citera:Skapades ursprungligen av: Mats ´Venger´ Björnström:
Sitter och kämpar med en TiBook för tillfället, det som går runt och runt i huvudet på mig är endast "Allt är enklare med en Mac" följt av ett småleende. Har snart två sekels datorvana och jag kan inte ens ladda ner en fil och packa upp den. OS X är utmärkt när det fungerar, men då och då stöter jag på helt ologiska lösningar och funktioner som förbryllar mig en hel del.
Lyckades installera Safari och iTunes 3 (krävde omstart, hade inte ens ett val! I Windows kan jag säga nej) men andra program var lite svårare. Svårt att se när filer laddats ner fullt, filer blev korrupta, jag förstod aldrig var filer hamnade efter jag packat upp dem, fick flera versioner av samma program installerade bredvid varandra, nya filer försvinner i mängden då man inte kan sortera efter datum när filerna skapats, listan fortsätter.
Jag har många timmars OSX användande på nacken men har fortfarande inte greppat hur det här ska skötas. Det känns som att i Windows har jag full kontroll, i OS X göms alla detaljer undan för mig för att det ska bli en mjukare upplevelse, och resultatet är att jag känner mig helt hjälplös. Det kanske är en vanefråga. Det är väl antagligen en vanefråga, men säg det till nybörjaren som precis ska välja dator, då kanske det blir en PC istället.
Jag brukar i regel vilja ha ett bra underlag innan jag skriver ett inlägg som det här, för folk kommer i regel med bra motargument direkt. Tänkte först sudda ut det jag skrivit - är inte intresserad av att argumentera i dagar om huruvida jag vet vad jag pratar om eller inte. Men jag väljer att skapa inlägget ändå så får ni i alla fall ta del av mina erfarenheter.
För att hålla säg inom trådens ämne, så kan jag ju passa på att nämna bristen av två musknappar på laptopsen. Klar nackdel som visar hur envisa Apple är när de håller fast vid sin inbitna "form över funktion" linje. Det är lite barnsligt att offra så mycket bara för att kunna vara annorlunda från PC. För vilka andra skäl kan det finnas? Sist jag kollade hade jag fem fingrar, inte ett.