Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Macen åker ut!

Tråden skapades och har fått 57 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Umeå universitet håller långsamt på att avveckla alla macar enligt en initierad källa, det tragikomiska i situationen är att orsaken till detta är Microsoft. Office paketet fungerar helt enkelt inte tillfredsställande, speciellt inte på större dokument som avhandlingar o dylikt. Jag pratade med en kille på supporten som var helt förtvivlad då de fått skrota alla G3:or och iBookar under 500Mhz och 512Mb RAM för att de helt enkelt inte fungerade som de skulle. Supporten hos microsoft eller Apple är enligt källan ett skämt, till och med Dell har en bättre support. Det bör understrykas att killen som jag pratade med inte på något sätt är novis eller inkompetent vad gäller drift och underhåll av macar, slänga .plist filer eller likanade är förlsag som prövats för många månader (år?) sedan.....

Den andra stora bidragande orsaken är den så kallade supporten hos/av Apple, det finns ingen som helst support för företag och instutitioner att tillgå, en anställd på IT-supporten måste åka ner till den lokala mac-återförsäljaren varje gång en mac går sönder, på platsen support, någon som hört talas om det? Problemet som killen på IT-supporten sade är att om de skiftar till en annan plattform kan man helt enkelt glömma att de någonsin kommer installera en macintosh till i deras datasalar. Då en stor organisation som ett universotet har fått en negativ inställning till något så är det mycket svårt för något slags återtåg eller comeback.

Apple är ett pajasföretag när det gäller kundrelationer och support. "Starta om med Ramdoubler avstängt" känns det igen? 2003(!)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-02-10 12:04

Stora dokument som en avhandling skrivs ofta med MS Word på macar inom Karolinska Institutet, så även min egen avhandling, utan några problem. Lite segt blev det när man skulle lägga in ett par hundra referenser med EndNote, men annars funkade det perfekt. Så den bortförklaringen håller inte!

Ursprungligen av magnur:

Stora dokument som en avhandling skrivs ofta med MS Word på macar inom Karolinska Institutet, så även min egen avhandling, utan några problem. Lite segt blev det när man skulle lägga in ett par hundra referenser med EndNote, men annars funkade det perfekt. Så den bortförklaringen håller inte!

Det är ingen bortförklaring, det är ett faktum. Killen vill inget hellre än att behålla de få macar som idag finns. Jag skrev även min avhandling på MS Word på macen men här handlar det ju om dokument som passerar genom en hel del andra ordbehandlingsprogram då den går via handledare o dylikt vilket skapar sådana problem att det upptar alldeles för mycket av supportens tid.

Det är ju just detta faktum som gjort att Apple försvunnit från företagen. Till och med större skäl än att Win 95 "drog förbi" Mac OS 7 på 90-talet*. Hade Apple spottat ut servicetekniker och nätverkstekniker på den tiden hade raset inte blivit så stort som det blev. (Från 20% till 2% eller hur det nu var.)

Tragiskt att man gör samma fel igen, när OSX är så bra som det är. Förr fanns det ett OS som var i eftersläpning, det gör det inte nu. Men det spelar ingen roll om OS'et är superbra om man inte kan få support på sina burkar och nätverk.

Synd!

*Personligen gillade jag Mac betydligt mer än PC, men AppleTalk var ohjälpligt efter i nätverkshastighet jämfört med PC. (Bär emot att skriva)

  • Oregistrerad
  • 2004-02-13 23:24
Ursprungligen av magnur:

Stora dokument som en avhandling skrivs ofta med MS Word på macar inom Karolinska Institutet

Ryyyyyyyyyys!

Allt över tio sidor i Word är ju skräcken. Titta på Adobe Framemaker. Då börjar vi tala ordbehandling.

  • Oregistrerad
  • 2004-02-10 12:53

Jag är på bestialiskt sågningshumör och detta inlägg råkade komma i min väg...

Ursprungligen av Daniel Ström:

...skrota alla G3:or och iBookar under 500Mhz och 512Mb RAM för att de helt enkelt inte fungerade som de skulle. Supporten hos microsoft eller Apple är enligt källan ett skämt, till och med Dell har en bättre support..

Att MS Word inte kan hantera stora dokument är väl tämligen välkänt men att det endast skulle gälla på mac var nytt för mej. Jag jobbar en del (så lite som möjligt) med teknisk dokumentation och varje gång jag drabbas av stora dokuement skrivna i word är jag nära att slå ihjäl nån.. <-- detta på win2000.
Men att slänga ut sin hårdvara på grund av att en applikation inte fungerar verkar tämligen långsökt...

Ursprungligen av Daniel Ström:

Det bör understrykas att killen som jag pratade med inte på något sätt är novis eller inkompetent vad gäller drift och underhåll av macar, slänga .plist filer eller likanade är förlsag som prövats för många månader (år?) sedan.....

Varför behöver det understrykas...(?)

Ursprungligen av Daniel Ström:

Den andra stora bidragande orsaken är den så kallade supporten hos/av Apple, det finns ingen som helst support för företag och instutitioner att tillgå, en anställd på IT-supporten måste åka ner till den lokala mac-återförsäljaren varje gång en mac går sönder, på platsen support, någon som hört talas om det? Problemet som killen på IT-supporten sade är att om de skiftar till en annan plattform kan man helt enkelt glömma att de någonsin kommer installera en macintosh till i deras datasalar. Då en stor organisation som ett universotet har fått en negativ inställning till något så är det mycket svårt för något slags återtåg eller comeback.

Det här resonemanget låter varken professionelt eller sannolikt. Jag har visserligen aldrig haft med apple support att göra men supportavtal och dess utformning brukar ofta ha med pengar att göra.

Om universitetet i fråga bygger sin maskinpark utifrån kravet att MS Word ska snurra stabilt på dem så vill jag passa på att önska dem lycka till. Lycka till!!

mvh /jensa }:-)

  • Oregistrerad
  • 2004-02-10 13:03

Varför skall det tvunget finnas support? (Verkar kanske litet OT, men vänta bara). Jag har aldrig haft nytta av support. Jag har ringt support några gånger, men jag hade i princip lika gärna kunnat prata med min katt. Det man får ut av supporten som en någorlunda van datoranvändare är att man tvingas formulera vad man har problem med tillräckligt enkelt för att man faktiskt skall förstå det själv.

Det man får ut av support som mindre van datoranvändare (tex min sambo) är att de talar om för en att de inget kan göra, att de hoppas att man gjort en nylig backup, och att de talar om hur man ominstallerar systemet.

Jag tror att det bästa sättet att hantera datoranvändandet vid stora institutioner är att inte ha någon support, inte ha någon central upphandling av datorer och system. Det skulle göra att folk (de anställda) skaffar sig ett datorsystem som de tror sig kunna hantera, och som de tror att de kan göra sitt arbete på.

Således: Så länge institutionerna (företag, universitet, osv) inte förbjuder innehav av ett specifikt datorsystem, eller utformar sina nätverkstjänster så att de är system-specifika, så tror jag inte att det är något stort problem för mac att de slutar supporta oss.

Ursprungligen av evillordvader:

Varför skall det tvunget finnas support? (Verkar kanske litet OT, men vänta bara). Jag har aldrig haft nytta av support. Jag har ringt support några gånger, men jag hade i princip lika gärna kunnat prata med min katt. Det man får ut av supporten som en någorlunda van datoranvändare är att man tvingas formulera vad man har problem med tillräckligt enkelt för att man faktiskt skall förstå det själv.

Det man får ut av support som mindre van datoranvändare (tex min sambo) är att de talar om för en att de inget kan göra, att de hoppas att man gjort en nylig backup, och att de talar om hur man ominstallerar systemet.

Jag tror att det bästa sättet att hantera datoranvändandet vid stora institutioner är att inte ha någon support, inte ha någon central upphandling av datorer och system. Det skulle göra att folk (de anställda) skaffar sig ett datorsystem som de tror sig kunna hantera, och som de tror att de kan göra sitt arbete på.

Således: Så länge institutionerna (företag, universitet, osv) inte förbjuder innehav av ett specifikt datorsystem, eller utformar sina nätverkstjänster så att de är system-specifika, så tror jag inte att det är något stort problem för mac att de slutar supporta oss.

Tänk om det var så bra att Kalle & Lisa Svenne visste hur de skulle ha sin dator, då vore det ju lugnt. Men det är inte alla som kan datorer, så är det bara.
De vill bara ha något att skriva på och sen trycka "Print".
Sen är nätverkstekniker oftast rätt så kunniga idag OM, och jag säger OM det rör sig om rena Windowsnätverk och MS-applikationer.

Ursprungligen av Svante S:

Sen är nätverkstekniker oftast rätt så kunniga idag OM, och jag säger OM det rör sig om rena Windowsnätverk och MS-applikationer.

Det är för att begreppet "nätverkstekniker" är synonymt med "wintendo™-tekniker"...

Hehe jag bara förmedlar suportens uppfattning kring macen som plattform och hur den fungerar för deras användningsområde "don´t shoot the messenger", heh.

Dina svar schmuck är väl rätt enkla att svara på, stora dokument och stabilitetsproblem med Office för macen är knappast någon nyhet, vill man ha en skrivmaskin (vilket oftast är vad de behöver på ett universitet) så är office 2003 och Win Xp inget dumt alternativ.

Understrykningen var för att förebygga de vanliga "die hard" kommentarerna som brukar dyka upp, "supporten kan inte ett dyft om Mac etc." och tidsramen är för att Office funnits så länge men det inte blivit bättre....

Professionellt eller sannolikt? Du kan väl lyfta telefonen och ringa till Umeå universitet på pedagogiska institutionen och höra om de har några problem med Office och Macen? Om du missat det totalt så är 98% av ett universitets uppgift att producera kunskap i textform och word är defacto en standard så jag önskar dem men framförallt macen lycka till.

Ursprungligen av Daniel Ström:

stora dokument och stabilitetsproblem med Office för macen är knappast någon nyhet

Näe, inte direkt. Jag har sett många installationer av Word X där det bara avslutas oväntat hela tiden. Även om det har blivit bättre så är det verkligen en sån sak som får användarna att bli frustrerade.

Förövrigt känns det som att macen varit på väg ut från UmU rätt länge nu. Själv läste jag mest på TFE där macen knappast varit välkommen alls. Och maclabben i MIT-huset försvann eftersom. Inom förmultningen, förlåt, förvaltningen, så har det väl också gått från total macdominans till minoritet.

Det verkar så Adrian, den riktiga dödsstöten tyckte jag kom när till och med Umdac slutade med service för Macen, alla PC-burkar körs bara över dit men för Macarna så måste IT-supporten ner på stan till en extern leverantör.

Word skall vi inte tala om, att tex. öppna en wordfil från en PC-kollega direkt ur Apples mailprogram gör att Word (för mig) kraschar 90% av gångerna. Vi får verkligen hoppas att Office 2004 bättrar på stabiliteten.

  • Oregistrerad
  • 2004-02-10 13:50
Ursprungligen av Daniel Ström:

Vi får verkligen hoppas att Office 2004 bättrar på stabiliteten.

err. Vi får verkligen hoppas att nån gör en värdig ersättare till monopol-plattformens halvdanna defakto editor!!

/jensa

Ursprungligen av Daniel Ström:

Det verkar så Adrian, den riktiga dödsstöten tyckte jag kom när till och med Umdac slutade med service för Macen, alla PC-burkar körs bara över dit men för Macarna så måste IT-supporten ner på stan till en extern leverantör.

Umdac har faktiskt inte slutat helt med service för macar, utan det är bara garantiservicen de slutat med. Anledningen sägs vara att Apple ändrade villkoren så att varje garantireparation blev ett betydligt större ekonomiskt risktagande för Umdacs del, och eftersom de inte ville vara med på det drogs den servicen in. Det hade alltså inget med något rabiat mac-hat att göra, och överlag tycker jag inte att det finns någon slags fientlighet mot plattformen i sig (annat än bland de obligatoriska wintendo-puckona som finns spridda lite varstans på institutionerna). Tvärtom tycker jag att de ansvariga på UmU:s IT-enhet verkar ha en relativt neutral inställning, det är iaf det intryck jag fått av dem.

Men visst, det är tråkigt att det blivit färre Macar, fast jag har ändå viss förståelse för varför det blir så. På många institutioner inom UmU används datorerna bara för ordbehandling, e-post och administrativa system. Där måste det vara svårt att kunna motivera varför man ska köpa Macar, när arbetet går att utföra på hälften så dyra Dell-burkar med betydligt bättre garantiservice. Men på HUMlab lär vi nog fortsätta ha Macar länge till

Apple sucks

Vad bra Apple sköter sina kundrelationer ibland undrar man om personalen är i maskopi med något annat företag. Dom inger verkligen ett stort förtroende...

Blir inte förvånad över att Umeå universitet gör som de gör. För att gå deras distanskurser står det klart och tydligt att det krävs minst ett 56K modem samt Windows. Har själv läst via UU och fått skit då jag har haft mac. Det enda jag begärde då var att få föreläsningsdokumenten i PDF.
Trist att se att ett universitet inte klarar av två olika plattformar eller att dess vilja för detta inte finns.

Jag tycker detta är tragiskt, och att dom byter på grund av att Apple gör dåligt av sig är ännu värre! Anledningen varför jag huvudtaget kör Mac är ju för att då vi skaffade en dator så var den tvungen att vara kompatibel med datorerna på Universitet... Min morsa jobbar där och ända sen dom gått över till Windows har hennes hårddisk med allt arbete raderats en gång, samt att virus florerar i deras epost brevlådor.

Synd men sant...

Ursprungligen av Randall:

Trist att se att ett universitet inte klarar av två olika plattformar eller att dess vilja för detta inte finns.

Håller med - tur man inte läser på ett sådant universitet

Ursprungligen av Daniel Ström:

Det verkar så Adrian, den riktiga dödsstöten tyckte jag kom när till och med Umdac slutade med service för Macen, alla PC-burkar körs bara över dit men för Macarna så måste IT-supporten ner på stan till en extern leverantör.

Linköpings Universitet har ett liknande problem. UNIT vill inte ta hand om de uselt supportade och nedskräpade PowerMac G4 med Mac OS 9 som finns på universitetet. De skulle fungera utmärkt med en-två timmars översyn varje vecka. Men icke. Inte en enda tekniker har varit där inne på några veckor. Ett bevis på det är att det på vita tavlan har stått "BLÄCKET I SKRIVAREN ÄR SLUT!" ända sedan december utan att något har hänt. Saknas fortfarande bläck i laserskrivaren.

Ursprungligen av Randall:

Blir inte förvånad över att Umeå universitet gör som de gör. För att gå deras distanskurser står det klart och tydligt att det krävs minst ett 56K modem samt Windows. Har själv läst via UU och fått skit då jag har haft mac. Det enda jag begärde då var att få föreläsningsdokumenten i PDF.
Trist att se att ett universitet inte klarar av två olika plattformar eller att dess vilja för detta inte finns.

Institutionen för Datavetenskap ville välja vad som helst, men inte Windows (för citat: "vi är allergiska mot Windows") som operativsystem när de fick 150 000kr att köpa in bärbar datautrustning för. Mac OS X var på tal och ses på med goda ögon från programrådets alla hörn. Men valet föll på Toshiba eftersom de gav ett mycket bättre support-avtal. tråkigt men sant.

Hoppas verkligen att Oscar Bjers svarar på hur han ser på den svenska utbildningsmarknaden och har bra svar på hur marknadsföring och specialavtal ska skötas.

Ursprungligen av Niklas Brunberg:

Ett bevis på det är att det på vita tavlan har stått "BLÄCKET I SKRIVAREN ÄR SLUT!" ända sedan december utan att något har hänt. Saknas fortfarande bläck i laserskrivaren.

Om det är någon som har hällt bläck i laserskrivaren, så är den förstörd. I en laserskrivare använder man lasertoner, inte bläckpatroner.

Ursprungligen av Peter Edwardsson:

Om det är någon som har hällt bläck i laserskrivaren, så är den förstörd. I en laserskrivare använder man lasertoner, inte bläckpatroner.

Petitesser!

Vad är problemet med Word-dokumenten? Jag jobbar dagligen med böcker i Word-format, filer på upp till 600 KB med fotnoter och allt möjligt. Dessa vandrar mellan min Mac och bokförlags PC:ar utan problem. Jag tycker dessutom att det fungerar bättre med Word X än med tidigare versioner. Låter mest som ett svepskäl. Spara i rtf-format!

  • Oregistrerad
  • 2004-02-10 19:27
Ursprungligen av Satyricon:

Vad är problemet med Word-dokumenten? Jag jobbar dagligen med böcker i Word-format, filer på upp till 600 KB med fotnoter och allt möjligt. Dessa vandrar mellan min Mac och bokförlags PC:ar utan problem. Jag tycker dessutom att det fungerar bättre med Word X än med tidigare versioner. Låter mest som ett svepskäl. Spara i rtf-format!

Ja, nu när du säger det så fick ju Office X massor med positiv kritik när det kom!! Drar mej till minnes att de som testade tyckte det var både stabilare och snabbare än windows versionen!!

/jensa

WordMacron och taskiga dokumentmallar har ju varit en källa till förtret, men det kan man knappast skylla på Mac-versionen, utan på vem som gjort mallen.

Jobbar själv också i princip dagligen med worddokument i Office 2000 på PC, som jag emellanåt bollar hem och skriver vidare på. Det har aldrig varit något problem. Måste dock falla in i kören som säger att Office för Mac är bättre utformat än på PC.

  • Medlem
  • Gällivare
  • 2004-02-10 22:01

Tråkigt om det är sant, UmU´s datasupport har ju annars varit ganska positiv till Mac (åtminstone det intryck jag har fått). Sedan finns det väl ganska många "inbitna" som knappast lär släppa sitt Äpple i första taget, hade förresten inte självaste Sigbritt Franke en TAM under slutet av sin tid som rektor på UmU.

Att Word X skulle vara orsaken till Macens fall förvånar mig dock föga, programmet känns som Microsofts hämnd för att det finns alldelens för lite virus på Macen...

Doc-formatet borde fan-i-mig förbjudas, skiten hämmar både tillväxten och nationalekonomin!

För att det ska bli bättre måste det tydligen först bli sämre

Smart. När macen har försvunnit helt från den svenska marknaden så kan Svenska Apple ta nya tag och spotta i nävarna. Då kan dom ju visa på statistiken att när dom har sålt två maskiner så behöver ju dom bara sälja 4 st nästa år för att öka försäljningen 100% osv.

Då kan dom klappa sig för bröstet och säga unisont "fan vad bra vi är" ....

  • Oregistrerad
  • 2004-02-11 07:55

Intressant, detta är ingenting som jag visste nåt om ... och jag jobbar på Umu och håller på en del med Mac support. Hos oss ökar faktiskt antalet Macar ... OK, inte mycket i absoluta antal men i procent

Umu har som policy att använda Word som standard, nåt som ALLA jag har omkring mig klagar högljutt över och då pratar vi om 99% windowsanvändare. Word (Office) är helt enkelt inte ett seriöst alternativ för att jobba med. På vår institution så försöker vi gå över från MS Office till Open Office (och de som vill skriva nåt lite större använder LaTeX).

Sedan har Samuel helt rätt (hej du) garantiservicen har försvunnit från Umdac till alla Macägares stora förtvivlan, vilket betyder att om man har en "gammal" Mac så blir man tvungen att skicka till InLife (deras "service" avdelning har jag inget gott att säga om). Nya Macar köps enligt vad jag förstår på andra vägar och servas av en lokal firma istan.

Men jag har inte hört nåt policybeslut om att Macarna ska skippas, min gissning är att det är en institution som har tagit det beslutet inte universitetet som helt. Det som kan ställa till en del problem är att universitetet har sagt att man ska börja köra AD vilket gör att det kan bli problem att ny skrivare/ha fildelning etc men med Panther så är det heller inget problem. Jag har t.ex. lyckats peta in en Mac på en 100% Windows institution och den fungerar alldeles ypperligt där ( till en del personers förtret )

Det hela handlar i slutändan om att Windows med Dell dator är bra mycket biligare samt snabbare än macen, Typ Emac eller liknade. Det andra är ju att man anser att Pc med Windows & Office är numera Standar inom Datorvärlden, samt att alla använder Pc, då måste universitet använda giltig standar för att alla ska kunna läsa och kommunicera med varandra utan större problem.
Office på min Powerbook Fukar ej rent skräpp ( stänger av sig konstant utan anledning )fast har uppgraderat med uppdate’s. Det finns säkert många som får Office X att funka, men minst lika många som får det ej att funka.
Tyvärr så funkar Office X sällan bra för de flesta!

Bevaka tråden