Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Trött på att försvara mig

Tråden skapades och har fått 102 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av ptolemy:

Min poäng är att OS:et inte spelar nån större roll, det är väl ändå programmen som man sitter och använder 90% av tiden ändå.... Sen om det är Solaris, MacOS eller Windows spelar ju mindre roll eftersom de fyller samma funktion, dock på olika sätt.

Min poäng är att det är program och system i samverkan som ger totalupplevelsen framför datorn. För mig är Windows så otroligt trist upplagt att jag finner ingen glädje även om jag jobbar i mitt favoritprogram i den miljön. Kolla in några av Windows dialogrutor med 5 rader text och en OK-knapp på slutet. OK till vad? Bara att läsa om. Jämför med OS X upplägg där det t ex står Ersätt på knappen man ska klicka på. Man kan helt skippa den beskrivande texten (som iofs bara är en rad, inte 5). Ersätt-knappen säger allt. Detta är ett exempel på stora skillnader i upplägget. Apple bryter ner allt i minsta beståndsdel och funderar "hur gör dom nu?". Microsoft tynger ner sin kommunikation med användaren med så mycket info att han inte kan ta den åt sig. Min farsa brukade ringa mig när han körde Windows och be mig förklara vad dialogrutan han tittade på just då betyder. Kan han klicka OK eller vad tror jag om detta... Sen han fick sin iMac med OS X så svarar jag på frågor om hur han frilägger bilder och liknande programfrågor istället. Mycket roligare support.

Ursprungligen av Anders Täpp:

Min poäng är att det är program och system i samverkan som ger totalupplevelsen framför datorn. För mig är Windows så otroligt trist upplagt att jag finner ingen glädje även om jag jobbar i mitt favoritprogram i den miljön. Kolla in några av Windows dialogrutor med 5 rader text och en OK-knapp på slutet. OK till vad? Bara att läsa om. Jämför med OS X upplägg där det t ex står Ersätt på knappen man ska klicka på. Man kan helt skippa den beskrivande texten (som iofs bara är en rad, inte 5). Ersätt-knappen säger allt. Detta är ett exempel på stora skillnader i upplägget. Apple bryter ner allt i minsta beståndsdel och funderar "hur gör dom nu?". Microsoft tynger ner sin kommunikation med användaren med så mycket info att han inte kan ta den åt sig. Min farsa brukade ringa mig när han körde Windows och be mig förklara vad dialogrutan han tittade på just då betyder. Kan han klicka OK eller vad tror jag om detta... Sen han fick sin iMac med OS X så svarar jag på frågor om hur han frilägger bilder och liknande programfrågor istället. Mycket roligare support.

Ditt inlägg rör ju problem som man har om man inte är van vid windows. När man vant sig så spelar det ingen roll att dialogrutorna har 5 rader text. Första gången läser man texten, när man väl har förstått vad den gör så behöver man inte läsa den mer.
Lätt att lära sig är inte samma sak som användarvänligt.

Men det är klart det är skillnad mellan MacOS och Windows, men jag ser dessa som kosmetiska, som när man vant sig vid dom så spelar det egentligen ingen roll om menyn sitter på varje fönster eller högst upp på skärmen, eller om en dialogruta har 250 eller 2 alternativ.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2004-02-07 13:31

Men det är klart det är skillnad mellan MacOS och Windows, men jag ser dessa som kosmetiska, som när man vant sig vid dom så spelar det egentligen ingen roll om menyn sitter på varje fönster eller högst upp på skärmen, eller om en dialogruta har 250 eller 2 alternativ.

Uppenbarligen har du inte arbetat med MacOS och sållar dig därmed till skaran "PC-användare utan erfarenhet av Mac".
Med bättre kunskap och erfarenhet av de båda systemen hade du nog haft en helt annan inställning.

Ursprungligen av classic:

Uppenbarligen har du inte arbetat med MacOS

OK....
:rolleyes:

Ursprungligen av pijon:

Jag håller på att bli så trött på att behöva försvara mig för att jag använder mac bland mina kompisar. På sistone att jag inte bryr mig om att svara på deras "nedlåtande" kommentarer... Visst jag kan försvara mig, har läst alla möjliga sidor om varför macen är bättre på si och så men det blir bara jobbigt. Varför ska man behöva försvara sitt användande av mac? och vad ska man göra för att slippa höra dessa kommentarer?

Mac-fascism som PC-fascism; lika onödigt....

Ditt inlägg rör ju problem som man har om man inte är van vid windows. När man vant sig så spelar det ingen roll att dialogrutorna har 5 rader text. Första gången läser man texten, när man väl har förstått vad den gör så behöver man inte läsa den mer.

Något av det dummaste jag läst 1

Något av det dummaste jag läst 2

Något av det dummaste jag läst 1

Något av det dummaste jag läst 2

Jag gillar dina motiveringar, väldigt uttömmande

Jag gillar dina motiveringar, väldigt uttömmande

Jag tömmer gärna ur mig mina synpunkter i en vettig debatt men dina inlägg är ju lågvattensmärken bland alla tusentals inlägg på detta forum. Jag konstaterar bara att dina påståenden är bland det dummaste jag läst här.

Drar man dina påståenden till sin spets så är design av alla typer helt onödig. Hur krånglig funktion man än skapat så kan ju användaren med tiden ändå memorera densamma så varför bry sig. Hela vårt samhälle är väl byggt på innovation och ständig förbättring men du kanske gör dina inlägg från Cuba där andra styrmedel står till buds?

Jag tömmer gärna ur mig mina synpunkter i en vettig debatt men dina inlägg är ju lågvattensmärken bland alla tusentals inlägg på detta forum. Jag konstaterar bara att dina påståenden är bland det dummaste jag läst här.

Drar man dina påståenden till sin spets så är design av alla typer helt onödig. Hur krånglig funktion man än skapat så kan ju användaren med tiden ändå memorera densamma så varför bry sig. Hela vårt samhälle är väl byggt på innovation och ständig förbättring men du kanske gör dina inlägg från Cuba där andra styrmedel står till buds?

Du har väl lite rätt i det då....

Men tack för att du förklarade dig.

Och tack för att du bidrar till att hålla en trevlig stämning på forumet.

...Och tack för att du bidrar till att hålla en trevlig stämning på forumet.

Du går in i den här debatten med ett inlägg som säger att val av operativ spelar ingen roll. Det är ingen skillnad alls och om det är skillnader så skit samma. Med det resonemanget så behövs ju varken Apple, Mac OS X eller för den del detta forum. Med ett enda inlägg ifrågasätter du ju hela vår existens på sätt och vis. Kanske inte riktigt rätt metod det heller för att skapa trevlig stämning här.

Du går in i den här debatten med ett inlägg som säger att val av operativ spelar ingen roll. Det är ingen skillnad alls och om det är skillnader så skit samma. Med det resonemanget så behövs ju varken Apple, Mac OS X eller för den del detta forum. Med ett enda inlägg ifrågasätter du ju hela vår existens på sätt och vis. Kanske inte riktigt rätt metod det heller för att skapa trevlig stämning här.

Lugna sig lite.

Tänk på det åt andra hållet, det ifrågasätter väl windows lika mycket?
Om det är så liten skillnad skulle ju alla lika gärna kunna köra mac.

Dessutom håller jag med om att det inte gör så stor skillnad vilket OS man har.
Mesta tiden framför datorn ägnar man sig åt att använda program, program som är ganska lika på mac o pc, inte bara klicka runt i finder/utforskaren.

hmm... kan ju sluta skriva här. ingen kommer ändra sin åsikt iaf. helt meningslöst.

Ursprungligen av D Damlin:

Lugna sig lite.

Tänk på det åt andra hållet, det ifrågasätter väl windows lika mycket?
Om det är så liten skillnad skulle ju alla lika gärna kunna köra mac.

Kom igen nu... inlägget som startade det där är dels 1. off-topic och 2. bara inlagt av någon windows-människa för att reta upp folket här och nu vill du dra detta ett varv till?

Kom igen nu... inlägget som startade det där är dels 1. off-topic och 2. bara inlagt av någon windows-människa för att reta upp folket här och nu vill du dra detta ett varv till?

1. Varför skriver du inte det till honom då och sen rapporterar inlägget istället för att börja skriva att det var det dummaste du har hört?
Det är ganska respektlöst.

2. Jag tyckte bara att du skulle lugna ner dig lite.

Sen har han väl rätt till en åsikt?
Han kanske inte tycker att det spelar någon roll vilket os han kör?

För mig spelar det heller ingen roll, bara dom programmen som jag behöver finns.

Ursprungligen av D Damlin:

Dessutom håller jag med om att det inte gör så stor skillnad vilket OS man har.
Mesta tiden framför datorn ägnar man sig åt att använda program, program som är ganska lika på mac o pc, inte bara klicka runt i finder/utforskaren.

hmm... kan ju sluta skriva här. ingen kommer ändra sin åsikt iaf. helt meningslöst.

Någon kanske det biter på men jag tycker fortfarande upplägget i Windows suger...

• Medlem
  • Södertälje, Sweden, Sweden
  • 2004-02-08 17:14

Jo, det har betydelse, för om det är 5 rader, bryr man sig inte om att läsa till slut och jag har haft erfarenhet av användare som är för snabba för att klicka "bort" sådana dialogrutor (som de borde ha läst inna de klickade på OK)... resultat: flera timmars jobb bortkastade för deras del ...

Citat:

Ju fler alternativ, desto större risk för att inte veta vad som ska väljas.. resultat: längre tid för att utföra jobbet...

• Oregistrerad
  • 2004-02-07 02:48

Jag har haft en ganska annorlunda situation: Jag har lyckats konvertera minst två stycken. Den ena är min bästa komipis, som alltid varit benhård PC användare, fram tills han fick leka lite mer med min iMac. Hans nästa datorinköp blir högst troligt en Mac. Den andra är en kurskamrat.

Jag har också fått mycket skit för att jag bytte till Mac förra året. Vissa kan inte fatta varför man skulle vilja switcha, men jag ångrar verkligen inte mitt byte, tvärtom. Jag skulle aldrig någonsin kunna tänka mig att byta tillbaka till en Wintelmaskin. Dessutom kan jag faktiskt stoltsera med att ha blivit *mer* produktiv sen jag fick Mac. Det minskade antalet spel är bra, jag får mer tid (dålig kontroll, *host') att göra seriöst arbete och annat vettigt.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2004-02-07 12:09

Titta bara på alla musikforum som finns på nätet. 99% av supportfrågorna rör PC/Cubase. Mac/Logic fungerar och behöver ingen support.

• Oregistrerad
  • 2004-02-07 23:58

Det finns olika användare av ett OS. Dom som lär sig det innan och utantill och har inga begränsningar med det. Och det finns dom som har suttit och arbetat framför det i årtionden utan att ha full koll på varför saker händer. Dom vet hur man gör för att få fram ett resltat men saknar kreativitet. Man kan dra liknelsen med matlagning. Det finns dom som lagar jättegod mat efter recept och det finns dom som lagar jättegod mat genom att titta i kylskåpet och svänger ihop något av det som finns. Jag tycker att Macken erbjuder en möjlighet att fixa egna vägar fram till ett mål. Windows är inget svårt operativsystem, bara ologiskt och fördummande till sina kunder. Har äldre vänner som inte vet var 'mina dokument' är någonstans och hur man hittar den. Eller så tror dom att en fil sparas i programmet. Tror att det beror mycket på Windows en-lager-användning. man isoleras från helheten. När jag höll på med windows så fattade jag ingenting om katalogstrukturen eller vad alla filerna var till för. Efter Macen med sin fil logik fattade jag Windows uppbyggnad bätre. Men ser fortfarande en massa oförklarliga problem med det. Bara en sådan sak som modem inställningar och uppkopplings uppgifterna är rena grekiskan för mig på Windows. Macen är ju svinlätt. Om jag hade läst en bruksanvisning så hade jag säkert löst det. Men då är vi där med recepten igen. Jag vill hitta logiken så jag kan 'laga egen mat'. Om jag bara skall använda ett program utan integrering med andra program eller OS:et är windows eller mac sak samma. Men som Macanvändare med stort M gör man ju aldrig bara en sak åt gången. Och då är det viktigt att OS:et samarbetar. Det är dom små detaljerna som gör fingertoppskänslan.

Ursprungligen av Per-Olof Rupp:

Det finns olika användare av ett OS. Dom som lär sig det innan och utantill och har inga begränsningar med det...

Något av det bästa jag läst.

Var är kharma-knappen nurå?

• Oregistrerad
  • 2004-02-08 17:37

Något av det bästa jag läst.

Var är kharma-knappen nurå?

Tack för det! Kul att mina tankar hittar rätt.

• Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2004-02-08 08:23

Micke W:
Nix inga Cisco, HP. Det har funkat nu sen 2000 när vi installerade vår första NetBoot, men med Jaguar-NetBoot är det skit.

Jag har totalt ledsnat på att behöva föklara och försvara maccarna för alla ämlans studenter så nästa gång vi byter datorer vilket blir 2005 så blir det nog PC för hela slanten. Då kommer jag kunna sitta och muttra "vad var det jag sa" när kostnaderna skjuter i höjden och allt ligger nere på grund av virus.
För studenter så ser väl datorkraven ut så här:
Datorn ska ha diskettstation.
Datorn skall lätt kunna gå in på LunarStorm och Hotmail.
Datorn ska ha Word som aldrig kraschar.
Datorn ska köra Windows (för det har jag hemma och det finns på alla arbetsplatser).

Ja, inte är det lätt att uppfylla mer än krav 2, och då bara halvhjärtat i vilket fall.

Har du övervägt att köra systemet lokalt och bara ha användarmapparna på servern? Jag gör detta för 50 elever men på bara 4 maskiner. Fungerar bra. Ibland behöver man zappa PRAM på klienterna annars monteras inte deras hemmamappar.
Jag tror du slagit spiken på huvudet med datorkraven. Undrar om folk förstår hur mycket man får stå ut med som Mac-förespråkare i en större organisation. Det skulle vara betydligt enklare att ha PCn och kunna att det är så här det är och att alla har samma problem och det är inget jag kan göra något åt.
Bara i fredags hörde jag följande:
1) ÅF säljer 4 st Fujitsu-Siemens - 2 tillbaka trasiga.
2) Skola köper nya fina jättesnabba PCn - Blir virusangripna, viruset angriper BIOS och klockar upp processorn så mycket att den steks.

Det gnälls alltid över Macarnas pris. Personligen anser jag att datorerna kostar alldeles för lite. De låga priserna har gjort att vi fått undemålig kvalitet, dålig service och ÅF som inte kan leva på att sälja enbart datorer. Detta gäller både PC och Mac.

Det klart en klart enklaste sättet att ´"slippa" virus på sin Windows-burk är att skaffa ett anti-virusprogram!!! Ni vet, ett sådant där program som hindrar att ditt OS drabbas av virus :rolleyes:

Har för övrigt aldrig stött på något virus under mina snart 12 år med Windows som speedar upp din dator... Kanske för att jag har ett anti-virusprogram... Som uppdateras...

• Medlem
  • Södertälje
  • 2004-02-08 17:10
Ursprungligen av Shattapp:

Det klart en klart enklaste sättet att ´"slippa" virus på sin Windows-burk är att skaffa ett anti-virusprogram!!! Ni vet, ett sådant där program som hindrar att ditt OS drabbas av virus :rolleyes:

Kostar tid och tid är pengar

Ursprungligen av Storfot:

Kostar tid och tid är pengar

Vete f-n om jag inte kan avara de dryga 10-20 sekunder det tar att installera antivirusprogrammet på jobbet...

Ursprungligen av Shattapp:

Har för övrigt aldrig stött på något virus under mina snart 12 år med Windows som speedar upp din dator... Kanske för att jag har ett anti-virusprogram... Som uppdateras...

Det har egentligen ingen betydelse vad du har mött under dina 12 år som datoranvändare. Du kanske haft mycket tur också. Vet de som installerat nya datorer med antivirusprogram, kopplat upp sig på nätet för att ladda hem nya visrusdefinitioner och åkt på skit medan de laddat hem grejerna.

Hur som helst, det kan inte förnekas att virus är ett jätteproblem på windowsplattformen och det kostar företagen 10 tals miljarder per år. Om det skulle vara så lätt som du beskriver det så skulle detta inte vara något större problem.
Att vifta undan det på det sätt som du gör är både arrogant och naivit. Det är vanliga människor som sitter och använder burkarna och det är mänskligt att fela och göra misstag. Det är IT-avdelningens förbannade uppgift att skydda dessa vanliga människor och företagens system.

Personligen börjar jag bli ganska trött på att höra folk försvara Windows virusangrepp med argumenten att folk är dumma och de får skylla sig själva.

Jag tror inte att jag varit speciellt försiktig av mig, började använda antivirusprogram först för 2 år sedan. Men visst, jag har säker haft en del tur och inte klickat på allt som kommit i eposten. Men att uppdatera sitt antivirusprogram tar inte lång tid, inte ens med modem. Har man bara ett någorlunda nytt program och inget gammalt från sent 90-tal så tar det inte lång tid att få in en aktuell databas. Och gör man bara detta, och inte börjar surfa runt eller kollar eposten innan det är klart, så bör det ju inte bli några problem eller?

Och virus är ett jätteproblem på Windows-maskinerna, inget snack om saken. Till viss del så är det ju för att det är mycket roligare att skriva ett virus till ett system som många använder (och som tillåter virus att härja i systemet). Ett virus till ett unix-baserat OS går ju också att få fram, tar bara lite längre tid. Tänk er att någon installationsfil smittats med något otrevligt, och du behöver ha root-rättigheter när du skall installera filen... Inte så roligt. När OSX och Linux vuxit sig större på skrivborden så kommer dessa infekterade filer säkert dyka upp där också.

Sedan så är det ju IT-avdelningarnas skyldighet att filtrera exempelvis mailen så mycket det går, att mailservern tar bort så mycket det går så får antivirusprogrammet ta hand om resten.

Vem ska göra det tråkiga jobbet - datorn eller du själv?

Varför skaffar man sig en dator?

Ja det kan förstås finnas olika anledningar beroende på vad man ska ha den till. Men för mig handlar det om att effektivisera jobbet.

För att få hjälp med sådant som en dator gör både snabbar och bättre, så att jag istället kan fokusera på det som är viktigt. För att få mer tid över till att vara kreativ eftersom datorn gör "grovjobbet".

Ett bra OS sätter användaren i fokus vilket innebär att man tänkt ett steg längre, och det tycker jag Apple har lyckats med väldigt bra.

Jag har också jobbat åtskilliga timmar med PC men trivs inte alls med sättet hur allt är upplagt. Jag blir mest bara irriterad och arg. En sak jag reflekterat över är alla dessa dialogrutor och långa hjälptexter som både tröttar ut och förbryllar, snarare än bidrar till att man trycker på rätt knapp.

Istället för att lägga ner tid och engagemang på att utveckla ett bra OS, har man bollat över allt för många frågeställningar till användaren. Många har säkert varken tid eller ork att sätta sig in i vad allt handlar om. Men de som har lärt sig systemet är säkert både glada och stolta över att kunna trycka på rätt knappar och inte ens behöva läsa texten.

Även om man kanske inte vill ha någon Hal så är det en fördel om man har en någorlunda intelligent dator?

Då slipper vi kanske till och med se kurser med namn som "Data för skräckslagna" som erbjuds i vissa studieförbund.

• Medlem
  • Södertälje, Sweden, Sweden
  • 2004-02-08 14:34

Självklart ska man ha antivirusprogram och uppdatera ständigt, men även så, kan det slinka in virus, eftersom det händer (tyvärr inte allt för sällan) att nya virus hinner infektera datorer innan en uppdatering av virusskyddet kommit ut.

Hörde av en kollega som var på ett seminarium annordnat av Panda Antivirs, om ett virus som drog ner hastigheten (så att det märktes) på Internet på dryga 15 minuter. Antivirusföretagen behöver omkring 2 timmar på sig att få ut en uppdatering... Så visst kan man drabbas av virus, även om man sitter med ett uppdaterat program. Men mina erfarenheter är att det inte händer alltför ofta att ett virus hinner spridas så snabbt.

En nya försvarsmetod bland Windows användare angående Virusfrågan är följande:

- OS X och Linux är så små, så ingen vill skriva virus till dom
- Microsoft har köpt ett antivirus företag, och kommer fixa problmen i Longhorn

Alla som är något insatta i säkerhet, eller operativsystem för den delen. Vet att det går liksom inte att skriva ett par rader kod, dubbeklicka på den i ett mejlbilaga och låta den utan autensiering få tillgång till rootanvändarens filer. (dom flesta har inte ens Root påslaget, vilket gör det ändå svårare). Bara ett exemepl. Säkerhetsmodellen ÄR brutalt mycket sämre i Windows än i ett *-nix system.

Det är klart att man kan göra virus till *-nix. Givetvis. Men problemet med Windows är att man har struntat nästan helt i säkerhetstänkande, och lagt krut på annat. *-nix är ju byggt med en avancerad säkerhetsmodell från grunden. Där i ligger skillnaden.

Bevaka tråden