Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Typsnittsproblem i Distillern

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2004-02-23 10:57

Jag har använt typsnittet Trebuchet i mina quark-dokument. När jag sen ska göra pdf av dom blir det problem eftersom Distillern ersätter den med Courier. Trebuchet låg i systemmappen under typsnitt och jag hittar ingen printerfont, är det där problemet ligger? Det är dock inga problem att skriva ut det korrekt i min färgskrivare...
/Ann

Är det ett TrueType-typsnitt måntro? Dessa gillar att ställa till det, så om så är fallet försök hitta en Postscript-version av samma typsnitt (om det finns) eller byt typsnitt. Jag har själv råkat ut för att jag har valt ett TrueType utan att jag vetat om det. Förr eller senare så fastnar det oftast någonstans... tyvärr.

• Medlem
  • 2004-02-23 13:57

Brukar det följa med sådana i systemet? Tyvärr har jag inte valt den själv utan ska jobba vidare på en redan bestämd grafisk profil. Jag får se vad som händer när det ska på tryck.../Ann

Det har absolut ingenting att göra med att det är TrueType.

Min gissning är att du använder Quark i Classic-läge och att du kör Distiller under OS X och att Distiller därför inte hittar dina teckensnitt i Classic-mappen. Starta Distiller och se till att sökvägarna för teckensnitt inkluderar den mapp där ditt exemplar av Trebuchet ligger.

Senast redigerat 2004-02-23 14:32

Truetypfonter kan ha olika "behörighet "- vad man får göra med dom. Det är troligt att Trebuchet har en "flagga " som säger att man inte får baka in det i ett dokumet. Det är ganska vanligt att det förhåller sig så med komersiella truetype fonter. Acrobat/Distiller är en Adobe-teknik och därmed följer att det ursprungligen baseras på Typ-1 fonter. Typ1-fonter har inga begränsningar gällande "inbakning". Använd Typ-1 eller Opentype-fonter till dina dokumen som ska sparas som pdf!

Trebuchet är en mycket välgjord Microsoft-font och den tillåter inkludering. Det är inte det som är felet här.

1
Bevaka tråden