Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

BackUp på PantherServer

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-03-02 11:32

Har en fråga och ett problem:

Hur backar man bäst upp ett nätverk med OSX klienter, en OSX server samt 1 WinXP maskin?

Vi har tidigare kört Retrospect men "blev slagna på figrarna" i och med version 6 som precis kom. Vi uppdaterade till det eftersom vi kommer behöva en lösning som stödjer mer än 1TB i backup volym (vi har ett RAID-set som backas upp på tape idag). MEN Retrospekt 6 kräver att man bygger om allt från ruta 1 utifrån allt vi kunnat se/vår ÅF säger.

Vi har hittat följande:

http://www.tolisgroup.com/

Kan det vara något alternativ? Någon som kört det?

Vad menar du med att "bygga om allt från ruta 1" ?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-03-02 12:25

I och med Retrospekt 6 kan du inte fortsätta använda dina gamla Retrospekt 5 (R5) arkiv. R6 kräver att man bygger om dessa från scratch. Du kan inte ens UTGÅ från band som blivit skapade i ett R5 set - du måste helt "börja om på nytt".

Vår ÅF har varit i kontakt med Danz och är inte speciellt galda på dem. Danz säger detta är den enda lösningen - att starta om på ny kula. Kul... inte. Om vi ni ändå måste börja om från nytt kan vi lika gärna strunta i Danz om de nu har en så opålitlig versionstrategi.

• Medlem
  • 2004-03-09 13:09

Vad skadar det att ta full backup på allt igen då, eller använder du Retrospect som arkivering
men jag tror att man ända kan backa tillbaka från dom gamla seten iallafall.

Om du byter backup program så måste du ju ända göra full backup på allt, förstår inte riktigt vad som
är problemet!?

Micke

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-03-09 21:47

1. Använder retrospect som arkivering och backup
När Danz släpper version 7 av programmet, ska vi göra om allt på nytt då eller? Det går i stort sätt inte... Vi har arkivering av säkert 40-45 band á 40 GB. Ska vi bara göra om allt för Danz misslyckats med sin mjukvara? Då kan vi lika gärna se oss efter någon annan lösning om vi ändå måste börja om från början. Eller hur?

2. Byte av program ger liknande problem
Kanske, men då ger man ganska direkt feedback till Danz om vad man tycker om deras "lösningar". Det är ohållbart att behöva gör om allt och inte erbjuda någon som helst konverteringsverktyg. Okej att version 6 arkiv inte är bakåtkompatibla. Okej att version 6 bara funkar i OSX. Men det är INTE okej att INGA tidigare version funkar med version 6.

Retrospect 6 kan öppna backupset skapade med R5 men inte ändra eller lägga till i dem.
Om ni som du säger arkiverar undan banden så är ju det inget problem eftersom R6 läser dem lika bra som R5.
Så bakåtkompatibiliteten är nog inga problem eftersom R5 även kan öppna backupset skapade med R3 och eventuellt även från tidigare versioner.
Så de 40-50 band du redan har arkiverade behöver du inte göra något åt. Alla nya band kommer ju att ha R6 format och alla gamla R5 format.

Om du kör backup så kör du ju ändå en recycle backup då och då. Så kör en ny backup med R6 och problem solved.
Inget ovanligt att nya versioner av backupprogram kräver att man skapar nya versioner av backupseten, nästan mer regel än undantag, Men man har varit rätt bortskämd med Retrospect.

Dåligt av Dantz? Kanske. Som Dantz själva säger, i R6 är nya funktioner implementerade som kräver ett nytt format på backupseten.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-03-09 23:26

Retrospect 6 kan öppna backupset skapade med R5 men inte ändra eller lägga till i dem. Om ni som du säger arkiverar undan banden så är ju det inget problem eftersom R6 läser dem lika bra som R5. Så bakåtkompatibiliteten är nog inga problem eftersom R5 även kan öppna backupset skapade med R3 och eventuellt även från tidigare versioner. Så de 40-50 band du redan har arkiverade behöver du inte göra något åt. Alla nya band kommer ju att ha R6 format och alla gamla R5 format.
Righty, låter ju inte helt knasigt! Skickar denna info till min ÅF som skall lösa problemet. Jag har inte haft tid att kolla upp så mycket själv.

Om du kör backup så kör du ju ändå en recycle backup då och då. Så kör en ny backup med R6 och problem solved. Inget ovanligt att nya versioner av backupprogram kräver att man skapar nya versioner av backupseten, nästan mer regel än undantag, Men man har varit rätt bortskämd med Retrospect.
Okej, det var ju lite läskigt. Jag är inte så erfaren på hela backup-biten, kanske bara är van att saker "funkar"... Kollade precis med tech-supporten för BRU.

"All versions of BRU are backwards compatible back to 6.1 from 1987. We may be compatible with earlier versions, but we've no way to test."

Det är vad jag kalla kompabilitet!

Dåligt av Dantz? Kanske. Som Dantz själva säger, i R6 är nya funktioner implementerade som kräver ett nytt format på backupseten.
Noterat och taget. Låter inte lika farligt som du säger det. Som sagt - vår ÅF har ansvaret för att få lösningen att rulla - jag kommer bara administrera eländet

Går det förresten att göra en disk to disk to tape backup med retrospect? Känner den nu förtiden av när bärbara klienter loggar in på nätverk? Vi har många bärbara på kommer och går. Det har funkat si-och-så med att backa dem då man aldrig vet när de kommer in.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-03-10 01:04

Ett alternativ till Retrospect:
Amanda - open source och gratis, har testat på Panther och det lirar - kolla www.amanda.org

Har haft en hel del problem med Retrospect och Mac OS X....

Om jag skulle sätta upp en ny backuplösning idag med TB av data så skulle jag nog köra mot disk istället för tape, en juste bandrobot kostar +100 kkr och band är inte gratis, du får **mänga** diskar för dem slantarna!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-03-10 07:09

Jag håller med Eric om backup till disk, det är en väldigt strulfri lösning tillsammans med en singelbandare för arkivering. Värt att tänka på är att skydda backupservern från den övriga miljön då backupseten ligger på online media.

Känner den nu förtiden av när bärbara klienter loggar in på nätverk? Vi har många bärbara på kommer och går. Det har funkat si-och-så med att backa dem då man aldrig vet när de kommer in.

Japp det gör den och det funkar ganska bra. Heter "Backupserver"i Retrospect. Finns dock några nackdelar t.ex. kan man inte bestämma till vilket backupset man vill backa upp till.

Ett tips är att skumma igenom manualen till Retrospect. Den är inte så tjock men bra.

--
BRU verkar väldigt lovande, dock så har det än så länge en stor nackdel: Det backar inte upp Windowsburkar.
Men det är bra att Retrospect börjar få lite konkurens. Det har ju varit ohotat ganska länge i Mac-världen.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-03-10 22:47

Om jag skulle sätta upp en ny backuplösning idag med TB av data så skulle jag nog köra mot disk istället för tape, en juste bandrobot kostar +100 kkr och band är inte gratis, du får **mänga** diskar för dem slantarna!

Jo, allstå datan ligger rel. säkert på ett 1.3 TB Raid-5 set. Banden är ren backup-kopia om ex. vi fick inbrott o raiden stals eller dyl.

Japp det gör den och det funkar ganska bra. Heter "Backupserver"i Retrospect.
Okej, ska kolla..

Fråga: Stödjer Retrospect disk to disk to tape backup? Att man ex dagligen kör till en disk på servern från klienter och varje kväll/natt kör ut på tape?

BRU verkar väldigt lovande, dock så har det än så länge en stor nackdel: Det backar inte upp Windowsburkar.
Mycket stor nackdel! Har dock varit i kontakt med BRU och det kommer inte dröja länge... April tror man ha en stabil windows-client ute (den beta-testas just nu!).

Ursprungligen av Erik.dv:

Fråga: Stödjer Retrospect disk to disk to tape backup? Att man ex dagligen kör till en disk på servern från klienter och varje kväll/natt kör ut på tape?

Nja, man kan backa upp till disk och sedan backa upp backupsetet till tape. Men nej inte "äkta" disk-to-disk-to-tape.

1
Bevaka tråden