Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilka är nackdelarna med Mac?

Tråden skapades och har fått 37 svar. Det senaste inlägget skrevs .

För att ytterligare öka på mitt (ringa) kunnande och dessutom låta er träna er i kritiskt tänkande så ställer jag frågorna;
Vilka är nackdelarna med Mac?
Vad borde vara bättre?
Vilka problem upplevde ni som switchat?

• Oregistrerad
  • 2003-01-20 01:21

Det enda som jag upplever som bättre på PC är att windows är piggare på att navigera i fönstren. Macen får tänka lite extra om man har 400 mhz g4:a. Det är i OS X som det är slött. OS 9 är snabbare i förnstren. Så det kanske inte räknas. annars så vet jag inte vad det skulle vara.

Sitter och kämpar med en TiBook för tillfället, det som går runt och runt i huvudet på mig är endast "Allt är enklare med en Mac" följt av ett småleende. Har snart två sekels datorvana och jag kan inte ens ladda ner en fil och packa upp den. OS X är utmärkt när det fungerar, men då och då stöter jag på helt ologiska lösningar och funktioner som förbryllar mig en hel del.

Lyckades installera Safari och iTunes 3 (krävde omstart, hade inte ens ett val! I Windows kan jag säga nej) men andra program var lite svårare. Svårt att se när filer laddats ner fullt, filer blev korrupta, jag förstod aldrig var filer hamnade efter jag packat upp dem, fick flera versioner av samma program installerade bredvid varandra, nya filer försvinner i mängden då man inte kan sortera efter datum när filerna skapats, listan fortsätter.

Jag har många timmars OSX användande på nacken men har fortfarande inte greppat hur det här ska skötas. Det känns som att i Windows har jag full kontroll, i OS X göms alla detaljer undan för mig för att det ska bli en mjukare upplevelse, och resultatet är att jag känner mig helt hjälplös. Det kanske är en vanefråga. Det är väl antagligen en vanefråga, men säg det till nybörjaren som precis ska välja dator, då kanske det blir en PC istället.

Jag brukar i regel vilja ha ett bra underlag innan jag skriver ett inlägg som det här, för folk kommer i regel med bra motargument direkt. Tänkte först sudda ut det jag skrivit - är inte intresserad av att argumentera i dagar om huruvida jag vet vad jag pratar om eller inte. Men jag väljer att skapa inlägget ändå så får ni i alla fall ta del av mina erfarenheter.

För att hålla säg inom trådens ämne, så kan jag ju passa på att nämna bristen av två musknappar på laptopsen. Klar nackdel som visar hur envisa Apple är när de håller fast vid sin inbitna "form över funktion" linje. Det är lite barnsligt att offra så mycket bara för att kunna vara annorlunda från PC. För vilka andra skäl kan det finnas? Sist jag kollade hade jag fem fingrar, inte ett.

• Medlem
  • 2003-01-20 01:43

Det hade varit roligt att se statistik på hur många som använder sina orginalmöss. Visst är Apple väldigt tjurskalliga i den frågan.

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: apu:
Det hade varit roligt att se statistik på hur många som använder sina orginalmöss. Visst är Apple väldigt tjurskalliga i den frågan.

Jag använde min tills jag var tvungen att använda en annan till spel.
Idag har jag två möss inkopplade!

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Mats ´Venger´ Björnström:
nya filer försvinner i mängden då man inte kan sortera efter datum när filerna skapats.

Har du valt att visa "date created" kolumnen i listvyn?
[Kommando + J] (show view options)
sedan kryssa för "date created"

Om det nu var detta du menade

Citat:

Sitter och kämpar med en TiBook för tillfället, det som går runt och runt i huvudet på mig är endast "Allt är enklare med en Mac" följt av ett småleende. Har snart två sekels datorvana och jag kan inte ens ladda ner en fil och packa upp den. OS X är utmärkt när det fungerar, men då och då stöter jag på helt ologiska lösningar och funktioner som förbryllar mig en hel del.

Jag vill gärna veta vad det är mer som är ologiskt och förbryllande.

Citat:

citera:Lyckades installera Safari och iTunes 3 (krävde omstart, hade inte ens ett val! I Windows kan jag säga nej) men andra program var lite svårare. Svårt att se när filer laddats ner fullt, filer blev korrupta, jag förstod aldrig var filer hamnade efter jag packat upp dem, fick flera versioner av samma program installerade bredvid varandra, nya filer försvinner i mängden då man inte kan sortera efter datum när filerna skapats, listan fortsätter.

iTunes berättar att du måste starta om datorn innan du börjar installera, i Readme-texten till installeraren.

Vill du inte starta om direkt, exempelvis missat läsa texten, så är det bara att låta omstartsrutan vara kvar tills du tycker att du kan starta om maskinen.

Jag håller med om att Apple kunde sluta med att "tvinga" oss att starta om maskinen när vi inte vill bara för att något nytt tillägg ska göra att exempelvis en ny musikmojäng ska funka med iTunes eller vad det nu kan vara.

Att filer blir korrupta någon gång är ju inte så mycket att göra något åt, om det inte var .dmg-filer eller annat som maskinen trodde var text-filer, då brukar det funka att öppna dem inne ifrån lämpligt program.

Var filerna hamnar efter att du har packat upp dem beror väl på hur du har ställt in det i det aktuella programmet, Stuffit Expander brukar packa upp dem på samma ställe där den packade filen låg, men det kan man som sagt bestämma själv.

Välj visa innehållsalternativ eller Äpple -J och kryssa i Skapelsedatum så kan du sortera Finder-fönster efter skapelsedatum.

[quote]citera:Jag har många timmars OSX användande på nacken men har fortfarande inte greppat hur det här ska skötas. Det känns som att i Windows har jag full kontroll, i OS X göms alla detaljer undan för mig för att det ska bli en mjukare upplevelse, och resultatet är att jag känner mig helt hjälplös. Det kanske är en vanefråga. Det är väl antagligen en vanefråga, men säg det till nybörjaren som precis ska välja dator, då kanske det blir en PC istället.
[/quote]Precis som du skriver är det för att skapa en lite mjukare
och mer praktisk upplevelse, samt att du ska kunna koncentrera dig på vad du vill göra och inte behöva hålla reda på ditt och datt.

Precis som du skriver så är det ju när dessa saker går fel som man känner sig maktlös och önskar att man kunde sköta allt förhand istället.

Om det är de nya .dmg filerna som du undrar var de tar vägen efter en installation så ligger de i papperskorgen. Vill du arkivera dem så plockar du ur dem därifrån.

Jag håller inte alls med dig om att detta skulle vara något som eventuella nybörjare skulle tycka sköts bättre på wintel, filer kan upplevas försvinna eller bli korrupta där med och om filerna inte hamnar på skrivbordet så är det min uppfattning att nybörjare har svårare att navigera i Windows xp än i Mac OS X.

[quote]citera:Jag brukar i regel vilja ha ett bra underlag innan jag skriver ett inlägg som det här, för folk kommer i regel med bra motargument direkt. Tänkte först sudda ut det jag skrivit - är inte intresserad av att argumentera i dagar om huruvida jag vet vad jag pratar om eller inte. Men jag väljer att skapa inlägget ändå så får ni i alla fall ta del av mina erfarenheter.[/quote]Det är självklart bra att du skriver vad som kan göras bättre! Hoppas att inte andra heller drar sig för att säga vad de tänker bara för att någon annan säger emot, då kan vi ju lika gärna ändra 99mac från MUG till Supporter klubb istället.

[quote]citera:För att hålla säg inom trådens ämne, så kan jag ju passa på att nämna bristen av två musknappar på laptopsen. Klar nackdel som visar hur envisa Apple är när de håller fast vid sin inbitna "form över funktion" linje. Det är lite barnsligt att offra så mycket bara för att kunna vara annorlunda från PC. För vilka andra skäl kan det finnas? Sist jag kollade hade jag fem fingrar, inte ett. [/quote]Håller med dig om att det är konstigt. Att de flesta av de personer som med kraft hävdade att en enknappsmus är enklare verkar ju också ha bytt åsikt, exempelvis Bruce Tognazzini, Jef Raskin mfl gör det hela ännu underligare.

Det kan ju vara bra att komma ihåg att de som brukar ha problem med OS X är vi som är inkörda på tidigare Mac OS, men nybörjare eller wintel-folk verkar köra på utan större frågetecken kring gränssnittet, eller så har jag uppfattat det iallafall.

Det enda som jag verkligen saknar idag är att Apple lyfter blicken lite från US och ser till att vi andra stackars utlänningar får samma möjligheter som de har.

Det är ju möjligt att det är upp till exempelvis Apple Norden att fixa så Sherlock och iPhoto funkar här och att de helt enkelt inte klarar av det, men oavsett skäl så önskar jag att de vore lika enkelt när jag använder min Mac i Stockholm som det är när jag använder den i San Francisco.

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Mac Bettan:

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: apu:

Jag använde min tills jag var tvungen att använda en annan till spel.
Idag har jag två möss inkopplade!

Då kan du ju ställa in så att den vänstra är mappad osm ett vänsterklick och den högra är mappad som ett högerklick. Strålande!

Hehehe
Den var bra!

Faktum är nog att jag bara kan komma på en dålig sak med Apple och det har nyss talats om - enknappsmusen.

Har aldrig tyckt om den (förutom på de riktigt äldre tingesten, där hörde den lixom till och det fanns inget annat val).

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-01-20 08:38
Citat:

citera: Då kan du ju ställa in så att den vänstra är mappad osm ett vänsterklick och den högra är mappad som ett högerklick. Strålande!

Du kan tejpa ihop mössen med gaffatejp så att du får en bred och bekväm tandemmus med dubla ljusstrålar (eller bollar). Någon borde tipsa Apple om denna geniala tekniska innovation!

Den absolut sämsta grejen med Mac och som hindrar marknadsandelsökning är att man enbart kan köra på Apples egna datorer.

Försök undvika att sidospåret om de två mössen inte tar över tråden utan fokusera på trådens ämne.

c, guru Allmänt om Mac

[ 20. Januari 2003, 09:08: Meddelandet ändrat av: Christian Åhs ]

• Medlem
  • Gävle
  • 2003-01-20 09:10

Den bästa Mac musen var den dropformade som kom till G3orna..
För övrigt ser inte jag musen som ett stort problem. Köp en fin USB-mus och dina problem är över. Har den inga drivisar så fixa USBOverdrive
Själv har jag både en MS Explorer mus och en Kensington ExpertMousePro (med ein kula)! fast inte på samma burk..
Och Kensingtonen har jag till vänsterhand för att undvika musarm.

Bättre med PC: fler spel, snabbare surfning och billigare datorer.

Borde vara bättre: se ovan

Har aldrig switchat utan jobbar både med mac och PC.

Macen är (för att vara lite mansgisig) som min hustru; rolig, snygg och sexig. PC är som min svärmor; instabil, tråkig och allt annat än sexig.

• Oregistrerad
  • 2003-01-20 10:34

Jag kan bara komma på en sak som kan betraktas som nackdel med Macen framför PCn, nämligen spel.

Well, pris vs prestanda såklart men också att när man väl köpt den (Macen) går det inte att uppdatera den lika mycket eller länge som en pc.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-01-20 10:48

Macen är en dålig dator. Den har ju ingen diskettstation ju.

[ 20. Januari 2003, 10:48: Meddelandet ändrat av: mondo65 ]

• Medlem
  • 2003-01-20 10:54

Det finns inga virus till osx.. det är ju lite surt för antivirusföretagen... Sedan är det lite ont om tunga CAD-program

När man har t.ex. har photoshop, illustrator, winamp, icq, irc, dreamwever, firstclass samt 10 explorer fönster uppe samtidigt. Vilket jag har nästan jämt. Så är det välldigt drygt i Mac OS X (i mac os 9 var det hopplöst). I windows ser jag samtliga fönstrer nedtill. (kör dubbla fällt) Och kan klicka på exact det fönster jag vill ha upp just då. Jag pendlar nämligen mellan fönstrena hela tiden också. Jag skulle vilja sägga att detta är egentligen den grej jag saknar mest i Mac OS X. De flesta andra saker man saknar kan man göra något åt eller hitta en annan ibland bättre lösning på.

• Oregistrerad
  • 2003-01-20 12:10

Jag tycker det stora problemet med mac är att burkarna är för dyra, man får alltid en PC med bättre prestanda för pengarna.

Jag tycker däremot enknappsmusen är genial. När man sitter och jobbar i bildprogram måste man ändå använda en massa snabbkommandon på tangentbordet samtidigt som man använder musen. Dessutom får jag ont i handen, huvudet och själen av att använda tvåknappsmöss... Jag byter gärna min gammla sura compaq-mus mot en fin genomskinlig applekonstruktion.

Citat:

citera:Sitter och kämpar med en TiBook för tillfället, det som går runt och runt i huvudet på mig är endast "Allt är enklare med en Mac" följt av ett småleende. Har snart två sekels datorvana och jag kan inte ens ladda ner en fil och packa upp den. OS X är utmärkt när det fungerar, men då och då stöter jag på helt ologiska lösningar och funktioner som förbryllar mig en hel del.

Två sekel av datorvana med Windows ja. Det är två olika system och saker och ting sköts olika i dem. Det är väl inget konstigt att du inte känner dig hemma i Mac OS X när du knappt använt det.

Jag var också rätt lost direkt i början då man bytte från Mac OS 9 till Mac OS X.

Sen måste jag säga att jag tycker samma sak när jag sitter vid en maskin med Windows. Lösningarna är ologiska och ingenting stämmer, men det är ju för att jag suttit vid en Mac hela livet.

Citat:

citera:Lyckades installera Safari och iTunes 3 (krävde omstart, hade inte ens ett val! I Windows kan jag säga nej) men andra program var lite svårare. Svårt att se när filer laddats ner fullt, filer blev korrupta, jag förstod aldrig var filer hamnade efter jag packat upp dem, fick flera versioner av samma program installerade bredvid varandra, nya filer försvinner i mängden då man inte kan sortera efter datum när filerna skapats, listan fortsätter.

Som sagt får du veta att datorn behöver startas om innan du börjar installera iTunes (Safari kräver ingen omstart), så om du hade läst det så skulle det veta det också. Sen behöver du inte klicka på omstart-knappen heller, du kan bara gömma programmet i bakgrunden och fortsätta med vad du gjorde.

Om du inte hittar filer du laddat ner så är det ju ditt eget fel skulle man kunna säga, du får ju själv bestämma var de ska hamna. Default är skrivbordet.

Sen kan du tydligt se när filer laddats ner i taskmanagern, om du klickar på dem innan de är klara så är det inte så konstigt att de inte fungerar.

Citat:

citera:Jag har många timmars OSX användande på nacken men har fortfarande inte greppat hur det här ska skötas. Det känns som att i Windows har jag full kontroll, i OS X göms alla detaljer undan för mig för att det ska bli en mjukare upplevelse, och resultatet är att jag känner mig helt hjälplös. Det kanske är en vanefråga. Det är väl antagligen en vanefråga, men säg det till nybörjaren som precis ska välja dator, då kanske det blir en PC istället.

Det ÄR en vanefråga, för någon som är helt ny på datorer så tror jag att Windows och Mac OS är mer eller mindre lika "svåra", men med en fördel för Macen dock. Som jag sa tidigare så är du van vid Windows och försöker lösa problem på Windows-vägar, och vice versa för en Mac-användare som sitter med Windows. Helt logskt tycker jag.

Citat:

citera:Jag brukar i regel vilja ha ett bra underlag innan jag skriver ett inlägg som det här, för folk kommer i regel med bra motargument direkt. Tänkte först sudda ut det jag skrivit - är inte intresserad av att argumentera i dagar om huruvida jag vet vad jag pratar om eller inte. Men jag väljer att skapa inlägget ändå så får ni i alla fall ta del av mina erfarenheter.

Jag måste säga att du inte kom med några vettiga argument precis, du skyller på att du inte känner dig hemma i Mac OS efter några timmar när du suttit med Windows hela livet. Nu vet vi ju båda att argumentera om vilket OS som är bäst är helt poänglöst, men eftersom du kom med argument som lätt kan motbevisas genom vanlig logik så väljer jag att svara.

Nu kanske du inte håller med mig alls, ifall det är så, säg det. Jag har inget emot att ha en diskussion om detta så länge det inte spårar ut.

Citat:

citera:För att hålla säg inom trådens ämne, så kan jag ju passa på att nämna bristen av två musknappar på laptopsen. Klar nackdel som visar hur envisa Apple är när de håller fast vid sin inbitna "form över funktion" linje. Det är lite barnsligt att offra så mycket bara för att kunna vara annorlunda från PC. För vilka andra skäl kan det finnas? Sist jag kollade hade jag fem fingrar, inte ett.

Där kan jag bara hålla med, mycket dumt av Apple att de håller fast vid en musknapp. Speciellt då deras system har inbyggt stöd för flera.

Dock tror jag inte de kör med en musknapp istället för två bara för att det är snyggare (är det snyggare ens?). Det är förmodligen Steve som envisas med att vara annorlunda på ett ytterst konstigt sätt.

Det måste finnas någon annan anledning än "form över funktion" då detta känns helt avlägset i just denna fråga. Dock kan man inte sluta undra vilken anledning det är.

Citat:

Har snart två sekels datorvana och jag kan inte ens ladda ner en fil och packa upp den.

WOW!

Vad hade du för maskiner i början? För Charles Babbage gjorde väl inte ritningarna på sin mekaniska analysmaskin förrän nån gång runt 1837?

Varför sätta kritiskt=negativt? Om livet självt använde strategin att minimera nackdelarna, hur skulle det då kunna upprätthållas?
Det finns möjligheter att utveckla MacOS så att faktor "X" blir en sådan peak-upplevelse som Maslow intresserade sig för. Jovisst.
Som att fler grafikkort kunde flashas och drivas under MacOSX, inte bara Radeon 8500 kort. Macen är annars utbyggbar. Jag har ATAkort och 180diskar, fullt med RAM och dubbla grafikkort. Synd att det inte finns fler AGP-portar. Men vilken PC har två sådana?

en sak som man faktist lätt glömmer när man håller på med mac:ar är det faktist FORTFARANDE ÄR EN DATOR, och med det kommer vissa "nackdelar", jag skulle inte villa he en iPod som pacemaker eller en Tibook som dialys-maskin. (och nej, dom är ju inte tänkta att vara pacemaker/dialysmaskin heller, men ni fattar)

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: nixon:
Det finns inga virus till osx.. det är ju lite surt för antivirusföretagen... Sedan är det lite ont om tunga CAD-program

Faktum är att jag har skickat en fråga till Apple via 99mac angående Cad på Apples datorer och de marknadsmöjligheter det innebär i och med att OS X är Unix-baserat (eftersom alla stora Cad-system är Unix-baserade som t.ex. Catia, ProE, UG m.fl.).

Vi får väl se om det blir nåt svar nån gång...

[ 20. Januari 2003, 17:48: Meddelandet ändrat av: Alphonze ]

Jag har switchat TiBook OS X och upplevde inte ett problem. Kopierade bara över mina windowsfiler (mail, bokmärken osv). Har kört lite system 9 på jobbet innan, men mest (99,5%) Windows genom åren.

Pluggade bara in min PC mus, kamera, funka direkt. det är ju helt sjukt smidigt allting.

KRITIK
Priset (Löste sig med personalköp)
Inga spel (Men jag spelar aldrig)
Något slö kanske (drabbar inte mig, bygger hemsidor. inte så krävande)

Sen har jag lite problem med finder (tokhänger sig ibland)

• Medlem
  • 2003-01-20 18:27

Det enda negativa som jag verkligen märker är att det är så många websidor som inte ser ut eller fungerar som de ska. De flesta fungerar OK med explorer, men då går det ju makalöst långsamt.

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: thevil:
Håller med dig om att det är konstigt. Att de flesta av de personer som med kraft hävdade att en enknappsmus är enklare verkar ju också ha bytt åsikt, exempelvis Bruce Tognazzini, Jef Raskin mfl gör det hela ännu underligare.

Inte behöver man väl heta Bruce Tognazzi eller Jef Raskin för att trovärdigt tycka till om bristerna med en enknappsmus.

Någon kanske redan har påpekat detta..
pris / prestanda-förhållandet är dåligt på mac. Man får ganska lite prestanda för mycket pengar (gäller främst stationära).

Men det gör mig ingenting, spela spel gör man på konsol och den prestandan som finns nu räcker gott till pillande i diverse program

Trodde bara det var försäljarna på Siba som mätte prestanda med spel

Bevaka tråden