Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Inställningar i Word

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-02-04 23:31

Jag använder Word dagligen och kan inte låta bli att störa mig på några saker, kanske sitter ni inne på enkla lösningar! Slänger i varje fall ut frågorna.

1. Hur gör man för att få längre/bredare verktygsfält? Som det är nu döljs en del knappar bakom en pil. Jag har gott om plats, skulle inte behövas. Se bifogad bild.

2. Hur gör man så att alla dokument öppnades med "sidbredd" som standard istället för 100%, som bifogad bilden?

3. Hur gör man så att formatteringspaletten alltid öppnades helt expanderad, som bifogad bilden?

Tack på förhand!

1) Words gränssnitt kan skräddarsys nästan utan begränsningar. Det görs under samma "pil" där du hittar knapparna och där väljer du "anpassa" (customize) och tar bort/lägger till de knappar du önskar.

2) Det kan du såvitt jag vet inte. Dokumenten öppnas i det visningsläge de sparades. Du kan däremot ange kortkommandon, eller skapa makron föratt styra visningsinställningarna.

3) Jag kan inte se att det går, möjligtvis att det skulle gå med ett Apple UI Script, men som alltid med såna så tar de en del tid att göra

1) Ovanstående svar tror jag inte hjälper. Det handlar ju om att ändra form/storlek på fönstret, inte ändra uppsättningen av knappar. Även om jag ändrar så att ett verktygsfält blir tvåradigt, och har nästan en hel tom rad där knapparna skulle få plats, så envisas Word med att lägga vissa av dem i en liten meny som enbart borde innehålla knappar som inte får plats.

2) Richard Rönnbäcks svar gav mig en utmärkt idé. Det går visst! Öppna mappen mallar i din Office-mapp, och öppna dokumentet "Normal" där. Det är dokumentet som alla nya dokument baseras på, så ställ in form och zoom på ditt fönster och spara. Voilà

Nicklas, om du tar dig tid att faktiskt se vad knappen "anpassa" betyder så kommer du att märka att den faktiskt medger helt skräddarsydda knapprader. Det går alltså utmärkt att lägga även de knappar som döljs under pilen även så att de visas.

2) Det gäller bara för nya dokument, inte för befintliga

Tror det var just nya dokument som Josef P syftade på. De dokument man en gång skapat har man ju redan anpassat efter sina preferenser.

Jag hade inte fattat att de knappar man lägger till flyttas från "fortsättningsmenyn" om man lägger till dem, så det var ju ett utmärkt tips. Det hade ju varit mer intuitivt om ett verktygsfält visade alla knappar som får plats, och lade övriga under pilen. Då skulle det ju räcka med att dra verktygsfältets fönster till den storlek man vill ha. Det verkar inte heller som att det går att ta bort t ex upphöjd och nedsänkt helt från verktygsfältet "Formatting", för vissa av dem dyker alltid upp under pilen om man försöker ta bort dem.

Hur som hellst är jag en gnutta mer nöjd med mina verktygsfält nu.

Det bästa för många är att skapa helt egna verktygsfält som innehåller bara de saker man vill.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2004-02-05 15:35

Tack för tipsen, jag ska prova med att skapa egna verktygsfält.

Vad gäller att alltid öppna med "sidbredd" istället för 100% så är det mest aktuellt för dokument som mailas till mig. Med öviga dokument är det ju precis som du säger Nickalas att de har man ju redan anpassat med sina preferenser.

1
Bevaka tråden