Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Automounta nätverksmappar?

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag loggar in på en OS X klient - inloggningen sker via nätverket.
Jag vill automounta en del mappar.

Typ så här:
if(group = grupp1)
mount gemensam_grupp1
if(grupp = grupp2)
mount gemensam_grupp2

etc etc

Ett loginin script helt eneklt. Alla Win burkar har login.bat. Jag vill ha ett OS X script som gör samma sak...
login.sh typ.

Hur gör jag?

• Medlem
  • Sollentuna
  • 2004-02-17 16:54

Alla kommandotolkar har loginscript att ta till. I regel två stycken - en (1) för skalet självt och ytterligare en (1) för om det är ett loginskal. Mount(8) i sig är lite otympligt då det kräver root-rättigheter för NFS-montering. Däremot så går ju SMB-dito utmärkt att köra som vanlig dödlig.

Jag skulle snarare rekommendera dig lite läsning:

% man amd

eller möjligtvis

% man automount

men jag är lite tveksam till det senares möjligheter.

Senast redigerat 2004-02-18 09:05
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-02-17 19:16

jag automountar med applescript som ligger i startup items

tell application "Finder"
	mount volume "smb://user:[email protected]/backup"
end tell

Varför inte ta den enkla varianten och bara dra in de monterade servrarna till Startup items i System Preferences?

Ciryon

• Oregistrerad
  • 2004-02-17 19:27
Ursprungligen av Ciryon:

Varför inte ta den enkla varianten och bara dra in de monterade servrarna till Startup items i System Preferences?
Ciryon

Är det så lätt? skall jag lägga på minnet…
Typiskt alldeles för lätt för att ens tänkas på - speciellt i samma tankekedja som unix

Ursprungligen av Ciryon:

Ciryon

Plockar upp den här tråden igen eftersom jag stött på lite problem. Att dra in en delad mac-folder funkar utmärkt för mig, men när min polare vill automounta en smb-folder så går det inte. Vid ny inloggning kommer inte smb-volymerna upp och när man kollar i konto-inställningarna så listas endast två oidentifierade startup-objekt.

Någon som vet hur man löser detta?

Att logga in på smb-volymerna manuellt är inga problem och användarens uppgifter ska vara sparade i nyckelringen.

/Jont Olof

Ursprungligen av Mattias Hedman:

Jag loggar in på en OS X klient - inloggningen sker via nätverket.
Jag vill automounta en del mappar.

Typ så här:
if(group = grupp1)
mount gemensam_grupp1
if(grupp = grupp2)
mount gemensam_grupp2

etc etc

Ett loginin script helt eneklt. Alla Win burkar har login.bat. Jag vill ha ett OS X script som gör samma sak...
login.sh typ.

Hur gör jag?

För de riktigt insnöade så finns faktiskt möjligheten till att köra ett shellscript (eller egentligen valfri exekverbar fil) vid varje inloggning. Det kallas för en "LoginHook" och verkar vara en kvarleva från NeXTStep, men i OS X är det alldeles för buggigt för att jag ska kunna rekommendera det. Tro mig, jag har provat

MacDevCenter tar för övrigt upp bl.a. LoginHooks i den här rätt trevliga artikeln:
http://www.macdevcenter.com/pub/a/mac/2003/11/07/scripting_osx.html

Problemet är att det inte finns några användare på datorerna i frågan.
Bara admin.
Så jag kan inte editera startup items för varje användare. Kontohantering sköts från den mörka sidan...
Så sin hemkatalog får användaren automatiskt men den ska ha mer!

Applescript kan vara en idé... Men frågan är var jag ska lägga det så att det sparkas igång, per automatik.
Kan jag lägga det som ett startup script i Active Directory? Vad händer när denna användare sätter sig vid en WIn maskin och loggar in?

Någon som har några idéer? Igen får jag lida för att jag är luddig i min första fråga.
Frazze utveckla gärna lite mer...

Men om nu loginhook är så buggigt hur gör jag då?
Jag har fått ihop ett login script med hjälp av Ciryon. Tack!

Nu vill jag bara ha det så att detta script körs varje gång någon loggar in på datorn. Hur gör jag?
Det finns inga användare på datorn bara så ni vet...

Startupitems körs innan någon kan logga in så, alla borde väll kunna komma åt smb sharen om du gör på det sättet.

• Medlem
  • Sollentuna
  • 2004-02-27 11:15
Ursprungligen av Mattias Hedman:

Typ så här:
if(group = grupp1)
mount gemensam_grupp1
if(grupp = grupp2)
mount gemensam_grupp2
...

Det där är inte svårt. Jag hoppas att du med automount menar just att automatiskt/dynamiskt montera dessa allt eftersom du accessar filer i gemensam_grupp1, gemensam_grupp2, etc. Skillnaden är endast mellan att lägga dessa i /etc/fstab eller /etc/amd.conf.

Om du däremot menar att på /gemensam

• ska gemensam_grupp1 monteras om du tillhör grupp1

• ska gemensam_grupp2 monteras om du tillhör grupp2

• ...

Oj, hoppsan - lunchen väntar! Fortsätter lite senare...

• Medlem
  • Sollentuna
  • 2004-06-01 16:15
Ursprungligen av frazze:

Det där är inte svårt. Jag hoppas att du med automount menar just att automatiskt/dynamiskt montera dessa allt eftersom du accessar filer i gemensam_grupp1, gemensam_grupp2, etc. Skillnaden är endast mellan att lägga dessa i /etc/fstab eller /etc/amd.conf.

Om du däremot menar att på /gemensam

• ska gemensam_grupp1 monteras om du tillhör grupp1

• ska gemensam_grupp2 monteras om du tillhör grupp2

• ...

Oj, hoppsan - lunchen väntar! Fortsätter lite senare...

Och efter en liten påstötning från MH så tar vi upp tråden igen och tänker efter. Hur var den ursprungliga frågeställningen? Och hur tänkte jag själv vid tidpunkten? Vissa oklarheter föreligger och jag inser nu att vissa saker i mitt ursprungliga förslag inte var så optimala. What ?!

Efter ett litet samtal med MH så framkom att det är för att stödja användaren (och eliminera misstag) som man väljer att endast tillåta en grupp per användare. Annars hade man (i sedvanlig *NIX-anda tillåtit dynamiskt antal grupper/användare). Scenariot hos MH är hämtat från skolklasser, reklambyråer etc. Simplicity är ledordet!

Givetvis vänder man sig till ett ställe för att få ett tips, sk. hint, så varför inte Mac OS X Hints ? Där söker man på auto mount. Och vipps så får man bla den här träfflistan. Själv grundtipset verkar lite bökigt, så man bör snarare titta på kommentar 1 och 2 till tipset.

Om inte detta faller en på läppen så kan man ju söka på automount amd os x hos Google vilket ger en något andra träffar, tex den här och då i synnerhet stycket om automount . Nu stämmer ju inte det där helt och hållet: 10.3 har en ny amd som stödjer mycket fler optioner.

Jag har alltså inte provat något av den som beskrivs ovan, men tycker att det ger en klar bild om vad som man kan välja mellan.

Senast redigerat 2004-06-01 23:10

Jag kan ta upp denna tråd jag med. Jag hann aldrig fördigt med shellscriptet sist... jag kom en bit på väg men det fungerar inte som det ska. Nu vill jag ha er hjälp igen!

Ett annat problem jag har är att i vissa konfugurationer mot Active Directory får jag med grupperna när jag skrivar `groups` och vissa inte... det är ett krav för att detta script ska funka men jag tror det problemet ligger hos AD inte OS X...

Det går inte att lägga smb volymer i Startup items i System Preferences.

Men vänta nu.
NIS har jag aldrig nämt. Det handlar främst och oftast om att ansluta sig mot Win servrar.
Även mot X servrar men det finns det andra lösningar men att få med de i scriptet så vore det underbart.

1
Bevaka tråden