Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ringer Adobe CS hem?

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Man får ju bara ha en enanvändarlicens av en programvara installerad på en dator, det vet jag.
Men om jag vill ha samma programvara på en bärbar som jag använder hemma för att kunna jobba hemma ibland begår jag ett lagbrott, eller hur?
Hur är det med det egentligen?
Har hört att Adobe CS "ringer hem" ibland och talar om var den finns och skickar annan info.
Är det så?
Och om den nu gör det, hur stor risk är det att polisen kommer och knackar på dörren?

• Oregistrerad
  • 2004-02-11 17:17

Little Snitch heter lösningen på ditt problem, den låter dig dels veta om något program vill komma ut på nätet och låter dig välja att tilllåta eller förhindra detta.

• Medlem
  • 2004-02-11 17:20

Nu glider jag bort från ämnet lite, och Nurell får komma från Skitköping och klå upp mig om det stör honom, men går det att hindra Quark från att besöka nätet varannan pico-sekund med Little Snitch? Anledningen till att jag vill det, är att Quark är segt som en sköldpadda om nätverket är hårt belastat.

Jag tycker mer att ID liknar en sköldpadda i så fall...
Förresten är jag inte mycket för att slåss med folk.
Jag är lite trött på Quark och deras attityd och jag tror att man snart kan räkna in dem bland de företag som inte gjorde som de borde ha gjort. Från allenarådande till mer eller mindre obetydliga - åtminstone enligt mina erfarenheter.

I slutanvändareavtalet (End Users License Agreement, EULA) som ni klickade ja till när ni installerarde era program så framgår det klart och tydligt att det ÄR tillåtet att installera samtliga Adobe-program på sin bärbara, jämte sin stationära. Inget Adobe-program kontrollerar registrering, annat än Photoshop CS för Windows (som har produktaktiverin)

Däremot kan man se två andra typer av nätverkstrafik från Adobe-programmen, det ena är vid den intervallstyrda kontrollen av uppdateringar. Den kan man stänga av. Det andra är för VersionCue, där programmen går ut och frågar och presenterar sig som VC

Med andra ord kommer polisen inte att komma till Nurell, och även om de gjorde det så skulle de inte ha något att hämta

(inte vad gäller olovligt licensnyttjande iaf

• Medlem
  • Nyköping
  • 2004-02-11 19:37

Toppen, jag fick min CS idag och funderade på samma sak. Alltså om det var ok att installera på båda mina datorer.
Nu kan jag med rent samvete installera på min andra dator.
Det hade jag förstås gjort ändå men det känns alltid bättre med ett rent samvete.

Och Nurell, stort GRATTIS på födelsedagen!

Ursprungligen av Hasse A:

Toppen, jag fick min CS idag och funderade på samma sak. Alltså om det var ok att installera på båda mina datorer.
Nu kan jag med rent samvete installera på min andra dator.
Det hade jag förstås gjort ändå men det känns alltid bättre med ett rent samvete.

Och Nurell, stort GRATTIS på födelsedagen!

Halvt OT, men jag installerade CS och aktiverade sedan denna på en PC på jobbet. Sen installerade jag om PC:n och blev ombedd att aktivera den igen. Det fungerade inte, så jag la ner det projektet.

Tack Hasse A!
Och tack Richard Rönnbäck, då törs jag ha nätverkssladden i även när jag är hemma.
(Fast jag kör ju med AirPort, men i alla fall).
Vem fan läser EULA? Det har jag aldrig gjort, fastän man kanske bort.
Man klickar ju bara sta - och vidare.

Ytterst få läser det där, som de flesta bara uppfattar som en knappt märkbart hinder i installantionsprocessen, men där står det iaf, och är man ansvarig för fler licenser än sina personliga är det ingen dum idé att läsa igenom dem.

Jaså fyller Nurell år: grattis på dig då.

Hmm.. är det så att nästa version av Photoshop kommer kräva nätaktivering? Vad skall t.e.x jag som ibland arbetar utan nät göra då?

En FAQ om produktaktivering finns här:

http://www.adobe.com/activation/main.html

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-02-13 10:58

Hur är det om jag installerar det på en Extern hårddisk och säg att jag och mina 2 kompisar delar på den hårddisken, men bara en av oss använder den åt gången men på olika datorer?

Nej, det är inte tillåtet.

• Medlem
  • Lund
  • 2004-02-13 19:38

I slutanvändareavtalet (End Users License Agreement, EULA) som ni klickade ja till när ni installerarde era program så framgår det klart och tydligt att det ÄR tillåtet att installera samtliga Adobe-program på sin bärbara, jämte sin stationära. Inget Adobe-program kontrollerar registrering, annat än Photoshop CS för Windows (som har produktaktiverin)

Vad innebär produktaktivering för PS och pc?
1. sitter på en söderhavs ö utan e-post.
2.vill inte skicka in registering per post, har inte tid eller lust.
3, vill inte kommunicera med adobe överhuvudtaget.
Funkar då inte programmet efter 30 dagar?

Mvh

Senast redigerat 2004-02-13 19:59
Ursprungligen av miri:

Vad innebär produktaktivering för PS och pc?
1. sitter på en söderhavs ö utan e-post.
2.vill inte skicka in registering per post, har inte tid eller lust.
3, vill inte kommunicera med adobe överhuvudtaget.
Funkar då inte programmet efter 30 dagar?

En lite sidonotering till miri: det är jättesvårt att veta vad du har skrivit och vad du citerar när det inte är någon skillnad på texten.

• Medlem
  • 2004-02-13 21:44

Finns crackar som fixar det, kan det vara olagligt och cracka det om man har en licens??

Olagligt är det knappast, men däremot är det ett avtalsbrott eftersom du har godtagit licensvillkoren.

1
Bevaka tråden