Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Inspelningsmedia - vad är bäst?

Tråden skapades och har fått 34 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Plisken:

* Vara portabel
* Spela in med extern mikrofon i....flera timmar i hög kvalitet.
* Kunna kopplas till line-in uttag för inspelning.
* Inspelningarna ska kunna överföras till min mac (Ibook) för arkivering och avlyssning
* Apparaten ska gärna kunna kopplas till telefon för inspeling
* Inte kosta skjortan
/Plisken

MD är helt ok enligt min erfarenhet. Men vill man föra över som filer till Ibook blir det struligt även med NETMD och HiMD som inte har support för varken OS9 eller OSX.
Får man sampla över i realtid istället.

Skulle nog försöka hitta en Creative Nomad Jukebox 3 som ska nu ska va integrerad med Itunes för OSX enligt Creatives FAQ.
http://www.nomadworld.com/products/Jukebox3/
Borde gå att få för runt $200.

------------------------------------------------------------------------------------------------------
Notice to Mac® OS X users: Macintosh® support for Creative's NOMAD players is now fully integrated with Apple's iTunes Digital Music software. iTunes supports Mac OS 9.x and Mac OS X, and can be downloaded for free at http://www.apple.com/itunes. Creative continues to work closely with Apple to deliver the best digital music experience possible.
------------------------------------------------------------------------------------------

Lite dyrare alternative är ju iRivers HP-100/120/140 spelare som också har stöd för Mac.
http://www.irivernordic.com/products.php?pid=15
Går nog att hitta billigare än här i Sverige om man söker lite.

DAT är ju också superbt men dyrt och man ska nytt. Vanskligt om begagnat. Slitna trummor osv.

Ta god tid på dig och kolla och jämför är nog att rekommendera här.

Hade iPod haft analog/optiska ingånger hade det ju inte varit nån diskussion...

mvh Johan

Jag använder själv MD för att spela in amatörkonserter, med line-signal från PA't. Oftast blir det riktigt bra. Intervjuer kan man göra med sin urgamla Apple-mik (den runda) eller liknande, kostar neråt 20 spänn nya. Låter skit men för en intervju kan det kvitta.

När min gamla MD pajade i somras så kollade jag runt lite efter nåt bättre, kanske en mp3-spelade med line in, men blev varnad att de skulle vara dyrare och sämre, sades komprimera med dålig kvalitet. Det blev en ny MD, Sharp för dryga tusenlappen. Billigt, och jag visste vad jag fick.

En mycket bra och billig lösning så länge man har en Mac med ljudingång, dvs precis alla äldre modeller från LC3 nånstans (och några innan dess som hade mik in i stället för line in). Synd att Apple tagit bort den på en del nya modeller. Det är nästan bättre att fiska upp en gammal 7200 ur nån container än att köpa dyra USB-ljudkort, i alla fall om budgeten är trång. (Rädda en gammal skrot-Mac och ha som ljudinspelare!)

• Oregistrerad
  • 2004-02-25 15:49
Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

Jag använder själv MD för att spela in amatörkonserter, med line-signal från PA't. Oftast blir det riktigt bra. Intervjuer kan man göra med sin urgamla Apple-mik (den runda) eller liknande, kostar neråt 20 spänn nya. Låter skit men för en intervju kan det kvitta.

Så här gör jag: Sony MD MZ 910 plus Sonys plastiga men användbara stereomic
Jag spelar in livekonserter, musikrepetitioner, gör intervjuer (byter då komprimering för att öka inspelningstiden) och nöjeslyssnar.
mjukvaruprogrammen till de flesta MD-spelare funkar som sagt oftast bara på PC. Men de är samtidigt så paranoida att de är mera till besvär än nöje att använda. Att överföra från/till Mac får därför fixas i realtid och via utmärkta iMic som för några hundralapper ger dig "vanliga" ljudin/ut-gångar till nya macar.

Jag har inte haft några som helst problem att redigera livematerial vidare på macen och har bränt massor av demos utan några förnimbara kvalitetsproblem (jag jämför då med min stationära DAT-spelare m m). Självklart blir det inte som en studioinspelning men det blir godtagbart för de flesta.
/JanW

• Medlem
  • Skänninge
  • 2004-02-25 19:01

Det finns ju små "Portastudios" som spelar in digitalt på minneskort. Vet inte hur lång inspelningstiden är dock. Tror de billigaste ligger på runt 3 000. Kan ju en del annat också om man vill sitta och leka lite...

På jobbet köpte vi annars nyligen en SuperScope som bl.a. kan bränna CD-skivor "live". Det och en Røde NT4 blir kanon, men då ligger förstås manicken på dryga 10 000 och micken på ca 5 000...

• Oregistrerad
  • 2004-03-16 14:36

Jag köpte en Sony MD (R907 tror jag den hette) för något år sedan, men den har inte alls blivit så använd som jag hade hoppats eftersom det är så pass knöligt att föra över musik från den till datorn, och tillbaka igen.

En iPod skulle vara underbar, men så länge den inte kan spela in är den värdelös för mig. Så därför ser just nu Jens of Swedens lilla MP-300 bäst ut just nu. Men...den har ju inte ACC-stöd (än iaf) och att hålla på med att konvertera mina låtar i iTunes för att föra över dem till JOS-spelaren, det har man ju knappast lust med. Och sedan vill man kanske också ha med spelllistor från iTunes, och det går ju inte heller.

En MP3-spelare (börjar bli en dålig benämning när så många andra format ska stödjas) som klarar AAC, har högkvalitativinspelning och bra integration med iTunes - finns det?

Bevaka tråden