Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Är det någon vits med att byta till mac?

Tråden skapades och har fått 45 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2004-01-30 13:10
Citat:

Skrevs ursprungligen av xplane
Jag har svårt att se hur inläggen i den här tråden skulle få någon att byta från pc till mac.

Kan du vara så snäll att förklara varför man skulle ta till osakliga argument för att förmå någon att switcha?
Ang. tester så gick ju apple ut med det då G5 kom - och de var ju inte utan anmärkning (liksom benchmarktester alltid är om man är på det humöret - och inte helt obeskyllt i mängder av fall).
Angående pris så har detta diskuterats in absurdum flertalet gånger och vinner väl inget på att göras en gång till - en som vill bli övertygad med något godtyckligt argument kan väl förhoppningsvis klara av att söka.
Tror faktiskt att argumenten i denhär tråden är utmärkta för att få någon at tswitcha - när folk växer ur blöjorna så tröttnar de på procent hit och dit av något som är mindre viktigt...

[För övrigt så finns det många som borde hålla käft om de bara skall säga sådan som faller alla på läppen : och det är näppeligen avsikten med ett diskussionsforum... Skäffa dig ett Xplaneforum om din tolleransnivå är så låg.]

Jag fattar inte vad du är ute efter Xplane. Vad har Apples marknadsföring med denna tråd att göra? Om Apple brer på i sin reklam så talar väl personerna i tråden från egen erfarenhet helt utan påverkan av Apple.

En G5 är "way up there" och sen är det upp till dig att bedömma om resten av paketet är värt de extra pengarna. På något sätt verkar du inte vara nöjd förrän vi unisont säger "nej köp ingen Mac, det är inte värt de extra pengarna". Grejen är bara den att vi som gillar Mac tycker den är värd de där extra pengarna...

end of story...

Ett förtydligande bara. Jag gillar mac också men jag gillar inte deras prissättning. Ni som gillar macen så mycket så att priset inte spelar någon roll kan inte få någon att switcha från det ena till det andra.

• Oregistrerad
  • 2004-01-30 13:30
Citat:

Ett förtydligande bara. Jag gillar mac också men jag gillar inte deras prissättning. Ni som gillar macen så mycket så att priset inte spelar någon roll kan inte få någon att switcha från det ena till det andra.

Jag brukar ställa ner pantisar i soprummet i vanliga fall - men du kan gärna få dom...

Undrar om jag hinner skriva det här inlägget klart innan tråden låses?
Hursomhelst...

Om vi nu ska prata hårda fakta och pengar så upplever jag det så här.

För två komma fem år sen köpte jag en iBook som då kostade ca 16500 kr (snikmodellen). Ett år senare hade jag kommit på den "ljusa" idéen att pc skulle bli så mycket billigare för mig (och lättare på alla sätt) så jag sålde min iBook för 11000 kr.
Jag köpte en plockepc från datorbutken "på hörnan" där jag valde ut vilka delar som skulle ingå.
Tyvärr blev det inte så billigt som jag trodde i början. Datorn kostade visserligen bara 6300 kr, men sen skulle jag ha skärm, operativsystem och diverse andra program.
Slutsumman stannade på ca 10500 kr tror jag.

Efter ett år hade jag tröttnat på pc:n (egentligen tog det bara nån månad att tröttna, men det går ju inte att köpa och sälja hursomhelst)
När jag sålde pc:n lyckades jag sälja den för ca 4000 kr. Kanske är jag en kass säljare, men det var omöjligt för mig att få mer för datorn.

Räknar vi lite på det här så kostade året med iBook mig...
16500-11000=5500 kr
Inga programkostnader
Noll timmar i krångel med reparationer, virus mm

summa 5500 kr

Motsvarande för pc...
10500-4000=6500 kr (varav ca 2000 kr för os och program)
Fyra veckors reparation sammanlagt (garantiärenden och allmänt krångel)
En veckas avstängning från nätet pga virus (trots virusprogram)

Summa 6500 kr

Alltså behöver jag inte snacka känslor eller pengar (även om jag skulle kunna göra det) för att motivera mitt val av dator. Det räcker väldigt väl med följande rader...

"Fyra veckors reparation sammanlagt (garantiärenden och allmänt krångel)
En veckas avstängning från nätet pga virus (trots virusprogram)"

Citat:

Skrevs ursprungligen av CoolUmbo
... "Fyra veckors reparation sammanlagt (garantiärenden och allmänt krångel)

Jaha ja... det var ju synd för dig, men vad har den för benchmarks?

och vad har du bytt till nu då

Citat:

Efter ett år hade jag tröttnat på pc:n (egentligen tog det bara nån månad att tröttna, men det går ju inte att köpa och sälja hursomhelst)
När jag sålde pc:n lyckades jag sälja den för ca 4000 kr. Kanske är jag en kass säljare, men det var omöjligt för mig att få mer för datorn.

Räknar vi lite på det här så kostade året med iBook mig...
16500-11000=5500 kr
Inga programkostnader
Noll timmar i krångel med reparationer, virus mm

summa 5500 kr

Motsvarande för pc...
10500-4000=6500 kr (varav ca 2000 kr för os och program)
Fyra veckors reparation sammanlagt (garantiärenden och allmänt krångel)
En veckas avstängning från nätet pga virus (trots virusprogram)

Summa 6500 kr

Alltså behöver jag inte snacka känslor eller pengar (även om jag skulle kunna göra det) för att motivera mitt val av dator. Det räcker väldigt väl med följande rader...

• Medlem
  • 2004-01-30 16:23
Citat:

<benchmarkhjärna>
Vad gör väl det? Processorn var väl så jäkla snabb att den ändå var klar 5 veckor tidigare. Eller nå´t.</benchmarkhjärna>

IBook G4 lanserades perfekt i höstas.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Pär
Nä!
Du skall inte ha någon mac - Du skall ha en peze...
Finns ingen anledning för dig att ha mac då de saker du prioriterar - komponentpris/benchmarks - är helt andra saker än vad man får när man köper en mac : Du är så att säga inte den person som Apple verkar ha som målgrupp.
Tough shit - men man kan inte få allt så man får välja...

Precis - huvudet på spiken! För när det kommer till kritan är det ju bänjchmarkana som räknas

• Oregistrerad
  • 2004-01-31 05:31
Citat:

Det hade varit bra om lheidner hade hållit sin käft i hennes första inlägg med...Det inlägget var ju knappast konstruktivt i ordets bemärkelse...Däremot stärkte den fördomen om macfolk som lite förmer än andra och som ser ner på andra som har valt ett annat fabrikat på sin dator av olika anledningar.

Jag har svårt att se hur inläggen i den här tråden skulle få någon att byta från pc till mac.

Apple borde lägga om sin strategi när det gäller reklam, marknadsföring och produktlanseringar och sikta ännu mer på design och yta istället för hårdvara och innehåll.

Vi kanske inte är ute efter att FÅ någon till att byta till mac heller. Det är ju ett eget beslut som man får ta. Jag ser defenitivt inte ner på pc-användare, de flesta av mina bästa vänner har pc, och jag är mer intresserad av vad för slags kommunikation som görs mellan datorer oavsett system än den processorkraft som den görs med. Tyckte mer att det verkade som att du var attackerande gentemot mac och ville att vi skulle försvara oss mot dumma argument som tex mer processorkraft för mindre pengar. Den sortens argument leder ingenstans. Är du uppriktigt intresserad av att switcha, och inte bara är ute efter att argumentera, så sök upp en kompis som har en mac och testa. Om du tror att vi ska FÅ dig till det så tror du fel. Det måste komma från dig själv och inte från andras argument, det är ju du som ska sitta och jobba och umgås med datorn i åratal. Känn dig fram....
Och som många andra poängterat här så tror jag att vi macägare gärna lägger de extra pengarna på våra datorer för att få något som VI trivs med.

Senast redigerat 2004-01-31 06:15

Joacim T-son, mycket snygg mac-plats, men jag tror nog att du har städat lite väl mycket i din mac-hörna. Hur kopplar du t.ex. in tangentbordet till datorn? Jag ser ingen Bluetooth-mojäng i usb-porten...

Citat:

Skrevs ursprungligen av Alphonze
Joacim T-son, mycket snygg mac-plats, men jag tror nog att du har städat lite väl mycket i din mac-hörna. Hur kopplar du t.ex. in tangentbordet till datorn? Jag ser ingen Bluetooth-mojäng i usb-porten...

Ha Ha Lurad!!!;)

Jag gillar inte sladdar därför köpte jag en billig bordsskiva på IKEA så att jag inte behövde ha några funderingar om att borra hål i den. Sladden till tangentbordet går alltså igenom skivan. Under bordet har jag fäst en USB hubb för att ha inkopplingarna där. "What you see is what you get!"
Så bilden ljuger faktiskt inte.

T-son

• Oregistrerad
  • 2004-01-31 10:54

Jag gillar den här tråden och rycker ut till försvar av fritt "dator-krigande" på 99mac. Det här hjäper mig att förstå varför jag älskar mac så mycket som jag gör. Rispekt.

Citat:

Rätta mig gärna om jag har fel, jag skulle mer än gärna byta till en ny G5 om priset stod i någon som helst proportion till prestandaökningen. Men som man kan se i den här tråden så verkar det inte vara någon större mening att byta; http://99mac.se/forum/showthread.php?s=&threadid=38747

Byt dator om du tycker att det är motiverat och värt pengarna. Annars behåller du din Windows-burk som du verkar vara mycket nöjd med.

Det är synnerligen en svår uppgift att försöka försvara Apples prissättning och få dig att byta dator. Om inte omöjligt och faktiskt ganska meningslöst. Trivs du på Windows-plattformen, eller inte tycker att det priset du får betala för en G5-dator är för högt jämfört med det du får så finns det ingen anledning att byta.

Macen har sina fördelar och PC:n har sina. Sen kan man självklart tycka att Macen är alldeles för dyr och det kan man diskutera men det blir alltid samma visa. Tycker du inte det?

Fortsätt gärna att diskutera, håll till ämnet och bara glada miner.

/c, som ska ut och åka snowracer och som har väntat på att se bilder från T-sons lägenhet

Bevaka tråden