Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Macen åker ut!

Tråden skapades och har fått 57 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Hunter78:

Det hela handlar i slutändan om att Windows med Dell dator är bra mycket biligare samt snabbare än macen, Typ Emac eller liknade. Det andra är ju att man anser att Pc med Windows & Office är numera Standar inom Datorvärlden, samt att alla använder Pc, då måste universitet använda giltig standar för att alla ska kunna läsa och kommunicera med varandra utan större problem.
Office på min Powerbook Fukar ej rent skräpp ( stänger av sig konstant utan anledning )fast har uppgraderat med uppdate’s. Det finns säkert många som får Office X att funka, men minst lika många som får det ej att funka.
Tyvärr så funkar Office X sällan bra för de flesta!

Vad gör du som inte jag gör?
Hade lite problem då och då med Office 98 och OS 9.0.4 men ingenting med OSX 2 & 3 och Office X. Inte en krash faktiskt.

Det hela handlar i slutändan om att Windows med Dell dator är bra mycket biligare samt snabbare än macen, Typ Emac eller liknade.

Börja inte nu igen... :rolleyes: Du menar att M$'s eventuella oförmåga att utveckla ett ordbehandlingsprogram till macen skulle innebära att en Wintendo™-dator är bättre?

Citat:

Office på min Powerbook Fukar ej rent skräpp ( stänger av sig konstant utan anledning )fast har uppgraderat med uppdate’s.

I så fall bör du nog lämna tillbaka det och be att få pengarna tillbaka. För så kan man ju inte tolerera att ett program uppför sig!

Citat:

Det finns säkert många som får Office X att funka, men minst lika många som får det ej att funka.
Tyvärr så funkar Office X sällan bra för de flesta!

Innebär inte detta en logisk motsättning? Lika många får det att fungera som inte, och detta innebär att det sällan fungerar bra för de flesta?

• Medlem
  • 2004-02-11 16:54

Jag kan utan att tveka säga att många tekniker skulle gå helt arbetslösa om Windows inte användes.

En ny skrivare skulle installeras på kontoret jag sitter på. Två tekniker har hållt på i sammanlagt två veckor för att få två skrivare att hjälpligt fungera i ett nätverk med Win98, 2000 och XP. Jag öppnade printcenter och började skriva ut från dag ett. Lika lätt var det i OS 9. Detsamma gäller all nätverksåtkomst, som verkar vara ett rent helvete i Windows. En person har över huvudtaget inte lyckats få igång internet, trots nätverkstekniker närvarande...

Jag skulle inte påstå att Macar är bäst på allt, men de mindre företagen har mycket pengar att spara på att välja Mac som kontors PC. I den nisch Mac har minst täckning anser jag att den skulle fungera bäst.

Ursprungligen av stfm:

Jag kan utan att tveka säga att många tekniker skulle gå helt arbetslösa om Windows inte användes.

En ny skrivare skulle installeras på kontoret jag sitter på. Två tekniker har hållt på i sammanlagt två veckor för att få två skrivare att hjälpligt fungera i ett nätverk med Win98, 2000 och XP. Jag öppnade printcenter och började skriva ut från dag ett. Lika lätt var det i OS 9. Detsamma gäller all nätverksåtkomst, som verkar vara ett rent helvete i Windows. En person har över huvudtaget inte lyckats få igång internet, trots nätverkstekniker närvarande...

Jag skulle inte påstå att Macar är bäst på allt, men de mindre företagen har mycket pengar att spara på att välja Mac som kontors PC. I den nisch Mac har minst täckning anser jag att den skulle fungera bäst.

Jasså det var dåligt! Men det betyder inte att alla Windows burkar fungerar lika dåligt.
I vårt företag så köpte vi in en Brother 5070N nätverkskrivare och den fungerar finfin utan ett enda installation sam att det är X antal datorer till skrivaren, alla skriver ut utan problem.

Jasså det var dåligt! Men det betyder inte att alla Windows burkar fungerar lika dåligt.
I vårt företag så köpte vi in en Brother 5070N nätverkskrivare och den fungerar finfin utan ett enda installation sam att det är X antal datorer till skrivaren, alla skriver ut utan problem.

Vilken tur! Var glad för det - det hade ju kunnat bli dyrt annars... Kanske kan vara lite plåster på såren när det så sällan är något som fungerar på din dyra och långsamma mac...

• Medlem
  • 2004-02-12 00:55

Nej, jag vet. Alla tekniker är inte så dåliga heller, men jag har inte hört talas om något liknande i Mac-nätverk. Att betala supportavgifter som vida överstiger utrustningens värde känns löjligt, speciellt som man är mån om att köpa in så billiga saker som möjligt... Det är bättre att satsa på kvalitetsprylar, som garanterat fungerar ihop. Det behöver inte betyda Mac, men det kan göra det.

En kille på kontoret har fortfarande inte lyckats få vår okipage 12/n att fungera i sitt Win 2000... Och vi har haft den sen 2000 eller 2001... Han gör försök ibland, då han lägger en halv dag på det, men det slutar alltid med att hans gamla, och då menar jag gamla, laser kopplas in igen. På macen funkar det alltid, oavsett om man är kopplad till nätet via airport, router eller via internetdelning från en annan mac...

Tänk om man kunde få se filmen då dansken försöker installera sin skrivare. Man skulle nog få sig ett gott skratt:)

• Oregistrerad
  • 2004-02-11 19:33

Hunter78, är detta samma Hunter som brukade hamna i heta datorkrig på macpressens gamla forum?

Ursprungligen av mikotekniko:

Hunter78, är detta samma Hunter som brukade hamna i heta datorkrig på macpressens gamla forum?

Det handlar inte om dator krig utan om att kunna se objektivt mellan två plattformar Pc & Mac. Kan man inte det så kan man låta bli att yttra sig! Det som gäller för mig betyder inte att det gäller för andra! Men för det betyder det inte att det som gäller för mig är Guds lag för alla andra. Kör mac pg av att det bästa man kan få i bärbart i dagsläget!

Kör mac pg av att det bästa man kan få i bärbart i dagsläget!

Jag trodde du hade en PowerMac G5 2 x 2 GHz. Den är väl inte så bärbar?

Ursprungligen av Sundevall:

Jag trodde du hade en PowerMac G5 2 x 2 GHz. Den är väl inte så bärbar?

Hade en men den var trasig så jag hävde köpet och sedan köpte jag en Powerbook 17

• Oregistrerad
  • 2004-02-12 19:20

Det handlar inte om dator krig utan om att kunna se objektivt mellan två plattformar Pc & Mac. Kan man inte det så kan man låta bli att yttra sig! Det som gäller för mig betyder inte att det gäller för andra! Men för det betyder det inte att det som gäller för mig är Guds lag för alla andra. Kör mac pg av att det bästa man kan få i bärbart i dagsläget!

Jaja, men är det du? Jag diskuterar gärna fördelar och nackdelar med olika plattformar men det hamnar ofta i att jag tycker om mac os och gärna betalar lite extra för det. Där faller allt på något ytterst subjektivt och jag tror inte några argument för en annan plattform som existerar just nu kan ändra på det. Datorval är högst subjektivt och ska så vara. Vad andra väljer för plattform skiter jag i så länge det inte påverkar mig negativt.

• Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2004-02-13 08:27

Från Lund kan jag hälsa att maccen för en tynande tillvaro. Numera är det helt omöjligt att använda mac inom administrationen då alla administrativa program körs på PC. Dessutom är just Word-problematiken ett stort problem. Som jag nämnt tidigare har jag flera mac-users som vill byta till PC eftersom Word funkar såå dåligt.
Än så länge lyckas jag hålla kvar vid maccar, men eftersom NetBoot är så jäkla dåligt så är det ett ständigt klagande från studenterna.
Att det inte finns "på platsen-support" är ju dock rent nys. Det gäller bara att välja rätt leverantör. Vi har MacSupport och de sköter sig exemplariskt. De ska komma och hämta en strulande iMac idag. De kommer till och med ut och installerar minne om vi ber om det! Dessutom, när vi köpte 23st iMaccar så kom de och hämtade lådorna så jag slapp kasta dem. Det kallar jag service det! Å ändå har vi inget speciellt avtal med dem!

Dra inte för höga växlar. Det köps fortfarande bra med Mac till Universitetet enl initierade källor. Däremot så har de valt att släppa servicen. Har en kompis som berättade att det kostar ca 25-40 000,- / år att behålla auktorisationen ( han jobbar som tekniker). Jämför Dell som har en bra service, men där serviceställena tvingas köpa nya reservdelar för att ha på lager. Däremot så suger telsupporten för oss vanliga användare ( tjejen har en Dell HemPC ), så var glada för den support ni kan få inom väggarna mjuvarumässigt. Däremot så förs det många diskussioner hur saker kan bli bättre dvs garanti. Sedan att adm gjort att Mac åker ut är ett kännt faktum inom universitetsvärlden, men med mer webgränssnitt så kan vi snarare se ett återtåg runt hörnet. Slutligen så är det vi inom detta forum som utgör den sista utposten för att inte dominansen skall bli total för Windows. Så ge inte upp utan stå på er. En polare berättade faktiskt att på hans universitet varit med om att byta ut PC mot Mac. Perhaps the wind is changing

Ursprungligen av Turbojanne:

Dra inte för höga växlar. Det köps fortfarande bra med Mac till Universitetet enl initierade källor.

Jodå, det gör det. Datalingvistiken köpte till exempel 15 nya snygga iMac 17tum förra sommaren och en Xserve till det. Det tråkiga i Linköpingsfallet var att Apple verkade ha missat målet med ett bra serviceavtal. För Mac OS X ses med i princip idel goda ögon på flera institutioner här. Vilket man tyvärr inte kan säga med Supporten på LiU

• Medlem
  • Umeå
  • 2004-02-14 13:13

Det finns undantag från macfientligheten även på Umeå universitet. Tjejen hade problem att komma åt någon form av First Class liknande sak med sin iBook men fick support av en lärare på institutionen som själv använde mac och hade sett till att fixa en macanpassad lösning åt studenterna. Han blev glad när någon använde mac.
Resten av universtitetet vet jag inte mycket om, men Humlab är väl inte så gammalt, känns ju tråkigt om de skulle börja demontera ett renodlat maclab... Sen är ju Umdac, även om de inte ger support (eller var det service?) på mac, ett av de få (enda?) stället i stan där man kan klämma på en ny mac. Vilket borde få åtminstone någon pecenörd från MIT-huset att inse sitt misstag....

winare har macten

Alla argument kan användas för att fasa ut mac. De bakomliggande motiven är många, inklusive att en winPC garanterar att teknikern behåller jobbet. Argumentet att Word är de facto standard utgör en viljeyttring. Det är så de som säger detta vill ha det. Överraskande argument som att Windows kan fås att fungera på ett okänt (X) antal skrivare är för mig det enda nya som framkommit.

Word bombar nästan lika mycket på PC som på Mac. Skillnaden är att när det bombar på mac, så märks det. Och när det bombar på PC så kan det ju alltid hävdas att det beror på att dokumentet kom från en mac.

Om nu PPC-teknologin äntligen börjar leverera, så dröjer det inte länge tills att HP köper in sig en gång till. iPac, iPod, HiPowerMachine .... Var skall då alla mopedtrimmare ta vägen?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-02-14 15:11
Ursprungligen av Sven-ErikOlsson:

Alla argument kan användas för att fasa ut mac. De bakomliggande motiven är många, inklusive att en winPC garanterar att teknikern behåller jobbet. Argumentet att Word är de facto standard utgör en viljeyttring. Det är så de som säger detta vill ha det. Överraskande argument som att Windows kan fås att fungera på ett okänt (X) antal skrivare är för mig det enda nya som framkommit.

Word bombar nästan lika mycket på PC som på Mac. Skillnaden är att när det bombar på mac, så märks det. Och när det bombar på PC så kan det ju alltid hävdas att det beror på att dokumentet kom från en mac.

Ain't that the truth!
Hur många gånger har jag inte hört att, i princip vilket fel som helst, typ att jag glömt bädda in färgprofil, beror på att jag "kör mac". Ibland känns det faktiskt som om macanvändare är "datorvärldens zigenare" som får skulden när skörden slår fel...

Om det blir fel på din mac, är det macar som är dåliga
Om det blir fel på din Windows är det oundvikligt, force majeure

• Medlem
  • Umeå
  • 2004-02-14 18:06
Ursprungligen av Sven-ErikOlsson:

De bakomliggande motiven är många, inklusive att en winPC garanterar att teknikern behåller jobbet.

Jo det är nog svårt att motivera en pc-tekniker att byta till Mac på ett företag eller institution om det innebär att han eller hans kollegor blir överflödiga.

• Oregistrerad
  • 2004-02-14 20:14

Sant...

Lite tråkigt att deras jobb ska hänga på ett sånt skit os som windows. Jag säger detta därför att windows krånglar iaf en gång i kvartalet medans os 10.x inte krånglat en enda gång.
Det var en fröjd att sätta sig vid min ny inköpta mac för första gången för ngn månad sen.

• Medlem
  • International user
  • 2004-02-14 14:20

Vad jag har förstått (utan att ha bevis för det) sitter problemet här på UmU: http://www.umu.se/it/
IT-enheten är väl inte alltför vänligt inställda till Mac, vad jag har hört. Hos fotfolket är väl macen fortfarande populär...

• Medlem
  • 2004-02-14 17:35

Ja Apple Sverige behöver verkligen se över deras relation och support till Universiteten och andra forskningsinstitut. Är det föresten någon som har koll på hur det se ut på UmU med antalet Macar i förhållande till antalet Windows burkar nu jämfört med i början av 90-talet?

Råkade stöta på denna tråd vid en sökning. Det var trots allt 2,5 år sen, vad har hänt sen dess...?

*nyfiken*

• Oregistrerad
  • 2006-07-03 19:23

Kan väl berätta att vi på vår institution har ett splitt nytt Maclab (klart förra veckan) med en ny X-server, etc. Så vi valde att bygga ut med en plattform till (vi har nu Windows, Linux, Unix och Mac).

Ursprungligen av carlsson:

Råkade stöta på denna tråd vid en sökning. Det var trots allt 2,5 år sen, vad har hänt sen dess...?

*nyfiken*

Oops...! var den så gammal? Hehe då kanske mitt inlägg var helt i onödan då :">

Jag tittade aldrig på datumet för den första posten...

På ITM (Institutionen för InformationsTeknologi och Medier) vid Mittuniversitetet i Sundsvall är det bara Mac som gäller. En hel redigeringssal med bara G5'or, en annan med G4'or, en tredje med iMac, TV-studio etc etc. Det är ett himmelrike. Institutionen fick helt nya lokaler förra året och man har haft Mac ända sedan Macen kom. Institutionen har också sin egen Macguru vilket nog är den största resursen man kan ha och kanske något som man saknar i Umeå?

• Oregistrerad
  • 2006-07-04 00:13
Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

Det är ett himmelrike. Institutionen fick helt nya lokaler förra året och man har haft Mac ända sedan Macen kom. Institutionen har också sin egen Macguru vilket nog är den största resursen man kan ha och kanske något som man saknar i Umeå?

Varför tror du det? Att Mac åkte ut berodde nog till stora delar på att det inte fanns programvara som täckte behoven plus att på vår institution så behövde vi lite annorlunda OS/maskiner än de som erbjöds med OS 7/8/9. I och med att Mac nu baseras på BSD/Mach så får vi ett OS som vi faktiskt kan använda i vår undervisning, de tidigare systemen var nog mest bara användbara som kuriosa och som personliga arbetsstationer.

Sedan har nog Mac funnits här också sedan början (jobbade inte här då), i alla fall har jag funnit minst en gammal Mac SE, men som sagt var OS 7/8/9 uppfyllde inte kraven. Med OS X så kan jag göra allt jag behöver för min undervisning ... det enda som jag personligen saknar är möjligheten att använda Garmins programvara på min maskin (ska förhoppningsvis komma innan året är slut och det tillhör inte undervisningen direkt) och att subversion förstog sig på bundles.

Bevaka tråden