Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

InDesign - klistra in oformaterad text - går det?

Tråden skapades och har fått 53 svar. Det senaste inlägget skrevs .

OS X har ju koll på hur text är formaterad vilken är cool i många sammanhang. Man kopierar från en hemsida och klistrar in i sitt program och det ser likadant ut där.

I Golive och Dreamweaver så kan man tvinga inklistrad text att skippa denna formatering och följa den formatering som redan finns i dokumentet. Ett litet trick i det sammanhanget kan vara att klistra in sin text bakom första bokstaven.

Jag har hittat på ett sätt att få Indesign att ta emot text på detta sätt men det innebär ett extra handgrepp.

Jag upptäckte att om jag klistrar in texten i Sök & Ersätt och sedan kopierar texten en gång till ur den dialogrutan så kan jag sedan klistra in oformaterad text. Något knöligt dock.

Finns det ett bättre sätt?

Bug or feature?

EDIT: stavfel

[ 10. februari 2003, 09:12: Meddelandet ändrat av: Anders Täpp ]

Jag tycker verkligen att formatterade urklipp mer är en bug än en feature... I OS 9 brukade jag använda Kom-ihåg-lappar för att "av-formattera" text, men det går inte nu för tiden. Jag har nu för mig att det finns ett sånt kommando som du söker, men vad är det nu då...?

Jag skulle otroligt gärna ha ett "ta bort textformatering ur urklippet"-kommando eller nåt liknande. För jag hade stora problem för ett tag sedan med FileMaker pga detta.

Jag hade ett register med ett antal poster i där jag klistrat in information från ett annat program med bibehållen textformatering. Och denna formatering har visst högre prioritet än den man ställer in i layouten i FileMaker. Lösningen blev till slut att exportera ut alla poster, radera allt och importera allt igen (tack Daniel för tipset!). Men inget av detta hade jag behövt bekymra mig om ifall jag aldrig haft med textformateringen från början.

Andra fall är man man kopierar text från IE och vill klistra in den och den, ser ofta för hemskt ut. Som tur är så har inte Chimera denna "feature" ännu.

Jag brukar gå via BBEdit när jag vill ha bort all text info. Klistra in, markera allt, klipp ut, sen är det klart. Men det är ju klart bökigare än att slippa det helt.

Här är ett script för InDesign som underlättar detta. Öppna Manusredigeraren (Script Editor), gör ett nytt dokument, klistra in koden nedanför och spara filen i InDesigns Script-mapp (i programmappen för InDesign) Scriptet kommer att dyka upp i InDesigns script-palett och kan köras genom att dubbelklicka det

Citat:

kod:<pre style="font-size:x-small; font-family: monospace;">

--PasteAsPlainText
--This script works in OS X and in OS 9.x, but only
--if you have text selected or have an insertion point
--active in a text frame.
set myString to the clipboard as string
tell application "InDesign 2.0.1"
set mySelection to selection
if (count mySelection) > 0 then
set mySelection to item 1 of mySelection
set text contents of mySelection to myString
end if
end tell

</pre>

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Richard Rönnbäck:
Här är ett script för InDesign som underlättar detta...

[/CODE]

Tjusigt Richard!

Försökte sätta ett kortkommando på det där scriptet men gick bet. Hittar inga scripts i shortcuts-inställningarna.

Går det?

Nej, det går inte att koppla kortkommandon till Scripten i InDesign, däremot så finns det flera shareware/freeware som kan koppla kortkommandon för att öppna enskilda filer, så om du spar scripten som program så kan du få samma resultat. Tänk dock på att InDesigns script-parser är mycket, mycket snabbare än att trigga scriptet via OS, så om det är ett komplicerat script så är det bättre att köra det från paletten

Dags att öppna den här diskussionen igen.

Richards AppleScript funkar utmärkt, men det har den irriterande egenheten att så fort man öppnar fliken Scripts eller återvänder till InDesign efter att haft något annat program i förgrunden får man upp en dialogrutan med texten "Cannot open resource file". Finns det något sätt att slippa det eller är det verkligen något som saknas?

Scriptet funkar som sagt utmärkt efter att man klickat bort rutan.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Michael Nord
Dags att öppna den här diskussionen igen.

Richards AppleScript funkar utmärkt, men det har den irriterande egenheten att så fort man öppnar fliken Scripts eller återvänder till InDesign efter att haft något annat program i förgrunden får man upp en dialogrutan med texten "Cannot open resource file". Finns det något sätt att slippa det eller är det verkligen något som saknas?

Scriptet funkar som sagt utmärkt efter att man klickat bort rutan.

Jag har aldrig sett detta. Har scriptet installerat på totalt 3 datorer.

Det scriptet var värt guld!
Tack Richard!!!

  • Medlem
  • Lund
  • 2003-04-15 09:36

Aha. Jag har missat det där scriptet. Ska genast kolla det.

Jag använder Textredigeraren för att avformattera text. Det funkar ganska bra, men det känns ju som ett onödigt moment.

  • Medlem
  • Lund
  • 2003-04-15 09:51

Scriptet verka funka fint. Tack Richard.

Följdfråga: Vad är Scriptetikett?

Citat:

Skrevs ursprungligen av Anders Täpp
Jag har aldrig sett detta. Har scriptet installerat på totalt 3 datorer.

Konstigt. Det blir så på båda datorerna som kör InDesign här...

  • Medlem
  • Lund
  • 2003-04-23 16:27
Citat:

Skrevs ursprungligen av Michael Nord
Konstigt. Det blir så på båda datorerna som kör InDesign här...

Har du kanske råkat fått med något konstigt i scriptet?

Nej, nu har jag hittat felet. Jag hade skriptet liggande i mappen som ett kompilerat manus. Sparade om det som applikation och nu funkar det utan att bråka.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Michael Nord
så fort man öppnar fliken Scripts eller återvänder till InDesign efter att haft något annat program i förgrunden får man upp en dialogrutan med texten "Cannot open resource file". Finns det något sätt att slippa det eller är det verkligen något som saknas?

En förklaring, tre möjliga åtgärder:

Apples "Script Editor/Manusredigerare" lägger i alla versioner fram t.o.m 1.9 in script-kommentarer/information i filens resursdel (det är alltså det lilla fönster du har ovanför själva koden i Manusredigeraren) InDesign kan använda den informationen till att visa en förklarande text när du håller muspekaren ovanför ett script i script-paletten. Om du gör ett nytt script och lämnar informationsfältet blankt så kommer det inte att skapas någon resursdel och indesign visar därför ett meddelande om det.

Nu till åtgärderrna, välj en av dem

1) Fyll i någonting (vadsomhelst) i informationsfältet och välj "spara som" så att du sparar över det gamla scriptet. Gör samma sak med samtliga script du använder. OBS! Om du använder beta-versionen av Apple Script Editor 2.0 så MÅSTE du öppna scripten i en äldre version och spara om dem därifrån, eftersom betaversionen inte hanterar resursdelar.

2) Eller, spara scriptet/scripten som program, då gör InDesign ingen scanning av resursdelar.

3) Eller, lägg till filändelsen ".scpt" på det kompilerade manuset

Jag har aldrig någonsin varit med om att jag velat ha formatterad text när jag klippt och klistrat. Jag har gråtitt många tårar över den här förändringen, t ex när man får texter i Word som man sedan ska layouta. Nuförtiden tvingas jag skapa en extra textruta där jag klistrar in, sedan får jag med pipetten applicera typsnitt grad etc på den extra textrutan, sedan kopiera texten igen och klistra in den där den ska vara, sedan deleta den extra textrutan... Ja, sedan måste man noga jämföra för kursiv och fetstil har fallit bort. Förr var det bara att tuta och köra, texten blev i samma typsnitt och grad som den jag ersatte, MEN behöll "italics" och "bold"... a paradise lost *snyft* Fan vad det suger ibland *självömkan*

Citat:

Skrevs ursprungligen av Leander Lindahl
Jag har aldrig någonsin varit med om att jag velat ha formatterad text när jag klippt och klistrat. Jag har gråtitt många tårar över den här förändringen, t ex när man får texter i Word som man sedan ska layouta. Nuförtiden tvingas jag skapa en extra textruta där jag klistrar in, sedan får jag med pipetten applicera typsnitt grad etc på den extra textrutan, sedan kopiera texten igen och klistra in den där den ska vara, sedan deleta den extra textrutan... Ja, sedan måste man noga jämföra för kursiv och fetstil har fallit bort. Förr var det bara att tuta och köra, texten blev i samma typsnitt och grad som den jag ersatte, MEN behöll "italics" och "bold"... a paradise lost *snyft* Fan vad det suger ibland *självömkan*

Vill du ha kvar fetingarna?
Droppa in en Word-fil. Skapa två teckenformat, ett som heter "Fet" och ett som heter "Kursiv".

I dessa format aktiveras "Bold" i det ena och "Italic" i det andra. Obs inget typsnitt väljs, bara Bold eller Italic. Sök sen i texten efter "Any character" (skrivs ^? i sökrutan). Lämna ersättsrutan tom. Under Avancerat välj att söka efter fetstil och att ersätta med teckenformatet "Fet". Gör motsvarande för formatet "Kursiv". Klicka knappen Ersätt alla i båda fallen.

Nu har texten fått formatmarkeringar på fetstilar och kursiver. Nu kan man göra vilka förändringar man vill på texterna men fetingarna och kursiverna sitter där de sitter eftersom de ligger som format.

Glöm inte att göra Unlink på texten i länkpaletten.

Senast redigerat 2003-05-01 01:56

Vi ändrade den här funktionen i och med 2.0 på många kunders önskemål. Med facit i hand kan vi nog konstatera att det är minst lika många, eller fler, som föredrar det tidigare beteendet.

En fråga till er alla:

Hur vore det om vi ändrade så att texten normalt klistrades in utan formatering, men att det fannns ett "klistra in special" som behöll förmateringen?

Citat:

Skrevs ursprungligen av Richard Rönnbäck
En fråga till er alla:

Hur vore det om vi ändrade så att texten normalt klistrades in utan formatering, men att det fannns ett "klistra in special" som behöll förmateringen?

Det tycket jag låter utmärkt. Det finns möjligen tillfällen då man vill behålla formattering, men det är inte ofta...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-05-01 09:37

Det vore jättebra, satt och gjorde ett kompendium på 188 sidor där den funktionen hade varit guld värd.

Det blev många extra timmar i det dokumentet på grund av att det behöll konerteringen. Att gå in och ändra i Words formatmallar hade inte varit möjligt, vetenskapliga texter från 37 olika källor. Däremot så ville jag absolut ha kvar alla fet- och kursiveringar.

  • Avstängd
  • 2003-05-01 10:25

programmet "CopyPaste x 1.3" fungerar det i denna fråga ??

Citat:

Skrevs ursprungligen av Richard Rönnbäck
Vi ändrade den här funktionen i och med 2.0 på många kunders önskemål. Med facit i hand kan vi nog konstatera att det är minst lika många, eller fler, som föredrar det tidigare beteendet.

En fråga till er alla:

Hur vore det om vi ändrade så att texten normalt klistrades in utan formatering, men att det fannns ett "klistra in special" som behöll förmateringen?

Otroligt imponerande att Adobe frågar oss vad vi tycker på det här sättet! Det är en ödmjukhet som skapar goodwill hos mig för mycket lång tid framöver!

Jag letade i ett par månader efter kommandot "klistra in utan formatering" (ungefär som i Dreamweaver) när ID 2 hade kommit. Jag kunde helt enkelt inte fatta att det inte fanns och trodde det var något "gömt" kortkommando, men till sist insåg jag att det inte fanns. Richards förslag med default oformatterad och "klistra in special" med formattering låter suveränt...

edit:stavning

Citat:

Skrevs ursprungligen av Anders Täpp
Vill du ha kvar fetingarna?
Droppa in en Word-fil. Skapa två teckenformat, ett som heter "Fet" och ett som heter "Kursiv".

I dessa format aktiveras "Bold" i det ena och "Italic" i det andra. Obs inget typsnitt väljs, bara Bold eller Italic. Sök sen i texten efter "Any character" (skrivs ^? i sökrutan). Lämna ersättsrutan tom. Under Avancerat välj att söka efter fetstil och att ersätta med teckenformatet "Fet". Gör motsvarande för formatet "Kursiv". Klicka knappen Ersätt alla i båda fallen.

Nu har texten fått formatmarkeringar på fetstilar och kursiver. Nu kan man göra vilka förändringar man vill på texterna men fetingarna och kursiverna sitter där de sitter eftersom de ligger som format.

Glöm inte att göra Unlink på texten i länkpaletten.

Tack för tipset, du har imponerande kunskaper! Jag är dock lite osäker på om jag kommer att använda det här tipset så ofta, jag jobbar mest med artiklar på en och en halv till två word-sidor, då går det på ett ut... Men om det blir längre texter är det absolut värt att köra igenom de steg du beskrev.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Richard Rönnbäck
...En fråga till er alla:

Hur vore det om vi ändrade så att texten normalt klistrades in utan formatering, men att det fannns ett "klistra in special" som behöll förmateringen?

Låter bra. Om det ska vara formaterad eller oformaterad text som är normalfallet har jag lite svårt att bestämma mig för.

Om jag t ex droppar in en Word-fil vill jag ha bibehålen formatering. Då kanske även normalfallet av klistra in bör ha formatering kvar för att det ska vara lika.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Anders Täpp
Låter bra. Om det ska vara formaterad eller oformaterad text som är normalfallet har jag lite svårt att bestämma mig för.

Om jag t ex droppar in en Word-fil vill jag ha bibehålen formatering. Då kanske även normalfallet av klistra in bör ha formatering kvar för att det ska vara lika.

Huvudsaken är att man kan välja vilket man vill ha, sedan vad som är default är mindre viktigt. Det finns ju en dialogruta innan man klistrar in som man kan få fram med något visst kommando (som jag inte minns nu), där skulle man ju kunna pluppa in en radioknapp, eller i o f s lägga valet av default-beteende i inställningarna (preferences).

Citat:

Skrevs ursprungligen av Leander Lindahl
Tack för tipset, du har imponerande kunskaper! Jag är dock lite osäker på om jag kommer att använda det här tipset så ofta, jag jobbar mest med artiklar på en och en halv till två word-sidor, då går det på ett ut... Men om det blir längre texter är det absolut värt att köra igenom de steg du beskrev.

Har du testat tipset? Det kan nog se knöligare ut i textform än det verkligen är. Det är gjort på 20 sekunder när man fått upp vanan.

Du kan ju även ha ett slaskdokument som innehåller de två formaten "Fet" och "Kursiv". Slasken innehåller lite skräptext där formaten är pålagda. Kopiera textblocket och klistra in i ditt dokument så har du formaten på plats utan handknackande. Det går även att importera format mellan dokument men klistrametoden kan vara ett snabbare alternativ ibland.

Senast redigerat 2003-05-01 13:03
Citat:

Skrevs ursprungligen av Anders Täpp
Vill du ha kvar fetingarna?
Droppa in en Word-fil. Skapa två teckenformat, ett som heter "Fet" och ett som heter "Kursiv".

I dessa format aktiveras "Bold" i det ena och "Italic" i det andra. Obs inget typsnitt väljs, bara Bold eller Italic. Sök sen i texten efter "Any character" (skrivs ^? i sökrutan). Lämna ersättsrutan tom. Under Avancerat välj att söka efter fetstil och att ersätta med teckenformatet "Fet". Gör motsvarande för formatet "Kursiv". Klicka knappen Ersätt alla i båda fallen.

Nu har texten fått formatmarkeringar på fetstilar och kursiver. Nu kan man göra vilka förändringar man vill på texterna men fetingarna och kursiverna sitter där de sitter eftersom de ligger som format.

Glöm inte att göra Unlink på texten i länkpaletten.

ok Anders! Nu ska jag testa det här, jag hittar dock inte "fetstil" när jag ska välja vad den ska söka efter... Där ligger bara mina egna definierade format... inget "generellt" fetstilsformat

Citat:

Skrevs ursprungligen av Leander Lindahl
ok Anders! Nu ska jag testa det här, jag hittar dock inte "fetstil" när jag ska välja vad den ska söka efter... Där ligger bara mina egna definierade format... inget "generellt" fetstilsformat

De två nedre rutorna (avancerat):

I den övre av de två rutorna ska du hitta de feta markeringarna i din text. Du får leta rätt på en sådan feting i den text du behandlar och kolla hur den är. Är det t ex Arial Bold rakt igenom så sök på Bold.

I den nedre rutan ska det se ut som det gör i den övre rutan i din bild, dvs ersätt med teckenformatet Fet.

Anders:
eh uhm.., lite olika saker som dykt upp...

a. Men det innebär att jag måste göra en "körning" för -fetstil och kursiv-, en för -fetstil-, en för -kursiv-?

b. Kan man inte göra så här på något sätt:
"Hej InDesign, kan du ta all text som har styckeformatet -normal- (ur wordimporten) och ändra det till styckeformatet -mittEgenDefinieradeStyckeFormat-?". Man kan ju ändra formatet i sig, men då måste man gå i i varje parameter, ganska jobbigt, särskilt som varje ny artikel tar med sig sina äckliga word-format...

c. Vad betyder förresten den skumma lilla symbolen bredvid de ovälkomna formaten från word? Är det en diskett som symboliserar att formatet importerats?

d. När jag importerar texter "äpple+d" så får jag inte upp dem i länkpaletten, så att jag kan "unlinka" dem...

-------
tillägg: nu kör jag "för hand" igen med pipett, pappersutskrift och handmejslat återskapande av italic och bold

Bevaka tråden