- Tomas Pärlestig
- Avstängd ●
- Uppsala
Ovanstående fråga måsta jag ju ställa då macen ofta framhålls som så mycket snabbare i Photoshop än en pc. Apple säger det men i ett test som vem som helst kan göra och har gjort så är skillnaden inte till macens fördel...
Rätta mig gärna om jag har fel, jag skulle mer än gärna byta till en ny G5 om priset stod i någon som helst proportion till prestandaökningen. Men som man kan se i den här tråden så verkar det inte vara någon större mening att byta; http://99mac.se/forum/showthread.php?s=&threadid=38747
Skrevs ursprungligen av xplane
Ovanstående fråga måsta jag ju ställa då macen ofta framhålls som så mycket snabbare i Photoshop än en pc. Apple säger det men i ett test som vem som helst kan göra och har gjort så är skillnaden inte till macens fördel...
Rätta mig gärna om jag har fel, jag skulle mer än gärna byta till en ny G5 om priset stod i någon som helst proportion till prestandaökningen. Men som man kan se i den här tråden så verkar det inte vara någon större mening att byta; http://99mac.se/forum/showthread.php?s=&threadid=38747
Du pratar om hypotetiska prestanda. En G5 dubbelpropp är tillräckligt snabb vad du än vill göra. Om det sen finns konkurrenter som har högre fart i vissa moment så har G5 det i andra moment.
Du måste göra bedömningen G5/Mac OS X utifrån ett bredare perspektiv än bara råprestanda i Photoshop. Till viss del är det ett moment 22 att vara switcher eftersom de flesta tycks gilla bytet till Mac efter den första veckan men innan man skaffat sig den erfarenheten så är det lätt att göra som du nu gör, dvs sätta fokus på fel saker.
Jag sitter som ensammen Mac användare på vårt företag. Alla andra sitter på PC, inklusive våra två (mycket duktiga) grafiker. Konstigt nog så får jag ta alla bildbehandlingsjobb där det är volymer det handlar om.
Av någon anledning så går det snabbare när det görs på Mac. Skillnaden i processor kraft, ja dom sitter med P4 2 gigahertz någonting, nån gig ram osv... skithäftiga maskiner. Min maskin är en PB 12" 1 GigaHertz, 640 Mb ram...
Min teori varför det går snabbare på den till synes slöare mac:en är att man jobbar på ett annorlunda sätt än på PC, därför blir det effektivare och tidbesparande i slutänden.
rätta mig gärna om jag är ute o cyklar
Mydoom är ett utmärkt exempel på ett virus som påverkar mac också då den sprider sig i e-post servrarna via adressböckerna och som saggar ner prestandan på nätet oavsett vilken plattform man jobbar med.
Det är möjligt att jag lägger fokus på fel saker men det gör Apple med, då dom hänvisar just till det att en mac är bra mycket snabbare än en pc...Jag gillar operativet och gränsnittet men jag har svårt att motivera mig att köpa en burk för drygt 4 gånger så mycket pengar som det jag har nu. 37225:- vs 9006:-.
Ursäkta om jag undrar, men är det verkligen så konstigt om en 2,4Ghz processor är snabbare än en 1Ghz? 2,4Ghz är ju långt ifrån dubbelt så snabb, så man kan ju nästan vara säker på att en valfri G5:a är snabbare.
Jag tycker snarare att testet bevisar att Macen är snabb i Photoshop.
Mydoom har påverkat mig i lika stor utsträckning som dig så det argumentet håller inte... Niklas. 4 gånger så mycket kulor är inte helt lätt att bortse från. Och ännu har jag inte sett någon dubbelpropp som har 4 gånger högre prestanda i Psbench...Visa mig gärna, i så fall kommer ju saken i ett annat läge. Men tills dess är det mycket snack och liten verkstad...
Nä!
Du skall inte ha någon mac - Du skall ha en peze...
Finns ingen anledning för dig att ha mac då de saker du prioriterar - komponentpris/benchmarks - är helt andra saker än vad man får när man köper en mac : Du är så att säga inte den person som Apple verkar ha som målgrupp.
Tough shit - men man kan inte få allt så man får välja...
Nästan säker men ännu ser jag inget utav det på detta forum. Av drygt 5000 medlemmar borde det ju finnas någon därute med en dubbelproppad G5 som skulle kunna köra Psbench och visa på verkliga prestanda istället för ett och annat antagande.
Jag tror det flesta är överens om att man löper större risk för att drabbas av virus med Windows än men Mac.
Angånde prestanda. GigaHertz och Photoshop är inte allt. Ibland passar PPC (+Altivec) bäst och ibland inte. Det finns goda anledningar till att det var just Macar som levererades till Virginia Tech.
Ett annat exempel, som jag själv har rätt bra koll på:
http://99mac.se/forum/showthread.php?s=&postid=319992#post319992
Jag brukar inte predika macens förträfflighet, även om jag förvisso finner den förträfflig. Skall inte göra det nu heller. Men en annan pris-prestanda-jämförelse som jag tycker är ungefär lika relevant kan jag inte undgå att haspla ur mig:
En Ferrari 360 gör 0-100 på drygt fyra sekunder och kostar sisådär 1,3 mille. En Hyundai Atos går på knappt en trettondel av det priset och gör 0-100 på drygt 14 sekunder. Således bättre pris-prestanda-siffror för Atosen. Och med en enkel konsumentvägledarinställning är det också en bättre bil.
Jag vill dock hellre ha Ferrarin, och i min värld är den dator som är närmast dessa värden en mac. Snygg (viktigast), snabb och exklusiv. Dessutom billig att utrusta med läderklädsel (på kontorsstolen)...
Skrevs ursprungligen av maco
Gud vad jag är urless på såna här trådar på ett macfora....samma personer som ältar är det oftast.Nä jag ska ta mig i kragen och lära mig att ignorera trådar som denna........så!
Kan det inte finnas något filter som sorterar bort Mac vs PC-trådar?
Men håll med om att sådana här trådar skapar engemang...Tyvärr är det alltid några som spårar ur och blir offtopic...Det kanske är läge och stänga ute dom permanent från forumet...
Vi kan ju hoppas att det är någon moderator som tar tag i det problemet snart...
Att välja mellan mac och pc är idag att välja mellan två bra saker. Till pc:s obstridliga fördelar så hör bland annat priset, men fullt så förmånligt som man brukar tänka är det oftast inte.
I såna där låga priser som du nämner så brukar det sällan ingå saker som DVD-brännare, bluetooth, firewire etc. Likaså ingår inte något operativsystem, inga program etc. Vill man hålla på med utveckling så tillkommer saker som Visual Studio. Virusprogram är ju ett måste. PDF-filer kan du inte skapa utan acrobat etc. iLife-suiten är ett fynd och väsentlig bättre och billigare osv.
Men låt säga att man hamnar på 20 000 för en kvalitetsmaskin med motsvarande prestanda och program, det är ju fortfarande en bra slant billigare.
Jag tillhör själv de som tycker att Apples maskiner är på tok för dyra i förhållande till sin prestanda men ändå så trivs jag bättre med min ibook än med min thinkpad (som är en utmärkt dator)
I hög grad beror det på att jag tycker att det går åt mindre tid till att underhålla systemet. Varenda windowsmaskin jag haft har efter en tids användande blivit helt nerlusad med tjänster, processer, program etc som iofs går att ta bort men det tar mer tid än på macen.
För mig som håller på med grafiska program så har också OS X vissa fördelar i font-, färg- och grafikhantering som gör att jag gör många småsaker snabbare och enklare.
Jag tycker även att utvecklarmiljön ger större avkastning på macen. Visserligen är windows kraftfullt, men det tar ofta längre tid att göra enkla saker, likaså tycker jag att det man kan göra i Unix-miljön är så snuskigt bra vissa gånger att jag blir alldeles tårögd.
Skulle jag sammanfatta så tycker jag att macen har en bättre mjukvara men att pc har mer prisvärd hårdvara.
Och för mig är det den viktigaste faktorn: Det är nästan alltid mjukvaran som avgör min effektivitet, om man får 10 % bättre prestanda i ett photoshoptest säger i princip inget hur mycket av värde man får uträttat.
men jag gillar ju båda plattformarna och det tycker jag fler skulle göra
Skrevs ursprungligen av Richard Rönnbäck
Jag tillhör själv de som tycker att Apples maskiner är på tok för dyra i förhållande till sin prestanda men ändå så trivs jag bättre med min ibook än med min thinkpad (som är en utmärkt dator)
Alltså, sitta med en iBook och tycka Appleburkar inte är prisvärda? På jobbet har vi tvenne PC-tekniker, den ene har switchat (fick låna min iBook och förälskade sig i den, sött va?), den andr är mer kallhjärtad, men funderar ändå på en iBook som jobbdator. Anledning: han hittar ingen jämförbar PC, prismässigt.
Ja men jag har redan ovanstående program Richard och vad gäller burken så ingår Firewire dock har jag inget behov av DVD brännare men det går ju inte att välja bort. Min burk är en Shuttle SS51G. Så när och om jag skall köpa en mac så stoppar det ju inte vid 37 papp drygt då programmen tillkommer.
Din jämförelse bygger ju på att jag måste köpa programmen jag redan har till min pc men så är det ju inte utan vad jag vill ha är ett bra argument att switcha från den ena plattformen till den andra. Men det är nog så som tidigare har sagts i den här tråden att jag är nog inte rätt person/målgrupp som Apple vänder sig till.
Men problemet kvarstår då alla som skulle kunna tänka sig byta till mac från pc ställer sig samma fråga...Det blir ju inte billigare att byta inte snabbare heller utan byter man så gör man det för utseende och gränssnitt inte för pris/prestanda.
Alla bara snackar men ännu är det ingen som kan visa på verkliga fördelar utan det handlar helt och fullt om känslor inte något som går att ta på... Den enda som har kunnat komma med något matnyttigt är Richard dock har det haltat en del där med men det inlägget var bäst hittills.
xplane,
Där slog du huvudet på spiken, det handlar mycket om just känsla!
Jag har kört PC sedan början på 80-talet och gör det fortfarande på jobbet. Men för 3 år sedan switchade jag på hemmaplan och det är helt enkelt mycket kuligare med en Mac.
En PM 2x2 har jag som känns rätt rapp men mest använder jag min 17" PB som förmodligen inte är i närheten av lika snabb.
Och jag tror faktiskt att det har en hel del med känsla att göra, jag blir gladare att köra Mac än PC, det strular mindre och hastigheten räcker gott till för mina behov.
Sen är ju Windows gränssnitt så fult...
Hasse
Pc-argumenten håller liksom aldrig. Vad sjuttan spelar det för roll om jag har 1 mille ghz i burken om jag har zero innehåll i vad jag gör på min dator? Och det är alltid pc-ägarna som sätter i gång de här menigslösa diskussionerna, när det kommer på tal (inte alla men dom håller ju oftast käft också), så att vi som minoritetsgrupp ska få försvara oss, mot deras dumma argument. Och jag ger mig tusan på att i 99% av fallen handlar det bara om ren jädra avundsjuka också.
För de allra flesta människor är sånt som känslor, trivsel, osv rätt viktiga saker. Bara för att man inte kan sätta en prislapp på det betyder det ju inte att det är värdelöst
Brukar hålla mig ifrån att skriva i dessa trådar men kan inte hålla mig. När jag bytte till Mac var det av en enda anledning. Jag hade renoverat en lägenhet totalt, gjort den precis så som jag ville ha den. Trivdes med möbleringen och färgerna men det var en sak som störde... En industri möbel. En beige HP dator stod i mitt nyrenoverade vardagsrum. Fånigt?? Inte vet jag. Men det störde mig.
Då lanserade Apple iMac SE DV i grafitgrått........ Det var inget snack om saken, en sådan passade perfekt in i mitt gul gråa vardagsrum. Bytet gick mycket smärtfritt, blev genast överens med OS9. Nu efter 5 år skulle jag aldrig (jag vet att det är ett tungt ord) själv betala för en Wintel produkt. Har inga dubier att jobba på en PC, men skall jag betala själv så får det bli en Mac. Dett handlar om känsla!!!
Säkerligen finns det XX antal datorer som kan rippa en cd skiva snabbare än de burkar jag har. (QS 867 och PB 21) men de saknar känslan av en Mac. Den är snygg, har ett fantastiskt OS, lätt att förstå.... PC är bra på massor av sätt men var är känslan? En gammal HD är ingen "bra" mc, MEN den har en fantastisk känsla. Missförstå inte mig nu! Jag tycker att Panter är ett bättre os är XP. Men en gammal HD har en känsla som jag kan finna i en Mac. Saken är den att en Yammaha R1 har den känslan oxå även om i en annan tappning, det är något fränt, fräscht över den.
På jobbet har vi uteslutande PC förutom EN. En iMac 17 som vi använder för video redigering. Jag blir lika glad varje gång jag visar någon hur den funkar. Vad snyggt det är. Vad enkelt. Gud så logiskt. Cool dator. Den här får jag köpa för min fru.
Har jag tillfört något till disskutionen? Inte vet jag. Men KÄNSLAN i en Mac är underbar.
T-son
wow avundsjuk! har du det alltid lika städat?
kan inte annat än hålla med...det händer grejer när man väl "provar"...och ofta fattar man tycke till Apple's bärbara i första hand...
jag har själv en Dual G5 2 Ghz och en iBook 800 - och iBook'en används minst lika mycket som G5an...mest på grund av ljudnivån...men även faktumet att "avtagande marginalnytta" är direkt applicerbart på människans nytta och användande av datorer. Ofta - "räcker" det med kraften i en iBook och den är tyst (tystare än min La Cie 22"-skärm!? :rolleyes: )
nåväl - PC vs. Mac...tror man är fel ute när man snackar frekvens och hårdvara...hårdvaran är identisk förutom CPU'n...det handlar om helheten - OSX är mer "helgjutet" - det räcker att ladda ner iTunes till sin jobbPC för att "vakna"...och bli påmind om Mac'ens "helgjutenhet" Det handlar väl om att användaren är i centrum...och att systemet formas efter henne...
my 50 cents
Tack för ditt inlägg Joacim! Skön historia om hur du blev mac-anhängare
Skrevs ursprungligen av xplane
Alla bara snackar men ännu är det ingen som kan visa på verkliga fördelar utan det handlar helt och fullt om känslor inte något som går att ta på... Den enda som har kunnat komma med något matnyttigt är Richard dock har det haltat en del där med men det inlägget var bäst hittills.
De flesta som skriver i tråden är inne på samma resonemang att det handlar inte om benchmarks, men du är inne på ditt ursprungliga resonemang. Du vill ha flest processorcykler per investerad krona. Köp ingen Mac med den inställningen.
Sitter du hela dagar och kör gaussisk oskärpa på en 450 mb bild så varför ska du lägga 37 tusen på en Mac när du kan köpa fyra pc-burkar för samma pengar? Något säger mig dock att du jobbar inte på det sättet. Det är nog bara gänget på sweclockers som jobbar så... eller tror att man jobbar så.
Det hade varit bra om lheidner hade hållit sin käft i hennes första inlägg med...Det inlägget var ju knappast konstruktivt i ordets bemärkelse...Däremot stärkte den fördomen om macfolk som lite förmer än andra och som ser ner på andra som har valt ett annat fabrikat på sin dator av olika anledningar.
Jag har svårt att se hur inläggen i den här tråden skulle få någon att byta från pc till mac.
Apple borde lägga om sin strategi när det gäller reklam, marknadsföring och produktlanseringar och sikta ännu mer på design och yta istället för hårdvara och innehåll.