Jag jobbar som tekniker och får ibland småroliga frågor av personer som inte kan så mycket om internet och datorer. Idag fick jag en fråga som jag inte kunde svara på, och itne hittade någon lösning på heller.
Jag hjälpte en reklambyrå att byta från ISDN till Chello. Idag så var jag där på besök och hjäpte till med lite annat. Jag passade på att fråga hur de tyckte att nya uppkopplingen fungerde. Följande konversation uppstod.
Jag: -Hur fungerar Chello då?
"Reklam-Nisse": -Jodå, det fungerar bra, men jag har Telia-ADSL hemma och tycker att det är lite bättre. Det "fladdrar" inte lika mycket som den här uppkopplingen.
Jag: -Hur menar du då? går hastigheten upp och ner med Chello? Att det är snabbt ibland och långsamt ibland?
"Reklam-Nisse": -Nej då, Chello är ju snabbare, men bilderna på hemsidorn "fladdrar" mer här än hemma. Det kanske kan vara något i Chellos uppkoppling som gör att bilderna blir lite annorlunda.
Jag: ???
"Reklam-Nisse": -Jag menar att det är en pulserande effekt på bilder och sånt här. Tror du att det är sämre kvalité på bilder via Chello eller att uppkopplingen inte är lika konstant som Telias-ADSL?
Jag: -Jag har lite svårt att greppa vad du menar exakt, kan du visa?
Sedan så provade vi att gå in på en del hemsidor, men då var fenomenet borta enligt "PR-Nisse".
Är det någon som har någon teori om vad han över huvud taget kan ha menat? Oftast kan man klura ut vad problemet egentligen är, men denna gång så förblev det hela ett mysterium.
Jag gick därifrån med ett litet leende på läpparna i alla fall.