lennart

Men vilken mixer är originalet ? Knappast Yamaha's.

Angående Behringers utvecklingskostnader så är dom nog väldigt höga för att vara ett företag som säljer extremt prisvärda produkter.

  • Oregistrerad
  • 2004-03-09 01:27

Vad Behringer, med framgång , har gjort är precis samma mekanism i samhället som gör att man kan köpa en Rolex för ett par tior. Dom vara bara bland de första att göra detta i "vår" branch. Allt detta har skett och sker när det gäller så gott som -alla- produkter. Klockor,kläder,cyklar etc. Till och med medicin. Att ta fram ett fungerande medikament tar flera år och kostar miljarder. Om man nu helt sonika analyserar vad medicinen innehåller, när originalet är klart, för en bråkdel av pengarna, kan man i praktiken på den öppna marknaden köpa ingredienserna och blanda ihop. Vips har man en lika bra och -mycket- billigare produkt.

Denna produkt är ju då naturligtvis prisvänligare. Tänker man lite längre så innebär det att stora delar av samhället rasar samman. Men det är ju klart, den där låten vi spelade in lät ju faktiskt ganska bra. Det var ju väldigt prisvärda grejer vi spelade in på, vill jag minnas...

Allt hör ihop.

Lennart

Ursprungligen av tcastudios:

Vad Behringer, med framgång , har gjort är precis samma mekanism i samhället som gör att man kan köpa en Rolex för ett par tior. Dom vara bara bland de första att göra detta i "vår" branch. Allt detta har skett och sker när det gäller så gott som -alla- produkter. Klockor,kläder,cyklar etc. Till och med medicin. Att ta fram ett fungerande medikament tar flera år och kostar miljarder. Om man nu helt sonika analyserar vad medicinen innehåller, när originalet är klart, för en bråkdel av pengarna, kan man i praktiken på den öppna marknaden köpa ingredienserna och blanda ihop. Vips har man en lika bra och -mycket- billigare produkt.

Denna produkt är ju då naturligtvis prisvänligare. Tänker man lite längre så innebär det att stora delar av samhället rasar samman. Men det är ju klart, den där låten vi spelade in lät ju faktiskt ganska bra. Det var ju väldigt prisvärda grejer vi spelade in på, vill jag minnas...

Allt hör ihop.

Lennart

Tror du har blandat ihop två olika saker det är skillnad på piratkopior och generiska produkter.

Generiska produkter är oftast till nytta för samhället. Bra Billiga kontrollerade mediciner och andra produkter.

Generiska produkter ökar ju konkurrensen och pressar priserna förhindrar i flera fall monopol och kartellbildning.

Piratkopior är oftast inte i närheten av det dom påstås vara och är inte bra för samhället.

Behringer gör inga piratkopior och Behringer var verkligen inte först med att tillverka billigare varianter av professionella ljudprodukter så ditt resonemang håller inte.

  • Oregistrerad
  • 2004-03-09 02:27

Det du beskriver är helt riktigt i ett fungerande kapitalistiskt samhälle.
När du skriver "Bra-Billiga-Kontrollerade" vill jag nog tycka att man i verkligheten bara kan välja två alternativ i taget. ( Typ: Bra-Billigt-Snabbt)

Tillhör inte du liksom jag och kanske några fler speciellt utvalda som får alldeles fantastiska erbjudanden dagligen om Viagra? Bra? Säkert. Billigt? Jupp. Kontrollerat?.............

Generiska produkter är bra för samhället. Alldeles sant. Om samhället får något tillbaka dvs. Om samhället satsar på skola och utbildning för att överleva torde det inte dröja länge innan det spricker om självvalda delar av samhället "snor" resultatet för egen vinning och säljer "prisvärda" produkter. Det blir då ingen konkurrens i positiv mening.

Berörda företag gör inga piratkopior, per se, dom är bara självvalda element i samhället som "hjälper" oss stackars musiker/tekniker etc.

Och som sagt, det är helt upp till var och en att köpa det som finns på marknaden.

Lennart

Ursprungligen av tcastudios:

Det du beskriver är helt riktigt i ett fungerande kapitalistiskt samhälle.
När du skriver "Bra-Billiga-Kontrollerade" vill jag nog tycka att man i verkligheten bara kan välja två alternativ i taget. ( Typ: Bra-Billigt-Snabbt)

Tillhör inte du liksom jag och kanske några fler speciellt utvalda som får alldeles fantastiska erbjudanden dagligen om Viagra? Bra? Säkert. Billigt? Jupp. Kontrollerat?.............

Generiska produkter är bra för samhället. Alldeles sant. Om samhället får något tillbaka dvs. Om samhället satsar på skola och utbildning för att överleva torde det inte dröja länge innan det spricker om självvalda delar av samhället "snor" resultatet för egen vinning och säljer "prisvärda" produkter. Det blir då ingen konkurrens i positiv mening.

Lennart

Jo med generiska tillverkade produkter blir det bättre konkurrens i positiv mening eftersom dom innovativa företagen måste komma på nya förbättrade produkter hela tiden för att ligga i frontlinjen. Istället för att bara sitta och se pengarna rulla in. Problemet för vissa ljudproduktstillverkare är att det inte går att göra så mycket bättre produkter än dom billigare konkurrenterna längre och fortfarande tjäna pengar så då får dom ta till marknadsföring och hype. Eller lansera revolutionära produkter,

Behringer har ju på grund av sina framgångar själva blivit ett hett byte för andra mindre och hungrigare tillverkare och därför expanderat till andra marknader med relativt innnovativa USB2 datorinteface och kontrollpaneler.

Det du skriver om ge tillbaka till skola och samhälle har ju diskuterats i flera hundra år. Fakta är att kapitalism kräver bra produkter som efterfrågas till priser som alla har råd med. Affärer görs och staten får in pengar så enkelt är det.

Apropå Viagra så skulle jag aldrig kunna tänka mig att ta något vare sig original pirat eller generiskt.
Fler människor dör ju snart av långsiktiga biverkningar av "kontrollerade" mediciner än av sjukdomen medicinen ska motverka. Med Viagra kommer tydligen bieffekten fort om man har otur.

  • Oregistrerad
  • 2004-03-09 10:43

Jezzper.
'"Problemet för vissa ljudproduktstillverkare är att det inte går att göra så mycket bättre produkter än dom billigare konkurrenterna längre och fortfarande tjäna pengar så då får dom ta till marknadsföring och hype. Eller lansera revolutionära produkter,...."

Här uppstår en del av problemet. Incitamentet att ta fram dessa ny revolutionära produkter kräver investeringar av folk som åtminstånde vill ha tillbaka det dom har satsat och gärna lite till. Jag har under några år varit involverad i framtagandet av en ny pryl. Nästan hälften av alla kostnader har gått åt till att skydda produkten via patent och företags upplägg. Om nu någon skulle "låna" ritningarna och lansera en billigare produkt finns -ingenting- kvar att sälja. Det som återstår är bara "rikast vinner" i en rättsprocess.

Att göra bättre produkter är inte svårt. Att göra billigare är, som du säger, haken.

Att sälja till priser alla har råd med är inte speciellt lönsamt. Marginalen blir i det närmaste noll.
Så kapitalism torde vara: Produkter som -köparen- tycker är bra till ett pris som gör att tillräckligt många, som tycker sig ha ett behov av produkten, kan köpa/låna till den. Eller m.a.o, prisvärt, sa Bull.

Ha det
Lennart

Ursprungligen av tcastudios:

Jezzper.

Att sälja till priser alla har råd med är inte speciellt lönsamt. Marginalen blir i det närmaste noll.

Lennart

Tur att ingen berättat det för Kamprad Persson och Behringer. Kapitalism är som den är. Den företagsamme cashar in , thats life.

Sedan så kan jag ju berätta att hög omsättning är viktigare än höga marginaler har du t.ex. ett företag som omsätter 50 miljoner med 0% vinstmarginal så kan du ändå åstadkomma bra mycket mer , än med t.ex. ett 5 miljonersföretag med 50% marginal

Kul att du jobbar med att ta fram en "ny pryl" men tror dock risken att den skulle kopieras är ganska liten om det inte blir en jättehit. Blir det en jättehit så lär du ju ändå ha ditt på det torra.

En framgånsrik konstruktör/uppfinnare jag känner har lagt ned ytterst lite pengar på att göda advokater som söker och upprätthåller patent men väldigt mycket på att hitta rätt affärspartners.

  • Oregistrerad
  • 2004-03-26 14:27

Jag har råkat ut för Behringers analoga limitrar och kompresorer några gånger. Samtliga har lidit av svårt bruspumpning pga dåliga VCAs. Första gången jag hörde det var i en liten (kommersiell-) studio. De hade spelat in akustisk gitarr och jag upplevde det som om det hade haft mycket brus och sedan brustvättat. Det lät inte bra. Det visade sig att det var en Behringer komressor som brusade så fort den började komprimera. Även piano lät förfärligt.

Eurodesk har jag arbetat på i PA sammanhang, någon gång. Low cut filtret är nog det sämsta jag någonsin råkat ut för. Istället för att bara skära, höjde de nivån med en puckel om 2-4dB någonstand runt dubbla frekvensen (olika mycket puckel på olika kanaler och olika frekvenser), detta kan vara nära katastrof i PA-sammanhang och inte särskilt förutsägbart och i studiomiljö ringande och bumligt.
____Så dålig precision på komponenterna inger ingen förtroende.____ Hur är det med kvaliten på resten? -Blir Gain och Eq:n lika på olika kanaler när man ställt dem lika osv. Om inte blir det inte lätt att ha koll på stereobild osv.

Att sedan serva skiten är en mardröm vad gäller borslösad tid, =onödigt hög servicekostnad. De har jag också gjort ett par gånger. FY för den lede.

  • Oregistrerad
  • 2004-03-26 19:06

ya know...

this discussion is pretty intense. I just feel that i must interject that my Behringer Ultradyne has paid for itself many, many times over. There isn't anything out there that sounds like it or does what it does (six band compressor/limiter, noise reduction, de-esser, tube emulator, etc). I work mostly in Protools these days. Still, when i need what the Ultradyne has: there's only one place to go...

Behringer makes some good stuff. It is not Mackie, it is not Focusrite, it is not Protools. It is Behringer. If you just deal with it for what it is you might find something interesting in those silver and black boxes. Remember: innovation is found at the end of roads less travelled.

Hope i haven't insulted anyone or further inflamed an already heated discussion. Just needed to get my 0.2 Euro in (again).

JPW

Ursprungligen av Roger Jönsson:

Jag har råkat ut för Behringers analoga limitrar och kompresorer några gånger. Samtliga har lidit av svårt bruspumpning pga dåliga VCAs. Första gången jag hörde det var i en liten (kommersiell-) studio. De hade spelat in akustisk gitarr och jag upplevde det som om det hade haft mycket brus och sedan brustvättat. Det lät inte bra. Det visade sig att det var en Behringer komressor som brusade så fort den började komprimera. Även piano lät förfärligt.

Eurodesk har jag arbetat på i PA sammanhang, någon gång. Low cut filtret är nog det sämsta jag någonsin råkat ut för. Istället för att bara skära, höjde de nivån med en puckel om 2-4dB någonstand runt dubbla frekvensen (olika mycket puckel på olika kanaler och olika frekvenser), detta kan vara nära katastrof i PA-sammanhang och inte särskilt förutsägbart och i studiomiljö ringande och bumligt.
_

Men herregud kan ingen gaina riktigt längre ? Behringers kompressorer har nivåanpassningsswitchar som många tydligen ställer fel. Skit bakom spakarna typ.

Och har du funderat på om dina erfarenheter av Eurodesk bordets lowcut filter inte hade mer med mikrofonerna och högtalarinställningar att göra? Eller hade du verkligen 24 identiska signaler att jämföra med ? 2-4 db höjning kan förövrigt knappast klassas som en puckel och leder definitivt inte till några katastrofer i PA sammanhang där man oftast förväntar sig att den som mixar har lite koll.
Med detta sagt vill jag inte påstå att Behringers mixers är några Midas eller Crest ersättare direkt men dom låter bra och har det man behöver för löjligt lite pengar. Ett helt Eurodesk 9000 mixerbord kan man få för samma pris som en! kanalstrip på ett Midasbord.

Senast redigerat 2004-03-26 21:17
Ursprungligen av jazzper:

Men herregud kan ingen gaina riktigt längre ? Behringers kompressorer har nivåanpassningsswitchar som många tydligen ställer fel. Skit bakom spakarna typ.

Och har du funderat på om dina erfarenheter av Eurodesk bordets lowcut filter inte hade mer med mikrofonerna och högtalarinställningar att göra? Eller hade du verkligen 24 identiska signaler att jämföra med ? 2-4 db höjning kan förövrigt knappast klassas som en puckel och leder definitivt inte till några katastrofer i PA sammanhang där man oftast förväntar sig att den som mixar har lite koll.
Med detta sagt vill jag inte påstå att Behringers mixers är några Midas eller Crest ersättare direkt men dom låter bra och har det man behöver för löjligt lite pengar. Ett helt Eurodesk 9000 mixerbord kan man få för samma pris som en! kanalstrip på ett Midasbord.

Jag tror inte att det har med mickar och högtalare att göra. Har också stött på ett Eurodesk, på Musikhögskolan i Malmö. Skräp. Men den var säkert billig.
Men det är möjligt att Behringer gör bra grejer också.
.

Ursprungligen av Erik R.:

Jag tror inte att det har med mickar och högtalare att göra. Har också stött på ett Eurodesk, på Musikhögskolan i Malmö. Skräp. Men den var säkert billig.
Men det är möjligt att Behringer gör bra grejer också.
.

Vad tyckte du var skräp med den ?

Senast redigerat 2004-03-26 21:51
Ursprungligen av jazzper:

Vad tyckte du var skräp med det ?

Ja, förutom att den glappade (historik med en massa kallödningar) så stämmer inte gainen mellan kanalerna. Vi använde inga filter el dyl, så det vill jag inte uttala mig om. Men jag skulle inte köpa ett mixerbord så behäftat med problem.

Ursprungligen av Erik R.:

Ja, förutom att den glappade (historik med en massa kallödningar) så stämmer inte gainen mellan kanalerna. Vi använde inga filter el dyl, så det vill jag inte uttala mig om. Men jag skulle inte köpa ett mixerbord så behäftat med problem.

Vilket mixer bord glappar inte förr eller senare ? Med 1000 tals lödpunkter så är det ju inte så konstigt att sånt händer men det är klart händer det när bordet är relativt nytt så är det ju inte bra.

Kan tänka mig att Musikhögskolans Eurodesk var ganska mycket använd ?

Konstigt att ni inte använde filtren i bordet nån gång det brukar man ju göra förr eller senare även om dedikerade oftast är bättre.

Att gainen skiljer lite mellan kanalerna är ju inte helt ovanligt på mixerbord och inget större problem. Huvudsaken är ju att man har rätt gainstruktur genom bordet/processorn vilket tydligen inte alla har snappat.

  • Oregistrerad
  • 2004-03-27 00:10
Ursprungligen av jazzper:

Men herregud kan ingen gaina riktigt längre ? Behringers kompressorer har nivåanpassningsswitchar som många tydligen ställer fel. Skit bakom spakarna typ.

Att de bruspumpar beror på att VCAern håller dålig kvalite´, har dåligt dynamiskt omfång. Det är inte säkert att man tydligt hör det på ett ljud med brett spektra. Ljud som gitarrplock och piano är typisk svåra grejor för kompressorer. Ibland hör det tydligare om man har en lång decay då brussvansarna stannar kvar längre efter att ljuder tystnat. Det är inte bara Behringers kompressorer som lider at detta problem. Menar du att du aldrig hört bi-effekter som denna?

Ursprungligen av jazzper:

Och har du funderat på om dina erfarenheter av Eurodesk bordets lowcut filter inte hade mer med mikrofonerna och högtalarinställningar att göra? Eller hade du verkligen 24 identiska signaler att jämföra med ? 2-4 db höjning kan förövrigt knappast klassas som en puckel och leder definitivt inte till några katastrofer i PA sammanhang där man oftast förväntar sig att den som mixar har lite koll.
Med detta sagt vill jag inte påstå att Behringers mixers är några Midas eller Crest ersättare direkt men dom låter bra och har det man behöver för löjligt lite pengar. Ett helt Eurodesk 9000 mixerbord kan man få för samma pris som en! kanalstrip på ett Midasbord.

Öh! -Jag har naturligtvis mätt upp bordet!!!!
- Värsta kanalen hade en puckel på _över_ 4dB vid 150Hz. 4dB är mycket grovt och fullständigt oacceptabelt. Om jag står och mixar och behöver skära bort rumble och detta resulterar i rundgångstendenser vid 150Hz, hur lättjobbat blir det bordet, i praktiken? Tex kanal 2-3-4-7-8 behöver skäras pga puffljud... -Efter ett tag upptäcks rundgångstendenser, hur hittar jag det, snabbt, utan att publiken märker det... Helt oacceptabelt. Man måste kunna lita på vad bordet gör. Att tonkontrollerna är inexakta kan jag svälja men inte att ett lowcutfilter gör tvärtom i andra register dvs höjer "i högbasen" och där tom ökar puffljuden!!! Ett högpassfilter måsten man kunna lita på, man ska snabbt kunna aktivera det när det krisar och det ska göra vad det lovar, dvs skära under en viss frekvens. Inget annat. I PAsammanhang där man arbetar i realtid, behöver man verkligen lita på att grejorna gör sitt jobb korrekt. Man kan inte backa och ta om.

Senast redigerat 2004-03-27 00:25
Ursprungligen av Roger Jönsson:

Att de bruspumpar beror på att VCAern håller dålig kvalite´, har dåligt dynamiskt omfång. Det är inte säkert att man tydligt hör det på ett ljud med brett spektra. Ljud som gitarrplock och piano är typisk svåra grejor för kompressorer. Ibland hör det tydligare om man har en lång decay då brussvansarna stannar kvar längre efter att ljuder tystnat. Det är inte bara Behringers kompressorer som lider at detta problem. Menar du att du aldrig hört bi-effekter som denna?

Öh! -Jag har naturligtvis mätt upp bordet!!!!
- Värsta kanalen hade en puckel på _över_ 4dB vid 150Hz. 4dB är mycket grovt och fullständigt oacceptabelt. Om jag står och mixar och behöver skära bort rumble och detta resulterar i rundgångstendenser vid 150Hz, hur lättjobbat blir det bordet, i praktiken? Tex kanal 2-3-4-7-8 behöver skäras pga puffljud... -Efter ett tag upptäcks rundgångstendenser, hur hittar jag det, snabbt, utan att publiken märker det... Helt oacceptabelt. Man måste kunna lita på vad bordet gör. Att tonkontrollerna är inexakta kan jag svälja men inte att ett lowcutfilter gör tvärtom i andra register dvs höjer "i högbasen" och där tom ökar puffljuden!!! Ett högpassfilter måsten man kunna lita på, man ska snabbt kunna aktivera det när det krisar och det ska göra vad det lovar, dvs skära under en viss frekvens. Inget annat.

2-4 db i PA sammanhang är inte speciellt grovt speciellt inte när den totala ljudenergin på kanalen ändå minskar genom filtreringen. Och antirundgångsfilter/notchfilter har väl dom flesta nu tillgång till ? Antingen manuella eller automatiska.

Ett fast analogt lowcut filter är ju alltid en kompromiss.

Dessutom har du väl limiters på utgångarna och klippskydd i slutstegen?

Din uppfattning avseende effekten av Behringers lowcut filter beror ju en del på vad du har för högtalare , har du högtalare som accentuerar övre lågbas så kanske det märks men har du mer balanserade högtalare så spelar det knappast någon roll sett till färgning/överstyrning sen spelar ju monitorerna mikrofonerna plus sångarnas mikrofonteknik och externa eq's/filters in vad gäller rundgång. .

Sedan tar ju jag för givet att en erfaren live-ljudtekniker ställer in ljudet innan konserten och är bekant med mixerbordet. Ingen hoppar väl frivilligt in helt oförberedd och mixar ett band inför publik? Självklart behöver man ju justera en hel del live men det viktigaste jobbet med ljudinställningar görs ju innan spelningen.

Ett analogt mixerbord är ju ingen statisk apparat det har ju mängder av justeringsmöjligheter just för att ställa in nivåer och justera frekvenser i realtid. Är man en duktig ljudtekniker så klarar man nog dom flesta situationer med en Eurodesk. Eurodeskens alla bussar och routingmöjligheter underlättar ju också rätt mycket vid live mixning.

Eurodesken är ju mest ett studiomixerbord men funkar ju även bra till dom flesta mindre spelningarna men ersätter givetvis inte livebord typ större Soundcraft Crest eller Midasbord som kostar 5-50 ggr. mer.

Angående mätresultaten så vet du antagligen mycket väl att inget analogt mixerbord under en miljon (knappt ens dom) mäter exakt likadant på varje kanal.

Som tur är så är det ju hur det låter som är det viktigaste. Inte hur det mäter. Vår hörsel är ju inte heller direkt linjär. Den skiljer sig ju till och med rätt mycket från person till person.

Och självklart har kompressorer bieffekter speciellt när dom jobbar hårt det är ju därför man använder dom

Dom riktigt negativa bieffekterna och kommer dock fram extremt tydligt när man överstyr/understyr ingången och understyr/överstyr utgången något som kan hända när man signalanpassat kompressorn fel t.e.x. "glömt" att ställa in gainswitcharna rätt , på baksidan på Behringers och vissa andra tillverkares kompressorer.

Sen så har nog inte alla riktigt koll på hur man använder gate:arna som brukar finnas på dom flesta sterokompressorer dom kan ju verkligen ge upphov till hörbart negativa kantiga bruspumpningseffekter och bör därför användas sparsamt .

Senast redigerat 2004-03-27 04:47

Here we go again!!!

Ursprungligen av Jont Olof:

Here we go again!!!

Har jag missat nåt? Har inte läst hela tråden...Och jag tänker inte göra det heller

Ursprungligen av Erik R.:

Har jag missat nåt? Har inte läst hela tråden...Och jag tänker inte göra det heller

Egentligen inte , men kortfattat så anser JonOlof att allt Behringer gör är skräp trots att han inte har testat mer än en bråkdel av deras produkter och dom han har testat har han tydligen missuppfattat vilken funktion dom har.

Min ståndpunkt är att Behringer gör bra produkter till löjligt låga priser , vissa dessutom ganska unika.
Tack vare Behringer så har ju alla råd att köpa studioprodukter som förr var utom räckhåll för dom flesta och Behringer har dessutom påverkat många större tillverkares prisbild positivt. Vilket aldrig är fel.

Ursprungligen av jazzper:

Jont Olof jag trodde du var ljudtekniker ? /../
_________________________

Egentligen inte , men kortfattat så anser JonOlof att allt Behringer gör är skräp trots att han inte har testat mer än en bråkdel av deras produkter och dom han har testat har han tydligen missuppfattat vilken funktion dom har.

Min ståndpunkt är att Behringer gör bra produkter till löjligt låga priser , vissa dessutom ganska unika.
Tack vare Behringer så har ju alla råd att köpa studioprodukter som förr var utom räckhåll för dom flesta och Behringer har dessutom påverkat många större tillverkares prisbild positivt. Vilket aldrig är fel.

Jazzper
Att du konsekvent klankar ner på alla kritiker av Behringer som inkompetenta ljudtekniker tänder ett löjes skimmer över dina resonemang.

Erik R.:
Jag kom in i diskussionen ungefär som du, med dåliga, om än begränsade, erfarenheter av Behringer och med en kommentar om att de, för att slå sig in som ett seriöst alternativ på den professionella marknaden, behövde tvätta bort sin stämpel som lågbudgetprylar för hemmapulare. Men eftersom jag inte utfört empiriska tester i labbmiljö på det produkter jag kritiserat utan gått på känsla i arbetet, och eftersom jag inte är så kompetent ljudtekniker att jag kan hantera kvalitetsprodukter från Behringer, så fick jag mig en och annan avhyvling av Jazzper.

Edit: Skrivihop.nu

Ursprungligen av Jont Olof:

Jazzper
Att du konsekvent klankar ner på alla kritiker av Behringer som inkompetenta ljudtekniker tänder ett löjes skimmer över dina resonemang.

Erik R.:
Jag kom in i diskussionen ungefär som du, med dåliga, om än begränsade, erfarenheter av Behringer och med en kommentar om att de, för att slå sig in som ett seriöst alternativ på den professionella marknaden, behövde tvätta bort sin stämpel som lågbudgetprylar för hemmapulare. Men eftersom jag inte utfört empiriska tester i labbmiljö på det produkter jag kritiserat utan gått på känsla i arbetet, och eftersom jag inte är så kompetent ljudtekniker att jag kan hantera kvalitetsprodukter från Behringer, så fick jag mig en och annan avhyvling av Jazzper.

Edit: Skrivihop.nu

Bra, då fick vi din version också

Ursprungligen av Jont Olof:

Jazzper
Att du konsekvent klankar ner på alla kritiker av Behringer som inkompetenta ljudtekniker tänder ett löjes skimmer över dina resonemang.
.

Värst vad du tar åt dig , tycker du är lite inkonsekvent med tanke på ditt generella sågande av 100 tals Behringer produkter som fungerar bra för dom flesta , efter att ha testat typ 2. Som du dessutom hade fel uppfattning om deras funktion du trodde ju tydligen att en stereokompressor avsedd för att jämna ut och snygga till signalen skulle ge dig ett fett UREI/Fairchild sound.

Sedan att många verkar ha problem med att ställa in rätt gain ger "dom" ju faktiskt ett löjets skimmer utan min hjälp.

Ursprungligen av jazzper:

Som du dessutom hade fel uppfattning om deras funktion du trodde ju tydligen att en stereokompressor avsedd för att jämna ut och snygga till signalen skulle ge dig ett fett UREI/Fairchild sound.

Sedan att många verkar ha problem med att ställa in rätt gain ger "dom" ju faktiskt ett löjets skimmer utan min hjälp.

Som jag sa: "Here we go again"

Ursprungligen av Jont Olof:

Jazzper

Erik R.:

Jag kom in i diskussionen ungefär som du, med dåliga, om än begränsade, erfarenheter av Behringer

Men eftersom jag inte utfört empiriska tester i labbmiljö på det produkter jag kritiserat utan gått på känsla i arbetet, och eftersom jag inte är så kompetent ljudtekniker

Edit: Skrivihop.nu

Nu bollar du allt med sanningen en hel del. Jag skrev att ljudtester bör genomföras vid samma nivåer och helst som blindtest för att vara någorlunda objektiva , något dom flesta säkert inte tycker är orimligt och det kallar du "empiriska tester i labbmiljö" sanslöst.

  • Oregistrerad
  • 2004-03-26 22:00

Beer Inger...

Du har säkert rätt ang. Behringer, min erfarenhet är begränsad. Dock reagerade jag på att du ifrågasatte Roger Jönssons kompetens, åtminstone verkade det så på ditt svar på hans inlägg. Jag har grym respekt för den killen. Han utvecklar micpreamps och mikrofoner som är MYCKET bra. Så vitt jag förstår har han jobbat proffessionellt med PA också. Jag känner honom som en mycket seriös ingenjör och tekniker.

Ursprungligen av Erik R.:

Du har säkert rätt ang. Behringer, min erfarenhet är begränsad. Dock reagerade jag på att du ifrågasatte Roger Jönssons kompetens, åtminstone verkade det så på ditt svar på hans inlägg. Jag har grym respekt för den killen. Han utvecklar micpreamps och mikrofoner som är MYCKET bra. Så vitt jag förstår har han jobbat proffessionellt med PA också. Jag känner honom som en mycket seriös ingenjör och tekniker.

En seriös tekniker kallar knappast en 2-4 (?) db höjning från ett lågpassfilter för en puckel eller orsak till en katastrof i PA sammanhang.
Många mikrofontillverkare och preamputvecklare brukar vara jätteduktiga i teorin en del är det också i praktiken.

Jazzper, nu får du ge dig. Det du skriver ger ingen annan ett löjets skimmer är du. Det kan vara viktigt att enkelt kunna hålla koll på gain. Du skriver "Många mikrofontillverkare och preamputvecklare brukar vara jätteduktiga i teorin en del är det också i praktiken." Hur många sådana känner du? Vad vet du om teori och praktik? Jag har ingen aning vad du har för bakgrund och av det jag läst av din hand hittills så har jag inte fått något vidare bra intryck. Hur många skivor har du mixat eller editerat? För mig verkar det som om du är mest en glad amatör. Jag kan ha fel, det finns ju dåliga proffs också.

Ursprungligen av Erik R.:

Jazzper, nu får du ge dig. Det du skriver ger ingen annan ett löjets skimmer är du. Det kan vara viktigt att enkelt kunna hålla koll på gain. Du skriver "Många mikrofontillverkare och preamputvecklare brukar vara jätteduktiga i teorin en del är det också i praktiken." Hur många sådana känner du? Vad vet du om teori och praktik? Jag har ingen aning vad du har för bakgrund

Värst vad du tog åt dig, vissa är lite känsliga, min bakgrund behöver jag inte dra här men kan ju påpeka att jag jobbat professionellt inom musikbranschen i runt 20 år , länge nog för att inse att rätt många är låsta i sitt tänkande både vad gäller teknik och musik. Har varit med att speca och dra igång ett flertal studios & flera samarbeten som blivit minst sagt framgångsrika.

Konstigt nog tror många som har gått ljudteknikerutbildningar att dom är proffs efter 1 månad eller så. Inte så konstigt då att dom inte ens kan ställa in gainswitchar rätt.

Att du vill försvara din vän "preamputvecklarens" uttalanden att han tyckte att en lowcutswitchs möjliga 2-4 db höjning kunde ställa till med katastrof i PA sammanhang visar ju dina preferenser. År det inte bättre med en lowcut switch än ingen alls ? Och även om man inte använder den så går det ju att rulla av lågbasen med eq'n , är man kräsen så patchar man in ett externt parametriskt filter utan större problem eller kostnad.

Senast redigerat 2004-03-27 04:48
Bevaka tråden