Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Dagens support-fråga!

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag jobbar som tekniker och får ibland småroliga frågor av personer som inte kan så mycket om internet och datorer. Idag fick jag en fråga som jag inte kunde svara på, och itne hittade någon lösning på heller.

Jag hjälpte en reklambyrå att byta från ISDN till Chello. Idag så var jag där på besök och hjäpte till med lite annat. Jag passade på att fråga hur de tyckte att nya uppkopplingen fungerde. Följande konversation uppstod.

Jag: -Hur fungerar Chello då?

"Reklam-Nisse": -Jodå, det fungerar bra, men jag har Telia-ADSL hemma och tycker att det är lite bättre. Det "fladdrar" inte lika mycket som den här uppkopplingen.

Jag: -Hur menar du då? går hastigheten upp och ner med Chello? Att det är snabbt ibland och långsamt ibland?

"Reklam-Nisse": -Nej då, Chello är ju snabbare, men bilderna på hemsidorn "fladdrar" mer här än hemma. Det kanske kan vara något i Chellos uppkoppling som gör att bilderna blir lite annorlunda.

Jag: ???

"Reklam-Nisse": -Jag menar att det är en pulserande effekt på bilder och sånt här. Tror du att det är sämre kvalité på bilder via Chello eller att uppkopplingen inte är lika konstant som Telias-ADSL?

Jag: -Jag har lite svårt att greppa vad du menar exakt, kan du visa?

Sedan så provade vi att gå in på en del hemsidor, men då var fenomenet borta enligt "PR-Nisse".

Är det någon som har någon teori om vad han över huvud taget kan ha menat? Oftast kan man klura ut vad problemet egentligen är, men denna gång så förblev det hela ett mysterium.

Jag gick därifrån med ett litet leende på läpparna i alla fall.

• Oregistrerad
  • 2004-02-27 19:49

Haha.

Alltid lika roligt att läsa sånt här.
Själv så tror jag att han menade det han sa, att bilderna verkade röra sig som tex en flagga men mycket mindre. Men detta var nog bara en illusion sett från hans ögon.

Det är nog troligt. Jag antar att han får för sig att internet "sänder" hemsidor ungefär som en TV fungerar och att det sedan är, som du säger, ett hjärnspöke.

Kan han ha haft något magnetfält, typ högtalare som gett störningar. Annars är det bara delirium tremens som återstår som förklaring

Frekvens i bilduppdatering?

Fladdrar? Som sagt kanske han hade en transformator till en lite 12V halogen i närheten, eller en lysrörsreaktor.

Eller så är det samma skit som jag upplever på jobbet med att det är så mycket lysrör i taket så bilden bleknar på skärmen.

:rolleyes:

Fast notera att han bara upplevt det när han är ute på internet och inte när han arbetar i Quark eller något annat. Jag tror nog att det är bara han som vet svaret på vad han menar.....:D

En annan gammal klassiker (när jag ändå är igång) är när jag telefonsupportade en kille. Jag kommer inte ihåg vad det handlade om men jag sa att "Göm programmet så att du kommer ut i Findern, gå sedan........". Där blev jag avbruten med att "Nej du, jag har avinstallerat Finder, så det har jag inte kvar!"

• Oregistrerad
  • 2004-02-28 02:07

Haha! På Telia Internet när jag jobbade där, under modemens högsäsonger för några, ja många... 5... år sedan hade vi ett par kul samtal. Det ena kom från en gubbe som imiterade sitt modem när det misslyckades med uppkopplingen. Det andra kom från en gubbe som meddelade att modemet sade "hallå?". Han hade missat riktnumret till modempoolen...

Jag skötte backoffice på Mac förresten å byggde supportsidor på intranätet, those were the days. Jag försökte entusiastiskt utbilda mina kollegor på våra kära äppeldatorer men det var trögt motstånd ibland. Faktum är att macmotståndarna ofta fortfarande har samma gamla kommentarer som ältades för fem år sedan, något som ju verkligen bevisar att de flestas negativa kommentarer bara är något "koolt att säga" som de snappat upp på gatan.

Om bredbandet är lite mindre brett och bilderna är progressiva så kan ju en viss uppritningeffekt uppstå som annars inte märks om bredbandet är väldigt brett. Kanske var det det?

1
Bevaka tråden