Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Statliga avgifter för Enskild Firma

Tråden skapades och har fått 108 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Den största vinsten med att driva företag i Sverige är att konsumera, inte bygga upp en förmögenhet för framtid och pension. Detta ger ett par saker.

- Den 1000-lapp som den här diskussionen startade med, är inte så effektiv att ta ut som lön eftersom så mycket försvinner i skatt. Men som många här redan påtalat får man kvitta utgifter i företaget. Alltså, som ace4711 tidigare sa, så kan man som egen företagare skaffa sig förmåner och prylar (man konsumerar) som man annars inte hade haft råd till. Detta kan ses som en fördel.

- Folk som inte själva ägnar sig åt egen företagsamhet ser ofta snett på egna företagare eftersom dessa lätt framstår som storkonsumenter som skaffar sig prylar som andra inte har råd med (eftersom det är bästa sättet att effektivisera nyttan av sitt kapital). Detta skapar en misstro mot egna företagare.

Utan att lägga in någon politisk värdering i detta så ser jag två problem som systemet är utformat idag. Man skapar ett hårt skattetryck för att höginkomsttagare skall betala en större del av sin lön i skatt, med rättvisa som motivering. En samarisk tanke, men problemet blir att ju mer pengar man tjänar desto större är nyttan av att planera sina utgifter. Företagande i Sverige är rätt komplicerat vilket gör att det skapas en ny elit människor som "behöver" lära sig systemet och utnyttjar det maximalt. Cirkeln är sluten och vi är kvar där vi började.

Om vi hade ett system där allt det man ibland blir utlämnad till och verkligen behöver (barnomsorg, sjukvård, äldrevård osv) faktiskt fungerade, så tror jag väldigt få skulle ha något emot att betala skatt. Alternativet, att låta försäkringsbolag stå för de utgifterna, tror jag många är avskräckta av efter Skandiaskandalen. Problemet är att Sverige följer Parkinsons Lag om administration och administrationen växer sig så stor att ingen har kontroll över helheten. Liknelsen kan göras med Eriksson som fick skära ner sitt manskap med 75-85% och börja om från början. Nu går de med vinst!

Vill man veta vart 625 kronor av 1000 tar vägen, så tror jag det blir svårt att få svar, eftersom det är en stor apparat som hanterar dessa stålar. Kanske skulle Sverige må bra av Eriksson-modellen? Jag vet inte.

Nåja, tack för ordet!

/Jont Olof

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2004-02-13 16:24

Enskild firma;

Fakturera 1000 ink moms
- 200 moms
- 200 egenavgifter (motsvarar sociala avgifter på anställda)
= 600 som "bruttolön"

- 7% pensionsavgift = samma för alla löntagare

Rest 558 kronor
Kommunalskatt snitt 32% = - 178

Rest 380 kr

Statlig skatt om du tjänar mer än 20000/mån på ovanstående belopp är 111 kronor
= rest 269 kronor

Tjänar du mer än 26000/mån så har du det som initialt kallades "värnskatt" = extra 5% statlig skatt som numera är permanent = ytterligare 29 kronor

= rest 240 kronor

Marginalen som du har kvar om du tjänar hyggligt är alltså 24%.

För aktiebolag är kalkylen nästan likadan. Bruttolön + 32,7% sociala avgifter = det du fakturerar exkl moms. Från bruttolönen du får som arbetstagare dras 7% pensionsavgift etcetera likt ovan.

William, du slog huvudet på spiken! Tack för ett utförligt och tydligt svar!!

Ursprungligen av William Naversten:

Enskild firma;

Fakturera 1000 ink moms
- 200 moms
- 200 egenavgifter (motsvarar sociala avgifter på anställda)
= 600 som "bruttolön"

- 7% pensionsavgift = samma för alla löntagare

Rest 558 kronor
Kommunalskatt snitt 32% = - 178

Rest 380 kr

Statlig skatt om du tjänar mer än 20000/mån på ovanstående belopp är 111 kronor
= rest 269 kronor

Tjänar du mer än 26000/mån så har du det som initialt kallades "värnskatt" = extra 5% statlig skatt som numera är permanent = ytterligare 29 kronor

= rest 240 kronor

Marginalen som du har kvar om du tjänar hyggligt är alltså 24%.

För aktiebolag är kalkylen nästan likadan. Bruttolön + 32,7% sociala avgifter = det du fakturerar exkl moms. Från bruttolönen du får som arbetstagare dras 7% pensionsavgift etcetera likt ovan.

Williams exempel stämmer inte fullt eftersom han i sitt exempel räknar momsen som inkomst för företaget, vilket den inte är, utan det är en skatt som enbart drabbar slutkonsumenten, men som företagen har en skyldighet att administrera och redovisa till staten. Beloppen som man måste utgå ifrån är därför summan exklusive moms. Vad som blir kvar efter skatt för den som tjänar över brytpunkten för värnskatt blir alltså 240/800 = 30%

Det är den s.k. "marginalskatten", som är det teoretiska skatten på inkomster över en viss nivå, utan hänsyn taget till andra typer av avdrag och i utan hänsyn taget till att skatten beräknas på den samlade inkomsten, inte endast på marginalinkomsterna.

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2004-02-14 09:56
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Williams exempel stämmer inte fullt eftersom han i sitt exempel räknar momsen som inkomst för företaget, vilket den inte är, utan det är en skatt som enbart drabbar slutkonsumenten, men som företagen har en skyldighet att administrera och redovisa till staten. Beloppen som man måste utgå ifrån är därför summan exklusive moms. Vad som blir kvar efter skatt för den som tjänar över brytpunkten för värnskatt blir alltså 240/800 = 30%

Det är den s.k. "marginalskatten", som är det teoretiska skatten på inkomster över en viss nivå, utan hänsyn taget till andra typer av avdrag och i utan hänsyn taget till att skatten beräknas på den samlade inkomsten, inte endast på marginalinkomsterna.

Du har rätt i teorin och jag var fullt medveten om det i exemplet. Valde att utesluta det p g a att jag ville anpassa mig till frågeställarens tankevärld. Vad du och jag än tycker om saken är det i den mindre mikroekonomin ofta en fråga om ett val mellan x antal kronor i näven eller y kronor på faktura. Då kan du snacka dig tokig på att "momsen inte är en kostnad". Vilket den inte är förutsatt att köparen har firma. Men om valet är att skicka en faktura eller få pengar svart i näven, då är det en ack så relevant kostnadspost.

Personligen skulle jag tio gånger av tio välja att skicka en faktura. Men det är därför att jag har ett upparbetat ekonomisystem, förstår skattesystemet och inte tycker det är jobbigt på marginalen att skriva en faktura. Jag förstår däremot folk som inte är redovisningskunniga och har mycket låg omsättning. För dem tillkommer en timmes huvudbry med bokföring, utskrift av faktura etc.

För den som skriver en faktura och är nybörjare gäller det dock att inkludera alla stegen i min uträkning ovan. Och glöm inte momsen. Utgå från vad du vill ha netto och lägg till skatten underifrån och upp. Och lägg momsen på topp. Den kommer du att få betala och den ÄR en skatt i slutändan. Om du fakturerar ett företag blir det inte en kostnad för det företaget, men när varan eller tjänsten till slut når en slutanvändare som inte har firma, då BANG sitter 25% påslag i momsskatt som en smäck. Och det är själva tanken. Så visst är det en marginaleffekt om man tänker på skatter vi betalar i samhället i stort!

/William

Det är alltid lilleman så får betala...

Bra diskussion! Hoppas att Persson kan slita sig från kungamiddagarna och surfa in här och ta del av vad som sagts...

  • Oregistrerad
  • 2006-03-09 14:52
Ursprungligen av SockerConny:

Det är alltid lilleman så får betala...

Bra diskussion! Hoppas att Persson kan slita sig från kungamiddagarna och surfa in här och ta del av vad som sagts...

Alltså, vilket TJAT om Persson... Visst, det finns en massa svin som snor åt sig feta löner även i statliga bolag... Men det är inte Persson som snor pengarna, det vet du väl? Dina skatter går till att finansiera den offentliga sektorn i Sverige. Och om du inte förstått det så har vi en ganska hyfsad offentlig sektor här, jämfört med USA tex. Skatterna går också till att finansiera bistånd, emottagande av flyktingar osv...

Det är egoister utan känsla för solidaritet som gnäller på de svenska skatterna. Om du, eller någon nära dig, nån gång kommer drabbas av en allvarlig sjukdom, eller om du bestämmer dig för att skaffa barn, så kommer du förstå vart pengarna tar vägen. USA har en totalt vidrig barnvård- och omsorg som gör det extremt dyrt.

Så, missförstå mig inte, jag gillar inte heller Persson (men antagligen av helt andra skäl än dig) men att gnälla över skatterna, det är bara egoism....

Ursprungligen av svantet:

Alltså, vilket TJAT om Persson... Visst, det finns en massa svin som snor åt sig feta löner även i statliga bolag... Men det är inte Persson som snor pengarna, det vet du väl? Dina skatter går till att finansiera den offentliga sektorn i Sverige. Och om du inte förstått det så har vi en ganska hyfsad offentlig sektor här, jämfört med USA tex. Skatterna går också till att finansiera bistånd, emottagande av flyktingar osv...

Det är egoister utan känsla för solidaritet som gnäller på de svenska skatterna. Om du, eller någon nära dig, nån gång kommer drabbas av en allvarlig sjukdom, eller om du bestämmer dig för att skaffa barn, så kommer du förstå vart pengarna tar vägen. USA har en totalt vidrig barnvård- och omsorg som gör det extremt dyrt.

Så, missförstå mig inte, jag gillar inte heller Persson (men antagligen av helt andra skäl än dig) men att gnälla över skatterna, det är bara egoism....

TJAT? Diskussionen var död i nästan 2 år innan du tog upp den...

  • Oregistrerad
  • 2006-03-09 15:57
Ursprungligen av svantet:

Så, missförstå mig inte, jag gillar inte heller Persson (men antagligen av helt andra skäl än dig) men att gnälla över skatterna, det är bara egoism....

...eller total kunskap?

Ursprungligen av svantet:

Så, missförstå mig inte, jag gillar inte heller Persson (men antagligen av helt andra skäl än dig) men att gnälla över skatterna, det är bara egoism....

Svantet - kan du berätta för mig hur stora du tror att skatterna är?

Använd detta exempel: En person köper något av en egen företagare för 100:-, hur stor andel av denna hundralapp är kvar när sedan företagaren tagit ut lön på denna hundralapp och går till kiosken och skall köpa något och man dessutom räknat bort skatten på vad han köpt?

Exempelet är intressant, för jag är ganska säker på att du tror att skatterna är liten andel av denna hundralapp (jag gissar att du tror runt 30%), men i verkligheten är den mycket större än du tror.

Med högst skatter i EU så är det inte egoistiskt på något sätt att fråga sig: "Får vi vad vi betalar för?" Om vi har högst skatter så borde skola, sjukvård, polis, försvar, äldreomsorg mm vara bäst i världen och som många många tidningsreportage, dokumentärer, insändare och samtal visar, så är det ju inte så. När hade du själv tillfälle att boka tid hos en läkare eller besöka ett sjukhus av något skäl, anmäla ett brott, eller se hur din mamma hanteras av på ålderdomshemmet?

Om du anser att alla som tycker skatterna är för höga är egoister, vore det inte orimligt att anta att du är naiv och eller oinsatt som tror att du får vad du betalar för. Men om du korrekt kan beräkna andelen av 100:- som går bort i skatt, så är du förstås varken naiv eller oinsatt.

Edit: Lite språkliga ändringar och lade till sista meningen.

Senast redigerat 2006-03-10 10:07
  • Medlem
  • Skänninge
  • 2004-02-14 14:27

Frilansar lite som musiker till och från (mest från) och får väl in ca. 6-7000 kr på ett år som kommer som arvode (lön). Gör avdrag för inköp av instrument och tillbehör under "Övriga kostnader" i deklarationen.

Finns det några fördelar att starta enskild firma då? Någon moms kommer ju inte in i bilden över huvud taget.

edit: glömde en nolla...

Senast redigerat 2004-02-14 14:51
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-02-15 14:13
Ursprungligen av Clas:

Frilansar lite som musiker till och från (mest från) och får väl in ca. 6-7000 kr på ett år som kommer som arvode (lön). Gör avdrag för inköp av instrument och tillbehör under "Övriga kostnader" i deklarationen.

Finns det några fördelar att starta enskild firma då? Någon moms kommer ju inte in i bilden över huvud taget.

edit: glömde en nolla...

Är omsättningen liten anser skattemyndigheten att det inte handlar om näringsverksamhet utan inkomstgivande hobby. Gränsen brukar dras runt 20-30000 i årsomsättning om jag minns rätt.

Generellt är det lättare att få igenom avdrag om man deklarerar för näringsverksamhet än om man har avdrag på övriga upplysningar.

  • Medlem
  • 2004-02-15 22:34
Ursprungligen av Clas:

Frilansar lite som musiker till och från (mest från) och får väl in ca. 6-7000 kr på ett år som kommer som arvode (lön). Gör avdrag för inköp av instrument och tillbehör under "Övriga kostnader" i deklarationen.

Finns det några fördelar att starta enskild firma då? Någon moms kommer ju inte in i bilden över huvud taget.

nej, man kan göra avdrag även utan f-skattsedel. Att ha en enskild firma medför inte så stora skillnader mot att vara löntagare. Ekonomin är densamma, man kan inte ha pengarinnestående i en enskild firma. Pengarna som kommer in i firman är desamma som de som kommer in till dig. Grejen med f-skatt är att man betalar egenavgifter och moms själv, och får handla i särskilda kategorier utan att närmare behöva förklara varför. När jag hade firma (dekorhantverkare) fick jag av nån underlig anledning handla med grus (?!) utan att jag hade bett om det.

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2004-02-16 09:17
Ursprungligen av Baron:

nej, man kan göra avdrag även utan f-skattsedel. Att ha en enskild firma medför inte så stora skillnader mot att vara löntagare. Ekonomin är densamma, man kan inte ha pengarinnestående i en enskild firma. Pengarna som kommer in i firman är desamma som de som kommer in till dig. Grejen med f-skatt är att man betalar egenavgifter och moms själv, och får handla i särskilda kategorier utan att närmare behöva förklara varför. När jag hade firma (dekorhantverkare) fick jag av nån underlig anledning handla med grus (?!) utan att jag hade bett om det.

Oj. Nu känner jag att diskussionen hamnar djupt. Men jag måste rätta till två missförstånd:

1) ALLA utgifter du tar på firman MÅSTE ha ett DIREKT samband med din verksamhet, även om prylen du köper är "inom ditt verksamhetsområde". Det finns INGA undantag. Köper du en sandlåda till ungarna även om du har "rätt att handla grus" enligt ovanstående, så får du storstryk vid en revision. Och en revision får man. Förr eller senare. Jag har råkat ut för extremt många människor som tror att var och varannan pryl plötsligt blir avdragsgill för att man sätter sig på bolag. Det är ett djupt missförstånd. Givetvis finns kontrollproblem. Är en linjal och pennor och papper privat eller till firman? Är mobiltelefonräkningen privat eller firmans? Dessa exempel är svåra att kontrollera, men principen är solklar. Och många blir skönstaxerade när man drar hela mobiltelefonkostnaden på firman. Senaste exemplet är anställda på Vodafone i Sverige. Men många anställda där hade å andra sidan gått till extremen och avskaffat sin vanliga telefon. Då är det ganska solklart en privat förmån att ringa gratis med firmans mobil.

2) Man kan ha pengar innestående även i en enskild firma. Det kallas för expansionsfond och innebär att det är PRECIS LIKA förmånligt att driva firma som enskild firma som i ett aktiebolag. Du behöver inte skatta ut mer än 28% som skatt på vinsten UNDER FÖRUTSÄTTNING ATT du använder vinsten för att investera vidare i din firma. Om du inte använder vinsten för expansion, blir du däremot skyldig att skatta ut pengarna. Men möjligheten att låta "pengarna växa i firman" finns där.

Faktum är att den enda riktigt stora skillnaden mellan enskild firma och AB är sjukförsäkringen. På AB så står du risken för dina anställdas sjukkostnader i 21 dagar. Som enskild firma har du en, tre eller trettio karensdagar, beroende på vilka egenavgifter du väljer att betala. Man anmäler hos försäkringskassan. Gör ditt bolag vinst och du lever seriöst på det, välj tre karensdagar, såvida du inte är fuskare då en dag är bättre. Har du verksamheten som en mindre sidoverksamhet och har liten vinst/omsättning, välj 30 dagar = mindre skatt.

Nu var det slut på konsultationerna för idag.

/William - företagare som läst för mycket beskattningsrätt och skatteekonomi på universitet

  • Medlem
  • 2004-02-16 13:40
Ursprungligen av William Naversten:

Oj. Nu känner jag att diskussionen hamnar djupt. Men jag måste rätta till två missförstånd:

/William - företagare som läst för mycket beskattningsrätt och skatteekonomi på universitet

Ojsan, jag hade visst en sopig redovisningskonsult... :rolleyes:

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2004-02-16 13:49
Ursprungligen av Baron:

Ojsan, jag hade visst en sopig redovisningskonsult... :rolleyes:

Ingen aning om ovanstående var en gliring åt mig eller vad som åsyftas. Men Conny ovan har en rätt stor poäng gällande att risken är lägre i ett AB. Om min verksamhet på något vis involverar en finansiell risk hade jag tio gånger av tio skaffat ett AB. Men om man har en liten välskött konsultverksamhet utan några stora kapitalinvesteringar eller mer än en eller två anställda, så är enskild firma ett bättre val. Tycker jag.

  • Medlem
  • 2004-02-16 17:36
Ursprungligen av William Naversten:

Ingen aning om ovanstående var en gliring åt mig eller vad som åsyftas.

absolut inte. Jag menade precis vad jag skrev: att jag verkar ha haft en sopig redovisningskonsult. Jag kan inte ett smack om det där så jag tog hjälp av en byrå. Men jag hade visst otur.

Jag håller med dig om detta men du lade fram det som om det vore en av fördelarna med det svenska skattesystemet. Jag ser det snarare som ett sätt att på något sätt kompensera för det missriktade skattetrycket.

Lite off-topic, kanske:

Har ni noterat att det alltid dyker upp splitternya Macar i oöppnade förpackningar kring årsskiftet, till exempel i säljesforumet här på 99mac?

Jag har alltid antagit att det är företagare som köper in dom, drar av dom, och sedan säljer dom "privat" med ett skrivet kvitto som man "glömmer" att ta upp i företagets bokföring.

Detta är inte skrivet som nåt slags "tips" utan bara en observation av något som jag tror är vanligt förekommande.

I regel är det inte lämpligt att dra av hårdvaruinköp redan första året. En seriös revisor godkänner inte det förfarandet utan ser helst att man skriver av värdet åtminstone under två år, helst tre. Då faller "poängen" med att ha en egen firma för eget personligt nöjes skull. Förbrukningsvaror går dock att skriva av under det första året, utbildning likaså. Det är väl upp till var och en och det egna samvetet att välja hur man bokför sina in- och utgifter men systemet är inte bra eftersom det uppenbarligen frestar till mer eller mindre tveksamma bokföringsmetoder.

Det är ett faktum att allt fler företag, stora som små, flyttar sin verksamhet utomlands för att inte behöva drabbas av det svenska skattetrycket. Jag antar att de gör det för att minimera sina kostnader och maximera sina vinster. Sådan är kapitalismen och vi lever i ett globalt samhälle där kanske inte alltid etik är det främsta honnörsordet. Det är en myt att vi skulle ha ett lågt skattetryck i Sverige på svenska företag. Företagsbeskattningen är inte den enda skatten utan i processen från ax till limpa är det flera pålagor som tillkommer. Sammantaget blir det ett högt skattetryck.

Undrar vad som händer den dagen då det inte finns tillräckligt många företag kvar i Sverige där folk kan arbeta för att få en inkomst som de sedan kan konsumera för. Kanske biter sig företagen sig i svansen, de rycker undan sin egna marknad? Kina kan väl inte konsumera allt som produceras och hur många dammsugaren kommer Electrolux att sälja i Västervik?

Det finns ett undantag för regeln att man inte få dra av en inköpt dator under första året och det gäller de företag som bland sina SNI-koder (de koder man kan välja när man registerar sitt företag för moms, f-skatt och arbetsgivare som beskriver vad företaget sysslar med) och de gäller de företag som har med datautbildning bland koderna. För dessa företag görs det ett undantag och de får dra av hela kostnaden på första året. Av något skäl så anses det vara så att utbildare måste köra det senaste och därför måste de köpa nya datorer varje år. Vad jag vet så finns det inget motsvarande för andra företag man tycker har samma situation, tex programmerare, webbutvecklare, designers, videoredigerare, musiker mm.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-02-15 14:10

Undantag gäller också om man använder datorn för grafisk produktion. Dom i tingsrätten mellan Östgöta Correspondenten och Skattemyndigheten. I princip kan avskrivning göras på den tid investeringen (datorn) kan användas till det den köptes för. Kan man visa att en ett år gammal dator inte längre duger till avancerad videoredigering kan man dra av den på ett år. Det är ju svårare att påvisa att en dator efter ett år inte duger att skriva och surfa på.

Är firman nystartad får man göra avdrag med upp till 500.000 kr de 5 första åren enligt en .artikel i senaste Sunt Förnuft

/Brake6

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-02-15 21:58

Jag har numera både ett företag utomlands som tar hand om alla mina utländska kunder vilket är ca 40% av min omsättning, och ett bolag i sverige som tar hand om min svenska omsättning...

Och jag har inte ett dugg dåligt samvete för det, även fast jag någonstans blåser staten...

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2004-04-13 12:54
Ursprungligen av Fredric:

Och jag har inte ett dugg dåligt samvete för det, även fast jag någonstans blåser staten...

Du blåser med andra ord mig. Och dig. :rolleyes:

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-04-13 14:18
Ursprungligen av Micke F:

Du blåser med andra ord mig. Och dig. :rolleyes:

Fast det är mina agenter som tar hand om allt där, och för dom så är det enklare att jag har ett företag i samma land som dom är verksamma.. Så blåsa är inte det rätta ordet,,, dom pengar jag tjänar där har inget med Sverige att göra..
/F

  • Oregistrerad
  • 2004-04-15 18:36
Ursprungligen av Fredric:

Fast det är mina agenter som tar hand om allt där, och för dom så är det enklare att jag har ett företag i samma land som dom är verksamma.. Så blåsa är inte det rätta ordet,,, dom pengar jag tjänar där har inget med Sverige att göra..
/F

Mer än att du lever och bor och nyttjar svenska tillgångar?

Det finns en avgörande skillnad till för EF och AB fast den har ju inget med diskussioen att göra, i den enskilda firman ör du och ingen annan ansvarig att stå för fiolerna om det går åt pipan. I ett AB är det bolaget som är den juridiska personen. Fifflande Örjan AB kan m a o sova lugnt även om han blåser stat och kommun...

  • Medlem
  • Umeå
  • 2004-02-16 12:03

Fördelen med egenföretagande är ju att man kan ägna sig åt det man vill. Jag tycker personligen att detta väger upp för administrationen och frustrationen av att se större delen av de fakturerade beloppen försvinna (även om jag inte brukar tycka det när det är deklarationsdags).
Om jag tycker det jag pysslar med i firman är kul så får jag ju ut någonting av att investera i firman. Att som frilansfotograf kunna köpa in en ny kamera är ju kul eftersom man gillar nya kameror och samma sak med en ny dator. Det är ju onekligen en slags "löneförmån" att kunna göra det. Skulle man däremot syssla med något som inte på ett lika direkt sätt är relaterat till sina intressen skulle inte den förmånen vara värd lika mycket (jag skulle om jag var butiksägare knappast tycka en ny kassamaskin vore lika intressant).
Kanske inte bidrar till avdragsdebatten, men det är en poäng jag tycker borde nämnas...

Mer till ämnet tycker jag skattemyndigheten har mycket att lära om datorer. Jag tycker det finns gott om brancher som skulle motivera en kortare avskrivningstid. Förstår inte varför skattemyndigheten skall vara så verklighetsfrånvänd, omsättningen av datorer kommer ju ändå staten till godo på något sätt...

Ett tillägg till Williams utmärkta redogörelse: Medel som sätts undan till expansionsfond, och andra liknande fonderingsmöjligheter, har ett bäst före-datum, jag vill minnas att man maximalt kan skjuta upp skatten i sex år för expansionsfonder.

Bevaka tråden