- Ludvig
- Medlem ●
En annan sak som jag har märkt är att Linuxnördarna som för längesedan har övergett Windows och Microsofts slaveri är oerhört positiva till OS X på grund av dess UNIX kärna bland annat.
Hrrm, misstänker på att du avser mig och MMN-o. Men visst, det är trevligt att känna sig någolunda hemma åtminstånde i terminalen...
On topic:
De flesta disskutioner med Windows vs Mac OS/Linux/Vad-som-helst brukar bygga på okunskap och fördommar. För mig finns det egentligen inget vettigt argument till varför jag borde köra Windows. De få spel jag spelar finns till den plattform jag använder. Programutbud är heller inget problem då jag har alla jag behöver för tillfället. Windows prestanda och "stabilitet" kan överträffas med en använd tandpetare (sist jag använde det behövde det 1/2 minut för att öppna den här datorn)...
Skrevs ursprungligen av Bonish
Har börjat hålla tyst och bida min tid, till slut talar verkligheten sitt tydliga språk. Som när brorsan i en veckas tid försökt få sin pece att hitta hans dv-kamera och min mac gjorde det direkt utan drivrutiner eller programvara. Det krävs oftast inte mer än det för att få folk att sluta tjata
Eller som när vi jämförde laptops i skolan och någon stolt sa att deras "4kg kromfetto-modell 2004" minsan hade FW-port och en halv GIG-ram(!) osv...då var det skönt att plocka ner dom på jorden med en Apple Pb från 2000
Och när man startar sin gamla Pb snabbare än de splitternya stationära 3Ghz burkarna, som skulle starta på "halv minut, på sin höjd!"
:rolleyes:
Då är det riktigt gött me Apple!
Skrevs ursprungligen av Ingemar Ragnemalm
...Varför är det så viktigt att vara uttalat otrevlig mot de som valt annorlunda?
Det är ju precis det här jag menar. Människor säger inte sådana där förolämpningar rätt ut i luften när det gäller andra saker.
"Ska'ru med på stan om du nu tror den där jackan duger något till."
"Jag tänkte ringa dig på mobilen ikväll om nu den där leksaken du har duger något till"
osv...
Visst förekommer det väl då och då men i datorernas värld är det legio. På något sätt hotas folk av att en Mac kan vara bra. Varför är detta så oerhört viktigt i folks liv som datoranvändare? Ni vann ju! 95% valde samma sak som ni gjorde. Är det jantelagen som spökar? Men den finns ju överallt med den skillnaden att man pratar skit bakom ryggen på folk. I datorernas värld kan man säga dumheter rätt i fejset på sin bästa polare.
Jag måste ju erkänna att jag var en av dom personerna som såg ner på macen tidigare och skulle aldrig i världen komma på tanken att köpa en. Jag jobbade på itavdelningen på en firma som hade flest PC och en del som körde på Mac. Detta var runt 96, kommer inte ihåg vilken version av MacOS det var då, 7.5.nått. Jag tyckte det var pest när nån macanvändare ringde och behövde hjälp, men det berodde väl delvis på att jag inte kunde lika mycket om Mac som PC och att MacOS var skräp. Nu kommer säkert folk hoppa på mig och säga: "Vad är det du säger pöjk, v7.5.nått var ju den bästa versionen av alla!". Men det ansåg inte jag. Jag tycker inte det nu heller.
Men när OSX kom så ville jag ha en Mac. Den hade ju allt helt plötsligt. Unix, snyggt GUI och alla dom tunga programmen (ja, alla kanske inte hade kommit ännu, men dom skulle göra det). Jag körde Linux på den tiden, så dom tunga programmen fanns inte att tillgå. Och när en kompis visade sin TiBook 500 så var jag såld, då bara MÅSTE jag ha en Mac.
Jag har fortfarande ingen Mac, men alla som känner mig vet att jag varit på gång att köpa en dom sista åren men av olika anledningar inte kunnat göra det. Men nu är det äntligen dax, Mac-kontot är fyllt upp, nu ska jag bara vänta på att Apple släpper sina uppdaterade PM G5 så slår jag till.
Oj, det blev mer än jag hade tänkt och kanske drev bort från ämnet. men hoppas att det går bra ändå.
Det här är som politik och religion, faktiskt. Dom mest hätska uttalen verkar ofta komma från någon som har minst insikt i den andres situation eller pryl.
Tyvärr påverkar detta hela diskussions klimatet, även på detta forum.
Mot dessa finns inga bra argument, gäller både PC- och Mac talibaner. Här gäller det bara att strunta i att argumentera.
Om man nu gillar något får man intyga sig själv att man gjort det riktiga valet. Kanske inte alltid så lätt, framför allt när man är en minoritet.
Man skall nog hålla låg profil och avvakta.
Jag själv har lite svårt för det. Brukar då och då påpeka detta med virus m.m.
ett enelt svar, sluta umgås med folk som kör PC, svårare än så är det ju inte....
Skrevs ursprungligen av Christian Åhs
Citroën-ägare för ofta försvara sitt val av bil. Tänk då de som både kör Citroën och kör Mac. De får kämpa mot Volvo-ägande Windows-användare. Tufft.
Jag tillhör the happy few som kör både Citroën och Mac. Faktum är att Cittran väcker mer oförstående kommentarer än Macen. Men då brukar jag ta med den arme kraken, vars bil har fjädring i Volvo-klassen, på en åktur. Där svävar vi fram med gasklockorna och hydrauliken, och för det mesta ser då Citroën-novisen hela konceptet bilkörning i ett förklarat ljus. Likadant är det med Macen. Om jag har någon PC:are hemma låter jag honom sitta framför Macen ett tag, och det brukar ha god effekt ("Det var som fan, kan man göra det på en Mac??", är en vanlig kommentar). Motståndet och tråkningarna bygger ju mest på okunnighet, osäkerhet och kanske lite avundsjuka. Med lite basal pedagogik kan man leda in PC-figurerna och Volvo-ägarna på vägen mot rikare upplevelser.
//S.
Många datoranvändare sitter i knät på beslutsfattare och är överhuvudtaget otrygga med sin dator (vilket vanligen är en winPC). Har du "fått" datorn tilldelad genom din arbetsgivare så är det inte så lätt att se att det finns andra och bättre alternativ i omgivningen.
Om arbetsgivaren säger "vi supportar bara PC inte mac" ställs den anställde inför valet att konfrontera arbetsgivaren och därmed möjligen också komma i ett läge där arbetsgivarens omdöme ifrågasätts. Inom psykologin finns begrepp som försvarsreaktion och projektion som sammanfattar hur en machatare "blir till".
Om arbetsgivaren "skänker" (HemPC eller som hemarbetsplats) den anställde en PC, så skall denne ta ställning till att själv betala en mac. Givet att flertalet arbetsgivare trycker ut winPC till sina anställda. Steget från att det kostar på till "surt sa räven" är i psykologiska termer väldigt kort.
Hyr gärna "Min onkel från Amerika", en film som med råttor och människor illusterar försvarsmekanismers inverkan på hälsan. Att hata (mac) kan öka välbefinnandet. Att sedan de samhälleliga konsekvenserna blir kostsamma, i form av dyra uppdateringar, tidsödande krascher och massor av oönskade tillstånd - som virus, trojaner, spam och estetisk vämjelse - är en annan sak. Betydande, men något annat än den enskildes välmående.
Motmedel, finns det? Svårt att säga, men att fråga mac-hataren "Du som kan så mycket om mac, kan du inte hjälpa mig med min?" som någon föreslog här ovan, kan vara värt att pröva. Påstå gärna att du fått macen som present av dina föräldrar, den luringen har ju redan använts med viss framgång.
Ni har det lätt. Jag BOR ihop med två äkta PC-nördar, Jag blir pikad hela tiden för att jag använder Mac. Men jag bryr mig igentligen inte, de pikar mig mest på skoj, och jag beter mig likadant tillbaka med snack om virus och windows så det tar väl ut sig antar jag.
Jag resonerar mest i stil med "deras förlust om de är så inskränkta". Och det är det ju också, jag har inga problem att sitta vid deras Wintels då och då, men de rör helst inte mina Macar. Men jag har ju inte bott ihop med dom så länge, jag har fortfarande tid att vända dom mot ljuset
Sen måste man kanske skilja på de som gillar att hacka på macen bara för att de vet att det är ett säkert sätt att reta upp en, och de som faktiskt har något emot macen... Har inte träffat många av den senare varianten, men en hel del som bara gillar att se mig hetta till...
Syrran gillar till exempel inte mac, mest på grund av att hon har haft otur när hon använt dem och tappat grejer hon arbetat med länge. Brorsan har egentligen inget emot mac men gillar att mobba mig. Brorsan rår man lätt på, syrran är det knepigare med...
Maken, PC-tekniker, fick faktiskt nog när han också upptäckte att jag hade en Citroën också Så nu när vi är gifta så har vi en Ford istället (känns verkligen PC) för att det inte får bli för många konflikter i äktenskapet. Fast maken är rätt okej, han är faktiskt imponerad av Mac och skulle han få jobb som Mactekniker skulle han inte tveka att byta plattform.
Skrevs ursprungligen av axxe
jo jag känner igen mig själv i detta... mkt nu när Counter-Strike har blivit en Hit där jag bor (har vart d innan men nu e det riktigt stort typ) och alla typ tycker mac suger "man kan ju inte ens lira CS på den" eller typ "varför har inte du CS" "för att jag har mac" "skaffa en PC då!" hatar alla Mac hatare... vet ungefär bara 2-5 till i vår skola som andvänder d kanske fler som jag inte känner men gah stör mig på Mac hatare..
Vem fan bryr sig om Counter Strike. Mina bröder kör PC, de spenderar (läs kastar bort) flera timmar om dag med att sepla CS. Jag tycker synd om dem.
Dessutom är laddar dem hem hem en jävla massa musik och filmer och har hela tiden problem med VIRUS. Jag tycker synd om dem.
Inte allt för sällan måste de omistallera windows. Jag tycket synd om dem.
Däremot mobbar de inte mig för att jag använder mac. Ärligt talat så är de faktiskt lite avundsjuka.
Alla kan ändra sig, när jag pluggade (95-97) använde vi Powermac 7200 och 7600, macos 7-nånting har jag för mig (möjligen tidig 8.x men det kan ni mer om som har varit med ett tag). Det var ren och skär och helt objektivt misär. Ständiga krascher, långsamt, helt icke existerande multitasking gjorde att det var en ren pina varje dag. Windows 95 var en dröm i jämförelse. Jag verkligen hatade Mac och hånade mina macanvändabde vänner så fort jag kom åt.
Men åren gick, sedan kom OSX och förra året beställde jag en PB12" med allt lulllull. Det är ett av mina bättre köp någonsin. Nu inväntar jag en iPod och en LaCie firewiredisk som skeppades typ i dag.
Jag har även en windowsmaskin (AMD XP) som på pappret är betydligt vassare men när det gäller den dagliga datoranvändningen så är det macen som gäller till 99%. PC´n har fått ett nytt grafikkort och kommer att bli ren spelmaskin. Varje gång jag visar min powerbook för olika kompisar så drabbas de av en våldsam "vill ha-känsla". De tycker om designen, operativsstemet, den väl integrerade iLife-sviten, att det finns många stora applikationer (photoshop osv) till den, att virus nästan är obefintliga mm. Det de klagar på är priset men jag vill ändå hävda att på den bärbara sidan är inte Apple så dyra i jämförelse.
Har alltså blivit macfanatiker på gamla dar, och jag trivs enormt bra med det!
Jag vet inte vad svenska Apple har för marknadsföringsstrategier, men man kan ju undra varför man aldrig ser någon reklam för Macar?
/Jonas
En skillnad mot förr och nu är att när vi körde Mac OS 9 och tidigare versioner så var ju så mycket kritik berättigad. Ibland kändes den mörka sidan till och med som ett alternativ även för mig.
Nu, med Mac OS X 10.3, är saken en helt annan. Det är lätt världens bästa operativsystem. Punkt. (Med det har jag inte sagt att det är alltid är rätt val. Man måste ju alltid se till att välja det mest lämpliga verkyget för en uppgift, vilket ibland kan vara något helt annat, men... you get the picture.)
Och om man pratar med PC-användare som faktiskt kan någonting om datorer så vet de också att OS X är jäkligt bra. Där märker man en stor skillnad mot tidigare. Macen har faktiskt vunnit respekt.
Hårdvaran behöver man inte skämmas för längre heller. G5:an är snabb som tusan och bärbara macar är till och med i många fall billigare än pc om man ser till vad man får för pengarna.
Så... det är därför man nu blir ännu mer förbannad när det kommer något pucko och hävdar att Mac inte är någonting att ha. Blir man förbannad för att de rackar ner mitt datorval? Nej; jag har ju för tusan inget att skämmas över! Jag kan enkelt, lugnt och sakligt motivera mitt val om de bara vill lyssna. Vad man blir förbannad på är ju att de inte har en aaaning om vad de snackar om, men ändå är så otroligt snabba på att slänga ur sig nedvärderanden och sedan bara skratta hånfullt och ignorant när man öppnar munnen för att upplysa dem om felaktigheterna i deras påståenden.
Anledningen till att vi macanvädare är så glada i våra burkar beror nog på att vi gjort ett aktivt val. Vi är ju ofta tvingade att använda pc då och då, vilket ger oss en bättre överblick över båda plattformarna. När många pc-användare klankar ner på mac beror bet på okunskap. Det kanske inte alltid är så för oss.
Anledningen till att vi macanvädare är så glada i våra burkar beror nog på att vi gjort ett aktivt val. Vi är ju ofta tvingade att använda pc då och då, vilket ger oss en bättre överblick över båda plattformarna. När många pc-användare klankar ner på mac beror bet på okunskap. Det kanske inte alltid är så för oss.
Jo visst är det så men vi diskuterar nu varför det tycks vara accepterat att öppet kasta ur sig sina fördomar på ett sätt som man inte gör när det gäller andra fördomar. Varför är det fritt fram att tracka någon i datorernas värld?
Brukar mest fråga vad dom egntliogen gör på sina datorer förrutom att spela spel och spela musik, samt rippa dvdfilmer.. Svaret brukat bli: Öhh... Massor...
Ptja, som tekniker får man ju ofta frågor av typen: Min dator gör si eller så, vad beror det på?
Och svaret kommer lika snabbt: Du kör väl PC? Välkommen till Windows!
Enda stora problemet just nu är att våra NetBoot-maskiner funkar så jääkla dåligt. Fan ta Apple helt enkelt. Det är massor av krascher och hängningar, värre än jag någonsin sett. Det gör ju inte direkt folk positivt inställda till macarna.
Sen har vi problemet med Word. Kassare program får man nog leta efter. Konstanta krascher, mest av typen spontana avstängningar när som helst och hur ofta som helst gör mac-communityn minskar. Många börjar nu byta bort sina maccar för en pc bara för att Word inte funkar som det sak. Oavsett vad man kan hävda om alternativ så är det ointressant. Heter det inte Word så är det kört. Jag har 2-3pers på kö just nu till att byta till PC bara för Word strular. Undras om det är en medveten strategi från M$?
"Enda stora problemet just nu är att våra NetBoot-maskiner funkar så jääkla dåligt. Fan ta Apple helt enkelt. Det är massor av krascher och hängningar, värre än jag någonsin sett. Det gör ju inte direkt folk positivt inställda till macarna."
Blir ju lite off-topic men....
Har du Cisco switchar. I såfall, har du låst portarna till 100 Mbit/s - stängt av spanning-tree
Om ni tycker att ni har det jobbigt med att försvara ert val av datorer, hur tror ni att det känns på en skola med +300 Macar.
Jag tror det helt enkelt har med vilket OS man är van vid, det är alltid jobbigt att lära sig något nytt. Men när man väl har vant sig så inser man att det egentligen inte är någon som hellst skillnad. OS som OS, vem bryr sig egentligen. Det är väl ändå programmen, spelen, piratkopieringen eller vad man nu använder datorn till som är det viktiga.
Jag tror det helt enkelt har med vilket OS man är van vid, det är alltid jobbigt att lära sig något nytt. Men när man väl har vant sig så inser man att det egentligen inte är någon som hellst skillnad. OS som OS, vem bryr sig egentligen. Det är väl ändå programmen, spelen, piratkopieringen eller vad man nu använder datorn till som är det viktiga.
Ingen som helst skillnad... yeah right...
Såklart, vad tänkte jag egentligen, macOS har ju X:et till vänster och Windows har det till höger... Det är ju gigantisk skillnad :rolleyes:
Ser du inte större skillnad än så?
Kolla om du har kalsingarna på åt rätt håll.
Jag tror att andelen Macanvändare som är vana med Windows är större än tvärt om. Många Windowsanvändare som ogillar Mac vet inte vad dom pratar om. Däremot så vet dom Macanvändare som är tvungna att använda Windows vad dom pratar om. Själv har jag support på Windows-pgm på jobbet och anser att Windiws/Intel är hilma bra för att hålla våran tekinik-avdelning sysselsatt. Privat är det Mac som gäller och inget annat.
Jag tror att andelen Macanvändare som är vana med Windows är större än tvärt om. Många Windowsanvändare som ogillar Mac vet inte vad dom pratar om. Däremot så vet dom Macanvändare som är tvungna att använda Windows vad dom pratar om. Själv har jag support på Windows-pgm på jobbet och anser att Windiws/Intel är hilma bra för att hålla våran tekinik-avdelning sysselsatt. Privat är det Mac som gäller och inget annat.
Självklart, med 90%(?) av datormarknaden så är det nog omöjlig att undvika windows. Men det är ju en viss skillnad att ha använt windows på jobbet eller i skolan och att kunna windows.
Men som jag sa tidigare, det är jobbigt att lära sig något nytt.
Min poäng är att OS:et inte spelar nån större roll, det är väl ändå programmen som man sitter och använder 90% av tiden ändå.... Sen om det är Solaris, MacOS eller Windows spelar ju mindre roll eftersom de fyller samma funktion, dock på olika sätt.