Ok, jag har grymma problem med sånt här. Jag kan läsa alla programvarutrådar om bokföring, kontoplaner etcetera in absurdum. Jag fattar ingenting. Akterseglad. Ifrånåkt.
Jag brukar glömma tangentbord när jag drar med datorn. Jag glömmer pass på flygplan. Jag glömmer iPods på flygplan. Handskar på tåg. Nyckeln i bildörren. Kort sagt - jag har tomtar på loftet, eller så drömmer jag bara om dom dagligen.
Jag är intresserad av att veta vad för mjukvara man behöver för eget företagande, och varför.
Speciellt för min inriktning.
Tänker jag på det så vill jag ha ett program för projekthantering. Med mitt struliga sinne är detta en svår nöt. Jag jobbar uppdragsbaserat och vill fakturera per uppdrag. Framförallt vill jag kunna skriva ner uppdragen någonstans. Och veta om ett uppdrag är fakturerat, om det är betalt. Och sånt.
OpenSource och standards är mina hästar.
Så please snälla, ge tips om program, vad dom heter och vad dom gör och varför det är bra att ha (om det är något annat än projekthanteringen som är det enda jag kan se varför det är bra).
Ge gärna tips också på någon lättfattlig bok om att starta eget eller något sånt. Jag har svårt att navigera och det är nästan omöjligt att ta till mig information inom detta område, ointresse föder svårigheter.
Mucho gracias tout le monde
(jag skulle föreslå en FAQ med mycket sån här information i om jag kände att jag inte var ensam i att ha företagande-alzheimer/damp)