Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Illustrator hittar typsnittet, ID2 gör det ej...

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag skall använda Futura Bold i ett jobb.

Drar de önskade typsnittsfilerna till Hårddisk/Bibliotek/Fonts/

Illustrator 10 hittar typsnittet och det ser riktigt ut, InDesign 2 gör det icke. Jag har provat att starta om både ID2 och datorn utan framgång.

Vad är fel?

Pröva att lägga typsnittet i InDesigns egen fontmapp som ligger i programfoldern. De fonter som du lägger där hittar bara i Indesign men det brukar vara en bra lösning på fonter som är svåra att aktivera i InDesign.

Ok, skall testa detta.

Tillägg: funkade ej.

Just detta jobbet var iofs smidigt att avsluta i Illustrator.

Tillägg 2: Fungerar! Jag slängde ut alla typsnitt som låg på andra platser än Library/Fonts

[ 11. februari 2003, 07:31: Meddelandet ändrat av: Andersson ]

Ny metod: om man skall använda Futura från t.ex. Adobe Font Folio - släng först ut "standard" Futura som ligger i /Library/Fonts

Då blir ID2 lyckligt! Och då blir jag lycklig!

[ 09. mars 2003, 22:19: Meddelandet ändrat av: Andersson ]

Det har med prioriteringsordningen för InDesign att göra, kort så kan man säga att Apple har valt att göra livet surt för alla i grafisk bransch genom att ge sina inkluderade fonter exakt samma namn som etablerade typsnitt.

Värst är naturligtvis de som ligger i System/Library/Fonts och som är en smärre tortyr att byta ut.

Finns massor med folk som får "oförklarliga" teckensnittsersättningar av t.ex. Helvetica och Times i sina trycksaker pga av Apple fula tilltag

1
Bevaka tråden