- Johan99
- Medlem ●
- 2004-01-27 12:39
Hej!
Som bland annat framgår i flertalet trådar i detta forum, är färghantering ett långt ifrån enkelt ämne. Även jag tillhör en av dem som har en hel del frågor.
Eftersom kunskapsnivån varierar ganska avsevärt bland dem som försöker förstå sig på färghantering, vill jag börja med att ge lite information om ungefär var jag står i konverteringsdjungeln. Jag har under de senaste två åren ägnat mig åt att försöka förstå hur färghantering fungerar. Utöver att ha läst standarddokumentationen till InDesign (version 1.5 och 2) och Photoshop (version 5 och 7) ett flertal gånger, har jag även läst åtskilliga fristående artiklar om färghantering (bl.a. material från Adobe), följt diskussioner i forum, diskuterat med folk på tryckerier och prepressföretag, och dessutom gått genom generell litteratur i färglära för att försöka vidga mitt perspektiv. Under dessa dryga två år har jag vid flera tillfällen fått tänka om fullständigt när jag insett att någonting fungerade helt annorlunda än jag trott. Detta innebär dock inte att jag nu nått någon form av guru-nivå när det gäller färghantering; nej jag ligger snarare kvar på en någorlunda säker grundnivå i förståelse, ganska väl cementerad, men ändå. Hittills har jag för övrigt aldrig träffat någon som helt förstår hur färghantering fungerar, även om sådana personer, åtminstone teoretiskt, borde finnas.
Nu till min (första) fråga: InDesign och Photoshop verkar förhandsvisa färger på olika sätt. Antingen är det något jag har missat eller så är förhandsvisningen av färgerna i något av (eller båda) programmen felaktig. Jag hoppas på det förstnämnda. Jag testade följande:
Färginställningarna i InDesign och Photoshop är identiska:
Arbetsfärgrymder:
RGB: Adobe RGB (1998)
CMYK: Euroscale Uncoated v2
Färghanteringsprincip:
Alla färgrymder: Bevara inbäddade profiler, fråga alltid
Konverteringsalternativ:
Motor: Adobe (ACE)
Återgivning: Relativt färgvärde
Svartpunktskompensering: På
Använd gitter (Photoshop): Av
Avancerade kontroller (Photoshop):
Tunna ut bildskärmsfärger: Av
Blanda RGB-färger med hjälp av gamma: Av
Bildskärmen är visuellt kalibrerad med Adobe Gamma, även om det inte bör ha någon större betydelse för det här testet. För säkerhets skull är korrekturfärger påslaget med inställningen "Aktuell CMYK" (av/på gör, som väntat, ingen skillnad för resultatet) i både Photoshop och InDesign. InDesign är inställt på att visa all grafik högupplöst (alla reglage i inställningarna är satta på max.)
1. Skapade ett nytt CMYK-dokument i Photoshop. Aktiv profil för dokumentet är således "Euroscale Uncoated v2"
2. Fyller dokumentet med färgen C100, M52, Y13, K4
3. Sparar dokumentet som TIFF med inbäddad profil
4. Växlar över till InDesign
5. Skapar ett nytt dokument. Aktiva färgrymder är "Adobe RGB (1998)" och "Euroscale Uncoated v2"
6. Monterar in bilden
7. Skapar för säkerhets skull en färgplatta med samma CMYK-värden som ovan. Färgerna är, som väntat, identiska.
8. Lägger Photoshop-bilden och InDesign-dokumentet bredvid varandra. Helt olika färger. Se bifogad skärmbild.
Någon som kan förklara varför? (vänligen, fundera ordentligt först, svara sen - jag har funderat i två år...;) )