- Plisken
- Medlem ●
Jag är behov av möjligheten att spela in, oftast intervjuer, föreläsningar och så vidare och är lite osäker på vilket teknik som är fördelaktigast.
Kassettband känns helt passé.
Jag har jobbat lite med MD-spelare (Sony) men har ännu inte lyckats föra över inspelningarna till min mac.
Ett annat alternativ är fickminnen, men jag har inte hittat någon med mac-kompatibel programvara.
Ytterligaer en möjlighet torde vara MP3-spelare med HD och inspelningsmöjligheter, men på det området har jag inte kunskap nog.
Jag är således tacksam för köptips och andra synpunkter. Apparaten jag söker ska kunna:
* Vara portabel
* Spela in med extern mikrofon i....flera timmar i hög kvalitet.
* Kunna kopplas till line-in uttag för inspelning.
* Inspelningarna ska kunna överföras till min mac (Ibook) för arkivering och avlyssning
* Apparaten ska gärna kunna kopplas till telefon för inspeling
* Inte kosta skjortan
Tackar på förhand
/Plisken
Varför inte använda din iBook? Du behöver då bara ett ljudkort, en extern FW-HD + en lämplig mic så borde du klara dig långt.
Här finns bl.a lite tips på inspelning från telefon etc: http://www.productiontranscripts.com/submit/recording/device
Annars är det många som verkar förorda en DAT, men de är nog lite dyrare, beg?
Vad menar du med skjortan? Snackar vi H & M eller Armani???
Sharp's MD. VIlket inspelningsprogram som hels borde funka, finns på versiontracker. Det är väl bara att koppla ut från MDn till ingången på Macen...?
Med Sony MZ-n710 funkar inte detta. Av kopieringsskyddsskäl kan tänka.
Men om det funkar med annat märke så vore det onekligen en smidig lösning. Hade du tips på någon särskild sharpmaskin?
P
Med Sony MZ-n710 funkar inte detta. Av kopieringsskyddsskäl kan tänka.
Men om det funkar med annat märke så vore det onekligen en smidig lösning. Hade du tips på någon särskild sharpmaskin?
P
Men detta gäller ju bara om du har spelat in digitalt & skall kopiera digitalt, jag menar det är ju bara att spela in från analoga utgången, du kan väl lyssna på det du har spelat in...? Borde väl funka med Sony'n likväl vilken som helst.
I.v.f.s.helst, har Sharpen oerhört mycket bättre ljudkvalitét, jag tror den värsta kostar ca 2500, men ta nån med digital förstärkare, 1 bit. Funderar själv på att dumpa min iPod för en sådan, Sharp's ljud är enormt bra!
http://www.sharp.se/produkter/produkt.asp?id=898&kat=30&hkat=11&ar=1
Sharp's MD. VIlket inspelningsprogram som hels borde funka, finns på versiontracker. Det är väl bara att koppla ut från MDn till ingången på Macen...?
Till vilken ingång på Macen? Han pratar om en iBook och den har ju ingen ljudingång.
"Jag är behov av möjligheten att spela in, oftast intervjuer, föreläsningar och så vidare och är lite osäker på vilket teknik som är fördelaktigast."
- Det finns ingen bättre alternativ än en iPod + en mick till detta."
- Kanske en DAT men du får inget av de fördelar iPod har.
"Feta basljud" - vad ska man med det i en interview inspellning? Tal (föreläsningar och interviewer) ligger på runt 1kHz eller?
Till vilken ingång på Macen? Han pratar om en iBook och den har ju ingen ljudingång.
Som jag skrev ovan så går det att köra in ljudet via USB (med adapter).
... och nej, han behöver ingen fet bas, men om han ändå ska sköpa MD så är det väl inte helt fel om han dessutom får ett bra ljud när han tex lyssnar på musik.
Varför inte använda din iBook? Du behöver då bara ett ljudkort, en extern FW-HD + en lämplig mic så borde du klara dig långt.
Det verkar lite krångligt. Tanken är att det ska funka smidigt i en intervjusitation.
]Vad menar du med skjortan? Snackar vi H & M eller Armani???
Tja, shirtfactory på rea kanske. Ett par tusenlappar hade jag tänkt slippa undan med.
Mustek DV4000. Billig, mångsidig och med bra ljudkvalitet. Det är en liten digital kamera/video/mp3-spelare/ljudinspelare. Den har ingen extern mikrofon, men kvalitén är bra. Fungerar med SD/MMC-kort och funkar som en hårddisk när man kopplar den till datorn.
Det allra bästa torde vara att köpa en iPod och koppla en mickrofon till den. När du synkar iPoden med macken kommer alla dina intervjuer upp i iTunes. Hur smidigt som helst!
Här kan du se hur en mick (iPod voice recorder) till en iPod kan se ut.
Det allra bästa torde vara att köpa en iPod och koppla en mickrofon till den. När du synkar iPoden med macken kommer alla dina intervjuer upp i iTunes. Hur smidigt som helst!
Här kan du se hur en mick (iPod voice recorder) till en iPod kan se ut.
Apparaten jag söker ska kunna:
* Vara portabel
* Spela in med extern mikrofon i....flera timmar i hög kvalitet.
* Kunna kopplas till line-in uttag för inspelning.
* Inspelningarna ska kunna överföras till min mac (Ibook) för arkivering och avlyssning
* Apparaten ska gärna kunna kopplas till telefon för inspeling
* Inte kosta skjortan
vet inte vad DaPhox menar med sitt inlägg, men jag kan väl förtydliga mig om han tycker att jag inte läst det ursprungliga inlägget ordentligt:
1. iPoden är portabel
2. Den kan spela in med extern mikrofon i flera timmar i hög kvalitet (i alla fall för prat). Sen beror det ju såklart på om han bara ska använda det för att spela upp i något media eller bara använda det för skriva ner tex en intervju.
3. Micken kopplas lätt till iPoden.
4.Inspelningarna överförs jättelätt till macen.
5. Apparaten säkert kopplas till telefon för inspeling med lite finurlighet (om det inte ska användas för att sändas i något media förstås).
6. Kostar inte skjortan (beroende på hur man ser det eftersom man ju även får en mp3-spelare på köpet). Han nämner ju även det själv i sitt inlägg.
Om inte inspelningarna ska användas för till radio eller TV så känns iPod med mick som den allra enklaste, smidigaste och coolaste lösningen.
/Conny
1. Jag menade bara att hög kvalité (både ljudmässigt & insp-mässigt) är bara att glömma om man jämför med micar du kan välja till en MD.
Suger inte MD överhuvudtaget vad gäller ljudkvalitet? Vad skall du göra med ljuded? Det tror jag inte har framgått. Vidare har jag svårt att tänka mig att din budget kan hålla. Bara en sjysst extern mic kostar, plus inspelningsapparaten samt att det sedan säkert behövs ytterligare utrustning för telefoninspelingarna, programvara?
Suger inte MD överhuvudtaget vad gäller ljudkvalitet?
Total missuppfattning, just nu är ljudkvalitén i Sharp's MD totalt oslagbar. Testa själv: Ta en ipod & ett par schyssta lurar med en AIFF-fil & en sharp MD med SP-insp. (komprimerad) "fil", samma låt så klart.
ipoden låter som ett skämt i jämförelse; tunn bas, svag uteffekt m.m. Lite svårt att förklara, måste höras.
Ipoden är ju mest praktisk som freestyle, men den har inte överdrivet bra ljud. (Och ja, jag har plockat bort "europa-spärren" för länge sen).
Jag är behov av möjligheten att spela in, oftast intervjuer, föreläsningar och så vidare och är lite osäker på vilket teknik som är fördelaktigast.
Han skriver ju inget om hög kvalité. Det verkar ju som att han vill göra enklare typer av inspelningar som inte ska användas i radio eller TV (eller dylikt). Då räcker kvalitén du får med en iPod gott och väl. Däremot så kan det bli ett problem att ta upp ljudet på en föreläsning om han sitter långt bak. men det problemet har han ju oavsett vilken media han använder.
Generellt sett tycker jag att vi teknikintresserade människor alltför ofta krånglar till det hela i onödan. Man ska inte skaffa sig mer komplicerad utrustning/program än vad man klarar av. Annars fastnar man bara i handhavandet istället för i det kreativa. Det är min fasta övertygelse, oavsett om det gäller mobiltelefoner, DVD-spelare, datorer eller mjukvara.
Köp en iPod med mick. Det kommer att funka på en gång och du slipper en massa strul. Sen får du ju en jävligt bra mp3-spelare "på köpet".
/Conny
ja, ja... Jag ger upp!
Vi vet ju inte vad han ska göra med filerna så det är ju lite svårt att ge ett klockrent tips. Kring en tusenlapp får han ju inget som uppfyller hans krav för. Och vad menar han med "hög" kvalité. Är det bara att det ska låta bra när han lyssnar av det eller ska han kunna spela in 48kHz/24 bit. Det lär det ju knappast vara eftersom han föreslår kring tusenlappen. Och varför vill han ha line-in? Är det för att kunna koppla in micken eller är det för att spela in från andra typer av media? I så fall kanske han lika gärna kan spela in på datorn och tanka över det via firewire i tex en iPod. Det var lite åt det hållet jag tänkte och det var inte meningen att reta upp någon...
Well, well... killen återkommer väl hit nån gång så får vi se vad han är ute efter.
/Conny
ja, ja... Jag ger upp!
Vi vet ju inte vad han ska göra med filerna så det är ju lite svårt att ge ett klockrent tips. Kring en tusenlapp får han ju inget som uppfyller hans krav för. Och vad menar han med "hög" kvalité. Är det bara att det ska låta bra när han lyssnar av det eller ska han kunna spela in 48kHz/24 bit. Det lär det ju knappast vara eftersom han föreslår kring tusenlappen. Och varför vill han ha line-in? Är det för att kunna koppla in micken eller är det för att spela in från andra typer av media? I så fall kanske han lika gärna kan spela in på datorn och tanka över det via firewire i tex en iPod. Det var lite åt det hållet jag tänkte och det var inte meningen att reta upp någon...
Well, well... killen återkommer väl hit nån gång så får vi se vad han är ute efter.
/Conny
En tusenlapp har jag aldrig påståt varit någon gräns, utan ett par. Men jag lägger gärna lite extra om det är motiverat.
Hög kvalitet är för mig att det helt enkelt låter bra när jag lyssnar.
Line-in behöver jag och jag tex för att banda en föreläsning där 500 pers sitter i auditoriet och hela föreläsningen går via förstärkare och högtalarsystemet. Där det inte räcker med en mic mao.
Att släpa med ibooken tycker jag verkar bökigt, men tack för tipsen.
Plisken
Tänk dig att du sitter och spelar in och så är det ett fantastiskt intressant prat.
Senare upptäcker du att du att det brummar i just den inspelningen. Och du som satt med MD...eller vilket som helst av de föreslagna teknikerna.
Shit. Inget att göra.
Om du istället hade använt något hyfsat som DAT eller vad som helst som INTE är ATRAC eller MP3-komprimerat hade du kunnat gå till en ljudstudio (som kan det här) och rädda inspelningen.
Det borde gå att hitta en bärbar DAT-bandare med hyfsat mic för runt 3000:- Då har du nåt som håller. Alla de datakomprimerade teknikerna suger i inspelningssammanhang. Dom är bara till för avlyssning. Inte för inspelning för användning igen, alltså mer processning är väldigt svårt.
Men jag kanske har missuppfattat. Om du vet att du aldrig hamnar i en sådan situation så kanske det är att gå över ån efter vatten.
Tänk dig att du sitter och spelar in och så är det ett fantastiskt intressant prat.
Senare upptäcker du att du att det brummar i just den inspelningen. Och du som satt med MD...eller vilket som helst av de föreslagna teknikerna.
Shit. Inget att göra.
Om du istället hade använt något hyfsat som DAT eller vad som helst som INTE är ATRAC eller MP3-komprimerat hade du kunnat gå till en ljudstudio (som kan det här) och rädda inspelningen.
Det borde gå att hitta en bärbar DAT-bandare med hyfsat mic för runt 3000:- Då har du nåt som håller. Alla de datakomprimerade teknikerna suger i inspelningssammanhang. Dom är bara till för avlyssning. Inte för inspelning för användning igen, alltså mer processning är väldigt svårt.
Men jag kanske har missuppfattat. Om du vet att du aldrig hamnar i en sådan situation så kanske det är att gå över ån efter vatten.
Hmm, du tycks ha ganska mycket emot MD!.. Då måste jag fråga - Har du någonsin använt MD för att spela in? Det har jag gjort. Har faktiskt spelat in ett antal konserter med mycket gott resultat! Det kräver förstås att man har bra mikrofoner (själv använder jag Röde NT3), men det måste man ju ha oavsett vilket inspelningsmedium man väljer. Sen så för jag över inspelningen till dator digitalt för att slippa fler DA/AD-omvandlare. Mixning, ljudbearbetning och mastring på datorn är alls inget problem. Och inte brukar jag få klagomål på dålig ljudkvalité på skivorna jag gör..
Edit: Crippa: Jag tittade på din hemsida och ser att du sysslar med ljud- & video-produktioner professionellt. Ja, gör man det så kan jag förstå att man använder dyrare saker än MD. Visst, jag ekänner villigt att t ex DAT är bättre än MD, men det betyder ju inte automatiskt att MD är dåligt för det.. Har du gjort några jämförande tester? Vore intressant att veta om man verkligen kan höra skillnaden. (egentligen skulle jag vilja fråga; "Hur stor är skillnaden?" men hur man skulle ange det (enhet?) vet jag inte..)
Diskussionen håller på att balla ur i ljudbögerier igen.
Han ska spela in föreläsningar och sen lyssna på dem. MD håller mer än väl måttet för det.
(se alla tidigare inlägg)
/Conny
Precis vad jag också tycker!
(sorry om jag började spåra ur och in på ljudbögerier - det är en defekt jag har.. )
Diskussionen håller på att balla ur i ljudbögerier igen.
Han ska spela in föreläsningar och sen lyssna på dem. MD håller mer än väl måttet för det.
(se alla tidigare inlägg)
/Conny
Jäpp, MD låter vettigt för mig. Får åka och klämma på ett par i butik
En tusenlapp har jag aldrig påståt varit någon gräns, utan ett par. Men jag lägger gärna lite extra om det är motiverat.
Hög kvalitet är för mig att det helt enkelt låter bra när jag lyssnar.
Line-in behöver jag och jag tex för att banda en föreläsning där 500 pers sitter i auditoriet och hela föreläsningen går via förstärkare och högtalarsystemet. Där det inte räcker med en mic mao.
Att släpa med ibooken tycker jag verkar bökigt, men tack för tipsen.
Plisken
Då tror jag att det billigaste och bästa för dig är att köpa en Minidisc-spelare med extern mic. Problemet är bara att din budget kanske spricker. Du behöver ju MD, mick + programvara för att sedan spela in föreläsningarna på din iBook. Programvaran behöver ju i och för sig inte vara så avancerad utan du klarar dig säkert med någon gratisprogram. Har du förresten ljudingång på iBooken? Annars måste du skaffa en USB-kabel med audio in. Visst, MD är inte det ultimata i ljudväg med kommer att vara fullt tillräckligt för dina behov och din plånbok. Ett större problem är dock micken (ju dyrare desto bättre) så här får du nog prova runt lite. Ett annat probelm är vilken signalstyrka du får ut från förstärkaren (så att signalen inte blir för låg in i MD). Gör inte misstaget att plugga line-in från MD in i hörlursuttaget på förstärkaren då de uttagen har en starkare utsignal än i line-utgångar.
Lycka till!
Då tror jag att det billigaste och bästa för dig är att köpa en Minidisc-spelare med extern mic. Problemet är bara att din budget kanske spricker. Du behöver ju MD, mick + programvara för att sedan spela in föreläsningarna på din iBook. Programvaran behöver ju i och för sig inte vara så avancerad utan du klarar dig säkert med någon gratisprogram. Har du förresten ljudingång på iBooken? Annars måste du skaffa en USB-kabel med audio in. Visst, MD är inte det ultimata i ljudväg med kommer att vara fullt tillräckligt för dina behov och din plånbok. Ett större problem är dock micken (ju dyrare desto bättre) så här får du nog prova runt lite. Ett annat probelm är vilken signalstyrka du får ut från förstärkaren (så att signalen inte blir för låg in i MD). Gör inte misstaget att plugga line-in från MD in i hörlursuttaget på förstärkaren då de uttagen har en starkare utsignal än i line-utgångar.
Lycka till!
Tack
Han skriver ju inget om hög kvalité. Det verkar ju som att han vill göra enklare typer av inspelningar som inte ska användas i radio eller TV (eller dylikt).
Nej, det stämmer. Det är för eget bruk och ej för kommersiell uppspelning.
Köp en iPod med mick. Det kommer att funka på en gång och du slipper en massa strul. Sen får du ju en jävligt bra mp3-spelare "på köpet".
/Conny
Låter ju smidigt, men jag är i behov av line-in- funktionen och dessutom en extern mic som är riktbar.