Retrospect 6 kan öppna backupset skapade med R5 men inte ändra eller lägga till i dem. Om ni som du säger arkiverar undan banden så är ju det inget problem eftersom R6 läser dem lika bra som R5. Så bakåtkompatibiliteten är nog inga problem eftersom R5 även kan öppna backupset skapade med R3 och eventuellt även från tidigare versioner. Så de 40-50 band du redan har arkiverade behöver du inte göra något åt. Alla nya band kommer ju att ha R6 format och alla gamla R5 format.
Righty, låter ju inte helt knasigt! Skickar denna info till min ÅF som skall lösa problemet. Jag har inte haft tid att kolla upp så mycket själv.
Om du kör backup så kör du ju ändå en recycle backup då och då. Så kör en ny backup med R6 och problem solved. Inget ovanligt att nya versioner av backupprogram kräver att man skapar nya versioner av backupseten, nästan mer regel än undantag, Men man har varit rätt bortskämd med Retrospect.
Okej, det var ju lite läskigt. Jag är inte så erfaren på hela backup-biten, kanske bara är van att saker "funkar"... Kollade precis med tech-supporten för BRU.
"All versions of BRU are backwards compatible back to 6.1 from 1987. We may be compatible with earlier versions, but we've no way to test."
Det är vad jag kalla kompabilitet!
Dåligt av Dantz? Kanske. Som Dantz själva säger, i R6 är nya funktioner implementerade som kräver ett nytt format på backupseten.
Noterat och taget. Låter inte lika farligt som du säger det. Som sagt - vår ÅF har ansvaret för att få lösningen att rulla - jag kommer bara administrera eländet
Går det förresten att göra en disk to disk to tape backup med retrospect? Känner den nu förtiden av när bärbara klienter loggar in på nätverk? Vi har många bärbara på kommer och går. Det har funkat si-och-så med att backa dem då man aldrig vet när de kommer in.