Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilka är nackdelarna med Mac?

Tråden skapades och har fått 37 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2003-01-20 19:04

Jag skulle vilja kunna använda soundblasterljudkort,och ett par riktiga surroundhögtalare.Till ett bra pris.

Annars ser jag inga nackdelar,förutom spel.

Enknappsmus:Jag är en inbiten användare av Apple´s suveräna enknappare.

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: tby:
Det enda negativa som jag verkligen märker är att det är så många websidor som inte ser ut eller fungerar som de ska. De flesta fungerar OK med explorer, men då går det ju makalöst långsamt.

"...som de ska" är fel. Om en sida inte fungerar med Chimera/Mozilla så är det nästan helt säkert inte fel på webläsaren utan på sidan.

Tyvärr så är många sidor gjorda för Internet Explorer med noll tanke på standarder. Förhoppningsvis har "IT-krisen" rensat bort många av dem som gör såna sidor. Har själv sett exempel på det.

Ciryon

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Mats ´Venger´ Björnström:
Sitter och kämpar med en TiBook för tillfället, det som går runt och runt i huvudet på mig är endast "Allt är enklare med en Mac" följt av ett småleende. Har snart två sekels datorvana och jag kan inte ens ladda ner en fil och packa upp den. OS X är utmärkt när det fungerar, men då och då stöter jag på helt ologiska lösningar och funktioner som förbryllar mig en hel del.

Lyckades installera Safari och iTunes 3 (krävde omstart, hade inte ens ett val! I Windows kan jag säga nej) men andra program var lite svårare. Svårt att se när filer laddats ner fullt, filer blev korrupta, jag förstod aldrig var filer hamnade efter jag packat upp dem, fick flera versioner av samma program installerade bredvid varandra, nya filer försvinner i mängden då man inte kan sortera efter datum när filerna skapats, listan fortsätter.

Jag har många timmars OSX användande på nacken men har fortfarande inte greppat hur det här ska skötas. Det känns som att i Windows har jag full kontroll, i OS X göms alla detaljer undan för mig för att det ska bli en mjukare upplevelse, och resultatet är att jag känner mig helt hjälplös. Det kanske är en vanefråga. Det är väl antagligen en vanefråga, men säg det till nybörjaren som precis ska välja dator, då kanske det blir en PC istället.

Jag brukar i regel vilja ha ett bra underlag innan jag skriver ett inlägg som det här, för folk kommer i regel med bra motargument direkt. Tänkte först sudda ut det jag skrivit - är inte intresserad av att argumentera i dagar om huruvida jag vet vad jag pratar om eller inte. Men jag väljer att skapa inlägget ändå så får ni i alla fall ta del av mina erfarenheter.

För att hålla säg inom trådens ämne, så kan jag ju passa på att nämna bristen av två musknappar på laptopsen. Klar nackdel som visar hur envisa Apple är när de håller fast vid sin inbitna "form över funktion" linje. Det är lite barnsligt att offra så mycket bara för att kunna vara annorlunda från PC. För vilka andra skäl kan det finnas? Sist jag kollade hade jag fem fingrar, inte ett.

Tror nog inte jag håller med om något av det där, men smaken är väl som baken.

Ciryon

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Ariel:
Jag skulle vilja kunna använda soundblasterljudkort,och ett par riktiga surroundhögtalare.Till ett bra pris.

Annars ser jag inga nackdelar,förutom spel.

Enknappsmus:Jag är en inbiten användare av Apple´s suveräna enknappare.

Enligt ThinkSecret kan du snart använda SoundBlasert kort i OSX. Apple sitter tydligen och skriver drivisar till dem nu...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-01-20 21:20

1. För dyra datorer. Inget snack om saken. Tycker att det är ok så länge prestanda och pris går hand i hand. Så är det inte nu.

2. För få spel till Maccen.

3. Dåligt skrivna grafikkortsdrivrutiner.

det som stör mig mest är priset (ja, det har nämnts, men frågan var ju öppen...), men inte så mycket i förhållande till prestanda. jag tycker att prestandan räcker i min eMac (dum i huvudet? - ja, kanske...) men jag skulle vilja ha råd med en annan maskin också. å andra sidan har man med eMac, nya iBookarna och pb g4 12" skärpt till sig...

jag skulle vilja se en ipod med 1gb minne, eller kanske 512 mb ddr minne istället till MYCKET lägre pris. lite onödigt med allt det där utrymmet...

som en lite kommentar kan jag ju säga att logitechs MouseMan Dual Optical fungerar ok utan drivisar under osx och den funkar kanon med drivisar. jag saknar inte (den obeskrivligt vackra och innovativa) Apple Pro Mouse.

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: acke:
3. Dåligt skrivna grafikkortsdrivrutiner.

Hur vet vi att Macen har dåligt skrivna drivrutiner egentligen? Kan det inte vara andra faktorer som spelar in?

Spelen brukar vara rätt dåligt portade vanligtvis vilket påverkar prestandan. Så skyll inte allt på ATI och Nvida.

Om Microsoft bara kunde ge upp DirectX så vore det så mycket enklare för de Macanvändare som spelar spel.

(Och nej, jag tror knappast vi vill ha DirectX på Macen.)

Bevaka tråden