Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Sammanslagning av bilder

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Här är ett problem jag tänkte be någon hjälpa mig med:

Jag har två bilder där den ena bilden representerar en gammal teknik och den andra bilden en ny teknik. För att lite snyggt visa hur den nya tekniken tar vid där den gamla slutade så vill jag göra en snygg övergång mellan de två bilderna genom att lägga dom ovanpå varandra och slå samman dom.

Min tanke är att till vänster så syns den gamla bilden, för att tona bort till förmån för den nya bilden som är dominerande i högra delen. Jag kikade lite på vad Adobe Elements kunde erbjuda, men blev inte klok på hur jag skall få till det.

Är det någon som kan ge mig lite sparkar i rätt riktning, antingen i form utav rena steg-för-steg i Elements/Photoshop/annat program, eller förslag på vilka funktioner eller program som kan lösa uppgiften?

Jag utgår från att detta är lätt att göra i Photoshop och troligen även i Elements, bara man vet hur

/CX

Finns säkert massor av olika sätt att lösa det här på. Jag brukar öppna de bägge bilderna i varsitt lager, lägga upp dem så som de är tänkta att ligga. Gör en markering på förslagsvis den vänstra (eller övre i lagerordningen) bilden. Byt till snabbmaskläget - välj filter - oskärpa - gaussisk oskärpa - välj lagom mängd och applicera. Gå ur snabbmaskläget och omvänd markeringen. Välj att rensa (clear) den nya markeringen och wips så har du en mjuk övergång till bild nr 2. Förutsatt du lagt bilderna korrekt över varandra från början.

Inte så bra på att förklara - hoppas det är till någon hjälp!

• Oregistrerad
  • 2004-02-14 06:04

Lagermask är ju betydligt bättre att använda, där kan du ändra som du vill hela tiden. Testa så får du se jag tror den finns i elements.

http://www.brusberg.net/1/photoshop/lmask.htm

Senast redigerat 2004-02-14 06:15

Krånglar ni inte till det hela nu?

Ny bild i lager 1. Gammal bild i lager 2 (under lager 1)

Markera halva papperet

Sätt ludd (feather). Hur mycket beror på upplösning i bilden.

Radera i lager 1

Ytterligare ett enkelt sätt är att gå över isnabbmaskläge, lägga på en toning, omvandla till markering och klistra in.Men lagermasken har fördelen att kunna redigeras i efterhand.

Vill bara säga att jag med stort intressse följer era råd; jag skall leka med detta imorgon, just nu har min nya Panasonic DV kamera prioritet

/CX

• Medlem
  • 2004-02-15 08:29

Bästa sättet är, som ohls säger, att använda en lagermask.
Då är du inte låst till resultatet, och du har inte raderat/förstört något i någon av dina originalbilder.

Lägg bara bild 2 ovanpå bild 1 och välj sedan: Lager > Lägg till lagermask > Visa alla (när du är aktiv i lager 2). Då aktiveras en lagermask och i den lägger du en övertoning med övertoningsverktyget. Du ser resultatet direkt, och blir det inte som du vill så är det bara att dra en gång till med övertoningsverktyget, och en gång till, och en gång till... Tills du är nöjd.

1
Bevaka tråden